Design

Kosmopolita

Todd Bracher.

Kosmopolita

W wieku 24 lat Todd Bracher wyruszył w podróż za Atlantyk. Ta trwająca dziesięć lat wyprawa pozwoliła mu odnaleźć jego miejsce w świecie designu. Od tamtej pory Amerykanin projektuje przedmioty wielofunkcyjne, które cechuje wizualna prostota, takie, które pozwalają na użycie ich gdziekolwiek i przez kogokolwiek.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Todd Bracher to jeden z czołowych współczesnych projektantów wzornictwa przemysłowego. Urodził się w Nowym Jorku w 1974 r. Jego matka była nauczycielką, natomiast ojciec cieślą. Bracher jest absolwentem prestiżowej Pratt Institute w Nowym Jorku, a także Danmarks Designskole w Kopenhadze.

Zanim założył własną pracownię w rodzinnym mieście, przez prawie dekadę pracował i studiował w Kopenhadze, Mediolanie, Paryżu i Londynie. „Daily News” przyznało mu tytuł „Najlepszego projektanta Ameryki”. W 2015 r. magazyn „Wallpaper” uznał go za najbardziej wpływowego designera na świecie. Z kolei w 2015 r. i 2016 r. przyznał mu tytuły „Designer of the Year”.

Inspiracji do stworzenia fotela „Trea” dostarczyła skorupa homara: egzoszkielet poruszający się w harmonii z żywym organizmem.
Marka Humanscale zwróciła się do studia Todda Brachera z prośbą o stworzenie wyróżniającego się produktu na szybko zmieniający się rynek. Inspiracji do stworzenia fotela „Trea” dostarczyła skorupa homara: egzoszkielet poruszający się w harmonii z żywym organizmem.

Globalne doświadczenie zyskał kierując pracownią projektową Toma Dixona w Wielkiej Brytanii. Był profesorem wzornictwa w l’ESAD we Francji. Pracował także jako dyrektor kreatywny luksusowej skandynawskiej marki Georg Jensen.

Po dziesięciu latach spędzonych za granicą, w 2007 r. Todd Bracher wrócił do kraju i założył na Brooklynie własną pracownię projektową. Od ponad dekady współpracuje z markami o światowej renomie, takimi jak Cappellini, Fritz Hansen, Herman Miller, Humanscale, Swarovski, czy Zanotta.

Todd Bracher i wizja jego projektowania

Według Amerykanina, projekt powinien być wykorzystywany jako strategiczne narzędzie do pozycjonowania firmy i skutecznego budowania przewagi konkurencyjnej. Prawidłowo wykonany przedmiot może stworzyć silny związek między firmą a rynkiem i stymulować rozwój przedsiębiorstwa. Todd Bracher zwraca uwagę na to, że azjatyckie firmy wzniosły się na wyższy poziom, przesuwając się w górę łańcucha wartości i Azja może się teraz pochwalić wieloma znanymi markami. Często proponują one tańszą alternatywę dla zachodnich produktów, zachowując jednocześnie wysoką jakość.

Fritz Hansen jest znany na całym świecie z ponadczasowego wzornictwa. Todd Bracher miał za zadanie stworzyć kolejną ikonę marki – stół konferencyjny „T-No.1”.
Fritz Hansen jest znany na całym świecie z ponadczasowego wzornictwa. Todd Bracher miał za zadanie stworzyć kolejną ikonę marki – stół konferencyjny „T-No.1”. Mebel zaprojektował tak, by bez problemu zmieścić się w katalogu, wyznaczając kierunek dla przyszłości firmy. Jest rewolucyjny w swej prostej konstrukcji.

Wiele firm zdało już sobie sprawę z wartości projektowania w kierowaniu strategiami na poziomie korporacyjnym i tego, w jaki sposób może ono w znaczący sposób przyczynić się do poprawy ich wyników finansowych – mówi Todd Bracher.

Podchodząc do każdego problemu projektowego, designer rozpoczyna od otwartego dialogu z użytkownikiem końcowym. Jak mówi: Nie chodzi o stół, ale o ludzi przy stole. Chodzi o rozmowę.

„Nest” marki HBF to kolekcja składająca się z krzeseł, stołów i charakterystycznego fotela wypoczynkowego.
„Nest” marki HBF to kolekcja składająca się z krzeseł, stołów i charakterystycznego fotela wypoczynkowego. Zaprojektowana w celu polepszenia kontaktów społecznych i pielęgnowania współpracy, jednocześnie zadziałała jako przełomowy element, zmieniając pozycję marki w świecie innowacyjnych rozwiązań biurowych.

Amerykanin zasłynął z wypowiedzi, w której podaje w wątpliwość to, że ktoś może wiedzieć, jak wyregulować swoje krzesło. Moją rolą jest okazanie empatii wobec użytkownika końcowego. Muszę usiąść na krześle, pracować czy odchylić się i odebrać telefon. Moim zadaniem jest usunięcie wszelkich barier i skupienie się na tym, co naprawdę znaczące – przekonuje Todd Bracher.

„Das Haus 2017”

W Europie zrobiło się o nim głośno, gdy został zaproszony do przedstawienia swojej wizji domu, którą była instalacja „Das Haus 2017”. Zarówno organizatorzy targów IMM Cologne, jak i goście docenili wtedy fakt, że jego scenografia nie mówiła dużo o meblach, a dotyczyła bardziej idei współczesnych form życia.

„Librilounge”, dzieło sztuki zamówione przez Zerofirst Gallery, oddaje hołd tradycyjnemu japońskiemu rzemiosłu i kulturze. Sofy są przecież często używane po prostu, jako miejsce do siedzenia i czytania.
„Librilounge”, dzieło sztuki zamówione przez Zerofirst Gallery, oddaje hołd tradycyjnemu japońskiemu rzemiosłu i kulturze. Sof przecież często używa po prostu, jako miejsc do siedzenia i czytania.

Słyszałem Skandynawów mówiących, że „Das Haus” czuje skandynawskie i japońskie klimaty. To jest dziwne, bo dla mnie to co stworzyłem jest po prostu bliskie człowiekowi. Ale ponieważ zwłaszcza Duńczycy i Japończycy mają bardzo ludzkie sposoby życia, które moim zdaniem w Ameryce są daleko poza zasięgiem, to mój projekt okazał się niejako znakiem intuicyjnego porozumienia – podsumował autor instalacji.

Wykonując zawód projektanta, Todd Bracher odwołuje się do wielu dziedzin sztuki i nauki. Dla mnie projektowanie nie jest sztuką ani sprawą osobistą. To eksperyment – tak mówi nowojorczyk o swojej filozofii projektowania.

Todd Bracher postanowił zaprojektować dla marki Cappellini taboret „Alodia”, zmniejszając go w miarę możliwości, aż pozostało tylko absolutnie niezbędne minimum materiału.
Stołki barowe są szczególnie istotnymi meblami w branży hotelarskiej. Todd Bracher postanowił zaprojektować dla marki Cappellini taboret „Alodia”, zmniejszając go w miarę możliwości, aż pozostało tylko absolutnie niezbędne minimum materiału.

Moja praca opiera się na chęci zredukowania czegoś do minimum. Mój zawód polega na szukaniu tego, co jest naprawdę ważne dla ludzi i na dostarczaniu im tego – podsumowuje.

TEKST: Anna Szypulska

Artykuł opublikowany został w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 1/2020