Newsroom

FORTE po I półroczu roku obrotowego 2024/2025

Stoisko Grupy FORTE na targach MEBLE POLSKA 2024.

FORTE po I półroczu roku obrotowego 2024/2025

Zarząd Fabryk Mebli FORTE opublikował wyniki za sześć miesięcy obejmujące okres od 1 kwietnia do 30 września 2024 r. Nadchodzący czas upłynie Grupie na działaniach zmierzających do zwiększania rentowności oraz rozwoju nowych kierunków zbytu.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

6 grudnia 2024. Zarząd Fabryk Mebli FORTE opublikował sprawozdanie z działalności Grupy Kapitałowej. W miesiącach kwiecień – wrzesień 2024 r. firma osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 478,902 mln zł. Oznacza to wzrost o 0,7% w porównaniu do 475,666 mln zł w analogicznym okresie roku 2023.

Jakie były przychody ze sprzedaży mebli?

W strukturze sprzedaży ogółem Grupy 15,5% stanowiła sprzedaż nadwyżek płyty produkowanej przez spółkę zależną TANNE. 9,6% wyniósł udział eksportu (45,994 mln zł), natomiast 5,9% to udział sprzedaży krajowej (28,255 mln zł).

ZOBACZ TAKŻE: „Meblarski 1000” – największe firmy produkujące meble

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Wartość sprzedaży płyty do zewnętrznych klientów w całym okresie sprawozdawczym wyniosła 74,249 mln zł w porównaniu z 41,118 mln zł w okresie kwiecień – wrzesień 2023 (wzrost o 80,6%). Przychody ze sprzedaży mebli i pozostałej sprzedaży Grupy stanowiły 84,5% sprzedaży ogółem (404,654 mln zł), z czego eksport stanowił 320,397 mln zł (66,9%) wobec 84,257 mln zł sprzedaży krajowej (17,6%) – informuje Zarząd Fabryk Mebli FORTE.

Udział procentowy sprzedaży mebli i pozostałej sprzedaży na poszczególnych rynkach ukształtował się następująco:

  • kraje niemieckojęzyczne 50,4%,
  • Europa Zachodnia i Północna 24,6%,
  • Polska 20,8%,
  • Europa Środkowa, Południowa i Wschodnia 3,4%,
  • kraje pozaeuropejskie 0,8%.

Udział procentowy sprzedaży płyty na rynkach ukształtował się następująco: Polska 38,1%, Europa Środkowa, Południowa i Wschodnia 61,9%.

Marża, zysk, rentowność

Marża brutto ze sprzedaży ukształtowała się na poziomie 33,4%, czyli o 3,2 p.p. wyżej, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Natomiast zysk z działalności operacyjnej wyniósł 13,918 mln zł, w stosunku do -11,892 mln zł straty w analogicznym okresie roku 2023. Pozytywny wpływ na poziom EBIT w okresie sprawozdawczym miała przede wszystkim sprzedaż 25 tys. jednostek uprawnień do emisji CO2 po cenie 70-70,5 euro/jednostkę otrzymanych nieodpłatnie przez spółkę TANNE. To wygenerowało dodatkowy dochód w wysokości 7,556 mln zł vs. 2,646 mln zł w porównywalnym okresie roku poprzedniego.

Na poprawę rentowności Grupy miał również wpływ fakt standardowego, dwutygodniowego przestoju letniego w spółce TANNE vs. przestój miesięczny w okresie letnim poprzedniego roku obrotowego, co spowodowało niższe obciążenie działalności operacyjnej kosztami niewykorzystanych mocy produkcyjnych (3,6 mln zł w II kw. 2024 r. vs. 7,3 mln zł w II kw. 2023 r.). Dodatkowo w wynikach Grupy widoczne zaczynają być już korzyści wynikające z programów optymalizacyjno-oszczędnościowych zaimplementowanych przez Zarząd w drugiej połowie ubiegłego roku obrachunkowego – czytamy w sprawozdaniu.

Wynik z działalności finansowej ukształtował się na poziomie -19,311 mln zł. Najistotniejszą pozycję kosztów finansowych stanowiły koszty odsetek od kredytów w kwocie 9,533 mln zł, a także wypłata środków zabezpieczonych akredytywą SBLC w równowartości kwoty 9,775 mln zł na rzecz Deutsche Bank w związku z naruszeniem warunków umowy kredytowej przez indyjską spółkę współzależną.

Korzystny wpływ na wynik z działalności finansowej w zakończonym okresie sprawozdawczym miały ponadto różnice kursowe z wycen aktywów i zobowiązań walutowych. Per saldo po stronie przychodów finansowych ukształtowały się one na poziomie 2,044 mln zł.

