Newsroom

Salone 2025, czyli dobry vibe na trudny czas

Kare Design - Salone 2025

Salone 2025, czyli dobry vibe na trudny czas

2 103 wystawców z 37 krajów i 302 548 zwiedzających – w niezwykle niepewnych czasach, w kontekście globalnych zmian, Salone 2025 r. umocniło wyniki osiągnięte w 2023 r., kiedy to po raz ostatni odbyło się biennale Euroluce.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Pozytywne dane to przede wszystkim zasługa zagranicznych profesjonalistów, którzy stanowili 68% uczestników Salone 2025. Ponadto, wstępne wyniki ankiety, przeprowadzonej przez Native Strategy na próbie 475 wystawców, pokazały, że wszystkie wskaźniki były stabilne. Wskaźnik zadowolenia odwiedzających wyniósł 88%, natomiast wskaźnik chęci powrotu wystawców aż 94%.

Polska na 4. miejscu wśród zwiedzających Salone 2025

Ranking zwiedzających według kraju pochodzenia potwierdził pierwsze miejsce Chin, wykazując niewielki spadek w porównaniu z 2023 r. Na drugim miejscu uplasowały się Niemcy, w dodatku odnotowując silny wzrost. Następne miejsca w pierwszej dziesiątce zajęły natomiast Hiszpania (5 423 specjalistów) i Polska (5 325 specjalistów). Za nimi uplasowały się takie kraje, jak Brazylia, Rosja, Francja, Stany Zjednoczone, Indie, a także Szwajcaria. Wśród nowych obszarów geograficznych warto odnotować silną obecność zwiedzających z Azji, jak również krajów Zatoki Perskiej.

Salone 2025
Ponad 300 tys. osób pojawiło się w tym roku na Fierze podczas Salone del Mobile.Milano 2025.

W następstwie ogłoszenia amerykańskich taryf celnych, w czasie maksymalnego napięcia na rynku międzynarodowym, edycja Salone 2025 upłynęła pod znakiem ogromnych oczekiwań wobec nowych kierunków. Dzięki wsparciu ITA, czyli Włoskiej Agencji Handlu w targach wzięło udział 350 głównych inwestorów, nabywców, sprzedawców detalicznych, wykonawców i mediów z 50 krajów. Wśród nich było 27 delegacji z Azji i krajów Zatoki Perskiej.

Kluczowe rynki napędzające zmianę popytu to Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie, które podwoiły swoją frekwencję na Fierze w 2025 roku (1 801 profesjonalistów). Z Arabią Saudyjską Salone podpisało w styczniu wstępne memorandum na realizację nowych projektów w dziedzinie projektowania. Wreszcie, wzrosła frekwencja wśród zwiedzających z Japonii. Dzięki wizytom 2 712 profesjonalistów kraj przesunął się w rankingu z 20. na 13. miejsce. Dobry wynik odnotowała również Korea Południowa.

  1. Chiny – 6,5%
  2. Niemcy – 3,5%
  3. Hiszpania – 3,2%
  4. Polska – 3,1%
  5. Brazylia – 3%
  6. Rosja – 3%
  7. Francja – 2,8%
  8. Stany Zjednoczone – 2,6%
  9. Indie – 2,2%
  10. Szwajcaria – 2,1%
  11. Turcja – 2%
  12. Wielka Brytania – 1,7%
  13. Japonia – 1,6%
  14. Ukraina – 1.5%
  15. Rumunia – 1,3%

Stabilne SaloneSatellite

Liczba studentów odwiedzających Salone 2025 była niemal identyczna, jak w roku 2024. Trzeba jednak przyznać, że gwałtownie wzrosła w porównaniu z rokiem 2023: 8 517 Włochów, 6 543 obcokrajowców. To stanowi 38% wzrost w porównaniu z poprzednią edycją targów, którym towarzyszyło Euroluce. 39 tys. odwiedzających SaloneSatellite potwierdziło status wydarzenia, jako międzynarodowego leksykonu kreatywności. Sprawdziło się również jako punkt odniesienia dla firm poszukujących nowych talentów. W edycji 2025 wzięło udział 700 uczestników z 37 krajów.

Salone 2025
SaloneSatellite 2025

Cele Salone 2026: inkluzywny format, MŚP i rynki wschodzące

Maria Porro, prezeska Salone del Mobile.Milano, powiedziała: 63. edycja Salone del Mobile była latarnią morską w 2025 roku najeżonym globalnymi wyzwaniami: pokazała siłę i wspólną wizję.

Około 302 548 gości było świadectwem centralnego znaczenia wydarzenia w tworzeniu powiązań między ponad 2100 wystawcami z 37 krajów a społecznością, która wybrała Mediolan. Sektor po raz kolejny pokazał, że jakość i innowacyjność w procesie i produkcie są kluczowymi składnikami dla coraz bardziej wymagającej międzynarodowej konkurencji. Zgodnie z oczekiwaniami, Euroluce na nowo zdefiniowało przyszłość projektowania oświetlenia dla firm włoskich – z ponad 80% całkowitych obrotów generowanych z zagranicy – i 45% firm zagranicznych, wiodących w sektorze – podkreślała prezeska Salone.

