Pokój nastolatka: miejsce, które wspiera
28 czerwca, 2022 2023-03-28 7:39Pokój nastolatka: miejsce, które wspiera
Od 4 do 6 godzin w social media dziennie, niska samoocena, trudne relacje z rówieśnikami. Taki obraz życia nastolatka rysują badania. Czy dobrze urządzony pokój może wesprzeć jego rozwój fizyczny i zdrowie emocjonalne?
Propozycji rynkowych jest sporo, wystarczy wybierać świadomie. Chociaż nic nie zastąpi uważności, rozmowy, wsparcia – pomocą w trudnym okresie dorastania może okazać się własny pokój nastolatka.
Jaki jest statystyczny pokój nastolatka?
W ub.r. ukazał się Raport Rzecznika Praw Dziecka Ogólnopolskie badanie jakości życia dzieci i młodzieży w Polsce. Jest to publikacja, która zawiera aktualne dane i konfrontuje je z wynikami analogicznych badań przeprowadzonych w 2003 roku. Badania były prowadzone w czasie pandemii. Dzieci i młodzież objęta badaniem wróciła do szkół po okresie zajęć zdalnych. Jak zaznaczają autorzy raportu, analizując dane, należy to wziąć pod uwagę.

W badanej próbie 44% uczniów szkół ponadpodstawowych to uczniowie technikum, a 56% uczęszczało do liceum ogólnokształcącego. Kobiety stanowiły ponad połowę respondentów z tej kategorii wiekowej (55%), przy czym dwie trzecie z nich uczyło się w liceum (66%). Mężczyźni częściej byli uczniami szkół technicznych (60%), do liceum uczęszczała jedna trzecia z nich.
Chociaż szkoły ponadpodstawowe zlokalizowane były w miastach, uczniowie pochodzili z różnych typów wielkości miejscowości. Czterech na dziesięciu nastolatków (41%) mieszkało na obszarach wiejskich, 16% zamieszkiwało największe miasta, a co dziesiąty miasto liczące od 100 do 500 tysięcy mieszkańców (10%).
ZOBACZ TAKŻE: Młodość to wyzwanie
Najczęściej występującym typem gospodarstwa domowego wśród młodzieży była rodzinaRodzina (familia) – 1) Jednostka systematyczna (takson) w obrębie rzędu, w skład którego wchodzą spokrewnione ze sobą rodzaje. Nazwy łacińskie rodzin kończą się zwykle na -aceae. 2) W języku potocznym słowo „rodzina” może oznaczać grupę podobnych przedmiotów (np. „rodzina krzeseł”). 3) Też: grupa osób związanych ze sobą więzami pokrewieństwa lub powinowactwa. Źródło: L. Helińska-Raczkowska, Leksykon nauki o drewnie, Poznań 1999. pełna – z obojgiem rodziców i dzieckiem/dziećmi (62%). Rzadziej badani wychowywali się w rodzinieRodzina (familia) – 1) Jednostka systematyczna (takson) w obrębie rzędu, w skład którego wchodzą spokrewnione ze sobą rodzaje. Nazwy łacińskie rodzin kończą się zwykle na -aceae. 2) W języku potocznym słowo „rodzina” może oznaczać grupę podobnych przedmiotów (np. „rodzina krzeseł”). 3) Też: grupa osób związanych ze sobą więzami pokrewieństwa lub powinowactwa. Źródło: L. Helińska-Raczkowska, Leksykon nauki o drewnie, Poznań 1999. wielopokoleniowej, zamieszkując z rodzicami i dziadkami (bądź jednym z nich) – 17%. Około 12% badanych nastolatków wychowuje tylko matka, 2% wychowuje sam ojciec, a 1% zamieszkuje samodzielnie. 7% stanowiły inne typy gospodarstw.
Prawie połowa (47%) uczniów posiada jedno rodzeństwo, a jedna piąta – dwoje. Jedynacy stanowią 16% próby, natomiast z rodzinRodzina (familia) – 1) Jednostka systematyczna (takson) w obrębie rzędu, w skład którego wchodzą spokrewnione ze sobą rodzaje. Nazwy łacińskie rodzin kończą się zwykle na -aceae. 2) W języku potocznym słowo „rodzina” może oznaczać grupę podobnych przedmiotów (np. „rodzina krzeseł”). 3) Też: grupa osób związanych ze sobą więzami pokrewieństwa lub powinowactwa. Źródło: L. Helińska-Raczkowska, Leksykon nauki o drewnie, Poznań 1999. wielodzietnych, składających się z przynajmniej czworga dzieci, pochodzi 9%.

