Podziel się:

Jak urządzić łazienkę w biurze? Zobacz, jakie meble sprawdzą się najlepiej!

06-04-2022
Do schowka
Łazienka biurowa nie należy do tak intymnych miejsc jak ta domowa – korzysta z niej o wiele więcej osób, z różnymi potrzebami i odmiennym gustem. Narażona jest przy tym na o wiele szybszą eksploatację i niszczenie. Sprawdź zatem, w jaki sposób warto ją urządzić, by służyła przez lata – jakie meble do łazienki biurowej wybrać, jakie udogodnienia zastosować, a czego lepiej unikać. Oto praktyczne wskazówki!

Łazienka w biurze – wymogi prawne

 

Zgodnie z polskim prawem (załącznik do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r.) w łazience w biurze powinny zostać zamontowane:

 

• przynajmniej jedna toaleta i jeden pisuar na 30 mężczyzn,

• minimum jedna toaleta na 20 kobiet.

 

Jeśli w pomieszczeniu znajduje się więcej niż jedna toaleta, konieczne są specjalne kabiny sanitarne. Jak wskazują zapisy, każda z nich musi mieć minimum 1,5 m długości i 1 m szerokości (chyba że ma być przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – wówczas wymagane wymiary przestrzeni manewrowej to 1,5 m na 1,5 m).

W pomieszczeniu sanitarnym musi znajdować się także co najmniej jedna umywalka, a konkretnie – nie mniej niż jedna na trzy toalety lub pisuary.

 

 

 

Jakie meble do łazienki biurowej są niezbędne?

 

Jako że łazienka biurowa spełnia nieco inne funkcje niż ta domowa, zwykle nie potrzeba w niej aż tak dużo miejsca na przechowywanie. Choć, rzecz jasna, przydadzą się szafki, które pomieszczą zapasy papieru toaletowego, środków czyszczących, worków na śmieci i akcesoriów do sprzątania. Co ważne, dobrze by było, gdyby szafki do przechowywania były zamykane – na odkrytych o wiele łatwiej zbiera się kurz.

 

Warto przy tym pamiętać, że takie rzeczy, jak np. środki czyszczące, nie muszą być zawsze pod ręką wszystkich pracowników. Szafka pełniąca funkcję magazynku niekoniecznie musi więc znajdować się pod umywalką, jak to często ma miejsce w domach. Bez problemu może być umiejscowiona np. wysoko pod sufitem (choć, oczywiście, trzeba zapewnić do nich bezpieczny i łatwy dostęp dla osób, które są odpowiedzialne za sprzątanie).

 

Co jednak ważne, zgodnie z zapisami Kodeksu Pracy, pracodawca musi udostępnić każdemu pracownikowi dostęp do środków higieny osobistej. Zalicza się do nich np. mydło, ręcznik, papier toaletowy, krem do rąk, płyny dezynfekujące i inne. Konieczne jest więc posiadanie takich mebli do łazienki biurowej, które pozwolą na przystępne umieszczenie wspomnianych produktów.

 

Co więcej, coraz częściej w damskich toaletach pojawiają się oddzielne szafki czy koszyczki wypełnione produktami do higieny intymnej, w tym m.in. podpaskami, tamponami, wkładkami, nawilżanymi chusteczkami itd. Zwykle znajdują się blisko samych toalet, choć należy pamiętać, by stały w widocznym i łatwo dostępnym miejscu. Sprawdzić się tu mogą np. niewielkie słupki łazienkowe, które mają zamontowane kółka – łatwo przesunąć je w dogodne miejsce, a będą idealne jako podstawka do wspomnianego koszyczka (w szufladach można zaś schować zapasy danych produktów).