Co jest dzisiaj luksusem i w co inwestują najbogatsi?
11 lutego, 2025 2025-02-11 8:32Co jest dzisiaj luksusem i w co inwestują najbogatsi?

Co jest dzisiaj luksusem i w co inwestują najbogatsi?
Według KPMG w Polsce przyszłość rynku dóbr luksusowych wygląda obiecująco. Prognozy wskazują na dalsze wzrosty we wszystkich analizowanych w raporcie „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” segmentach.
W minionym roku minęło 15 lat od pierwszej publikacji raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”. Jak przyznają autorzy opracowania, mimo wielu wyzwań, liczba Polaków o wysokich dochodach systematycznie rosła. Co jest dzisiaj dla nich luksusem? Na co wydają i w co inwestują najbardziej zamożni Polacy?
Co jest luksusem a co już nim nie jest?
Od 2010 r., gdy KPMG w Polsce opublikowało pierwszy raport poświęcony rynkowi dóbr luksusowych, sektor ten przeszedł istotne przemiany. Rozwijał się dynamicznie w zmieniającym się otoczeniu ekonomicznym, społecznym i gospodarczym. Na kształt współczesnego rynku wpłynęły przede wszystkim trzy czynniki:
- rosnąca liczba zamożnych Polaków,
- postęp technologiczny,
- ewolucja wartości konsumenckich.
Chociaż globalny kryzys finansowy z 2008 r. miał długotrwałe konsekwencje, Polska dzięki stabilnej polityce gospodarczej, uniknęła głębokiej recesji. Napływ funduszy unijnych oraz dynamiczny rozwój infrastruktury przyczyniły się do wzrostu gospodarczego, sprzyjając tworzeniu nowych miejsc pracy, a także poprawie warunków zatrudnienia i płac – podkreślają autorzy raportu.
Zwracają oni też uwagę na skutki pandemii COVID-19. Transformacja cyfrowa, rozwój technologii oraz upowszechnienie pracy zdalnej, otworzyły nowe możliwości zawodowe. Tym samym, według publikacji, przyczyniły się do wzrostu dochodów, szczególnie w sektorach IT i e-commerce. Jednocześnie inflacja i zmiany podatkowe skłoniły zamożnych Polaków do poszukiwań alternatywnych źródeł dochodu w inwestycjach oraz działalności w niszowych branżach.
W rezultacie zwiększyła się siła nabywcza konsumentów dóbr luksusowych, którzy coraz częściej wybierają produkty i usługi wysokiej jakości, wyróżniające się unikalnością i personalizacji – konkludują autorzy raportu.
Marki luksusowe na fali wznoszącej
Według raportu KPMG w Polsce, wzrost wartości polskiego rynku dóbr luksusowych wynika nie tylko z rosnącej liczby zamożnych nabywców, ale także ze zmieniających się trendów konsumenckich. Równolegle jest to efekt dynamicznego rozwoju krajowych marek premium, a także coraz liczniejszej obecności międzynarodowych marek luksusowych – przekonują eksperci. I dodają: W 2024 roku wartość rynku przekroczy 55,6 mld złotych, co oznacza ponad pięciokrotny wzrost w ciągu minionych 15 lat.
Z raportu wyłania się obraz współczesnego luksusu, który stał się bardziej zróżnicowany i świadomy. Rośnie zainteresowanie modą zrównoważoną, a także ekologicznymi produktami. Popularność zyskują inwestycje w nieruchomości premium, zarówno w Polsce, jak i w popularnych lokalizacjach zagranicznych, takich jak Hiszpania czy Portugalia. To pokazuje, jak zmieniają się wartości konsumentów dóbr luksusowych. Tymczasem autorzy raportu przekonują: Choć polski rynek nadal pozostaje mniejszy niż rynki Europy Zachodniej, wyróżnia się innowacyjnością i zdolnością adaptacji globalnych trendów, takich jak personalizacja czy odpowiedzialność środowiskowa. Sukces poszczególnych marek luksusowych będzie więc zależał przede wszystkim od stopnia zrozumienia preferencji klientów. W dodatku nie osiągną go bez elastycznego dostosowywania oferty do zróżnicowanych potrzeb konsumentów.