Sytuacja materialna gospodarstwa była przez młodzież z klas licealnych i w technikach oceniana jako dobra – 80% deklarowało, że wystarcza im pieniędzy na bieżące potrzeby i wszelkie wydatki, co dziesiąta rodzina (11%) miała środki na zabezpieczenie tylko bieżących potrzeb, a 1% gospodarstw borykał się z problemami finansowymi.
Niska samoocena, media społecznościowe
Z tegorocznego załącznika do badań, wynika, że młodzież z technikum jest bardziej pogodna i częściej miewa dobry nastrój, a różnice w odpowiedziach między tymi grupami sięgają nawet 10 p.p. Jeszcze w większym stopniuStopień – 1) Stanowi podstawowy element lub zespół schodów. Elementami głównymi stopnia są stopnica oraz podstopnica. Płaszczyzną poziomą stopnia jest podnóżek, natomiast pionową (jeśli w konstrukcji schodów występują podstopnice) podstopień. Kształt oraz wymiary stopnia powinny zapewniać bezpieczne i wygodne poruszanie się po schodach. Wyróżniamy stopnie wstępne, środkowe kończące oraz jałowe (tzw. spocznikowe), które wbudowywane są w spocznik. 2) W języku pozytywne podejście różnicowane jest przez płeć, gdzie oceny mężczyzn różnią się o kilkanaście punktów procentowych.

Więcej niż połowa uczniów szkół ponadpodstawowych nie odczuwała żadnych negatywnych emocji lub zdarzało się to rzadko. Uwagę zwracają natomiast trzy kwestie, w których nastolatkowie osiągali najsłabszy wynik na skali zadowolenia. Prawie jedna czwarta (24%) nie miała na nic ochoty, podobny odsetek deklarował, że bardzo często lub zawsze ma wszystkiego dość (23%), a 22% uczniów czuło się przytłoczonych. Średnie na skali 0–4 wahały się od 2,4 pkt („czułeś się tak źle, że nic nie chciało ci się robić”) do 2,7 („wszystko w życiu źle się układa” oraz „czuję się samotny”).
Niższe poczucie własnej wartości towarzyszyło kobietom – przynajmniej bardzo częste przekonanie o tym, że robią wszystko źle, miała jedna piąta (20%). To uczennice istotnie częściej czuły się przytłoczone problemami (28% vs.14%) i miały wszystkiego dość (29% vs. 17%). Większe problemy w zakresie samopoczucia psychicznego obserwuje się wśród uczniów liceów. Istotnie częściej młodzież ta ma wszystkiego dość (średnia 2,3 vs. 2,6), czuje się samotna (2,6 vs. 2,8) i przytłoczona problemami (2,3 vs. 2,6).
Odpowiedzi na pytania dotyczące własnego wyglądu udzielane przez starszych nastolatków nie napawają tak dużym optymizmem. Blisko jedna trzecia (31%) prawie nie bywa zadowolona z tego, jaka jest, podobny odsetek często martwi się swoim wyglądem (29%). Więcej niż cztery osoby na dziesięć (43%) bardzo często lub zawsze chciały zmienić coś w swoim ciele. Mimo to młodzież raczej nie zazdrości wyglądu rówieśnikom (65%), jest też relatywnie często zadowolona ze swoich ubrań (56%).

Dzieci i młodzież często nie radzą sobie z próbami ograniczenia czasu poświęcanego na media społecznościowe i przebywanie w Internecie. 85% badanych uczniów szkół średnich zdaje sobie sprawę, że myśli tylko o korzystaniu z mediów społecznościowych. 31% z nich korzysta z nich od 4 do 6 godzin dziennie.
Pokój nastolatka: propozycje rynkowe
Sylwia Gulewicz-Wysocka, architektka wrocławskiej Galerii Wnętrz Domar zaznaczyła: Myśląc o aranżacji przestrzeni mieszkalnej dla młodego człowieka musimy pamiętać o tym, by pozwolić mu na to, aby stworzył on sam własny kąt, kierując się pasjami i tym, co jest dla niego ważne. Nie narzucajmy mu kolorów, dodatków czy sposobu rozmieszczenia mebliMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., – nawet, jeżeli wydaje nam się to mało funkcjonalne i zasadne. Dajmy szansę na to, by nasz nastolatek bądź nastolatka sam doszedł do tego, jaki kierunek aranżacyjny warto obrać.
