Newsroom

FORTE opublikowało wyniki finansowe za 3 kwartały 2024 r.

Fabryki Mebli FORTE z siedzibą w Ostrowi Mazowieckiej.

FORTE opublikowało wyniki finansowe za 3 kwartały 2024 r.

Grupa FORTE opublikowała skonsolidowane sprawozdanie finansowe na dzień 31 grudnia 2024 r. oraz za okres 9 miesięcy zakończony 31 grudnia 2024 r. Dostępne jest również Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej Fabryk Mebli FORTE na 31 grudnia 2024 r. oraz za 9 miesięcy tj. od 1 kwietnia do 31 grudnia 2024 r.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Potwierdziły się wstępne wyniki finansowe FORTE za trzy kwartały 2024 r. Grupa FORTE w okresie kwiecień-grudzień 2024 roku osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 772,454 mln zł, w stosunku do 757,633 mln zł w analogicznym okresie roku 2023. To oznacza wzrost o 2%.

Wyniki finansowe FORTE uległy poprawie

W strukturze sprzedaży ogółem Grupy 14,4% stanowiła sprzedaż nadwyżek płyty produkowanej przez spółkę zależną TANNE z 8,9% udziałem eksportu (68,724 mln zł) i 5,5% udziałem sprzedaży krajowej (42,725 mln zł).

Wartość sprzedaży płyty do zewnętrznych klientów w całym okresie sprawozdawczym wyniosła 111,449 mln zł. To oznacza wzrost o 35,5%, w porównaniu do okresu kwiecień-grudzień 2023.

Przychody ze sprzedaży mebli i pozostałej sprzedaży Grupy stanowiły 85,6% sprzedaży ogółem (661,005 mln zł). Eksport stanowił 512,862 mln zł (66,4%) wobec 148,143 mln zł sprzedaży krajowej (19,2%).

Udział procentowy sprzedaży mebli i pozostałej sprzedaży na poszczególnych rynkach wyglądał następująco:

  • kraje niemieckojęzyczne – 49%,
  • Europa Zachodnia i Północna – 24%,
  • Polska – 22%,
  • Europa Środkowa, Południowa i Wschodnia – 4%
  • kraje pozaeuropejskie – 1%.

Udział procentowy sprzedaży płyty na rynkach ukształtował się następująco: Polska 62%, Europa Środkowa, Południowa i Wschodnia 38%.

Zmiany w składzie Grupy FORTE

3 kwietnia 2024 r. został zawarty akt notarialny, na którego mocy FORTE nabyło od Pawła Ściesińskiego, jako współudziałowca SPECIFIC 23 udziały w kapitale zakładowym Spółki za wynagrodzeniem w kwocie 174,8 tys. zł. Prawo własności udziałów przeszło na Grupę w dacie zawarcia aktu notarialnego. Aktualnie FORTE ma łącznie 51% udziałów w kapitale zakładowym SPECIFIC Sp. z o.o.

23 maja 2024 r. zarejestrowano w Company House w Wielkiej Brytanii spółkę ATW HOME z kapitałem początkowym w kwocie 100 GBP. Grupa FORTE objęła 100% udziałów w nowopowstałej spółce. Głównym przedmiotem działalności ATW HOME będzie sprzedaż internetowa na rynku brytyjskim.

Natomiast 7 czerwca 2024 r. Grupa FORTE dokonała podwyższenia kapitału we wspólnym przedsięwzięciu, jakim jest FORTE FURNITURE PRODUCTS INDIA PVT. LTD z siedzibą w Indiach. Kwota, o jaką zwiększono kapitały spółki, wyniosła 3,315 mln zł. Udział FORTE w kapitałach spółki po podwyższeniu pozostał bez zmian i nadal wynosił 50%.

W dniu 27 września 2024 r. Zarząd Jednostki Dominującej zawarł z INDIAN FURNITURE PRODUCTS LIMITED z siedzibą w Kakkalur oraz FORTE FURNITURE PRODUCTS INDIA PRIVATE LIMITED z siedzibą w Kakkalur umowę sprzedaży wszystkich posiadanych udziałów w FFPIPL, tj. 41.791.092 udziałów o wartości nominalnej 417.910.920 rupii indyjskich stanowiących 50% kapitału zakładowego FFPIPL. Udziały zostały sprzedane na rzecz IFPL za kwotę 41.791 rupii indyjskich (równowartość ok. 470 EUR – 1.875 zł). Zawarcie umowy sprzedaży udziałów oznacza zakończenie współpracy z Grupą ZUARI, partnerem utworzonego w 2017 roku joint venture, tj. FFPIPL.

