Najnowsze wyniki finansowe i zmiany w Grupie FORTE
15 grudnia, 2023 2023-12-18 11:23Najnowsze wyniki finansowe i zmiany w Grupie FORTE
Ze sprawozdania Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej FORTE wynika, że firma zmaga się ze spadkiem przychodów i obniżeniem rentowności. Zarząd poinformował też o reorganizacji. Jakie czynniki wpłynęły na wyniki finansowe FORTE i na czym chce się teraz koncentrować Grupa?
12 grudnia opublikowane zostały wyniki finansowe FORTE za 6 miesięcy, które objęło najnowsze śródroczne sprawozdanie. Od kwietnia do końca września 2023 roku firma osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 475 666 tys. zł. W stosunku do 583 728 tys. zł w analogicznym okresie roku 2022 oznacza to spadek o 18,5%.
W strukturze sprzedaży ogółem Grupy 8,6% stanowiła sprzedaż nadwyżek płyty produkowanej przez spółkę zależną TANNE z 1,6% udziałem eksportu (7 533 tys. zł) i 7,1% udziałem sprzedaży krajowej (33 584 tys. zł).
Wartość sprzedaży płyty do zewnętrznych klientów w całym okresie sprawozdawczym wyniosła 41 118 tys. zł. W porównaniu z 132 696 tys. zł w okresie kwiecień – wrzesień 2022 oznacza to spadek o 69%. Przychody ze sprzedaży mebli i pozostałej sprzedaży Grupy stanowiły 91,4% sprzedaży ogółem (434 549 tys. zł). Eksport stanowił 373 380 tys. zł (78,4%) wobec 61 169 tys. zł sprzedaży krajowej (12,9%).
Sprzedaż mebli i płyty a wyniki finansowe FORTE
Udział procentowy sprzedaży mebli i pozostałej sprzedaży na poszczególnych rynkach kształtował się następująco:
- kraje niemieckojęzyczne 46,2%,
- Europa Zachodnia i Północna 27,3%,
- Polska 14,1%,
- Europa Środkowa, Południowa i Wschodnia 11,1%,
- kraje pozaeuropejskie 1,2%.
Udział procentowy sprzedaży płyty na rynkach kształtował się następująco:
- Polska 81,7%,
- Europa Środkowa, Południowa i Wschodnia 18,3%.
Marża brutto ze sprzedaży ukształtowała się na poziomie 30,2%, czyli o 2,4 pkt % niżej, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Koszty sprzedaży – obciążenie przychodów kosztami sprzedaży wyniosło 22,9% wobec 21,5% w analogicznym okresie roku poprzedniego. W ujęciu wartościowym koszty sprzedaży spadły o 16 231 tys. zł, co było silnie skorelowane ze spadkiem przychodów ze sprzedaży zrealizowanych przez Grupę w okresie sprawozdawczym vs. okres porównawczy.
Koszty ogólne – obciążenie % przychodów kosztami ogólnymi wzrosło głównie na skutek spadku wielkości przychodów (do 8,5% wobec 6,7% w okresie porównawczym).
Strata z działalności operacyjnej wyniosła (-11 892 tys. zł), w stosunku do zysku 21 510 tys. zł w analogicznym okresie roku 2022.
Niższa rentowność jednym z wyzwań FORTE
Jak informuje Zarząd Grupy Kapitałowej FORTE na obniżenie rentowności wpłynęły główne następujące czynniki:
- utrzymujące się spowolnienie na rynku meblowym, które negatywnie wpłynęło na dynamikę sprzedaży mebli na wszystkich rynkach obsługiwanych przez Grupę. W ujęciu ilościowym sprzedaż mebli w okresie kwiecień- wrzesień 2023 roku była o 10% niższa, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego,
- bardzo istotny spadek popytu na płytę meblową przełożył się na spadek sprzedaży płyty przez Spółkę TANNE do zewnętrznych klientów w ujęciu ilościowym w okresie kwiecień – wrzesień 2023 o 53% roku vs analogiczny okres roku ubiegłego przy jednoczesnym spadku cen o 36%. Skutkowało to zmniejszeniem uzyskanej marży na sprzedaży płyty poza Grupę o 49,9 mln zł,
- wysokie koszty surowców i materiałów do produkcji (przede wszystkim drewna i materiałów drewnopochodnych), których przeniesienie na odbiorcę następuje z dużym opóźnieniem,
- umocnienie kursu PLN wobec EUR.
Pozytywny wpływ na poziom EBIT w okresie sprawozdawczym miała sprzedaż 6.855 jednostek uprawnień do emisji CO2 po cenie 87 euro/jednostkę otrzymanych nieodpłatnie przez spółkę zależną TANNE. To wygenerowało dodatkowy dochód w wysokości 2 646 tys. zł.