Własna przestrzeń to dla nastolatka bardzo ważny elementElement mebla – 1) Pojedynczy, podstawowy składnik konstrukcji mebla. Może być wykonany z jednego materiału lub z kilku różnych materiałów trwale ze sobą połączonych. Łączenie materiałów może prowadzić do uzyskania po stosownej obróbce elementu w postaci bryły (np. klejenie warstwowe) lub elementu w formie warstwowej z pustymi przestrzeniami (np. płyta komórkowa). Zazwyczaj do uzyskania elementu wymagane jest pełne spektrum produkcyjne życia, spędza w niej wiele godzin, uczy się, odpoczywa, rozwija umiejętności i pasje. Powinien czuć się w niej bezpiecznie i w 100% sobą. Katarzyna Jaros-Puzio, projektantka wnętrz IKEA
Dodała: Jedyną „naszą” ingerencją w przestrzeń młodego człowieka powinno być zapewnienie mu dobrej jakości, ergonomicznego wyposażenia meblowego, pozwalającego mu na zdrową i wygodną naukę, spędzanie czasu ze znajomymi czy po prostu korzystanie z komputera. Chodzi tutaj o odpowiedniej wielkości, regulowane biurko oraz wyprofilowane krzesłoKrzesło – krzasło (staropol.), stołek (staropol.), stolec (staropol.); mebel do siedzenia, ruchomy, jednoosobowy, przeważnie o konstrukcji szkieletowej, z oparciem, bez poręczy, zwykle na czterech nogach. Krzesło z poręczami nazywa się fotelem. Krzesło a taboret Pod względem konstrukcyjnym jest rozwinięciem taboretu, do którego dodano oparcie. Wszystkie krzesła wykonane są głównie jako konstrukcje szkieletowe, rzadko skrzyniowe. Od XVI wieku następuje szybki i, dużą przestrzeń do przechowywania, odpowiednio dobrane oświetlenie oraz dopasowane łóżkoŁóżko – łoże, łożnica (przestarzale); mebel o konstrukcji szkieletowej lub skrzyniowej, służący do spania, leżenia, siedzenia, pracy itp. Pierwsze łóżko to prymitywne legowisko głównie z drewna – prycza; później rama wyplatana położona na palach wbitych w ziemię – początek wszystkich następnych konstrukcji, które rozwinęły się już w starożytności. Najstarsze łóżka Na Dalekim Wschodzie (Chiny, Japonia) były to przeważnie niskie, twarde z wysokiej jakości materacemMaterac – rodzaj zespołu w postaci luźno wkładanej poduchy stanowiącej leżysko; materac może być jedno-, dwu- i wieloczęściowy. Jak jest zbudowany materac? Materac najczęściej zbudowany jest z kilku warstw tapicerskich: warstwy sprężystej lub warstwy sprężynującej, warstwy wyściełającej oraz warstwy pokryciowej. Czym się różni materac od leżyska? W odróżnieniu od typowego leżyska materac nie ma warstwy podtrzymującej (której rolę zazwyczaj pełni.
Urszula Sieńko, specjalista ds. marketingu firmy Tobo, zaznaczyła, że urządzenie przestrzeni dla nastolatka to niemałe wyzwanie. W swoim pokoju spędza on dużą ilość czasu, dlatego istotne jest, by to pomieszczenie było zaprojektowane w sposób przemyślany i kreatywny. Podczas aranżacji takiego pokoju należy pamiętać nie tylko o estetycznych rozwiązaniach. Panujący w pomieszczeniu klimat powinien sprzyjać pobudzaniu kreatywnej pracy i zdolności artystycznych u młodego człowieka. Odpowiednim rozwiązaniem jest kolekcja mebli młodzieżowych „Pin” – powiedziała.

To system meblowy wyróżniający się prostym, nowoczesnym designem i funkcjonalnościąFunkcjonalność mebla – 1) Zespół cech mebla najlepiej odpowiadających potrzebom użytkownika osiągnięty poprzez m.in. dobór materiałów, wymiarów, ergonomicznych kształtów itp. Funkcjonalność mebla jest kryterium oceny poprawności rozwiązania konstrukcyjnego i zarazem estetycznego. 2) W języku potocznym słowo „funkcjonalność” oznacza wszystkie cechy przedmiotu, urządzenia, oprogramowania itp., które definiują możliwość zapewnienia określonych potrzeb w trakcie użytkowania. dopasowaną do potrzeb nastolatka. Kolekcja „Pin” bazuje na neutralnych kolorach ułatwiających skupienie i wypoczynek. Biurko Pin Desk zawiera wszystko, co jest niezbędne młodemu człowiekowi w odrabianiu lekcji i spędzaniu czasu przy książce lub komputerze. Wyróżnia się harmonijną, nowoczesną formą, optymalnymi rozmiarami, funkcjonalnością i przystępną ceną. Pomysłowa ściankaŚcianka – element stanowiący stałe zewnętrzne ograniczenie zespołu lub podzespołu pełniącego funkcję pojemnika np. szuflady, pojemnika na pościel itp. Jakie są rodzaje ścianek? W zależności od usytuowania może być ścianka boczna, przednia, tylna itp. Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia. do przypinania kartek i kieszeń do odkładania przyborów rozszerzają użyteczność biurka w sposób, który doceni każdy uczeń.