Z dniem 23 sierpnia 2024 r. spółka TM-HANDEL została wykreślona z KRS. Natomiast 30 grudnia 2024 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników TM-HANDEL Sp. z o.o. podjęło uchwałę o postawieniu w stan likwidacji spółki. Od tego dnia nazwa spółki brzmi TM-HANDEL spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji.

Zysk z działalności operacyjnej i zysk netto

Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 35,783 mln zł, w stosunku do straty (-) 3,941 mln zł w analogicznym okresie roku 2023. Pozytywny wpływ na poziom EBIT w okresie sprawozdawczym miał zrealizowany wynik na transakcjach hedgingowych zabezpieczających ryzyko kursowe Grupy (42,761 mln zł vs. 3,852 mln zł w okresie porównawczym). Strategia ta istotnie poprawiła wyniki Grupy, które przy większościowym udziale eksportu w sprzedaży ogółem Grupy byłyby istotnie zmniejszone na skutek umacniającego się kursu EUR/PLN. Średni kurs za 9 miesięcy roku obrotowego wyniósł 4,3 vs. 4,49 w okresie poprzednim (spadek o 4,3%). Dodatkowo w wynikach Grupy widoczne są także korzyści wynikające z programów optymalizacyjno-oszczędnościowych. Zarząd implementował je począwszy od drugiej połowy ubiegłego roku obrotowego.

Wynik z działalności finansowej ukształtował się na poziomie (-) 23,654 mln zł.

Najistotniejszą pozycję kosztów finansowych stanowiły koszty odsetek od kredytów w kwocie 14,188 mln zł oraz koszt realizacji akredytywy SBLC na rzecz Deutsche Bank w równowartości 9,775 mln zł w związku z naruszeniem warunków umowy kredytowej przez indyjską spółkę współzależną.

Korzystny wpływ na wynik z działalności finansowej w zakończonym okresie sprawozdawczym miały różnice kursowe z wycen aktywów i zobowiązań walutowych. Per saldo po stronie przychodów finansowych ukształtowały się one na poziomie 1,998 mln zł.

Zysk netto w okresie sprawozdawczym wyniósł 21,559 mln zł, w porównaniu ze stratą (-) 69,344 mln zł w analogicznym okresie 2023 roku.

Aktywa i pasywa

Aktywa trwałe uległy obniżeniu o 71,206 mln zł. Największy spadek aktywów trwałych nastąpił w pozycji należności długoterminowych. Wynikały one z tytułu pochodnych instrumentów finansowych stanowiących zabezpieczenie przed ryzykiem kursowym, w efekcie przesunięcia ich wyceny do należności krótkoterminowych na skutek przybliżenia terminów zapadalności posiadanych opcji (o 52,316 mln zł). Dodatkowo zmniejszeniu uległa pozycja rzeczowych aktywów trwałych (o 35,241 mln zł) spowodowana nadwyżką umorzenia majątku nad poniesionymi w okresie sprawozdawczym nakładami inwestycyjnymi.

Aktywa obrotowe uległy zwiększeniu o 103,144 mln zł. Najistotniejszy wzrost w porównaniu do końca poprzedniego roku obrotowego nastąpił w pozycji środków pieniężnych (o 74,054 mln zł) oraz w pozycji pochodnych instrumentów finansowych (o 30,585 mln zł) w związku z reklasyfikacją należności długoterminowych z tytułu wyceny strategii opcyjnych do pozycji należności krótkoterminowych, jak również w pozycji zapasów (o 9,731 mln zł).

Po stronie pasywów najistotniejsze zmiany dotyczą reklasyfikacji krótkoterminowych zobowiązań z tytułu kredytów do pozycji zobowiązań długoterminowych (o 273,106 mln zł) na skutek zawartej przez Grupę ze wszystkimi Bankami finansującymi Umowy Wspólnych Warunków z ustalonym harmonogramem spłaty kredytów do końca marca 2027 roku.

Czynniki i zdarzenia, które mają wpływ na osiągnięte wyniki finansowe

W zakończonym okresie sprawozdawczym Grupa odnotowała kilka istotnych czynników, które miały wpływ na osiągnięte wyniki finansowe oraz perspektywy jej rozwoju.

Negatywny wpływ:

  • Utrzymujący się niski popyt na meble w krajach Europy Zachodniej. Skutkował on utrzymywaniem się niskich wolumenów sprzedaży oraz brakiem wykorzystania istniejących mocy produkcyjnych.
  • Umocnienie kursu złotego w stosunku do euro;
  • Postępująca koncentracja na rynkach krajów Europy Zachodniej głównie na rynku niemieckim.