Maria Porro zwróciła również uwagę na rangę SaloneSatellite. Wydarzenie gościło 700 wschodzących talentów, otwierając się na nowe refleksje na temat możliwych interakcji między rzemiosłem a wzornictwem przemysłowym.

Salone 2025
Projektowanie przyszłości, czyli rozmowy o perspektywach dla świata designu.

Program kulturalny również okazał się strzałem w dziesiątkę, tworząc nowe mosty kulturowe – dodała Maria Porro. – W ciągu ostatnich kilku dni staraliśmy się pokazywać nowe sposoby myślenia, wraz z niektórymi z najbardziej wizjonerskich protagonistów współczesności. Teraz z determinacją patrzymy na rok 2026: w przyszłym roku czekają nas nowe, wielkie wyzwania. Naszą obietnicą jest praca nad jeszcze bardziej inkluzywnym formatem, z naciskiem na MŚP i rynki wschodzące. Będziemy to robić ramię w ramię z branżą, mając na celu przekształcenie trudności w szanse. Wspólnie z instytucjami włoskimi i europejskimi, od których oczekujemy konkretnych odpowiedzi na rzecz strategicznego sektora nie tylko dla SISTEMA ITALIA. Wraz z Mediolanem, który od stycznia 2025 r. odnotowuje stały 10% wzrost liczby przyjazdów, musi istnieć zobowiązanie do zidentyfikowania i zagwarantowania nowej równowagi, aby jak najlepiej przyjąć osoby przebywające w mieście na wakacjach lub w interesach.

Europa w centrum uwagi Salone 2025

Claudio Feltrin, prezydent FederlegnoArredo, skomentował: Zakończyły się najważniejsze międzynarodowe targi w świecie wyposażenia wnętrz i designu, autentyczny motor biznesu i innowacji dla naszego systemu przemysłowego, który w czasach napięć i niepewności po raz kolejny pokazał, że ma solidne korzenie i oko na przyszłość. To środek ciężkości i pewność w świecie niepewności. Jesteśmy usatysfakcjonowani reakcją przede wszystkim ze strony osób z branży i kupujących, którzy postrzegają Salone del Mobile.Milano jako fizyczne miejsce, w którym sektor może się spotkać, porównać koncepcje i wznowić pracę na nadchodzący rok z wizją i determinacją. Podczas tej edycji zaobserwowaliśmy znaczny wzrost liczby zagranicznych profesjonalistów, ze szczególnie silną obecnością w Europie.

Europa jest głównym rynkiem odniesienia dla naszej branży i nadal postrzega Salone jako istotne wydarzenie dla biznesu i profesjonalnej konkurencji. To tutaj nasze firmy projektowe, które produkują prawie w 100% we Włoszech, wprowadzają innowacje, kulturę projektowania i wizję przemysłową, nakreślając trendy jutra i potwierdzając wiodącą pozycję Made in Italy na świecie. Nie bierzemy tych wyników za pewnik, ale nabierają one jeszcze większego znaczenia, biorąc pod uwagę, że odwoływano targi w 2025 r. A Salone było w stanie odnowić się i ewoluować, dając konkretne odpowiedzi firmom w zakresie rozwoju nowych rynków, ale też konsolidacji tych bardziej tradycyjnych – kontynuował Claudio Feltrin.

Nie przychodzisz do pawilonów Rho Fiera, aby podążać za rynkiem, Ty go tworzysz – spuentował Claudio Feltrin.

Fotorelacja z Salone 2025

Poniżej publikujemy pierwszą z fotorelacji z targów Salone del Mobile.Milano 2025.

Zieta Studio - Salone 2025.
Zieta Studio
Visionnaire - Salone 2025.
Visionnaire
Vincent Sheppard - Salone 2025
Vincent Sheppard
Tonon - Salone 2025
Tonon
Softline - Salone 2025
Softline
Sits - Salone 2025
Sits
Rolf Benz - Salone 2025
Rolf Benz
Qeeboo
Qeeboo
Punt
Punt
Polipol - Salone 2025
Polipol
Pedrali - Salone 2025
Pedrali
Paged
Paged
Nanimarquina
Nanimarquina
Moooi
Moooi
Milla & Milli
Milla & Milli
Maxdesign
Maxdesign
Loope
Loope
Kriptonite
Kriptonite
Kartell
Kartell
Kare Design
Kare Design
Imperfettolab
Imperfettolab
Humanscale
Himolla
Himolla
Golran
Golran
Gervasoni
Gervasoni
Gandia Blasco Group
Gandia Blasco Group
Fogia
Fogia
Fermob
Fermob
Ethnicraft
Ethnicraft
Emu
Emu
Eichholtz
Eichholtz
Draenert
Draenert
DFM
DFM
Daft about Draft
Daft about Draft
Calligaris
Calligaris
Blå Station
Blå Station
Atelier Vierkant - Salone 2025
Atelier Vierkant
Artifort - Salone 2025.
Artifort
Ames
Ames
Alpi
Alpi
A lot of Brasil
A lot of Brasil

Obszerna relacja z Salone 2025 ukaże się w czerwcowo-lipcowym wydaniu miesięcznika BIZNES.meble.pl.