Dobry Wzór – dzisiaj i w retrospektywie
9 grudnia, 2023 2023-12-15 11:57Dobry Wzór – dzisiaj i w retrospektywie
Organizowany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego konkurs Dobry Wzór od 30 lat udowadnia, że design jest narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej. W tym roku oprócz wystawy pokonkursowej, dla odwiedzających siedzibę IWP przygotowano też retrospektywę – alternatywą jest wirtualny spacer.
Idea konkursu Dobry Wzór polega na promowaniu dobrego i innowacyjnego wzornictwa. Kształtuje ono polski rynek, zarówno wśród ekspertów w branży, jak i użytkowników oraz potencjalnych klientów. Nagroda główna to przede wszystkim możliwość posługiwania się szeroko rozpoznawalnym znakiem. Dobry Wzór przez lata zdobył renomę na wielu rynkach, co potwierdza też tegoroczna retrospektywa – wystawa z okazji 30-lecia konkursu.
Finał 30. edycji konkursu
Laureatów 30. edycji konkursu Dobry Wzór ogłoszono 27 października. W jubileuszowej edycji zwycięzcy otrzymali nagrody w 18 następujących kategoriach:
- DOM – meble,
- DOM – łazienka,
- DOM – kuchnia i jadalnia,
- DOM – ogród,
- DOM – tekstylia/dekoracje,
- DOM – oświetlenie,
- DOM – wyposażenie wnętrz,
- NOWA KATEGORIA: Food Design – artykuły spożywcze,
- Usługi,
- Grafika Użytkowa/Komunikacja,
- Opakowania,
- Nowe technologie,
- Transport,
- Praca/Biuro,
- Dzieci,
- Rzemiosło,
- Nowe Materiały,
- Szczęśliwa Trzynastka dla produktów niebędących w masowej produkcji.
Dobry Wzór to najstarszy polski konkurs wzorniczy promujący najlepiej zaprojektowane produkty i usługi dostępne na naszym rynku, co pokazuje też retrospektywa. Godło Dobry Wzór jest przyznawany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego od 30 lat, dodatkowo przedstawiciele firm i instytucji partnerskich przyznają nagrody specjalne. Wyróżnione firmy mają prawo sygnować produkty znakiem DOBRY WZÓR bezterminowo.
Do jubileuszowej edycji konkursu zgłosiły się 163 firmy, a do finału dotarło aż 114. Wyboru laureatów dokonało interdyscyplinarne Jury, które oceniło innowacyjność, estetykę, funkcjonalność i jakość wdrażanych rozwiązań. W tym gronie zasiedli eksperci IWP, uznani projektanci oraz przedstawiciele instytucji państwowych. Ideą tego prestiżowego wyróżnienia jest promowanie dobrego i innowacyjnego wzornictwa kształtującego polski rynek i najlepszy design, zarówno wśród ekspertów w branży, jak i użytkowników oraz potencjalnych klientów.
Złote Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” dla dwóch projektantek IWP
Podczas Gali Konkursu, która odbyła się 27 października w siedzibie IWP w Warszawie, dwie wybitne artystki i zasłużone projektantki Instytutu Wzornictwa Przemysłowego – Alicja Gutkowska – Wyszogrodzka oraz Danuta Duszniak zostały uhonorowane Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, przyznanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, prof. Piotra Glińskiego, z inicjatywy Prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego – Agnieszki Wasilewskiej.
Danuta Duszniak to jedna z najwybitniejszych projektantek ceramiki użytkowej w Polsce, autorka pionierskiego, charakterystycznego dla lat 50-tych nowoczesnego stylu „New Look”. Twórczyni około 60 wzorów ceramiki użytkowej powszechnego użytku: serwisów obiadowych i śniadaniowych, wazonów, popielniczek, których wiele stało się po latach ikonami polskiego designu, prezentowanych na wystawach krajowych i zagranicznych.
Alicja Gutkowska-Wyszogrodzka to jedna z najwybitniejszych projektantek tkaniny użytkowej i dekoracyjnej w Polsce, autorka blisko 100 wzorów, w tym wielu charakterystycznych dla nowoczesnego stylu lat 50-tych „New Look”, które zachwycają swym nowatorstwem, bogactwem ornamentów i barw, a wiele z nich po latach zasłużyło na miano ikon polskiego designu.
Lista Laureatów Konkursu Dobry Wzór 2023
Patroni i Partnerzy przyznali 8 nagród specjalnych
Wzór Roku 2023 dla Kultury – Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
przyznana dla produktu: Intibag – obiekty sensoryczne, MARKA: Intibag, PROJEKT: Tomasz Bergmann, PRODUCENT: Intibag Sp. z o.o.
