Space branding w firmie Stadler: projekt BIT CREATIVE
22 grudnia, 2024 2024-12-22 23:12Space branding w firmie Stadler: projekt BIT CREATIVE
Szwajcarska firma Stadler od ponad 80 lat buduje pojazdy szynowe, które zapewniają bezpieczeństwo i wygodę podróżujących na całym świecie. Aranżując biuro w Warszawie postawiono na te dwie wartości.
Motywami przewodnimi przestrzeni biurowej firmy Stadler stały się przede wszystkim elementy identyfikacji wizualnej marki. Odpowiedzialni za space branding architekci z pracowni BIT CREATIVE wykorzystali to w nieszablonowy sposób.
Czym jest space branding?
960 m2 imponującej przestrzeni o jednolitym wizualnie charakterze – tak prezentuje się warszawska siedziba firmy Stadler. Będąca do dyspozycji producenta pojazdów szynowych przestrzeń zlokalizowana jest w kompleksie biurowym Business Garden w Warszawie.
Zanim jednak nabrała ona konkretnej formy, odpowiedzialni za projekt architekci z pracowni BIT CREATIVE musieli sprostać ściśle sprecyzowanym oczekiwaniom inwestora. Wymagało to przede wszystkim zastosowania wielu indywidualnych rozwiązań.
Głównym założeniem projektowym było stworzenie biura przyjaznego pracownikom i będącego interesującą wizytówką firmy opartą na brandingu marki. W projekcie pojawiło się więc dużo indywidualnych rozwiązań związanych z firmą. Nie tylko kolorystyka poszczególnych pomieszczeń, którą należało ściśle dopasować do brandbooka, ale i oryginalne grafiki na ścianach inspirowane profilem firmy oraz specjalnie zaprojektowane lampy poprawiające akustykę – tłumaczy architekt Barnaba Grzelecki.
Wbrew ogólnym tendencjom w aranżacji przestrzeni biurowych inwestor postawił na komfort pracy biurowej. Stąd zamiast typowej przestrzeni typu open space pojawiły się pokoje biurowe. Takie rozwiązanie pomogło zapewnić optymalne warunki pracy indywidualnej. Natomiast na pracę w zespołach pozwalają salki spotkań i sale konferencyjne. Największa sala konferencyjna ma 54 m2, a mniejsze od 12 do 23 m2.
Pierwszoplanowa rola recepcji
Wizytówką firmy jest oczywiście recepcja zaprojektowana zgodnie z brandbookiem marki. Centralny element stanowi minimalistyczna w formie lada recepcyjna obłożona spiekiem kwarcowym. Efektownie podświetlona prezentuje się niezwykle dostojnie na tle niebieskiej ściany, na której widoczne jest również podświetlone logo firmy. W tej części biura znaleźć można także imponujących rozmiarów mapę całego świata z zaznaczonymi miejscami związanymi z działalnością firmy. Pomieszczenie ociepla drewniana okładzina na ścianie i oryginalna drewniana konstrukcja sufitu.
Z kolei ideą przewodnią sal konferencyjnych są sztandarowe produkty inwestora, czyli pociągi i tramwaje. Wśród których znalazły się między innymi Flirt i Kiss, które jeżdżą w polskich miastach. W dwóch salach na ścianach pojawiają się także naniesione na panele PET grafiki związane z pociągami.
Śiany korytarzy również zostały urozmaicone grafikami, które w ciekawy sposób przedstawiają pojazdy. Specjalnie na potrzeby projektu stworzyła je grupa Kolektyf. Uzupełnieniem są nawiązujące do nich naklejki na szklanych drzwiach i przeszkleniach sal spotkań, a także pomieszczeń socjalnych.
Akustyka i komfort
Space branding widoczny jest w wielu pomieszczeniach. W dodatku łączą je kolorystyka – granat i biel oraz użycie naturalnych materiałów takich, jak drewno, kamień i beton.
Bardzo istotna w projekcie była dobra akustyka pomieszczeń, którą uzyskaliśmy poprzez użycie materiałów typu PET na ścianach i sufitach. W kilku salach pojawiły się też specjalnie zaprojektowane lampy, łączące nowoczesne oświetlenie z materiałem akustycznym. Także w pokojach biurowych na ścianach i sufitach zostały wykorzystane materiały akustyczne we wzorach specjalnie zaprojektowanych dla tej inwestycji. Przewodni kolor został zaś wpleciony w posadzki i meble – wyjaśnia architekt Jakub Bubel.
W biurze znajdują się także dwa coffee pointy oraz przestronna kantyna, gdzie pracownicy mogą spożywać posiłki. Ta ostatnia, zlokalizowana w centrum biura, została zaprojektowana w intensywnie granatowym kolorze. Dwie ściany pomieszczenia wyłożono lakierowanymi lamelami, a na dwóch pozostałych znajdują się rysunki nieba wydrukowane na płytach PET. Dzięki temu udało się nie tylko zachować spójność koncepcji aranżacji wnętrz, ale też zbudować poczucie komfortu – tak istotne we współczesnych biurach.
O realizacji
- Inwestor: Stadler;
- Lokalizacja: Kompleks biurowy Business Garden przy ul. Żwirki i Wigury 18a, Warszawa;
- Projekt: BIT CREATIVE w składzie: arch. Barnaba Grzelecki, arch. Jakub Bubel, arch. Joanna Zaorska;
- Zdjęcia: Fotomohito.