Design

Trendy Heimtextil: nowe horyzonty

Heimtextil Trends 2022-23.

Trendy Heimtextil: nowe horyzonty

Trendy według Heimtextil – myślenie długofalowe, ekologiczny design, trwałość produktów – to wiodące idee zaprezentowane przez Heimtextil Trend Council.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Trendom patronuje hasło „Next Horizons”. Nie są one ustalonym celem ani metą – to sposób myślenia. Wynikają one ze strategii długofalowej, akceptującej fakt, że najlepszym sposobem wpływania na świat jest po prostu „nie”.

Dziś jednak tak nie jest. Zamiast tego stajemy przed ogromnymi wyzwaniami w naszych obecnych systemach. Według profesora Sir Partha Dasgupta z Uniwersytetu w Cambridge nasza gospodarka nie może funkcjonować bez wody, powietrza, roślin, zwierząt i innych surowców występujących na Ziemi. Jednak sposób, w jaki obecnie obchodzimy się z tymi częściami naszego naturalnego świata, nie jest zgodny z ich znaczeniem lub wartością. Transformacja tego zaczyna się od zaakceptowania natury w naszych gospodarkach.

Paradoksalnie rozpoczęliśmy przejście na zrównoważony rozwój, rozwiązując problemy w naszym systemie, zamiast przekształcać nasze podejście tak, aby nie tworzyć odpadów lub nierównowagi. Zgodnie z tym, założyciel Fundacji Ellen MacArthur podczas Summit 2021 stwierdził, że przyszłość projektowania po prostu nie powinna powodować marnotrawstwa. Zarówno MacArthur, jak i Dasgupta są ekspertami w zaspokajaniu potrzeby radykalnie odmiennego myślenia o dzisiejszej produkcji.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Sposób, w jaki tworzymy powinien być dostępny, funkcjonalny i recyrkulowany zgodnie z długoterminowym nastawieniem: od produktów związanych ze stylem życia po żywność. Rolnictwo z uprawami regeneracyjnymi lub leśnictwem wykorzystuje splot natury, aby utrzymać równowagę bez wytwarzania odpadów. Metoda rolnictwa regeneracyjnego wykorzystuje odpady z upraw lub hodowli jako źródło utrzymania dla następnej. Syntropowe leśnictwo odchodzi od upraw jednorodnych na rzecz przyjęcia, przypominającej dżunglę, fauny różnorodnych gatunków i roślin, tworząc holistyczny system, który ustępuje miejsca wilgotnym, zielonym polom na suchych terenach Afryki. Myślenie stojące za tymi przykładami pokazuje, w jaki sposób „Next Horizons” mogą tworzyć przyszłość.

4 trendy według Heimtextil

Trzy międzynarodowe agencje designerskie: SPOTT trends & business, Stiljinstituut i studio Franklinn  Till, utworzyły tegoroczne Heimtextil Trend Council, aby zaprezentować globalną wizję trendów wnętrzarskich.

Deep nature

Deep Nature polega na ponownym połączeniu się ze światem przyrody, przekształcaniu przyszłości tekstyliów domowych poprzez zrozumienie inteligentnych, okrągłych systemów natury. Niezbędne i organiczne odcienie tworzą skalę kolorów dla Deep Nature. Spleśniałe, ziołowe tony i delikatne odcienie błękitu i różu tworzą spokojne, tonalne i ziemiste podejście. To powrót do naszego naturalnego dziedzictwa niebarwionych materiałów w odcieniach piaskowych beży i brązów, aby stworzyć powolny, naturalny wyraz.

Wzór materiałów uzyskano bazując na włóknach naturalnych i wykorzystując ecoprint, sun print i druk cyfrowy. Autorzy: VIA University College, VIA Design&Business.
Wzór materiałów uzyskano bazując na włóknach naturalnych i wykorzystując ecoprint, sun print i druk cyfrowy. Autorzy: VIA University College, VIA Design&Business. Fot. SPOTT dla Heimtextil, archiwum Heimtextil.

Delikatne i szare odcienie niebieskiego i miękkiego różu występują w naturalnych barwnikach, wykorzystywanych do nieokiełznanego tworzenia wzorów w procesach druku ekologicznego lub druku słonecznego. Skala kolorów dla Deep Nature ma harmonijny, miękki i koncepcyjny wyraz, podkreślając długofalowe myślenie i dobre samopoczucie otaczającej przyrody.

