Branża

Mieć apetyt na sukces, czyli sekrety motywacji

Anna Gąsiorowska.

Mieć apetyt na sukces, czyli sekrety motywacji

Istnieją dwa rodzaje motywacji: wewnętrzna i zewnętrzna. Choć obie są ważne i przydatne, jedna z nich jest kluczowa do tego, by móc kochać to, co się robi. Bez niej nie będziemy odczuwać głębokiej satysfakcji ani nie będziemy kierować się płynącym z głębi serca samozaparciem.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Dziś odkryję przed Tobą sekrety motywacji! Nie trzeba być żadnym specjalistą, by wiedzieć, że motywacja jest ważna. W końcu to ona skutecznie „popycha” nas w kierunku wykonywania obowiązków. Pozwala na sprawną naukę, postępy w sporcie czy rozwój hobby. Jest ona składową tego, co daje nam jakże istotne poczucie sensu – zarówno w życiu prywatnym, jak i w biznesie. Dlatego warto jej się przyjrzeć.

Rodzaje motywacji i to, co je różni

Motywacja wewnętrzna – inaczej nazywana automotywacją – to rodzaj motywacji, która wypływa z Twoich wewnętrznych przekonań, poglądów, wartości, celów, pragnień i potrzeb. Nie jest ona zależna od bodźców zewnętrznych. To siła napędowa, która sprawia, że z własnej, nieprzymuszonej woli podejmujesz konkretne działania. Motywacja wewnętrzna nastawiona jest na przynoszenie satysfakcji i poczucie spełnienia.

Jej przeciwieństwem jest motywacja zewnętrzna, czyli motywacja instrumentalna. Tutaj bodziec pchający Cię do działania pochodzi tylko i wyłącznie z zewnątrz. Takim bodźcem może być gratyfikacja finansowa czy zbliżający się termin.

Główna różnica między tymi rodzajami motywacji polega na źródle bodźca, który je wywołuje. Oba rodzaje motywacji są ważne i przynoszą pewne korzyści. Są one nierozerwalne, a osiągnięcie równowagi między nimi – kluczowe. Jako mentorka i kobieta prowadząca prosperującą działalność w jednym poświęcę jednak kolejne akapity motywacji wewnętrznej.

Motywacja, potrzeby i serotonina – jak się łączą?

Najbardziej znana teoria wewnętrznej motywacji to teoria autodeterminacji z 1975 roku, której autorami są Edward Deci i Richard Ryan, psychologowie z Uniwersytetu w Rochester. W swojej teorii dowodzą, że wewnętrzna motywacja pojawia się w człowieku, kiedy zostaną spełnione trzy konkretne potrzeby:

  1. potrzeba autonomii,
  2. potrzeba relacji
  3. potrzeba kompetencji.

Ich badania dowodzą, że gdy wymienione przed chwilą przeze mnie potrzeby zostają zaspokojone, ludzie są wewnętrznie zmotywowani do podejmowania zadań dla spełnienia własnych celów, ponieważ są one interesujące, przyjemne i z natury satysfakcjonujące. W takich warunkach ludzie są autonomicznie zmotywowani i samo podjęcie działania jest już dla nich nagrodą. Dodatkowo posiadanie silnej motywacji wewnętrznej wiąże się z wydzielaniem serotoniny, której wysoki poziom prowadzi do odczuwania spokoju, szczęścia oraz zmniejsza uczucie lęku.

Motywacja a biznes

Gdy ludzie są odpowiednio zmotywowani, wtedy nie tylko pilnie wykonują powierzone im zadania, ale zwykle dają z siebie więcej, niż przysłowiowe 100%. Dotyczy to zarówno właścicieli biznesu, menedżerów i specjalistów, jak i tak zwanych pracowników szeregowych. Jest więc szczególnie ważne dla biznesu jako całości. Dobre samopoczucie wywołane poczuciem spełnienia sprawia, że ludzie lepiej się komunikują, a to pozytywnie wpływa na relacje w firmie.

Jeśli chcesz zwiększyć poziom motywacji w swoim życiu, warto przede wszystkim wyznaczać swoje cele, wizualizować ich osiągnięcie i mieć na oku wszystkie korzyści z nimi związane. Odpowiednie planowanie, optymistyczne podejście oraz mądre nagradzanie się to kolejne sposoby na to, by motywacja się pojawiła. Należy poświęcić uwagę na analizę własnych myśli i skupić się na eliminacji tych negatywnych (np. wyrażeń typu: Nie dam rady), by zastąpić je pozytywnymi.

Umiejętność rozróżniania typów motywacji jest cenna. Zdradzę Wam jednak, że istnieją umiejętności i narzędzia, które są od niej lepsze w kontekście samorozwoju i mają większe znaczenie. Ale o tym opowiem Wam w kolejnym felietonie!

TEKST: Anna Gąsiorowska

Felieton ukazał się w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 3/2025.