Wzór Roku 2023 dla Zrównoważonego Rozwoju – Nagroda Ministerstwa Rozwoju i Technologii przyznana dla produktu: ATO Noble – Ultradźwiękowy atomizer do metali szlachetnych, MARKA: ATO, PROJEKT: Jakub Rozpendowski, PRODUCENT: 3D Lab Sp. z. o.o.
Najbardziej Innowacyjny Produkt Roku 2023 – Nagroda Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. przyznana dla produktu: SAT600 HPC – ładowarka wysokiej mocy dla pojazdów elektrycznych, MARKA: Ekoenergetyka, PROJEKT: Damian Woliński, PRODUCENT: Ekoenergetyka Polska S.A.
Polski Wzór dla Świata – Nagroda Polskiej Fundacji Narodowej przyznana dla produktu: Zestaw do kawy I LOVE BEES, MARKA: BRACH, PROJEKT: Stanisław Brach, PRODUCENT: Polskie Fabryki Porcelany „Ćmielów” i „Chodzież” S.A.
Wzór Roku 2023 – Nagroda Totalizatora Sportowego Sp. z o.o. przyznana dla produktu: Stolik KULKI, MARKA: RIWAL, PROJEKT: Iwona Jańczak, PRODUCENT: Riwal Ceramika i Szkło
Wzór Roku 2023 dla Integracji – Nagroda Integracja LAB przyznana dla produktu: Hybrydowe ortezy kończyn dolnych drukowane w technologii 3d, MARKA: Ortheo3D, Projekt: Daniel Czyszczoń, PRODUCENT: Ortheo3D
Pierwszy raz wręczono statuetkę Dobra Marka 2023 – Nagroda przyznana przez Prezesa Instytutu Wzornictwa Przemysłowego dla marki: „Ceramika Artystyczna” Spółdzielnia Rękodzieła Artystycznego w Bolesławcu
Designer Roku 2023 – Nagroda Prezesa Instytutu Wzornictwa Przemysłowego
przyznana Pani Martynie Piaściak
Statuetki Laureata oraz Godło Dobrego Wzoru 2023 dla 18 produktów
Nagrody w kategorii DOM
W kategorii DOM – MEBLE
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: CHAMFER – stół drewniany do jadalni. MARKA: SELFIA, PROJEKT: Ewa Półtorak, PRODUCENT: SELFIA Sp. z o.o.
W kategorii DOM – ŁAZIENKA
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: NEVE CREATIVE by Maja Ganszyniec – płytki ceramiczne. MARKA: Ceramika Paradyż, PROJEKT: Maja Ganszyniec i zespół projektowy Ceramiki Paradyż, PRODUCENT: Ceramika Paradyż Sp. z o.o.
W kategorii DOM – KUCHNIA I JADALNIA
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: ICON SEMI-PRO – bateria kuchenna. MARKA: FRANKE, PROJEKT: Franke Global Category Tap Team, PRODUCENT: FRANKE Sp. z o.o.
W kategorii DOM – OGRÓD
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: ROMA – RODZINA MIS NA NOGACH – donice. MARKA: Lamela, PROJEKT: Dorota Skalska-Stefańska, Maciej Stefański, PRODUCENT: Lamela Sp. z o.o.
W kategorii DOM – TEKSTYLIA/DEKORACJE
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: ORGA.NICER – modułowy pojemnik do przechowywania. MARKA: Orga.nicer, PROJEKT: Zespół KABO & PYDO design studio: Tomasz Pydo, Katarzyna Borkowska-Pydo, Katarzyna Domeracka, Jan Wilczak, PRODUCENT: Orplast Sp. z o.o. Sp.J.
W kategorii DOM – OŚWIETLENIE
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: NAMI23 – komponenty do tworzenia opraw oświetleniowych. MARKA: TOPMET, PROJEKT: Agata Szafran, PRODUCENT: TOPMET Light.
W kategorii DOM RTV/AGD nie przyznano nagrody
W kategorii DOM – WYPOSAŻENIE WNĘTRZ
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: APRILE – kolekcja klamek do drzwi wewnętrznych. MARKA: APRILE, PROJEKT: Maria Jeglińska-Adamczewska, PRODUCENT: Enger Robert Kwiecień.
Nowa kategoria – FOOD DESIGN
W kategorii FOOD DESIGN – ARTYKUŁY SPOŻYWCZE
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: napoje funkcjonalne w proszku: BOSKIE KAKAO / DETOKS I BLASK / ZŁOTA ODPORNOŚĆ, MARKA: By.herbs, PROJEKT: Mikołaj Chrostowski, PRODUCENT: Superhuman by Nature Sp. z o.o.