Pozytywny wpływ:

  • Pozytywny wpływ przyjętej strategii hedgingowej mitygujący spadek kursu EUR/PLN;
  • Wygenerowanie dodatkowego dochodu ze zbycia uprawnień do emisji CO2;
  • Pozytywny efekt przeprowadzonych redukcji kosztów, w tym zatrudnienia, który w pełni będzie widoczny w wynikach całego roku obrotowego;
  • Oferowanie kolekcji dedykowanej poszczególnym klientom, rozszerzenie sprzedaży mebli w systemie EasyKlix na kolejnych klientów oraz wzmocnienie sprzedaży poprzez kanały online;
  • Wykorzystanie własnych farm fotowoltaicznych, które w istotnym stopniu (ok. 18%) obniżają koszty zużywanej energii elektrycznej.
  • Pozytywny efekt dokonanych inwestycji w ograniczanie ilościowego zużycia energii (zarówno cieplnej jak i elektrycznej), które dodatkowo obniża koszty działalności oraz ślad węglowy Grupy FORTE.

Do najistotniejszych czynników, które w ocenie Zarządu mogą mieć wpływ na osiągane wyniki Grupy w kolejnych okresach sprawozdawczych zaliczyć można:

  • koniunkturę na rynkach meblowych w Europie oraz na rynku krajowym,
  • stabilność kursu EUR/PLN,
  • koncentrację związków meblowych w Europie,
  • ryzyko utraty płynności finansowej klientów,
  • upadłości firm meblowych i pojawianie się możliwości przejęcia przez Grupę FORTE ich oferty,
  • dostępność surowców do produkcji mebli i płyty meblowej oraz stabilność ich cen, ze szczególnym uwzględnieniem polityki Polskich Lasów Państwowych,
  • efektywność działań pro-sprzedażowych, w tym wprowadzenie do oferty Grupy mebli tapicerowanych oraz mebli w nowej technologii łatwego montażu – EasyKlix,
  • wprowadzenie działań mających na celu optymalizacje kosztowe oraz w zakresie zarządzania kapitałem obrotowym,
  • utrzymujący się ogólny niepokój społeczny oraz niepewność ekonomiczną w związku z trwającymi konfliktami zbrojnymi.

Zagrożenia i ryzyka, które wpływają na wyniki finansowe

W kolejnych miesiącach Grupa będzie koncentrowała się na działaniach zmierzających do zwiększania rentowności. Skupi się również nad rozwojem nowych kierunków zbytu. Będzie też przeciwdziałać negatywnym skutkom recesji oddziałującej zarówno na rynek meblowy jak i surowcowy – płyty.

Podstawowym ryzykami w ostatnim kwartale roku obrotowego będą:

  • Niepewna sytuacja gospodarcza w EU, w szczególności recesja na rynku niemieckim i francuskim. Istotnie ogranicza to skłonność konsumentów do zakupu dóbr trwałych.
  • W przypadku produkcji płyt meblowych, Grupa FORTE, jak i cały rynek boryka się z wysoką niepewnością co do poziomu dostępności i ceny surowca drzewnego. Jest on pozyskiwany w znacznej mierze z Lasów Państwowych, których przyszła polityka wciąż pozostaje pod znakiem zapytania.
  • Niepewna sytuacja geopolityczna wpływa na utrzymywanie się obniżonego popytu na meble. Występują również ryzyko zakłóceń w łańcuchach dostaw oraz duża dynamika zmian kursów walut. Nie pozostanie to bez wpływu na generowane wyniki finansowe Grupy w najbliższej przyszłości.

W jakiej sytuacji finansowej jest FORTE?

Malejąca siła nabywcza konsumentów spowodowała odkładanie decyzji o zakupach mebli jako artykułów niebędących towarem pierwszej potrzeby. Dodatkowo istotnym wyzwaniem dla Grupy FORTE w poprzednim roku obrotowym były wysokie ceny surowców oraz energii.

Zarówno poprzedni rok obrotowy 2023_2024, jak również zakończony okres sprawozdawczy roku 2024_2025 były i wciąż pozostają dużym wyzwaniem dla całej europejskiej branży meblarskiej, w szczególności dla polskich producentów, którzy poza zagrożeniami dotykającymi wszystkich europejskich producentów, takich jak wojna w Ukrainie, czy ogólny spadek nastrojów konsumenckich, odczuwali również negatywne lokalne uwarunkowania rynkowe, takie jak relatywnie wysoki (na tle krajów UE) poziom inflacji i presji płacowej, które wpłynęły na istotne zmniejszenie konkurencyjności polskich wyrobów meblarskich – czytamy w sprawozdaniu

Wszystkie powyższe czynniki przyczyniły się do pogorszenia sytuacji finansowej Grupy FORTE i jej płynności. Miało to znaczący wpływ na ubiegłoroczne wyniki finansowe FORTE.