Hyper Nature

Rzeczywistość rozszerzona jest tak samo realna, jak sama rzeczywistość – mówi artystka 3D Ines Alpha, wskazując, że przyszłość nie jest podzielona na kilka rzeczywistości, ale staje się jedną, zgodnie z mentalnością młodszych pokoleń. Gdy rzeczywistości cyfrowe stają się płynnie częścią urządzeń technologicznych, przekształcają się w nową metodą ponownego połączenia się ze światem przyrody. Dla branży tekstyliów, Hyper Nature dotyczy cyfrowych reprezentacji natury, rozważając, jak rozwijać lepszy świat poprzez łączenie technologii i natury.

Płótno żaglowe od Middle of Nowhere według Busk A.Agesen. Błyszcząca tkanina zaprojektowana w VIA University College, Research & Development Center for Creative Industries and Professions.
Płótno żaglowe od Middle of Nowhere według Busk A.Agesen. Błyszcząca tkanina zaprojektowana w VIA University College, Research & Development Center for Creative Industries and Professions. Fot. SPOTT dla Heimtextil, archiwum Heimtextil.

Żywe i nadprzyrodzone kolory sięgają od dziwacznych zieleni po intensywne fiolety. Bioscience czerpie inspirację zarówno z jasnych i klarownych, jak i zamazanych niuansów zieleni i szarości. Hybrydowe obrazy generowane komputerowo dają również sztuczną ekspresję do wszechświata kolorów. Odbicia i sztuczne światło tworzą nowe postrzeganie kolorów opartych na naturze. Najważniejsze to łosoś i jasna malina.

Beyond Identity

Przyszłe pokolenia na nowo definiują granice, a ich tożsamości podlegają ciągłym zmianom. Obalają normy i chcą być wysłuchani. Są świadomymi buntownikami, regularnie przesuwającymi normy stylu w płynnych eksperymentach. Trend Beyond Identity ma charakter transformacyjny. Ta transformacja tożsamości, odnowiona percepcja kolorów i przejście do znanego myślenia o teraźniejszości wykraczają poza to, co znamy na nową przyszłość.

Naturalnie farbowane ubranie zaprojektowane przez studentkę Emmę Nørgaard Poulsen, VIA University College, VIA Design and Business.
Naturalnie farbowane ubranie zaprojektowane przez studentkę Emmę Nørgaard Poulsen, VIA University College, VIA Design and Business. Fot. SPOTT dla Heimtextil, archiwum Heimtextil.

Beyond Identity na nowo definiuje pojęcie pastelu. Dzięki solidnym wartościom często delikatne i rozbielone pastelowe kolory mogą stać się mocne i ekscytujące. Kolory są niekontrolowane, a płynne, ulotne i eteryczne wyrażenia przypominają ciągły przepływ tożsamości. Skala kolorów dla Beyond Identity obejmuje gamę pasteli, uzupełnioną znanym szarym i bladym khaki jako stonowanymi kolorami transferowymi. Jaskrawa pomarańcza tworzy plamy gradientu. Te kolory Beyond Identity pozostawiają nam jasną, radosną, nienasyconą skalę, w której kluczowe jest miękkie mieszanie.

Empowered Identity

Rzemiosło to symboliczny język wizualny reprezentujący dziedzictwo kulturowe. Empowered Identity polega na tworzeniu trwałych połączeń kulturowych, odnawianiu rzemieślniczych źródeł inspiracji. Na przykład modyfikacje tekstyliów inspirowane przez duńskiego artystę Asgera Jorna odnawiają skandynawskie tekstylia.

Składane, rolowane i woskowane materiały od Wlesi Will Pillow by Kiellerup Vaeveri i patchworkowy koc od Christiny Engsig.
Składane, rolowane i woskowane materiały od Wlesi Will Pillow by Kiellerup Vaeveri i patchworkowy koc od Christiny Engsig. Fot. SPOTT dla Heimtextil, archiwum Heimtextil.

Skala kolorów Empowered Identity składa się z zakorzenionych, ale buntowniczych, nasyconych barw. Kolory podstawowe przypominają ich pochodzenie z pigmentów, aby wspierać tradycję ekspresji motywu. Tym podstawowym tonom towarzyszą iskry koralowca i szarego bzu. Wielokolorowe użycie jest kluczowe. Kolorowe wyrażenia i kombinacje wysyłają pozytywne i symboliczne komunikaty.

TEKST: Diana Nachiło

Artykuł opublikowany został w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 12/2021.