Jak podkreślają przedstawiciele Gała MebleMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I.,, pokój młodzieżowy to azyl w którym budują się wspomnienia najpiękniejszych lat, dobrze zaprojektowany wspiera emocje młodzieży i ich zdrowy rozwój.
W wieku dojrzewania zarówno chłopcy jak i dziewczynki przechodzą ogromną metamorfozę dlatego często poprzez aranżację swojego pokoju przekazują nam swój sposób patrzenia na świat, nie przywiązując jednocześnie dużej wagi do trwałości i parametrów technicznych mebli, dlatego tak ważne jest stworzenie przez rodziców bezpieczniej, komfortowej i funkcjonalnej przestrzeni, w której będą mogły beztrosko rozwijać swoje pasje, zdobywać wiedzę i dorastać. Ważne aby materiały, z których wykonane są meble były solidne i stabilne – podkreślili.

Taka jest kolekcja mebli młodzieżowych „Mati” firmy Gała Meble. System bezuchwytowy zapewni nastolatkom bezpieczeństwo i łatwość w utrzymaniu czystości frontówFront meblowy – 1) element / podzespół, który stanowi zewnętrzne ograniczenie konstrukcji mebla. Jest najczęściej tym, co użytkownik widzi bezpośrednio, zatem składają się na niego powierzchnie frontowe. Bardzo często decyduje o finalnym efekcie estetycznym mebli, np. w przypadku mebli kuchennych. Fronty to najczęściej takie elementy / podzespoły (konstrukcja ramowo-płycinowa), jak drzwi czy czoła szuflad. Z czego wykonane są fronty? Mogą, a profilowana listwaListwa – element stanowiący uzupełnienie zasadniczej konstrukcji, pełniący funkcję wodzenia, podtrzymywania, oporu, łączenia itp. Jakie są rodzaje listew? W zależności od pełnionej funkcji może być: • listwa wodząca,• listwa cokołowa,• listwa wieńcowa,• listwa pogrubiająca,• listwa przymykowa,• listwa oporowa,• listwa podpierająca. Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia. MDFMDF – Medium Density Fibreboard, płyta włóknista o średniej gęstości. Wytworzona przez sprasowanie przy udziale temperatury, włókien lignocelulozowych (najczęściej drzewnych, ale również z roślin jednorocznych) z klejem. Płyty typu MDF mają strukturę jednowarstwową, tzn. wytworzone są z jednego rodzaju cząstek. Nazwy MDF używa się w stosunku do rodziny płyt pilśniowych formowanych na sucho. Gęstość MDF: 650-800 kg/m3. Zastosowanie: płyty robocze, pozwoli błyskawicznie otworzyć mebelMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I.,. ProwadniceProwadnica (listwa wodząca) – element listwowy, niekiedy specjalnie profilowany do przesuwania szuflad, wysuwek itp. Jakie są rodzaje prowadnic? W zależności od usytuowania może być prowadnica:
• dolna,
• boczna,
• górna.
Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia. zastosowane w szufladachSzuflada – pojęcie szuflada pochodzi od słowa schublade (z j. niemieckiego), co oznacza wysuwaną część jakiegoś mebla (np. komody, biurka), rodzaj otwartej skrzynki służącej do przechowywania. Jest to podzespół mebli (najczęściej mebli skrzyniowych oraz mebli szkieletowych). Od kiedy wykonuje się szuflady? Szuflada pojawiła się w życiu człowieka praktycznie wtedy, kiedy zaczęto wytwarzać meble z drewna, a wraz z rozwojem przemysłu posiadają pełny wysuw zapewniając świetny dostęp do najgłębszych zakamarków.
