Kosmopolita
10 stycznia, 2020 2023-12-28 8:44Kosmopolita
W wieku 24 lat Todd Bracher wyruszył w podróż za Atlantyk. Ta trwająca dziesięć lat wyprawa pozwoliła mu odnaleźć jego miejsce w świecie designu. Od tamtej pory Amerykanin projektuje przedmioty wielofunkcyjne, które cechuje wizualna prostota, takie, które pozwalają na użycie ich gdziekolwiek i przez kogokolwiek.
Todd Bracher to jeden z czołowych współczesnych projektantów wzornictwa przemysłowego. Urodził się w Nowym Jorku w 1974 r. Jego matka była nauczycielką, natomiast ojciec cieślą. Bracher jest absolwentem prestiżowej Pratt Institute w Nowym Jorku, a także Danmarks Designskole w Kopenhadze.
Zanim założył własną pracownię w rodzinnym mieście, przez prawie dekadę pracował i studiował w Kopenhadze, Mediolanie, Paryżu i Londynie. „Daily News” przyznało mu tytuł „Najlepszego projektanta Ameryki”. W 2015 r. magazyn „Wallpaper” uznał go za najbardziej wpływowego designera na świecie. Z kolei w 2015 r. i 2016 r. przyznał mu tytuły „Designer of the Year”.

Globalne doświadczenie zyskał kierując pracownią projektową Toma Dixona w Wielkiej Brytanii. Był profesorem wzornictwa w l’ESAD we Francji. Pracował także jako dyrektor kreatywny luksusowej skandynawskiej marki Georg Jensen.
Po dziesięciu latach spędzonych za granicą, w 2007 r. Todd Bracher wrócił do kraju i założył na Brooklynie własną pracownię projektową. Od ponad dekady współpracuje z markami o światowej renomie, takimi jak Cappellini, Fritz Hansen, Herman Miller, Humanscale, Swarovski, czy Zanotta.
Todd Bracher i wizja jego projektowania
Według Amerykanina, projekt powinien być wykorzystywany jako strategiczne narzędzie do pozycjonowania firmy i skutecznego budowania przewagi konkurencyjnej. Prawidłowo wykonany przedmiot może stworzyć silny związek między firmą a rynkiem i stymulować rozwój przedsiębiorstwa. Todd Bracher zwraca uwagę na to, że azjatyckie firmy wzniosły się na wyższy poziom, przesuwając się w górę łańcucha wartości i Azja może się teraz pochwalić wieloma znanymi markami. Często proponują one tańszą alternatywę dla zachodnich produktów, zachowując jednocześnie wysoką jakość.

Wiele firm zdało już sobie sprawę z wartości projektowania w kierowaniu strategiami na poziomie korporacyjnym i tego, w jaki sposób może ono w znaczący sposób przyczynić się do poprawy ich wyników finansowych – mówi Todd Bracher.
Podchodząc do każdego problemu projektowego, designer rozpoczyna od otwartego dialogu z użytkownikiem końcowym. Jak mówi: Nie chodzi o stół, ale o ludzi przy stole. Chodzi o rozmowę.

Amerykanin zasłynął z wypowiedzi, w której podaje w wątpliwość to, że ktoś może wiedzieć, jak wyregulować swoje krzesło. Moją rolą jest okazanie empatii wobec użytkownika końcowego. Muszę usiąść na krześle, pracować czy odchylić się i odebrać telefon. Moim zadaniem jest usunięcie wszelkich barier i skupienie się na tym, co naprawdę znaczące – przekonuje Todd Bracher.
„Das Haus 2017”
W Europie zrobiło się o nim głośno, gdy został zaproszony do przedstawienia swojej wizji domu, którą była instalacja „Das Haus 2017”. Zarówno organizatorzy targów IMM Cologne, jak i goście docenili wtedy fakt, że jego scenografia nie mówiła dużo o meblach, a dotyczyła bardziej idei współczesnych form życia.

Słyszałem Skandynawów mówiących, że „Das Haus” czuje skandynawskie i japońskie klimaty. To jest dziwne, bo dla mnie to co stworzyłem jest po prostu bliskie człowiekowi. Ale ponieważ zwłaszcza Duńczycy i Japończycy mają bardzo ludzkie sposoby życia, które moim zdaniem w Ameryce są daleko poza zasięgiem, to mój projekt okazał się niejako znakiem intuicyjnego porozumienia – podsumował autor instalacji.
Wykonując zawód projektanta, Todd Bracher odwołuje się do wielu dziedzin sztuki i nauki. Dla mnie projektowanie nie jest sztuką ani sprawą osobistą. To eksperyment – tak mówi nowojorczyk o swojej filozofii projektowania.

Moja praca opiera się na chęci zredukowania czegoś do minimum. Mój zawód polega na szukaniu tego, co jest naprawdę ważne dla ludzi i na dostarczaniu im tego – podsumowuje.
TEKST: Anna Szypulska
Artykuł opublikowany został w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 1/2020