Produkty

Jak urządzić łazienkę w biurze? Zobacz, jakie meble sprawdzą się najlepiej!

Łazienka w biurze.

Jak urządzić łazienkę w biurze? Zobacz, jakie meble sprawdzą się najlepiej!

Łazienka biurowa nie należy do tak intymnych miejsc jak ta domowa – korzysta z niej o wiele więcej osób, z różnymi potrzebami i odmiennym gustem. Narażona jest przy tym na o wiele szybszą eksploatację i niszczenie. Sprawdź zatem, w jaki sposób warto ją urządzić, by służyła przez lata – jakie meble do łazienki biurowej wybrać, jakie udogodnienia zastosować, a czego lepiej unikać. Oto praktyczne wskazówki!

Łazienka w biurze – wymogi prawne

Zgodnie z polskim prawem (załącznik do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r.) w łazience w biurze powinny zostać zamontowane:

• przynajmniej jedna toaleta i jeden pisuar na 30 mężczyzn,

• minimum jedna toaleta na 20 kobiet.

Jeśli w pomieszczeniu znajduje się więcej niż jedna toaleta, konieczne są specjalne kabiny sanitarne. Jak wskazują zapisy, każda z nich musi mieć minimum 1,5 m długości i 1 m szerokości (chyba że ma być przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – wówczas wymagane wymiary przestrzeni manewrowej to 1,5 m na 1,5 m).

W pomieszczeniu sanitarnym musi znajdować się także co najmniej jedna umywalka, a konkretnie – nie mniej niż jedna na trzy toalety lub pisuary.

Łazienka w biurze, szara łazienka w przestrzeni publicznej

Jakie meble do łazienki biurowej są niezbędne?

Jako że łazienka biurowa spełnia nieco inne funkcje niż ta domowa, zwykle nie potrzeba w niej aż tak dużo miejsca na przechowywanie. Choć, rzecz jasna, przydadzą się szafki, które pomieszczą zapasy papieru toaletowego, środków czyszczących, worków na śmieci i akcesoriów do sprzątania. Co ważne, dobrze by było, gdyby szafki do przechowywania były zamykane – na odkrytych o wiele łatwiej zbiera się kurz.

Warto przy tym pamiętać, że takie rzeczy, jak np. środki czyszczące, nie muszą być zawsze pod ręką wszystkich pracowników. Szafka pełniąca funkcję magazynku niekoniecznie musi więc znajdować się pod umywalką, jak to często ma miejsce w domach. Bez problemu może być umiejscowiona np. wysoko pod sufitem (choć, oczywiście, trzeba zapewnić do nich bezpieczny i łatwy dostęp dla osób, które są odpowiedzialne za sprzątanie).

Co jednak ważne, zgodnie z zapisami Kodeksu Pracy, pracodawca musi udostępnić każdemu pracownikowi dostęp do środków higieny osobistej. Zalicza się do nich np. mydło, ręcznik, papier toaletowy, krem do rąk, płyny dezynfekujące i inne. Konieczne jest więc posiadanie takich mebli do łazienki biurowej, które pozwolą na przystępne umieszczenie wspomnianych produktów.

Co więcej, coraz częściej w damskich toaletach pojawiają się oddzielne szafki czy koszyczki wypełnione produktami do higieny intymnej, w tym m.in. podpaskami, tamponami, wkładkami, nawilżanymi chusteczkami itd. Zwykle znajdują się blisko samych toalet, choć należy pamiętać, by stały w widocznym i łatwo dostępnym miejscu. Sprawdzić się tu mogą np. niewielkie słupki łazienkowe, które mają zamontowane kółka – łatwo przesunąć je w dogodne miejsce, a będą idealne jako podstawka do wspomnianego koszyczka (w szufladach można zaś schować zapasy danych produktów).

Łazienka w biurze.

W każdej dobrze zorganizowanej łazience biurowej powinno znaleźć się też lustro. Duża tafla nie tylko optycznie powiększy przestrzeń, ale również ułatwi pracownikom i pracowniczkom np. poprawienie włosów czy makijażu przed ważnym spotkaniem.

O czym jeszcze warto pomyśleć? W niektórych łazienkach biurowych można znaleźć przewijaki. Jeśli istnieje możliwość, że w siedzibie biura pojawią się osoby z dziećmi (zarówno klienci, jak i pracownicy), zdecydowanie warto przygotować taką przestrzeń. Może być to oddzielne pomieszczenie, choć często przewijaki znajdują się w ogólnodostępnych toaletach – tak damskich, jak i coraz częściej także męskich.