Szeroki wybór materiałów do zastosowania w pokoju dzieci i młodzieży znajdziemy w ofercie firmy Forner. Pierwszą z nich jest kolekcja płytPłyta (płyta wiórowa) – 1) Tworzywo drzewne w postaci płyty, wytworzone przez sprasowanie pod wpływem temperatury, małych cząstek drewna, np. wióry drzewne, wióry strugane, trociny, wióry waflowe, wióry pasmowe i/lub inne cząsteczki lignocelulozowe np. paździerze lniane, paździerze konopne, bagassa z klejem. Najczęściej produkuje się płyty wiórowe jedno- lub trójwarstwowe. Cechy charakterystyczne płyty wiórowej • Gęstość płyty wiórowej: 600-680 kg/m3,• Gęstość meblowych „Velvet” produkcji Forner. To aksamitna, ultramatowa powierzchnia dostępna w 22 trendy kolorach. Poza aspektami wizualnymi – efektem głębokiego matu i jedwabistym wykończeniem, płytaPłyta (płyta wiórowa) – 1) Tworzywo drzewne w postaci płyty, wytworzone przez sprasowanie pod wpływem temperatury, małych cząstek drewna, np. wióry drzewne, wióry strugane, trociny, wióry waflowe, wióry pasmowe i/lub inne cząsteczki lignocelulozowe np. paździerze lniane, paździerze konopne, bagassa z klejem. Najczęściej produkuje się płyty wiórowe jedno- lub trójwarstwowe. Cechy charakterystyczne płyty wiórowej • Gęstość płyty wiórowej: 600-680 kg/m3,• Gęstość meblowa charakteryzuje się cechami, które powodują, że produkt jest trwały i łatwy w utrzymaniu. Dzięki technologii antifingerprint na powierzchnia płytyPłyta (płyta wiórowa) – 1) Tworzywo drzewne w postaci płyty, wytworzone przez sprasowanie pod wpływem temperatury, małych cząstek drewna, np. wióry drzewne, wióry strugane, trociny, wióry waflowe, wióry pasmowe i/lub inne cząsteczki lignocelulozowe np. paździerze lniane, paździerze konopne, bagassa z klejem. Najczęściej produkuje się płyty wiórowe jedno- lub trójwarstwowe. Cechy charakterystyczne płyty wiórowej • Gęstość płyty wiórowej: 600-680 kg/m3,• Gęstość „Velvet” nie pozostają odciski palców, a materiał jest odporny na mikrozarysowania.
Kolejna z propozycji to włoskie płyty meblowe Cleaf. Charakteryzuje je: wysoka jakość, design, bardzo wyszukane i niezwykle głębokie struktury powierzchni oraz mała powtarzalność wzoru na powierzchni całej płyty. Płyty melaminowane Cleaf mają grubszą, a co za tym idzie trwalszą i bardziej odporną na ścieranie czy zarysowania warstwę dekoracyjną niż standardowe płyty meblowe.

Płyty meblowe Cleaf, których Forner jest generalnym dystrybutorem w Polsce, to kolekcja o różnorodnej kolorystyce obejmującej zarówno klasyczne motywy drewnaDrewno – 1) Część pnia drzewa, gałęzi i korzeni zawarta między rdzeniem i korą; kompleks tkanek wytworzony przez kambium po jego wewnętrznej stronie; główna tkanka przewodząca i wzmacniająca pni, gałęzi i korzeni; przewodzi wodę i składniki mineralne z korzeni do liści. 2) Surowiec ze ściętych drzew formowany przez obróbkę w różnego rodzaju sortymenty (gr. ksylon – drewno). Źródło: L. Helińska-Raczkowska,, jak i fantazyjne wzory, jak tkaninaTkanina – powstaje z połączenia dwóch prostopadłych do siebie nitek: osnowy i wątku. Jest zdecydowanie mniej elastyczna niż dzianina, ale za to bardziej elegancka. Z tkaniny wykonuje się pokrowce mebli tapicerowanych, materacy, klasyczne koszule, marynarki, dżinsy, płaszcze itp. Jak powstaje tkanina? Tkanina powstaje w procesie tkania, czyli przeplatania nitek osnowy (które są ułożone wzdłużnie) z nitkami wątku (które są ułożone, beton, metale czy skóraSkóra – 1) odpowiednio wyprawiona wierzchnia warstwa skóry zwierzęcej lub odpowiednio przygotowana warstwa tworzywa syntetycznego imitującego skórę zwierzęcą, przeznaczona na wykończenie wyrobów, w tym mebli. Jak dzielimy skóry? Skóry najogólniej można podzielić na: • skóry syntetyczne – sztuczne, tzw. eco-skóry, skóry ekologiczne czy imitacje skóry, • skóry naturalne – skóry pozyskiwane ze zwierząt, poddane garbowaniu i wykończeniu w celu zwiększenia. Z kolei płyty „Forrest” to ekologiczna kolekcja 12 dekorów płyt melaminowanych stworzonych w 100% z drewna z recyklingu.
TEKST: Diana Nachiło
Artykuł opublikowany został w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 8/2022