Produkty

Jakie tkaniny na meble?

Kolekcja Perla marki Select by Lech łączy w sobie delikatność tkaniny szenilowej z nowoczesną strukturą sztruksową.

Jakie tkaniny na meble?

Materiały optyczne i haptyczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem. W trendach wnętrzarskich już od jakiegoś czasu prym wiodą tkaniny wzornictwem nawiązujące np. do klasycznego sztruksu.

Reklama
Banner 750x100 px targi CIFF 2024

Ze względu na zastosowanie dłuższych włókien, jako tkaniny na meble są one niezwykle przyjemne w dotyku. Miękkość poszycia meblowego, wzbogacona zastosowaniem technologii, np. Easy Clean, czy podwyższoną odpornością na ścieranie, wpływa pozytywnie na funkcjonalność mebli tapicerowanych.

Kolekcję Sempre marki Select by Lech charakteryzuje połączenie dwóch przeciwstawnych biegunów. Wyrazisty, geometryczny wzór obleczono w miękką, przyjemną dla oka i dłoni, szenilową przędzę.
Kolekcję Sempre marki Select by Lech charakteryzuje połączenie dwóch przeciwstawnych biegunów. Wyrazisty, geometryczny wzór obleczono w miękką, przyjemną dla oka i dłoni, szenilową przędzę. Dzięki stonowanym kolorom, a także przestrzennej strukturze, tkanina optycznie zyskała wręcz niebiańskiej miękkości.

W ofercie PIK Collection znaleźć można kilka materiałów zgodnych z powyższą specyfikacją. Topowe sztruksy oraz materiały pluszowe w ciekawym, nietuzinkowym wzornictwie, cieszą się dużym zainteresowaniem klientów krajowych, a także zagranicznych. Materiały cechujące się bardziej zdecydowanym wzornictwem łączy się zazwyczaj z gładkimi koordynatami, pozwalającymi na kreowanie przeróżnych kombinacji – mówi Grażyna Minkiewicz, export sales specialist w firmie PIK.

Efekty optyczne i haptyczne na tkaninach

Witold Rychlewski, dyrektor marketingu i zarządzania produktem w firmie Lech Fabrics, podkreśla, że po wieloletniej dominacji tkanin welwetowych pod szeroko rozumianą postacią do głosu dochodzą tkaniny strukturalnie. To nie jest tak, że tkanin strukturalnych wcześniej nie było. Oczywiście były, ale zdecydowanie królowały plusze i pluszopochodne tkaniny, również z nadrukami – informuje Witold Rychlewski.

Tymczasem w zależności od kraju, a także preferencji osobistych istotne dla klienta były i są dotyk oraz optyka. Dlatego naturalną ewolucją tkanin pluszopochodnych był fakt pojawiania się miłych w dotyku tkanin strukturalnych. Widać również duże zainteresowanie tkaninami przestrzennymi, czyli dwu- i trzywarstwowymi. Przenikające się wzajemnie włókna tworzą głębię optyczną, tak bardzo potrzebną i poszukiwaną przy sprzedaży mebli przez Internet – wyjaśnia Witold Rychlewski.

Filip Kuchareczko, head of marketing and sourcing w firmie Dekoma przyznaje, że tkaniny o wyrazistych fakturach czy też haptyczne są jednym z najbardziej wyrazistych i dominujących obecnie trendów we wzornictwie tkanin obiciowych. Z jednej strony wynika to z poszukiwania materiałów o trójwymiarowej, przyjemnej w dotyku powierzchni, pomagających kreować przytulność wnętrza i różnicować fakturowo jego elementy. Z drugiej strony za popularnością tkanin haptycznych wśród użytkowników stoją względy praktyczne. Na powierzchni np. tkanin boucle nie widać drobnych zaciągnięć, wynikających z codziennego użytkowania – mówi Filip Kuchareczko.

W ostatnim czasie duże zainteresowanie rynku wzbudziły materiały o strukturze typu boucle w różnych wersjach. Przykład takiej tkaniny to Piumino firmy Italvelluti Polska.
W ostatnim czasie w ofercie producentów tkanin pojawiło się trochę więcej ciekawych i odważnych faktur. Duże zainteresowanie rynku wzbudziły materiały o strukturze typu boucle w różnych wersjach. Przykład takiej tkaniny to Piumino firmy Italvelluti Polska.

Ten trend jest nieco mniej widoczny w przypadku tkanin dekoracyjnych, chociaż i w tu pojawiają się tego rodzaju propozycje, np. z drobnymi nieregularnościami splotu wyczuwalnymi w dotyku. W ofercie Dekomy mamy bardzo dużo tego rodzaju tkanin, zwłaszcza wśród nowości z ostatnich kilku lat – dodaje.

Efekty optyczne to cecha, a nie wada

Ryszard Drożdż z działu marketingu Italvelluti Polska wyjaśnia, że efekty optyczne najczęściej występują na mikrofibrach o strukturze zamszu i welurach. To tzw. efekt „cieniowania” czy „pisania”. Runo ułożone jest kierunkowo i jego odwrócenie powoduje zmianę w odcieniu i/lub kolorze. Oczywiście wystarczy przeczesać tkaninę w przeciwnym kierunku (z włosem) i problem znika. Problem, bo duża część klientów uważa to nie za cechę tych tkanin, ale za ich wadę – mówi Ryszard Drożdż.

