Przestrzeń osobista
9 kwietnia, 2017 2023-05-09 14:36Przestrzeń osobista

Przestrzeń osobista
Po latach dominacji mebli w białym połysku, do polskich łazienek coraz śmielej wkraczają nowe kolory i dekory. Jednak trzeba pamiętać, że w przypadku tego typu mebli to nie kolorystyka jest najważniejsza, ale jakość zastosowanych materiałów. W końcu to meble do zadań specjalnych!
Trudno nie przyznać racji Katarzynie Jaros-Puzio, dekoratorowi wnętrz i projektantowi IKEA, która zauważa, że: Łazienka to jedno z najbardziej wymagających pomieszczeń w naszym domu. To zazwyczaj ograniczona przestrzeń, dlatego warto zadbać o dobór mebli, które nie będą zabierać zbyt wiele miejsca. Ponadto, meble łazienkowe są narażone na działanie wilgoci, dlatego dobierając wyposażenie, należy zwrócić uwagę, by były wykonane z trwałych i dobrych jakościowo materiałów.

Ewelina Dąbrowska, specjalista ds. sprzedaży w firmie Devo, podkreśla, że co pewien czas trendy w aranżacji wnętrz ulegają zmianom: Do łask powracają dawno zapomniane style, podczas gdy popularne dotąd kolory łazienek czy dodatki stają się niemodne. Być może nie powinniśmy ślepo podążać za modą, jednak warto wiedzieć, jakie nowości w rozwiązaniach oferują producenci w kwestii aranżacji łazienek. Rok 2017 to aranżacje z naturą na pierwszym planie: dekorami drewna, szarościami, beżem, grafitem, a także zielenią, która skutecznie ożywia wnętrze i sprawia, że jesteśmy jeszcze bliżej natury.
ZOBACZ TAKŻE: Pomysły na małą łazienkę
W opinii Magdaleny Usar, marketing managera w firmie Villeroy & Boch Polska, wśród łazienkowych trendów można wyróżnić obecnie kilka kierunków, którymi podążają klienci. Po pierwsze, jest to tzw. styl miejski zmierzający w stronę minimalizmu, czyli meble o prostej, oszczędnej formie, geometrycznych kształtach, wykonane z wysokiej jakości materiałów, bez zdobień i wyszukanych wzorów – opisuje.
Wygrywają tutaj klasyczne kolory łazienek: biel, czerń, szarości, ale też coraz częściej klienci decydują się na odważniejsze kolory. Dlatego po zaproponowaniu kolorowych umywalek i wanien, w tym roku zdecydowaliśmy się na wprowadzenie do oferty mebli o intensywnych odcieniach: wyrazistej zieleni, żółci, fioletu, czerwieni, a nawet złota. Zainteresowaniem Polaków cały czas cieszy się styl retro, czyli meble inspirowane dawnymi epokami, ale będące ich nowoczesną interpretacją, a nie repliką. Nie słabnie również popularność mebli w stylu skandynawskim, ostatnio szczególnie za sprawą idei „hygge”. Wyposażenie inspirowane naturą, o delikatnych, ale i prostych kształtach, wykonane z drewna – to także trend, który klienci często wybierają – dodaje Magdalena Usar.
Nie tylko kolory łazienek
Z obserwacji Michała Roszkowskiego, dyrektora produktu w firmie Sanitec Koło, wynika, że wybierając meble łazienkowe, Polacy kierują się nie tylko ich wyglądem, ale również funkcjonalnością i designem. Decydując się na konkretne modele, zwracamy uwagę na jakość materiałów z jakich wykonane zostały meble, ponieważ zależy nam na tym, aby służyły nam przez długi czas – podkreśla.


Według najnowszych danych, Polacy robią remont łazienki raz na 7 lat, dlatego trwałość materiałów jest tak ważna. W naszych produktach stosujemy płyty wilgocioodporne, które doskonale sprawdzają się w tak trudnym pomieszczeniu, jakim jest łazienka. Ponadto, Polacy stawiają na funkcjonalne meble o prostej formie, w których bez problemu pomieszczą niezbędne rzeczy. Popularne kolory łazienek to różnego rodzaju szarości i kolory ziemi. Współczesna łazienka ma być prosta, naturalna i funkcjonalna – mówi Michał Roszkowski.
Także zdaniem Joanny Dec-Galuk, dyrektora marketingu w firmie Roca Polska, klienci przykładają coraz większą wagę do aranżacji łazienki, poszukują rozwiązań estetycznych i funkcjonalnych. Nowoczesne meble łazienkowe cechuje prostota i oszczędność formy – zauważa.


