Przestrzeń osobista
9 kwietnia, 2017 2024-01-10 14:11Przestrzeń osobista
Po latach dominacji mebli w białym połysku, do polskich łazienek coraz śmielej wkraczają nowe kolory i dekory. Jednak trzeba pamiętać, że w przypadku tego typu mebli to nie kolorystyka jest najważniejsza, ale jakość zastosowanych materiałów. W końcu to meble do zadań specjalnych!
Trudno nie przyznać racji Katarzynie Jaros-Puzio, dekoratorowi wnętrz i projektantowi IKEA, która zauważa, że łazienka to jedno z najbardziej wymagających pomieszczeń w naszym domu. To zazwyczaj ograniczona przestrzeń, dlatego warto zadbać o dobór mebli, które nie będą zabierać zbyt wiele miejsca. Ponadto, meble łazienkowe są narażone na działanie wilgoci, dlatego dobierając wyposażenie, należy zwrócić uwagę, by były wykonane z trwałych i dobrych jakościowo materiałów.
Ewelina Dąbrowska, specjalista ds. sprzedaży w firmie Devo, podkreśla, że co pewien czas trendy w aranżacji wnętrz ulegają zmianom. Do łask powracają dawno zapomniane style, podczas gdy popularne dotąd kolory łazienek czy dodatki stają się niemodne. Być może nie powinniśmy ślepo podążać za modą, jednak warto wiedzieć, jakie nowości w rozwiązaniach oferują producenci w kwestii aranżacji łazienek. Rok 2017 to aranżacje z naturą na pierwszym planie: dekorami drewna, szarościami, beżem, grafitem, a także zielenią, która skutecznie ożywia wnętrze i sprawia, że jesteśmy jeszcze bliżej natury.
Króluje minimalizm
W opinii Magdaleny Usar, marketing managera w firmie Villeroy & Boch Polska, wśród łazienkowych trendów można wyróżnić obecnie kilka kierunków, którymi podążają klienci. Po pierwsze, to tzw. styl miejski zmierzający w stronę minimalizmu. To meble o prostej, oszczędnej formie, geometrycznych kształtach, wykonane z wysokiej jakości materiałów, bez zdobień i wyszukanych wzorów – opisuje.
ZOBACZ TAKŻE: Pomysły na małą łazienkę
Wygrywają tutaj klasyczne kolory łazienek: biel, czerń, szarości, ale też coraz częściej klienci decydują się na odważniejsze kolory. Dlatego po zaproponowaniu kolorowych umywalek i wanien, w tym roku zdecydowaliśmy się na wprowadzenie do oferty mebli o intensywnych odcieniach: wyrazistej zieleni, żółci, fioletu, czerwieni, a nawet złota. Zainteresowaniem Polaków cały czas cieszy się styl retro, czyli meble inspirowane dawnymi epokami, ale będące ich nowoczesną interpretacją, a nie repliką. Nie słabnie również popularność mebli w stylu skandynawskim, ostatnio szczególnie za sprawą idei „hygge”. Wyposażenie inspirowane naturą, o delikatnych, ale i prostych kształtach, wykonane z drewna – to także trend, który klienci często wybierają – dodaje Magdalena Usar.
Nie tylko kolory łazienek
Z obserwacji Michała Roszkowskiego, dyrektora produktu w firmie Sanitec Koło, wynika, że wybierając meble łazienkowe, Polacy kierują się nie tylko ich wyglądem, ale również funkcjonalnością i designem. Decydując się na konkretne modele, zwracamy uwagę na jakość materiałów z jakich wykonane zostały meble, ponieważ zależy nam na tym, aby służyły nam przez długi czas – podkreśla.
Według najnowszych danych, Polacy robią remont łazienki raz na 7 lat, dlatego trwałość materiałów jest tak ważna. W naszych produktach stosujemy płyty wilgocioodporne, które doskonale sprawdzają się w tak trudnym pomieszczeniu, jakim jest łazienka. Ponadto, Polacy stawiają na funkcjonalne meble o prostej formie, w których bez problemu pomieszczą niezbędne rzeczy. Popularne kolory łazienek to różnego rodzaju szarości i kolory ziemi. Współczesna łazienka ma być prosta, naturalna i funkcjonalna – mówi Michał Roszkowski.