5 głównych trendów na rynku dóbr luksusowych
- Cyfryzacja
Do 2030 roku młode pokolenie, głównie Gen Z, może stanowić nawet 30% klientów sektora dóbr luksusowych. W odpowiedzi na te zmiany marki coraz częściej sięgają po nowe technologie. Zyskują one na znaczeniu na każdym etapie cyklu życia produktów, od projektowania po sprzedaż i obsługę posprzedażową.
- Zrównoważony rozwój
Świadomość ekologiczna nabywców dóbr luksusowych wywiera presję na marki, które muszą udowadniać stosowanie zrównoważonych praktyk. Jednocześnie konsumenci coraz chętniej wybierają luksusowe produkty z drugiej ręki, łącząc troskę o środowisko z wyrażaniem indywidualnego stylu i odpowiedzialnym podejściem do konsumpcji.
- Dyskrecja
Na rynku luksusowych nieruchomości w Polsce obserwuje się wzrost popularności transakcji „off market”, kierowanych do wyselekcjonowanej grupy nabywców. Klienci ci są skłonni zapłacić więcej za dostęp do unikalnych ofert, które zapewniają ekskluzywność, niepowtarzalny charakter nieruchomości oraz ochronę prywatności.
- Przeżycia ważniejsze niż przedmioty
Nowoczesny luksus to nie tylko ekskluzywne produkty, ale także doświadczenia i emocje. Zjawisko „emotioneering” koncentruje się na projektowaniu kampanii, które angażują klientów, wywołując silne emocje, co pozwala markom budować lojalność i wyróżniać się na konkurencyjnym rynku.
- Personalizacja
Trend „premiumizacji” kładzie nacisk na unikalny charakter i personalizację produktów oraz usług. Coraz większą popularność zyskują sklepy monobrandowe, które oferują klientom spójne doświadczenia zakupowe, pełną kontrolę nad atmosferą oraz możliwość dostosowania produktów i obsługi do indywidualnych potrzeb.
9 kluczowych wniosków z raportu
- W 2023 roku grupa Polaków o rocznych dochodach równych lub wyższych niż 120 tys. zł zwiększyła się o 34% r/r.
- Liczba osób w Polsce posiadających aktywa netto o wartości przekraczającej 1 mln dolarów amerykańskich wzrosła o 23% r/r.
- Średnie zarobki osób z grupy bogatych* wzrosły o 4%, natomiast bardzo bogatych** pozostały na poziomie 188,2 tys. zł miesięcznie.
- Nieco ponad 40% aktywów netto Polaków stanowią depozyty (wzrost wartości o 10,5% r/r), a drugie miejsce pod tym względem zajmują inwestycje (wzrost wartości o 6,6% r/r).*
- Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła w 2024 roku o 24,6% r/r, osiągając 55,6 mld zł.
- Segment samochodów premium i luksusowych wciąż obejmuje największą część rynku dóbr luksusowych w Polsce (64,8%), jego wartość w 2024 roku osiągnęła 36 mld zł, co oznacza wzrost o 34,8%.
- Największą dynamiką wzrostu wartości w 2024 roku cechowały się segmenty samochodów premium i luksusowych oraz luksusowych usług hotelarskich i SPA.
- Rynek sztuki w Polsce w 2023 roku osiągnął wartość 567,7 mln zł. Z tego 350,6 mln zł pochodziło ze sprzedaży dzieł na aukcjach.
- Dominującą kategorią na rynku dzieł sztuki było malarstwo, które w 2023 roku stanowiło aż 83% ogólnej sprzedaży w tym segmencie.
* O dochodzie w przedziale 600 tys. – 1 mln zł rocznie.
** O dochodzie powyżej 1 mln zł rocznie.
Opr. Anna Szypulska
Artykuł ukazał się w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 2/2025.