Neve (Dekoma) to przykład poliestrowej tkaninay typu boucle o charakterystycznej fakturze.
Neve (Dekoma) to przykład poliestrowej tkaninay typu boucle o charakterystycznej fakturze. Można ją stosować zarówno do tapicerowania mebli, jak i do szycia zasłon czy innych tekstylnych dekoracji wnętrz. Miękka, puszysta przędza i sposób tkania Neve, powoduje że pętelki wątku są gęsto rozmieszczone i bardzo miłe w dotyku.
Monolith firmy Davis to ciekawa odsłona tkanin velvetowych podkreślona delikatnym printem.
Monolith firmy Davis to ciekawa odsłona tkanin velvetowych podkreślona delikatnym printem. Jej linię kolorystyczną wzbogacono o akcenty szmaragdowej zieleni, intensywnego granatu i nietypowego. Tkaninę pokryto specjalną warstwą ochronną, tworzącą hydrofobową powłokę zabezpieczającą przed szybkim przesiąkaniem płynów.

Dość często, chociaż nie zawsze, takie kierunkowe ułożenie runa skutkuje różnicą w kolorze w zależności od kierunku czy kąta patrzenia na tkaninę. Ten sam fragment tkaniny ułożony w przeciwnych kierunkach daje wrażenie zupełnie innego koloru na całej tkaninie.

W niektórych tkaninach występuje zamierzony efekt różnicy w kolorze. Włókna proste w podkładzie w przeplocie z włóknem szenilowym o innym niż podkład wybarwieniu, dają ciekawy efekt zmiany koloru w zależności od kąta patrzenia na tkaninę. Bryła mebla z taką tapicerką na załamaniach oparcie/siedzisko czy góra i bok poduchy albo podłokietnika zmienia kolor.

Elma z oferty firmy PIK to przykład tkaniny mięsistej, przyjemnej w dotyku, wyglądem nawiązującej do sztruksu.
Elma z oferty firmy PIK to przykład tkaniny mięsistej, przyjemnej w dotyku, wyglądem nawiązującej do sztruksu. Delikatny falisty wzór doskonale prezentuje się w zestawieniu z gładkimi materiałami w podobnym odcieniu. Materiał gwarantuje przyjemność użytkowania, dzięki podwyższonej odporności na ścieranie i zastosowaniu technologii Easy Clean.
Aosta firmy Dekoma wpisuje się w nurt popularności tkanin haptycznych: o wyraźnie wyczuwalnych w dotyku strukturach, miękkich, przytulnych.
Aosta firmy Dekoma wpisuje się w nurt popularności tkanin haptycznych: o wyczuwalnych w dotyku strukturach, miękkich, przytulnych. Łączy zgodny z aktualnymi trendami wygląd z szeroką paletą kolorów – może być alternatywą dla typowych tkanin boucle. W 47% jest tkana z polipropylenu pochodzącego z recyklingu tekstylnych resztek.

Dlaczego gnieciony welur wygląda jak gnieciony?

Zamierzonym efektem jest także niejednolite nasycenie i odcień koloru widoczne na gniecionych welurach. Tkaniny te nie mają runa ułożonego kierunkowo, ale kierunek ten jest różny w różnych miejscach tkaniny. Zwłaszcza w tkaninach wiskozowych ten efekt jest potęgowany przez właściwości surowca.

Coraz większą popularnością cieszą się modne dawno temu struktury przypominające gruby sztruks. Camino z oferty firmy Italvelluti Polskaw 100% wykonano ze szlachetnych włókien naturalnych.
Coraz większą popularnością cieszą się modne dawno temu struktury przypominające gruby sztruks. Camino z oferty firmy Italvelluti Polskaw 100% wykonano ze szlachetnych włókien naturalnych.

Jeżeli ktoś rozumie, że takie było założenie i dostrzega w tym swoisty urok, to wybór takiej tkaniny nie jest problemem. Jednak często klienci uważają, że taki efekt wygląda jak plamy. Zarzucają wtedy producentowi że gnieciony welur wygląda jak… gnieciony. Podobnie jest z mikrofibrami. Duża część klientów uważa, że przypadkowe dotknięcie tkaniny i odwrócenie włosa dające efekt cieniowania, kojarzy się z tłustą czy mokrą plamą, co jest dla nich nie do przyjęcia. Tkaniny które mają kierunkowe runo są także wyzwaniem dla niektórych tapicerów. Trzeba bowiem pilnować, aby na meblu utrzymać ten kierunek. W przeciwnym wypadku niektóre części mebla będą wyglądały jak wykonane z innej tkaniny. Właśnie ze względu na różnicę w kolorze – wyjaśnia Ryszard Drożdż.

Suzi firmy PIK to materiał o unikalnej, intrygującej strukturze. Ten wytrzymały i przyjemny w dotyku plusz sprawdzi się jako materiał meblowy, a także dekoracyjny.
Suzi firmy PIK to materiał o unikalnej, intrygującej strukturze. Ten wytrzymały i przyjemny w dotyku plusz sprawdzi się jako materiał meblowy, a także dekoracyjny. Tkanina Suzi prezentuje się niezwykle korzystnie w połączeniu z materiałem Asti występującym w tej samej kolorystyce.

TEKST: Marek Hryniewicki

Artykuł został opublikowany w czasopiśmie NA WYMIAR 2024 – wydaniu specjalnym miesięcznika BIZNES.meble.pl