Edukacja

Dylematy rodzin biznesowych podczas pandemii

240204046

Dylematy rodzin biznesowych podczas pandemii

Zmieniona formuła wydarzenia to 5 dni, które pozwolą systemowo spojrzeć na obszar przedsiębiorstwa, przywództwa, majątku, rodziny właścicielskiej oraz globalnego otoczenia firmy. Czy w Polsce dzięki COVID-19 narodzi się lokalny patriotyzm? Czy swój do swego po swoje, tak jak robią to Niemcy, ma szansę zaistnieć nad Wisłą? Jak utrzymać reputację rodziny biznesowej, która musiała zwalniać pracowników w małej miejscowości? Czy firma ma płynność finansową, aby przetrwać kryzys? To tylko kilka z dylematów, przed którymi stoją obecnie właściciele biznesów w Polsce.

Epidemia koronawirusa w Polsce i na świecie przewróciła biznesową rzeczywistość do góry nogami. Kryzys gospodarczy i wyzwania, które pojawiły się nagle zaskoczyły niejednego przedsiębiorcę. Przetrwają tylko najsilniejsi, ci którzy znajdą receptę na sukces w czasie epidemii.

Gdy z chwilą wybuchu obecnego kryzysu, nagle zabrakło w Polsce autorytetów, a w opinii publicznej wśród przedsiębiorców panuje głównie pesymizm, strach i niepewność najbliższych tygodni, Instytur Biznesu Rodzinnego postanowił poszukać globalnych rozwiązań i szerokiego, systemowego spojrzenia na obecny kryzys.Przezwyciężyć impas pomogli IBR koledzy z Niemiec, którzy stworzyli metodykę systemowego wsparcia biznesu. Wyodrębniono również pięć kluczowych obszarów, o które powinien zadbać każdy przedsiębiorca czujący odpowiedzialność za przyszłość firmy, takich jak: firma, przywództwo, majątek, rodzina i właściciel oraz globalne otoczenie.

W wydarzeniu weźmie udział m.in. głowa rodziny najbogatszej i największej familii biznesowej w Europie oraz eksperci i właściciele firm z całego świata oraz Polski.Family Business Week to 5 kluczowych obszarów, o które powinien zadbać każdy członek rodziny biznesowej czujący odpowiedzialność za trwałość firmy. Zdaniem inicjatorki kongresu, dr Adrianny Lewandowskiej, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego – tylko działając systemowo zwiększamy uważność na każdą integralną część systemu rodzinnej firmy! To właśnie te integralność, spójność i wierność wartościom, które ważne są dla systemów: rodziny, indywidualnego podejścia każdego z właścicieli, przywództwa w firmie, zarządzania firmą w kontekście decyzji rynkowych oraz majątku, stanowią o potencjale długowieczności.

Nie bez powodu obecnie wśród coraz częściej pojawiających się pytań pojawiają się takie dylematyw, jak:

– Czy mam płynność finansową, aby przejść ten kryzys? Czy monitoruję ją wystarczająco szczegółowo? Jak opracować różne scenariusze przyszłości?

– Które koszty mogę zredukować, jednak tak, by nie naruszyć naszych wspólnych wartości i zachowywać się etycznie?

–  Czy rezygnować z wynajmu biur? Może lepiej przejść na pracę zdalną? Czy nowe biuro planować z 2-metrowymi odstępami? Nowe przestrzenie biurowe

– Czy obniżać ceny usług? Jak przebić się z produktem/usługą online, by nie zginąć jako „jedni z wielu”? Czy digitalizacja to jedyna droga?

– Którzy dostawcy będą mieli dłuższe problemy z dostarczaniem towaru do mojej firmy? Czy poszukać nowych, czy pomóc obecnym? Jak?

– Jak poradzić sobie z uczuciem samotności i opuszczenia? Sam podejmuję decyzję, sam jestem odpowiedzialny za pracowników, za ich rodziny, za rozwój i przetrwanie firmy.

– Jak dbam o komunikację z pracownikami i troszczę się o ich emocje? Jak uzyskać zrozumienie trudnych decyzji biznesowych wśród pracowników?

– Rola managera zewnętrznego w firmie rodzinnej w czasach COVID-19: jakie decyzje podejmować, jak komunikować się z właścicielami, gdy zarządzasz „nie swoim”?