Nagrody w pozostałych kategoriach
W kategorii USŁUGI
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymała usługa: FIGLISTO – internetowa wypożyczalnia zabawek. MARKA: FIGLISTO, PROJEKT: Marek Wąsowski, PRODUCENT: STILO MAREK WĄSOWSKI.
W kategorii KATEGORIA GRAFIKA UŻYTKOWA / KOMUNIKACJA
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: WENUS. SCHULZ/CRANACH – katalog wystawy. MARKA: Wydawnictwo NCK, PROJEKT SERII: Kama Schinwelska, Marcin Gwiazdowski/ Elipsy; KONCEPCJA EDYTORSKA: Katarzyna Flera; PROJEKT OKŁADKI: Antonina Konopelska, PRODUCENT: NARODOWE CENTRUM KULTURY.
W kategorii OPAKOWANIA
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: NEBOA – kosmetyki do pielęgnacji włosów. MARKA: Neboa, PROJEKT: Neboa, PRODUCENT: Eurus Sp. z o.o.
W kategorii NOWE TECHNOLOGIE
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz otrzymał produkt: MULTIBOX 500X300 – słup ogrodzeniowy. MARKA: WIŚNIOWSKI, PROJEKT: Zespół projektowy pod przewodnictwem Grzegorza Mruka, PRODUCENT: WIŚNIOWSKI Sp. z o.o. Sp. K.A.
W kategorii TRANSPORT
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: HAZAY BIKES – rower towarowy/cargo. MARKA: Hazay Bikes, PROJEKT: Jakub Garstkiewicz, Marcin Ciesielski, Marcin Grausch , PRODUCENT: HAZAY BIKES Sp. z o.o.
W kategorii PRACA/BIURO
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: LAHTI PRO BLUZA (L40415) I SPODNIE (L40522) OCHRONNE. MARKA: LAHTI PRO, PROJEKT: Bartłomiej Gburzyński, PRODUCENT: Profix Sp. z o.o.
W kategorii DZIECI
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: Hybrydowe ortezy kończyn dolnych drukowane w technologii 3d. MARKA: Ortheo3D, PROJEKT: Daniel Czyszczoń, PRODUCENT: Ortheo3D.
W kategorii RZEMIOSŁO
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: GLANDES – ceramiczny nawadniacz do roślin. MARKA: Bloom Ceramic, PROJEKT: Karolina Kulis, PRODUCENT: Bloom Ceramic.
W kategorii NOWE MATERIAŁY
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: ANIKA EVO – koło meblowe. MARKA: TENTE, PROJEKT: zespół TENTE, PRODUCENT: TENTE Sp. z o.o.
W kategorii dodatkowej SZCZĘŚLIWA TRZYNASTKA
Nagrodę Godło Dobry Wzór 2023 oraz statuetkę otrzymał produkt: LAS – zabawka edukacyjna, PROJEKT – Gabriela Kawińska, PROTOTYP – Andrzej Naczyński.
Szczęśliwa Trzynastka
Retrospektywa od 1993 r.
30 lat konkursu Dobry Wzór to także okazja do obejrzenia wystawy retrospektywnej. Retrospektywa pokazuje wybrane, nagrodzone obiekty z ubiegłych lat, począwszy od 1993 r.
Retrospektywa obrazuje transformację polskiej gospodarki:
- wejście na wolny rynek,
- kształtowanie się nowych marek,
- pojawienie się zagranicznych firm,
- wstąpienie do Unii Europejskiej,
- wymuszone modą i wymogami zmiany technologiczne,
- rewolucję, którą do naszego życia wprowadził Internet.
To już ostatnie godziny na zwiedzanie wystawy pokonkursowej w IWP, czynnej od 28 października do 10 grudnia 2023 r. od poniedziałku do piątku w godzinach: 11-19, a w sobotę i niedzielę w godzinach: 12-19.
Wystawie towarzyszy wirtualny spacer 3D, dostępny na stronie internetowej Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.
Jubileuszowa edycja i retrospektywa udowodniły, że dobry design jest narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej między firmami. Zgłaszane produkty odzwierciedlają poziom skuteczności designu w produkcji przemysłowej w Polsce. Dzieje się tak dzięki stosowanym innowacjom, stawianiu na jakość. Produktom z wyróżniającymi się cechami w danej kategorii, jury przyznało statuetki i tytuł laureata.
Jakie są kryteria oceny jury?