Wynik z działalności finansowej ukształtował się na poziomie (-9 854 tys. zł. )
Najistotniejszą pozycję kosztów finansowych stanowiły koszty odsetek od kredytów w kwocie 11 033 tys. zł. Wzrost kosztów odsetkowych vs. okres porównawczy spowodowany jest podwyższeniem stóp procentowych, a także istotnym wzrostem poziomu wykorzystania kredytów obrotowych przez Grupę.
Korzystny wpływ na wynik z działalności finansowej w zakończonym okresie sprawozdawczym miały różnice kursowe z wycen aktywów i zobowiązań walutowych, które per saldo po stronie przychodów finansowych ukształtowały się na poziomie 1 844 tys. zł.
Strata netto w okresie sprawozdawczym wyniosła -70 153 tys. zł , w porównaniu ze stratą -8 956 tys. zł w analogicznym okresie 2022 roku (wzrost o 683,3%).
Jakie czynniki i zdarzenia wpłynęły na wyniki finansowe FORTE?
W zakończonym okresie sprawozdawczym Grupa odnotowała kilka istotnych czynników, które miały wpływ na osiągnięte wyniki finansowe oraz perspektywy jej rozwoju.
Negatywny wpływ na wyniki finansowe FORTE miały przede wszystkim:
- utrzymujący się bardzo niski popyt na meble oraz płytę meblową, który skutkował realizacją niskich wolumenów sprzedaży oraz brakiem wykorzystania istniejących mocy produkcyjnych,
- osłabienie kursu euro/złoty,
- brak możliwości przełożenia wysokich kosztów surowcowych na klientów i jednocześnie presja ze strony klientów na obniżki cen zarówno mebli, jak i płyty meblowej.
Pozytywny wpływ na wyniki finansowe FORTE to zasługa:
• wyhamowania wzrostów cen surowców do produkcji mebli oraz płyty meblowej,
• poprawy marżowości sprzedawanych produktów poprzez wprowadzone w minionym roku obrotowym podwyżki cen mebli oraz wycofywanie z oferty produktów nisko marżowych.
W związku z istotnym zwiększeniem wykorzystania limitów kredytów obrotowych przez Grupę Kapitałową spowodowanych znaczącym wzrostem kosztów prowadzenia działalności, przy jednoczesnym spadku popytu na meble skutkującym realizacją niższych przychodów ze sprzedaży, Zarząd Jednostki Dominującej pozostaje w stałym kontakcie z bankami finansującymi w celu zachowania ciągłości źródeł finansowania bieżącej działalności, jak również w zakresie renegocjacji poziomów kowenantów zawartych w umowach kredytowych oraz uspójnienia warunków zabezpieczeń.
Grupa dokonuje spłat kredytu konsorcjalnego zgodnie z przyjętym w umowie harmonogramem.
Niezależnie od powyższych ustaleń, w związku z pogorszeniem sytuacji finansowej wywołanej spadkiem popytu na meble, Zarząd Jednostki Dominującej podjął działania mające na celu poprawę efektywności operacyjnej. Wdrożony został szeroki program oszczędnościowy, którego elementami m.in. są:
- poprawa efektywności produkcji przez skracanie czasu przezbrojeń maszyn, lepsze wykorzystanie materiałów oraz zmniejszenie ilości generowanych odpadów,
- poprawa procesów logistycznych,
- ograniczenie poziomu zapasów surowców i wyrobów gotowych,
- obniżenie kosztów energii poprzez inwestycję w fotowoltaikę, szacowane ograniczenie przyszłych kosztów energii o ok. 15%,
- dostosowanie poziomu kosztów zatrudnienia do obecnej sytuacji finansowej i rynkowej,
- ograniczenie pozostałych wydatków do niezbędnych, jednakże pozwalających na niezakłóconą kontynuację działalności operacyjnej.
Czynniki, które w ocenie firmy będą miały wpływ na osiągnięte wyniki finansowe FORTE
Perspektywa ta obejmuje co najmniej kwartał. Wśród najistotniejszych czynników, które w ocenie Zarządu mogą mieć wpływ na osiągane wyniki Grupy w kolejnych okresach sprawozdawczych są przede wszystkim:
- koniunktura na rynkach meblowych w Europie oraz na rynku krajowym,
- koncentracja związków meblowych w Europie,
- ryzyko utraty płynności finansowej klientów,
- upadłości firm meblowych, których ofertę będzie można przejąć,
- dostępność surowców do produkcji mebli i płyty meblowej oraz stabilność ich cen,
- poziom kursu euro/złoty,
- utrzymujący się ogólny niepokój społeczny oraz niepewność ekonomiczna w związku z trwającą wojną w Ukrainie i Strefie Gazy,
- wprowadzenie do oferty sprzedażowej mebli w nowej technologii łatwego montażu – EasyKlix,
- podjęcie decyzji o zwolnieniach grupowych, gdzie koszt redukcji zatrudnienia szacowany jest na ok. 7 mln zł i obciąży wynik III kwartału roku 2023/2024. Jednak uwolni koszty na poziomie około 18 mln w skali roku.
