Newsroom

Sprzedaż mebli ciągle w dół

Według GUS w I półroczu 2024 r. w grupie meble, RTV, AGE sprzedaż była o 8,4% mniejsza niż przed rokiem.

Sprzedaż mebli ciągle w dół

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację na temat sytuacji społeczno-gospodarczej kraju w I półroczu 2024 r. Jak według GUS wygląda sytuacja branży meblarskiej?

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Jak informuje GUS w okresie styczeń–czerwiec br. przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 6498,8 tys. To o 0,4% mniej niż w analogicznym okresie ub.r. gdy notowano wzrost o 0,7%. W I kwartale br. spadek zatrudnienia wyniósł 0,2%, natomiast w 2 kwartale – 0,5%.

W większości działów o największym udziale w zatrudnieniu w okresie styczeń-czerwiec br. zatrudnienie było niższe niż rok wcześniej. Największy spadek wystąpił w jednostkach zajmujących się produkcją wyrobów z drewna, korka, słomy i wikliny (o 6,4%). Mniejsze spadki były w przedsiębiorstwach zajmujących się produkcją mebli, produkcją urządzeń elektrycznych, a także wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych. W obu przypadkach było to po 4,5%.

Ceny według GUS

W I półroczu br. wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w skali roku był dużo mniejszy niż przed rokiem (2,7% wobec 15,0%). Od kwietnia br. dynamika cen stopniowo rosła – w czerwcu wzrost wyniósł 2,6%. Ceny produkcji sprzedanej przemysłu w czerwcu br. były o 6,1% niższe niż rok wcześniej (w maju br. spadek wyniósł 7,0%). Spadek cen notowano w większości sekcji, z wyjątkiem dostawy wody; gospodarowania ściekami i odpadami; rekultywacji. W tej branży ceny wzrosły w skali roku o 2,5%.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

ZOBACZ TAKŻE: W produkcji mebli duże spadki

Nadal w większości działów przetwórstwa przemysłowego ceny kształtowały się poniżej poziomu sprzed roku. Największy był spadek cen w produkcji wyrobów z drewna, korka, słomy i wikliny (o 11,1%). Niższe niż w czerwcu ub. roku były również ceny produkcji:

  • wyrobów z metali (o 6,5%),
  • wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych (o 6,1%),
  • mebli (o 5,6%),
  • pojazdów samochodowych, przyczep i naczep (o 5,4%).

W porównaniu z poprzednim miesiącem w czerwcu br. ceny produkcji sprzedanej przemysłu nieznacznie wzrosły – o 0,1% (wobec spadku w maju br. o 0,3%). Wyższe niż w poprzednim miesiącu były ceny w przetwórstwie przemysłowym – o 0,2%, a także dostawie wody; gospodarowaniu ściekami i odpadami; rekultywacji – o 0,1%.

Większa sprzedaż, ale nie mebli

Według GUS w I półroczu br. produkcja sprzedana przemysłu była nieznacznie wyższa niż w analogicznym okresie ub.r. Wpłynął na to głównie jej wzrost w II kwartale br. Wzrost produkcji sprzedanej przemysłu w skali roku w I półroczu br. wyniósł 0,1% (wobec spadku o 2,1% przed rokiem). W I kwartale br. produkcja obniżyła się w ujęciu rocznym o 0,6%, natomiast w II kwartale br. – wzrosła o 0,9%.

W czerwcu br. produkcja sprzedana przemysłu była o 0,3% wyższa niż w analogicznym miesiącu ub. roku (wobec spadków po 1,6% w maju br. oraz w czerwcu ub.r.). Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych produkcja sprzedana w czerwcu br. była o 1,3% wyższa niż w poprzednim miesiącu. Z kolei jej wzrost w stosunku do czerwca ub. roku wyniósł 1,8%.

W I półroczu br. sprzedaż detaliczna była o 4,9% wyższa niż przed rokiem (kiedy notowano spadek o 5,7%). W obu kwartałach br. tempo wzrostu sprzedaży w skali roku było podobne. Z kolei w czerwcu br. sprzedaż detaliczna wzrosła w skali roku o 4,4%.

W okresie styczeń-czerwiec br. w większości prezentowanych grup sprzedaż detaliczna była wyższa niż rok wcześniej. Niższa niż przed rokiem była natomiast sprzedaż w największej grupie, tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 0,8%), a także w grupie meble, RTV, AGD (o 8,4%) oraz tekstylia, odzież, obuwie (o 14,7%).

Udział sprzedaży detalicznej przez Internet (w cenach bieżących) w sprzedaży detalicznej ogółem w I półroczu br. wyniósł 8,5%. Był zatem nieco większy niż rok wcześniej (8,2%). Większy niż przed rokiem był udział tej formy handlu m.in. w całkowitej sprzedaży grup tekstylia, odzież, obuwie (23,4% wobec 18,5%), a także meble, RTV, AGD (17,6% wobec 16,9%).