W gospodarce rynkowej oferującej mnogość dóbr, konsument musi porównywać i dokonywać wyborów spośród całego wachlarze produktów z danej kategorii. Taka analiza jest czasochłonna i nie zawsze daje pewność dokonania najwłaściwszej decyzji zakupowej. Kryteria oceny przez jury podczas konkursu są gwarancją dla konsumenta, że produkty laureatów są świetnie zaprojektowane. Konkurs premiuje dobre praktyki wzornicze i promuje produkty firm, które wyróżniają się dobrym wzornictwem na tle innych.
Cechy wizualne – to pierwsze kryterium, na które zwracamy uwagę, biorąc do ręki produkt. Kształt, barwa, estetyka wykonania, styl – to pierwszy element, który nas, konsumentów, przyciąga. Drugi kryterium to cechy użytkowe: oceniana jest funkcjonalność, ergonomia, czyli dostosowane produktu do naszych indywidualnych potrzeb. Chodzi o łatwość obsługi takiego produktu, jego trwałość, zalety materiałów z jakich został wykonany. Następnie: ekonomia, czyli koszty produkcji, sprzedaży, cena dla klienta, a także łatwość naprawy. Do kolejnych cech dobrze zaprojektowanego produktu można zaliczyć jego innowacyjność, nowatorstwo zastosowania parametrów technicznych wykorzystywanych materiałów. Dodatkowo, ważnymi aspektami, ocenianymi przez jury są: ekologia, ochrona środowiska, biodegradowalność, recycling. Ponadto istotne jest myślenie projektowe, czyli analiza całego cyklu życia produktu: od jego zaprojektowania przez użytkowanie. Aż do ewentualnego zwrócenia starego produktu do producenta, jak to się dzieje na przykład z pralkami lub lodówkami. Te pięć kryteriów świadczy o dobrze zaprojektowanym produkcie. Właśnie takie cechy posiadają produkty wyróżniane przez jury podczas konkursu Dobry Wzór.
Wszystkie prace finalistów i laureatów są dostępne w katalogu online.
30 lat konkursu Dobry Wzór – retrospektywa
Jaka jest prezentowana w tym roku w IWP retrospektywa? Przede wszystkim o tym traktuje tekst „Przełomowe dekady” – słowo wstępne do e-broszury o wystawie. Autorką jest Maria Jeglińska-Adamczewska, kuratorka wystawy retrospektywnej:
Od 30 lat konkurs Dobry Wzór, organizowany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego, przyczynia się do budowania kultury polskiego wzornictwa. Jest to najstarszy konkurs wzorniczy w Polsce, zainaugurowany w 1993 r., tuż po utworzeniu się gospodarki wolnorynkowej. Sama definicja „wzornictwa”, ze względu na szeroki zakres aspektów, których dotyczy, jest pojęciem bardzo złożonym, niejednoznacznym oraz subiektywnym w odbiorze, gdyż znaczenie pojęcia ulega modyfikacjom kształtowanym m.in. przez transformacje społeczne, gospodarcze i kulturę.
Dobry Wzór świetnie odzwierciedla proces zmian rynkowych, buduje świadomość potrzeby współpracy projektantów z przedsiębiorstwami. Dzięki kooperacji tych dwóch światów tworzy się nowa jakość „Made in Poland”.
Przez ostatnie lata konkurs pokazał, jak bardzo wzmocniła się nasza gospodarka. Powstało wiele nowych polskich marek, które prężnie współpracują z projektantami oraz firm założonych przez samych projektantów. Do konkursu dochodzą nowe kategorie, obrazujące zmiany społeczne, trendy konsumenckie, używanie nowych materiałów, innowacyjnych technologii wytwórczych oraz wielki powrót rzemiosła autorskiego.
Na wystawie retrospektywnej świętującej 30-lecie konkursu, prezentujemy jeden obiekt z każdej edycji, który brał udział w wystawie pokonkursowej. Wystawa pokazuje transformację naszej gospodarki: wejście na wolny rynek, kształtowanie się nowych marek, pojawienie się zagranicznych firm, wstąpienie do Unii Europejskiej, zmiany technologiczne oraz rewolucję, którą do naszego życia wprowadził Internet.
Polskie wzornictwo nieustannie powinno odpowiadać na pytanie: czy budując rodzimą świadomość wzorniczą, będziemy w stanie, jak to pisała Wanda Telakowska, stworzyć „dobra masowo produkowane, które mają wartość gospodarczą, ale także wartość kulturową”?
Wystawa pokonkursowa i retrospektywa w IWP są dostępne dla zwiedzających jeszcze do 10 grudnia. Jeśli ktoś nie zdąży dotrzeć do Instytutu, może się wybrać na wirtualny spacer po wystawie.
Źródło: na podstawie informacji Instytutu Wzornictwa Przemysłowego