Odbiorcy zwracają także uwagę na precyzyjne wykonanie i eleganckie wykończenia, które nadają pomieszczeniu nowoczesny styl. Coraz częściej decydują się na spójne stylistycznie, kompletne kolekcje. Gładkie i proste kształty ułatwiają utrzymanie czystości, a mechanizmy samodomykające podnoszą komfort użytkowania. Subtelne piękno, prostota formy i perfekcja wykonania mebli łazienkowych obecnie wsparte są szeroką paletą barw. Ważny jest już nie tylko kolor płytek na ścianach i podłodze. Kolorowe meble pozwalają na zaprojektowanie modnej aranżacji, a także – co ważne – na zmianę wystroju i charakteru łazienki bez konieczności przeprowadzania gruntownego i kosztownego remontu – mówi Joanna Dec-Galuk.
Hieronim Walczak, specjalista ds. mebli łazienkowych w firmie Coram, dystrybutora marek Tiger i Antado, zaznacza, że w zastosowaniu najtrwalsze są produkty lakierowane i foliowane, dlatego to one najchętniej wybierane są przez klientów. Natomiast dla tańszych rozwiązań znajdują zastosowanie płyty drewnopodobne. Z jego obserwacji wynika, że najpopularniejszym kolorem pozostaje biel, ale wielu klientów poszukuje bardziej zdecydowanych, ciemniejszych rozwiązań, tj. czarny, grafit, szarość czy taupe.


W zakresie dekorów drewnopodobnych niezmiennie aktualne są wybarwienia w średnim i ciemnym brązie, współgrające z modnymi „betonowymi” łazienkami, jak również szarości lub kolory naturalnego drewna, często bielonego – dodaje. – Standardem są metalowe, solidne szuflady z systemem cichego domykania, często pojawiają się także organizery przestrzeni szufladowej. Obok tradycyjnych rozwiązań z uchwytami coraz większą popularnością cieszą się uchwyty frezowane lub rozwiązania typu „push on”.
Również Paula Mrugowska, specjalista ds. promocji w firmie Mebelmark, przyznaje, że od lat największym zainteresowaniem cieszy się biel w wysokim połysku, jednak Polacy coraz częściej decydują się na odważniejsze wykończenia, takie jak biały mat oraz odcienie szarości i grafitu. Zapewne jest to podyktowane obecnymi trendami w wyborze płytek ściennych i podłogowych – przypuszcza. – Poza tym, w niepamięć odchodzą uchwyty, na korzyść delikatnych frezowanych wcięć.


Aktualne potrzeby lub ewentualne zmiany w zainteresowaniach konsumentów śledzimy na bieżąco, ponieważ nasi klienci modyfikują propozycje wzornicze dostępne w naszej ofercie do swoich potrzeb – mówi Karolina Staniewska z działu marketingu firmy Noclaf.
ZOBACZ TAKŻE: Zoom na łazienkę
Dzięki usłudze kastomizacji tworzą swój idealny produkt, a my widzimy, jak zmieniają się ich upodobania. Niezmiennie od lat składają zapytania o meble w białym połysku, z tą różnicą, że coraz częściej białe fronty łączą z dekorami drewnopodobnymi na blatach czy korpusach. Wciąż dużą popularnością cieszą się dekory drewnopodobne ciemne typu: dąb, orzech czy wenge. Polacy wydają się być przywiązani do klasycznych dekorów. Realizujemy bardzo różne projekty, jednak w prawie 90% meble mają przynajmniej jedną szufladę. Szuflada to funkcjonalność, świetne wykorzystanie przestrzeni i łatwe porządkowanie. Wszystkie nasze szuflady posiadają wbudowany cichy domyk, zapewniający dodatkowy komfort w użytkowaniu – podsumowuje.


TEKST: Anna Żamojda
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 4/2017