Zagrożenia i ryzyka związane z pozostałymi miesiącami roku obrotowego
Jak poinformował Zarząd, w kolejnych miesiącach Grupa będzie koncentrowała się na intensywnych działaniach zmierzających do zwiększania wolumenów sprzedaży. Celem jest też poprawa rentowności. Firma zamierza również zwiększyć udział w rynkach poszczególnych krajów i odpowiednio dostosowywać ofertę produktową. Chce tego dokonać przede wszystkim poprzez:
- rozszerzenie oferty mebli tapicerowanych,
- wdrażanie nowych modeli zaprezentowanych podczas targów meblowych,
- wdrożenie do oferty sprzedażowej produktów w nowej technologii EasyKlix.
Zarząd szacuje, iż zauważalny wpływ powyższych działań na wyniki Grupy jest oczekiwany w roku 2024.
Firma podkreśla również, że dla Grupy Forte, jak i całej branży drzewnej w Polsce, problemem jest decyzja Lasów Państwowych o nieprzedłużaniu certyfikacji FSC. Grupa posiada już równoważny certyfikat PEFC i trwają prace nad przekonaniem naszych odbiorców do akceptacji tego certyfikatu.
Trwająca wojna w Ukrainie oraz aktualna sytuacja geopolityczna na świecie również wprowadzają niepewność odnośnie warunków gospodarczych. Ponadto skutkuje to wysokim ryzykiem dla ciągłości łańcucha dostaw i pozostaje negatywnym czynnikiem. Powyższe kwestie mają znaczący wpływ na działalność Grupy, a także wyniki finansowe FORTE.
Zarząd podejmuje różnorodne działania, aby mitygować negatywny wpływ w.w. czynników na działalność Grupy, m.in. poprzez:
- dywersyfikację źródeł zakupu surowców,
- wstrzymanie inwestycji o niższym priorytecie,
- zapewnienie odpowiednich poziomów finansowania zewnętrznego,
- podjęcie decyzji o redukcji etatów w celu dopasowania poziomu zatrudnienia do aktualnych potrzeb rynkowych.
Zarząd nieustannie monitoruje wdrożony program optymalizacji kosztów, przy jednoczesnym podejmowaniu działań maksymalizujących efektywność działalności. Przewagą konkurencyjną Grupy jest niewątpliwie wprowadzenie nowej technologii oraz posiadanie w strukturach własnego źródła dostaw płyty.
ZOBACZ TAKŻE: „Meblarski 1000” – kto produkuje najwięcej mebli?
Pomimo podejmowanych działań przyszła działalność operacyjna oraz wyniki finansowe Grupy Kapitałowej są dużym znakiem zapytania. Ze względu na nieprzewidywalne długofalowe konsekwencje o charakterze geopolitycznym i gospodarczym, Zarząd nie jest w stanie realnie oszacować ich wpływu.
Reorganizacja w Grupie FORTE
Zarząd Fabryk Mebli FORTE poinformował o zamiarze połączenia ze spółką zależną w celu realizacji działań reorganizacyjnych w Grupie FORTE.
6 grudnia 2023 roku Zarząd Fabryk Mebli FORTE S.A. podjął decyzję o zamiarze połączenia Fabryk Mebli FORTE z siedzibą w Ostrowi Mazowieckiej z podmiotem zależnym od Emitenta, tj. FORTE BRAND Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrowi Mazowieckiej. jako spółka przejmująca, FABRYKI MEBLI Forte, posiadają 100 % udziałów w kapitale zakładowym spółki przejmowanej, tj. FORTE BRAND Sp. z o.o. Połączenie nastąpi na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu Spółek Handlowych, z uwzględnieniem art. 515 § 1 oraz 516 § 6 Kodeksu Spółek Handlowych, tj. przez przeniesienie całego majątku FORTE BRAND Sp. z o.o. na FABRYKI MEBLI „FORTE” S.A. bez podwyższenia kapitału zakładowego Emitenta – czytamy w komunikacie wydanym przez FORTE.
Cele planowanych działań reorganizacyjnych:
- uporządkowanie struktury organizacyjnej Grupy Kapitałowej FABRYK MEBLI FORTE,
- rozdzielenie ryzyk,
- eliminacja nieścisłości w podziale kompetencji,
- uproszczenie struktur zarządczych i właścicielskich,
- efektywniejsze zarządzanie aktywami w ramach Grupy FORTE,
- ograniczenie przepływów wewnątrzgrupowych, a w konsekwencji zwiększenie efektywności operacyjnej Grupy FORTE i obniżenie kosztów.
W ocenie Zarządu Emitenta, połączenie wpłynie na redukcję kosztów funkcjonowania Grupy FORTE. Pozwoli to również na osiągnięcie długofalowych korzyści ekonomiczno-organizacyjnych. W szczególności powinno się to przyczynić do zmniejszenia kosztów ponoszonych w procesie zarządzania, optymalizacji kosztów Zarządu, a także ekonomicznego gospodarowania zasobami ludzkimi.
Źródło: Fabryki Mebli FORTE