Sprzedaż mebli według GUS – początek roku na plusie
27 marca, 2025 2025-03-27 6:30Sprzedaż mebli według GUS – początek roku na plusie

Sprzedaż mebli według GUS – początek roku na plusie
Główny Urząd Statystyczny opublikował dane dotyczące dynamiki sprzedaży w lutym. Czy luty okazał się dobrym miesiącem dla handlu? Jak na tle innych artykułów wypadła sprzedaż mebli?
W cenach stałych sprzedaż detaliczna w lutym 2025 r. była niższa niż przed rokiem o 0,5% (wobec wzrostu o 6,1% w lutym 2024 r.). Jeśli porówna się te wyniki ze styczniem 2025 r., to odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 6,0%. W okresie styczeń-luty 2025 r. sprzedaż wzrosła r/r o 2,0% (wobec wzrostu o 4,6% w analogicznym okresie 2024 r.). GUS zgromadził też dane, które uwzględniają sprzedaż mebli? Jakie wyniki osiągnęła branża meblarska w lutym br.?
Dane GUS a sprzedaż mebli
W lutym 2025 r. spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowano w grupach o wysokim udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem”:
- „pozostałe” (o 8,7%),
- „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 3,0%),
- „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 2,2%).
Wzrost sprzedaży wykazały natomiast m.in. podmioty zaklasyfikowane do grup:
- „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 7,4%),
- „tekstylia, odzież, obuwie” (o 6,0%),
- „meble, RTV, AGD” (o 5,8%),
- „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 5,1%).
Gorzej w przypadku grupy „meble, RTV, AGD” wypada porównanie lutowej sprzedaży do sprzedaży w styczniu br. Widać spadek i to aż 7,1%, czego raczej nie tłumaczy mniejsza liczba dni w lutym. Z kolei okres styczeń-luty 2025 r. w grupie „meble, RTV, AGD” jest na plus. Sprzedaż tych artykułów wzrosła rok do roku o 7,1%.
W Internecie lekko w dół
W lutym 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 5,2% wyższa niż przed rokiem. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,6% do 9,0%.
Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grupy „tekstylia, odzież, obuwie”. Był to wzrost z 24,8% przed rokiem do 28,0%. Z kolei spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach”. W tym przypadku był to spadek z 24,2% do 19,7%. Niewielki spadek udziału sprzedaży detalicznej przez Internet zaobserwowano również w grupie „meble, RTV, AGD”. Tutaj z kolei był to spadek udziału z 19,0% do 18,8%.