Co zrobiono, by poprawić wyniki finansowe FORTE?

Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom zmniejszonego popytu na rynku przy jednocześnie rosnących kosztach działalności, Zarząd FORTE wdrożył szereg działań naprawczych i optymalizacyjnych. Miał one na celu poprawę rentowności oraz sytuacji Grupy FORTE. Skoncentrowano się głównie na ograniczaniu kosztów oraz efektywnym zarządzaniu kapitałem obrotowym. Najistotniejszym elementem planu naprawczego pod względem kosztowym była przeprowadzona redukcja zatrudnienia o 237 etatów. Pozwoli to wygenerować do 17 mln zł oszczędności rocznie.

Dodatkowo Zarząd zaimplementował realizację szeregu inicjatyw prosprzedażowych, których wdrożenie ma na celu zwiększenie poziomu sprzedaży oraz wzrost udziału w rynku. Jedną z nich jest wprowadzenie mebli z nowoczesną technologią łatwego montażu EasyKlix. Grupa sprzedaje je pod własną marką – EasyKlix by FORTE. Ponadto Grupa wprowadziła meble EasyKlix u kilku znaczących klientów w Europie. Natomiast wraz ze wzrostem zdolności produkcyjnych Grupa będzie wdrażać to innowacyjne rozwiązanie u większej liczby odbiorców. Ma to pozwolić to zaistnieć Grupie FORTE w świadomości konsumentów.

Digitalizacja sprzedaży i nowi partnerzy biznesowi

Grupa prowadzi także prace nad wzmocnieniem digitalizacji sprzedaży poprzez wzmocnienie obecności na cyfrowych platformach sprzedaży. FORTE stawia na rozwój sprzedaży internetowej poprzez współpracę z kluczowymi dystrybutorami oferującymi sprzedaż online. Grupa podejmuje działania mające na celu wejście we współpracę z nowymi partnerami biznesowymi i odnowienie relacji z byłymi partnerami. FORTE liczy także na przejęcie udziału w rynku po firmach upadających.

Ponadto w lipcu 2024 r. Zarząd oraz Banki finansujące Grupę FORTE sfinalizowały zawarcie wielostronnej Umowy Wspólnych Warunków. Dzięki zawartej umowie firma pozyskała zapewnienie ciągłości finansowania bieżącej działalności do marca 2027 r.

Aktualne wyniki finansowe Grupy FORTE odzwierciedlają wciąż trudną sytuację branży meblarskiej. Widoczny jest już jednak pozytywny efektem optymalizacji kosztowych zaimplementowanych przez Grupę w poprzednich kwartałach.

Przyszłość trudna do przewidzenia

W kolejnych miesiącach Grupa będzie koncentrowała się na działaniach zmierzających do dalszego zwiększania rentowności oraz rozwoju nowych kierunków zbytu. Celem jest przeciwdziałanie negatywnym skutkom recesji oddziałującej zarówno na rynek meblowy, jak i podstawowego surowca – płyty.

ZOBACZ TAKŻE: Strategia hedgingowa Grupy FORTE przynosi rezultaty

Pomimo podejmowanych działań, nie da się przewidzieć długofalowych konsekwencje o charakterze geopolitycznym i gospodarczym. Zarząd nie jest w stanie realnie oszacować ich wpływu na przyszłą działalność operacyjną oraz wyniki finansowe Grupy Kapitałowej. Jednak biorąc pod uwagę ekspozycję Grupy na w.w. czynniki oraz ustalony wspólnie z Bankami finansującymi Grupę plan działań w zakresie średnioterminowego finansowania, Zarząd nie dostrzega ryzyka zagrożenia kontynuacji oraz kluczowych zagrożeń operacyjnych dla działalności Grupy.

Źródła: Skonsolidowane sprawozdanie finansowe na dzień 31 grudnia 2024 r. oraz za okres 9 miesięcy zakończony 31 grudnia 2024 r. oraz sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej Fabryk Mebli FORTE na 31 grudnia 2024 r. oraz za 9 miesięcy tj. od 1 kwietnia do 31 grudnia 2024 r.