Przydatnym elementem wyposażenia może być też ławka do siedzenia. Czasami pracownicy będą musieli zmienić but lub po prostu mieć na czym postawić torebkę, która przy samej umywalce mogłaby zostać zachlapana wodą. Dodatkowa ława znacząco im to ułatwi.

Na co zwrócić uwagę, wybierając meble do łazienki w biurze?

Warto zacząć od materiału, z jakiego będą wykonane meble do łazienki. Polecane jest m.in. solidne drewno. Podkreśli ono klasę danej firm i – co najważniejsze – będzie trwalsze niż np. płyta MDF lub HDF. Jako że łazienka w biurze to wnętrze silnie eksploatowane, odporność na zużycie i trwałość to istotny wymóg. Do rodzajów drewna, które idealnie sprawdzą się w takich warunkach, należą przede wszystkim gatunki egzotyczne, np. teak, heban, mahoń, cedr, merbau, iroko, jatoba, lapacho, badi, wenge, doussie. Można wykorzystać też nieco tańsze drewno gatunków rodzimych, np. dąb, jesion, modrzew lub wiąz.

Jeśli zaś chodzi o kolor mebli do łazienki firmowej, warto postawić na barwy neutralne, np. ciemno- lub jasnobrązowe. Dobrze wpasują się do niemal każdej aranżacji i pozwalają odpocząć zmysłom. Klasyczne czerń i biel także dobrze spełnią swoje role, choć warto pamiętać, że na czarnych meblach bardziej widoczne będą zacieki z mydła, kurz czy odciski palców, a na białych łatwo zauważyć zabrudzenia.

Co ważne, zaleca się unikać wszelkich żłobień i elementów dekoracyjnych – zbiera się w nich kurz i trudno je porządnie doczyścić. Łazienka biurowa może zyskać odrobinę elegancji i dekoracyjności dzięki nowoczesnej armaturze o ciekawym kształcie czy ozdobnym lustrom.

Szukając mebli łazienkowych do biura, nie trzeba też przejmować się takimi systemami, jak np. autodomykanie. Szafki łazienkowe i tak będą otwierane rzadko. Dobrze jest jednak skontrolować jakość zawiasów, prowadnic i uchwytów. Najlepiej, aby były one metalowe, pokryte odpowiednim impregnatem chroniącym przed wilgocią.

Jak zaimpregnować meble łazienkowe do biura?

Projekt łazienki biurowej powinien zakładać jak najmniejszy wysiłek w zakresie pielęgnacji mebli. Dlatego zamiast tradycyjnego olejowania, lepiej postawić na lakier. Olejowanie wymagałoby wykonywania dodatkowych czynności minimum co pół roku, a drewno pokryte lakierem nie musi być w żaden sposób odnawiane (do momentu aż pojawi się konieczność zlikwidowania rys czy innych drobnych uszkodzeń mechanicznych).

Akcesoria do łazienki w biurze

W łazience biurowej nie może zabraknąć takich elementów, jak np. wieszak na ręczniki tradycyjne lub papierowe oraz stojak na szczotkę do WC. Dobrze jest dołączyć także wieszak na płaszcz lub torebkę. Ponadto konieczne są: kosze na odpady higieniczne, dozowniki mydła lub dystrybutory ręczników papierowych.

Akcesoriami zbędnymi (a wręcz odradzanymi) są wszelkiego rodzaju dywaniki i inne tekstylia. Trudno będzie utrzymać je w czystości, mogą również przesiąkać nieprzyjemnymi zapachami.

Łazienka w biurze. Podajnik papieru.

Istotne jest za to oświetlenie – szczególnie to wokół lustra. Najlepiej zastosować kinkiety z żarówkami o dużej mocy lub oświetlenie LED. Barwa światła powinna być chłodna, co będzie sprzyjało wykonywaniu precyzyjnych czynności, np. makijażu. Jeśli zaś chodzi o górne światło – może być ono słabsze. Najlepiej sprawdzą się plafony, które łatwo utrzymać w czystości i zajmują niewiele przestrzeni przysufitowej. Warto pamiętać także o oświetleniu kabin sanitarnych – nad każdą toaletą również należy umieścić źródło światła.

Wszystko to pozwala znacznie zwiększyć komfort osób, które z takich toalet będą korzystać. Zarówno meble do łazienki biurowej, dodatki do niej, jak i oświetlenie, powinny być więc dokładnie przemyślane. Tym bardziej, że estetyka to w tym kontekście nie wszystko. Jak widać, ważne są też wymogi prawne i po prostu zwykła ludzka troska o pracowników.