Branża

Mentoring w biznesie. Po co to komu?

Anna Gąsiorowska, właścicielka firmy Negocjator Anna Gąsiorowska, o problemach finansowych w branży meblarskiej w Polsce. Fot. Iwona Aleksandrowicz.

Mentoring w biznesie. Po co to komu?

Od czasu do czasu w świecie biznesu słyszy się o mentoringu, który zyskuje na popularności. Większość osób jednak nie wie, z czym to się „je”, czy warto w to zainwestować i w jaki sposób mogą na tym skorzystać.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Jako coach i mentor doskonale wiem, że istnieje mnóstwo przedsiębiorców pragnących rozwoju i tego, by ktoś wskazał im właściwą drogę. To właśnie dla nich powstał mentoring biznesowy. Umożliwia on nie tylko zyskanie lepszych umiejętności zawodowych, ale i osobistą, pozytywną transformację.

Czym jest mentoring?

Mentoring biznesowy to nawiązanie szczególnej zawodowej relacji, której celem jest przede wszystkim przekazanie wiedzy oraz odmiennej perspektywy przez osobę bardziej doświadczoną – zwaną tu mentorem – komuś mniej doświadczonemu, kto szuka wsparcia w realizacji swoich celów biznesowych i może czerpać zyski z takiej biznesowej znajomości.

Mówiąc wprost, mentor jest kimś, kto osiągnął niemały sukces w swojej dziedzinie i jest gotów podzielić się zgromadzoną przez lata mądrością, naukami, sposobami działania i odpowiednimi wskazówkami. Pokazuje podopiecznemu prowadzącą do samorealizacji i poprawy swoich wyników ścieżkę, żeby ten nie musiał szukać jej po omacku, co próbuje robić wiele osób. Pozwala to przede wszystkim oszczędzić cenny czas i uniknąć niepotrzebnych nerwów oraz frustracji. Mentor to nauczyciel, którego warto uważnie słuchać i mieć u swojego boku. Strategie biznesowe (i nie tylko!) są podawane na przysłowiowym talerzu, jednak wcielenie ich w życie już leży oczywiście po stronie uczącego się.

Czy mentoring jest dla Ciebie?

Mentoring jest przeznaczony dla przedsiębiorców, menedżerów, osób dopiero zakładających własny biznes, specjalistów planujących awans, a także osób zmieniających branżę. Sami widzicie, w jak wielu sytuacjach potrafi on być przydatny! Pomaga rozwijać umiejętności takie, jak skuteczna i pełna szacunku komunikacja, inteligentne zarządzanie, nauka wyznaczania sensownych celów i tworzenia planów ich realizacji. Ponadto mentoring wzmacnia pewność siebie i podpowiada, jak zadbać o samorozwój i niezbędną w nim dyscyplinę.

Prowadząc własny biznes, często ma się na głowie mnóstwo spraw: zarządzanie finansami, zarządzanie zespołem, planowanie strategiczne, marketing, reklamę, dbanie o relacje z klientami oraz partnerami… Można by wymieniać bez końca! Jeśli pragniesz, żeby Twoja firma rozkwitła, lecz nie wiesz, jak się za to zabrać i czujesz, że mimo dobrych intencji i posiadanych talentów błądzisz, mentoring będzie dla Ciebie w 100% odpowiedni.

Efekty mentoringu, czyli wszystko staje się jasne

Jakich efektów można się spodziewać? Mentoring pomaga w ustalaniu priorytetów i lepszym zarządzaniu czasem, co zdecydowanie zwiększa naszą efektywność w pracy. A to sprawia, że możemy skupić się na tym, co dla nas najważniejsze. Pomaga on również rozwijać umiejętności analityczne i umiejętność kreatywnego myślenia. Tym samym rozwiązywanie problemów i radzenie sobie w trudnych sytuacjach staje się o wiele łatwiejsze.

Osoby, które aktywnie korzystają z mentoringu, często rozwijają swoje kompetencje przywódcze, a to w rezultacie pozwala lepiej zarządzać zespołami. Mentorzy mogą również pomóc w nawiązaniu kontaktów z kluczowymi osobami w branży, co otwiera nowe biznesowe możliwości. Regularne spotkania z mentorem ponadto są źródłem motywacji i inspiracji. Od tego do lepszego nastawienia do pracy i życia już naprawdę niedaleko!

Odzyskaj radość z życia

Nie byłabym sobą, gdybym nie wspomniała, że relacja z biznesowym mentorem potrafi mieć naprawdę ciekawe „skutki uboczne”. Jednym z nich jest odzyskanie radości z życia! Porządek w głowie, poukładana codzienność i wiara w to, że możemy osiągnąć to, czego pragniemy czynią cuda. Dlatego warto szukać mądrej pomocy – w biznesie jest to nieocenione!

TEKST: Anna Gąsiorowska

Felieton ukazał się w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 2/2025.