W łazience estetyka i funkcjonalność
Także zdaniem Joanny Dec-Galuk, dyrektora marketingu w firmie Roca Polska, klienci przykładają coraz większą wagę do aranżacji łazienki. Poszukują rozwiązań estetycznych i funkcjonalnych. Nowoczesne meble łazienkowe cechuje prostota i oszczędność formy – zauważa.
Odbiorcy zwracają także uwagę na precyzyjne wykonanie i eleganckie wykończenia, które nadają pomieszczeniu nowoczesny styl. Coraz częściej decydują się na spójne stylistycznie, kompletne kolekcje. Gładkie i proste kształty ułatwiają utrzymanie czystości, a mechanizmy samodomykające podnoszą komfort użytkowania. Subtelne piękno, prostota formy i perfekcja wykonania mebli łazienkowych obecnie wsparte są szeroką paletą barw. Ważny jest już nie tylko kolor płytek na ścianach i podłodze. Kolorowe meble pozwalają na zaprojektowanie modnej aranżacji, a także – co ważne – na zmianę wystroju i charakteru łazienki bez konieczności przeprowadzania gruntownego i kosztownego remontu – mówi Joanna Dec-Galuk.
Jakie kolory łazienek?
Hieronim Walczak, specjalista ds. mebli łazienkowych w firmie Coram, dystrybutora marek Tiger i Antado, zaznacza, że w zastosowaniu najtrwalsze są produkty lakierowane i foliowane, dlatego to one najchętniej wybierane są przez klientów. Natomiast dla tańszych rozwiązań znajdują zastosowanie płyty drewnopodobne. Z jego obserwacji wynika, że najpopularniejszym kolorem pozostaje biel, ale wielu klientów poszukuje bardziej zdecydowanych, ciemniejszych rozwiązań, tj. czarny, grafit, szarość czy taupe.
W zakresie dekorów drewnopodobnych niezmiennie aktualne są wybarwienia w średnim i ciemnym brązie, współgrające z modnymi „betonowymi” łazienkami, jak również szarości lub kolory naturalnego drewna, często bielonego – dodaje. – Standardem są metalowe, solidne szuflady z systemem cichego domykania, często pojawiają się także organizery przestrzeni szufladowej. Obok tradycyjnych rozwiązań z uchwytami coraz większą popularnością cieszą się uchwyty frezowane lub rozwiązania typu „push on”.
Nie tylko biel
Również Paula Mrugowska, specjalista ds. promocji w firmie Mebelmark, przyznaje, że od lat największym zainteresowaniem cieszy się biel w wysokim połysku, jednak Polacy coraz częściej decydują się na odważniejsze wykończenia, takie jak biały mat oraz odcienie szarości i grafitu. Zapewne jest to podyktowane obecnymi trendami w wyborze płytek ściennych i podłogowych – przypuszcza. Poza tym, w niepamięć odchodzą uchwyty, na korzyść delikatnych frezowanych wcięć.
Aktualne potrzeby lub ewentualne zmiany w zainteresowaniach konsumentów śledzimy na bieżąco, ponieważ nasi klienci modyfikują propozycje wzornicze dostępne w naszej ofercie do swoich potrzeb – mówi Karolina Staniewska z działu marketingu firmy Noclaf.
ZOBACZ TAKŻE: Zoom na łazienkę
Dzięki usłudze kastomizacji tworzą swój idealny produkt, a my widzimy, jak zmieniają się ich upodobania. Niezmiennie od lat składają zapytania o meble w białym połysku, z tą różnicą, że coraz częściej białe fronty łączą z dekorami drewnopodobnymi na blatach czy korpusach. Wciąż dużą popularnością cieszą się dekory drewnopodobne ciemne typu: dąb, orzech czy wenge. Polacy wydają się być przywiązani do klasycznych dekorów – podsumowuje.
TEKST: Anna Żamojda
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 4/2017