– Czy kryzys jest dla nas jakąś szansą? Jeśli tak, czy możemy go wykorzystać: dezinwestycja, inwestycja?

– Jak głęboko (i czy w ogóle) naruszać majątek prywatny, by ratować biznes?

– Jak udowodnić wartość firmy przy sprzedaży, mimo że kasa pusta przez pandemię? Jak sprzedać, ale nie mieć poczucia, że zostałem wykorzystany?

– Czy pandemia to szansa dla sukcesora? Czy może on być mentorem nestora, gdy ten nie jest obyty „z nowymi technologiami”? Jak być usłyszanym i okazać rodzinie wsparcie w tej sytuacji?

– Jak ustalać priorytety? Co jest dla mnie ważniejsze? Silna rodzina, czy silna firma? Czy można to połączyć?

– Jak planować strategię rozwoju i inwestycje? Czy to teraz w ogóle możliwe? A może niezbędne?

– Jak możemy zaangażować się społecznie? Czy są akcje społeczne, które wpisują się w nasze wartości i w które chcielibyśmy/moglibyśmy się zaangażować? Czy może sami będziemy inicjatorami jakiś potrzebnych społecznie działań?

Podpowiedzi i wskazówek w tych tematach podczas 5 dni Family Business Week udzielą najlepsi eksperci z całego świata i właściciele skutecznych i renomowanych firm rodzinnych z Polski i zagranicy. Będą dzielić się z uczestnikami swoją wiedzą popartą wieloletnim doświadczeniem i wsparciem zarówno dla biznesu jak i rodziny!

Prelegentami, którzy przedstawią swoją receptę na sukces będą:

Roman Wieczorek – były vice prezes światowego zarządu Skanska. Zaprezentuje on odpowiedzi na dylematy samotnych liderów i uniwersalne zasady, które łączone z odpowiedzialnością doprowadzają do zmieniania biznesowej i rodzinnej rzeczywistości, prowadząc do lepszej przyszłości.

Przedstawiciel największej rodziny biznesowej w Europie – Antoine Mayaud z rodziny Mulliez (właścicieli m.in. sieci Auchan, Leroy Merlin, Decathlon) wyjawi sposoby i metody na godzenie oszczędności z wartościami firmy stworzonej z myślą o wielopokoleniowości.

Dr Adrianna Lewandowska, podejmująca się tematyki systemowego działania skutecznych rodzin biznesowych, podczas swojego wystąpienia wyjaśni, jak dzisiejsze dylematy, decyzje i doświadczenia, wpływają na wspólne jutro – jak prowadzić komunikację w rodzinie biznesowej, która wspólnie działa na rzecz sprostania aktualnym wyzwaniom.

Międzynarodowy ekspert i doradca przedsiębiorstw rodzinnych – Greg McCann – podejmie się tematu zarządzania firmą rodzinną w burzliwych czasach.

W wydarzeniu weźmie również udział pionier w branży doradztwa dla firm rodzinnych, David Bork, którego inspirującą książkę ,,The little red book of family business” uczestnicy mogą odebrać w ramach prezentu.

Pełen program wydarzenia dostępny jest tutaj www.familybusinessweek.pl.

Uczestnicy wydarzenia poza prelekcjami otrzymują możliwość podjęcia się indywidualnych konsultacji z wybranymi ekspertami i przedsiębiorcami. Korzystając z nowoczesnych technologii cyfrowych możliwe są e-spotkania, gdzie zainteresowani będą mogli zadawać pytania dotyczące najbardziej problematycznych obszarów zarządzania firmą rodzinną w obecnych czasach. IBR zaprasza również do kuluarów, dzięki którym będzie możliwa wymiana wspólnych doświadczeń i opinii z innymi uczestnikami wydarzenia. To wyjątkowa okazja do nawiązania ciekawych relacji biznesowych w świecie przedsiębiorczości rodzinnej i inspiracji w stawianiu czoła nowej rzeczywistości.

Czytelnicy portalu www.biznes.meble.pl, reprezentujący firmy rodzinne, na hasło „dylematy”, wpisane przy rejestracji w dowolnym pakiecie, otrzymają 20% zniżki na udział w wydarzeniu.