Zysk netto w okresie sprawozdawczym wyniósł 2 033 tys. zł. W porównaniu ze stratą -70,153 mln zł w analogicznym okresie 2023 r. wzrost sięgnął 103%. Ponadto bezpośredni ujemny wpływ na zysk netto okresu sprawozdawczego miało wykorzystanie aktywa na ulgi podatkowe przez spółki strefowe TANNE Sp. z o.o. oraz DYSTRI-FORTE Sp. z o.o. w łącznej wysokości 7, 627 mln zł.

W zakończonym okresie sprawozdawczym Grupa odnotowała kilka istotnych czynników, które miały negatywny i pozytywny wpływ na wyniki i perspektywy rozwoju.

Negatywny charakter:

  • utrzymujący się niski popyt na meble w krajach Europy Zachodniej skutkował utrzymywaniem się niskich wolumenów sprzedaży oraz brakiem wykorzystania istniejących mocy produkcyjnych;
  • umocnienie kursu PLN/EUR;
  • postępująca koncentracja na rynkach krajów Europy Zachodniej głównie na rynku niemieckim.

Pozytywny charakter:

  • wygenerowanie dodatkowego dochodu ze zbycia uprawnień do emisji CO2;
  • pozytywny efekt przeprowadzonych redukcji kosztów, w tym zatrudnienia, który w pełni będzie widoczny w wynikach całego roku obrotowego;
  • oferowanie kolekcji dedykowanej poszczególnym klientom, rozszerzenie sprzedaży mebli w systemie EasyKlix na kolejnych klientów oraz wzmocnienie sprzedaży poprzez kanały online;
  • wykorzystanie własnych farm fotowoltaicznych, które w istotnym stopniu (ok. 16%) obniżają koszty zużywanej energii elektrycznej.

10 czynników, które Zarząd Fabryk Mebli FORTE wskazał jako istotne w kolejnym kwartale

Zarząd Fabryk Mebli FORTE jest zdania, że do czynników, które mogą wpłynąć na wyniki Grupy w przyszłości zaliczyć można:

  1. koniunkturę na rynkach meblowych w Europie oraz na rynku krajowym,
  2. koncentrację związków meblowych w Europie,
  3. ryzyko utraty płynności finansowej klientów,
  4. upadłości firm meblowych i pojawianie się możliwości przejęcia przez Grupę FORTE ich oferty.
  5. dostępność surowców do produkcji mebli i płyty meblowej oraz stabilność ich cen, ze szczególnym uwzględnieniem polityki Polskich Lasów Państwowych,
  6. stabilność kursu EUR/PLN,
  7. efektywność działań pro-sprzedażowych, w tym wprowadzenie do oferty Grupy mebli tapicerowanych oraz mebli w nowej technologii łatwego montażu – EasyKlix,
  8. przeprowadzona redukcja zatrudnienia pozwalająca zniwelować rosnące koszty płacy minimalnej,
  9. wprowadzenie działań mających na celu optymalizacje kosztowe oraz w zakresie zarządzania kapitałem obrotowym,
  10. utrzymujący się ogólny niepokój społeczny oraz niepewność ekonomiczną w związku z trwającymi konfliktami zbrojnymi.

W kolejnych miesiącach Grupa będzie koncentrowała się na działaniach zmierzających do zwiększania rentowności oraz rozwojem nowych kierunków zbytu, aby przeciwdziałać negatywnym skutkom recesji oddziałującej zarówno na rynek meblowy jak i surowcowy – płyty – informuje FORTE.

Zarząd Fabryk Mebli FORTE ocenił podstawowe ryzyka w II poł. roku

Trzy podstawowe ryzyka w II połowie roku to:

  • niepewna sytuacja gospodarcza w EU, w szczególności recesja na rynku niemieckim i francuskim, która istotnie ogranicza skłonność konsumentów do zakupu dóbr trwałych;
  • w przypadku produkcji płyt meblowych, Grupa FORTE, jak i cały rynek boryka się z wysoką niepewnością co do poziomu dostępności i ceny surowca drzewnego, pozyskiwanego w znacznej mierze z Lasów Państwowych, których przyszła polityka wciąż pozostaje pod znakiem zapytania;
  • niepewna sytuacja geopolityczna wpływa na utrzymywanie się obniżonego popytu na meble, występujące ryzyko zakłóceń w łańcuchach dostaw oraz dużą dynamikę zmian kursów walut, co nie pozostanie bez wpływu na generowane wyniki finansowe Grupy w najbliższej przyszłości.

ZOBACZ TAKŻE: FORTE sprzedało wszystkie udziały w indyjskiej spółce

Nowy Członek Rady Nadzorczej Fabryk Mebli FORTE

4 grudnia 2024 r. w Ostrowi Mazowieckiej odbyło się Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Fabryk Mebli FORTE. Jak poinformował Zarząd na Członka Rady Nadzorczej bieżącej kadencji (2022-2026) powołano Ewę Mazurkiewicz.

Źródło: Zarząd Fabryk Mebli FORTE.