AGD na nowo: inteligentne urządzenia, inteligentny dom
16 sierpnia, 2024 2024-08-16 10:22AGD na nowo: inteligentne urządzenia, inteligentny dom
Wśród nowości AGD coraz ważniejszą rolę odgrywają inteligentne urządzenia. Jakie sprzęty Polacy chcą mieć w swoich domach? Na ile istotne są funkcjonalność, energooszczędność, a na ile design?
Nie zmywamy, bo robi to zmywarka. Nie odkurzamy – tę czynność coraz częściej wykonuje za nas robot. Wstawianie prania jest już passé, bo przekonujemy się do szaf parowych. Drzwi lodówek zmieniają kolory, albo pokazują, co jest w środku, a piekarnik jest wyposażony w wewnętrzne czujniki podłączone do sieci. Może wysyłać powiadomienia do użytkownika w przypadku problemów lub zmian w przygotowaniu potraw. Technologiczny wyścig trwa, a inteligentne urządzenia cieszą się coraz większą popularnością także w Polsce. Co Polacy chcą mieć w swoich domach?
Inteligentne urządzenia, które chcą mieć Polacy
Z badania „Inteligentne urządzenia AGD”, które przeprowadziła marka Samsung wynika, że najbardziej pożądanym przez Polki i Polaków inteligentnym urządzeniem jest klimatyzacja. Chciałby ją mieć co trzeci badany – dokładnie 34%. Na drugim miejscu znajdują się czujniki np. wycieku wody. To akurat nie dziwi, bo bezpieczeństwo to jedna z najważniejszych zalet smart urządzeń, którą cenią polscy konsumenci. Natomiast jeśli chodzi o urządzenia AGD, to aż 27% chciałoby posiadać lodówkę, 23% odkurzacz, 24% pralkę, a 22% piekarnik. To pokazuje, że cenimy smart rozwiązania w sprzętach gospodarstwa domowego, których używamy najczęściej wykonując codzienne obowiązki.
Kolejny trudny rok w przemyśle AGD
Niektórzy byli zaskoczeni pewnymi trendami rynkowymi, jednak dla większości specjalistów spadek popytu był do przewidzenia. Po okresie COVID-owej prosperity, kiedy to konsumpcja napędzana była zakupami osób rezygnujących z wyjazdów wakacyjnych lub wyjścia do kina, przyszedł czas korekty – mówi Wojciech Konecki, prezes Zarządu Związku producentów AGD, APPLiA Polska.
W 2023 r. w Polsce wyprodukowano 26 mln urządzeń AGD, w tym prawie 23 mln szt. dużego AGD. W przypadku sprzętu wielkogabarytowego wytworzono o 3 mln mniej urządzeń niż w 2022 r. oraz aż o 7,5 mln urządzeń mniej niż w rekordowym pod względem wykorzystania mocy produkcyjnych 2021 r.
Pomimo spadków Polska nadal utrzymuje pozycję europejskiego lidera produkcji AGD – dostarcza ok. 40% urządzeń dużego AGD wyprodukowanych w całej Unii Europejskiej. Polska jest także drugim eksporterem AGD na świecie.
Ponad połowę produkcji stanową pralki, zmywarki oraz suszarki do ubrań. Około 90% polskiej produkcji trafia na eksport – najwięcej na trzy rynki Europy: niemiecki, francuski oraz brytyjski. W podziale na produkty dużego AGD, Polska jest największym na świecie eksporterem suszarek do ubrań (31%) oraz zmywarek do naczyń (24%).
Inteligentne urządzenia są w cenie
Według APPLiA Polska nasz kraj doświadcza rosnącego popytu na inteligentne urządzenia, napędzanego zwiększającym się naciskiem na efektywność energetyczną i automatyzację w gospodarstwach domowych. Eksperci szacują, że w 2024 r. rynek inteligentnych urządzeń w Polsce osiągnie przychód w wysokości 243,9 mln USD. Dla porównania u naszych zachodnich sąsiadów to ok. 3 mld USD. Rynek w całej Europie szacowany jest obecnie na ok. 14,2 mld USD.
Prognozy pokazują, że liczba gospodarstw domowych wyposażonych w urządzenia inteligentne w 2024 r. przekroczy 1 mln (ok. 8%)/ W ciągu czterech lat ta liczba ma wzrosnąć do blisko 3,5 mln gospodarstw (1/4 gospodarstw).
Sprzedaż urządzeń AGD
Według szacunków APPLiA w roku 2023 konsumenci wydali na duże i małe AGD 17,3 mld zł (wartość brutto), o 4% mniej niż w roku ubiegłym . Dostawy dużego AGD producentów i importerów do dystrybucji wyniosły 9,2 mld zł netto i były niższe o 6% od 2022 r.
W całym roku sprzedano 6,4 mln szt. urządzeń dużego AGD – to aż o 11% mniej niż w 2022 r. W ujęciu ilościowym rynek skurczył się do roku 2019. Porównując te dane z rekordowym rokiem 2021 mamy odczynienia ze zmniejszeniem ilości sprzedaży wielkogabarytowego sprzętu o 1,4 mln szt. Spośród całego asortymentu swój udział umocniła największa kategoria produktowa, czyli urządzenia chłodnicze – 27% (wart.). W całym roku 2023 wzrosty odnotowano jedynie w pralkach wąskich oraz kuchenkach gazowych, a także w niszowych kategoriach, jak lodówki jednodrzwiowe czy lodówki z zamrażalnikiem na górze. Udział sprzętu do zabudowy stanowi 39% wolumenu dużego AGD.
Rynek małego AGD zmalał wartościowo w roku 2023 o ok. 2%. Według szacunków APLiA stanowi on ok. 4,6 mld zł netto. Ekspresy do kawy to największa kategoria – w Polsce w ubiegłym roku sprzedało się 550 tys. tego sprzętu (-18% r/r). Drugą co do wielkości kategorią są odkurzacze.
Gorzej być nie może?
Wzmożona aktywność fabryk z Turcji i Dalekiego Wschodu, a także spadek konsumpcji w krajach Europy Zachodniej boleśnie odbiły się na polskim eksporcie sprzętu AGD. Jego wartość w przypadku sprzętu wielkogabarytowego była aż o 13% niższa niż w ubiegłym roku –zauważa Wojciech Konecki.
W jego opinii rok 2023 nie obszedł się z branżą AGD łaskawie. Musieliśmy borykać się z inflacją, opóźnionym efektem COVID-owym, wzmożoną ostrożnością zakupową detalistów, nowymi łańcuchami dostaw i lokalnym skutkiem wojny w Ukrainie. Pozostaje jednak optymizm wynikający z przeświadczenia, że „gorzej być nie może” oraz przewidywanego wzrostu popytu napędzanego KPO – puentuje Wojciech Konecki.
TEKST: Anna Szypulska
Artykuł ukazał się w czasopiśmie NA WYMIAR 2024 – wydaniu specjalnym miesięcznika BIZNES.meble.pl.