Jak zaprojektować nowoczesne biuro? 10 case studies
1 maja, 2025 2025-05-01 3:36Jak zaprojektować nowoczesne biuro? 10 case studies

Jak zaprojektować nowoczesne biuro? 10 case studies
Przemyślane, zrównoważone, funkcjonalne i z elementami, które opowiadają historię firmy – takie są biura XXI w. I choć reagowanie na zmieniające się potrzeby pracowników do łatwych zadań nie należy, to na polskim rynku nieruchomości biurowych coraz łatwiej znaleźć dobrze zaprojektowane nowoczesne biuro.
Jak zdefiniować nowoczesne biuro? Czy można je spiąć klamrą, czy może wymyka się wszelkim definicjom? Zaglądamy do 10 przestrzeni biurowych, w których różni inwestorzy i różne pracownie architektoniczne miały do zrealizowania jeden cel – dobrze zaprojektowane biuro. Sprawdzamy, jak tego dokonali.
Nowoczesne biuro z myślą o dobrostanie pracowników
Pierwszą realizacją, do której zaglądamy jest nowe biuro, które otworzyła firma Solano Group, specjalizująca się we wspieraniu przedsiębiorstw w efektywnej realizacji procesów produkcyjnych oraz oferowaniu usług outsourcingowych.


Kładzie ono duży nacisk na humanizację przestrzeni. Siedziba o powierzchni 1 tys. m² została zaprojektowana z myślą o psychicznym i fizycznym dobrostanie pracowników. Projekt wnętrza zrealizowało AKA Studio pod kierownictwem architektki Karoliny Kowalik.
Biuro w branży FinTech według zasady 3R
W duchu zasady 3R: Reduce, Reuse, Recycle powstało nowe biuro poznańskiego oddziału międzynarodowej firmy z branży FinTech. Ono również zostało zaprojektowane przez architektów z pracowni AKA Studio.
Przestrzeń zorganizowano tak, by sprzyjała zarówno komfortowi fizycznemu i emocjonalnemu pracowników, jak i ich integracji. To miejsce, w którym praca i relaks płynnie się łączą – także po godzinach, gdy pracownicy wspólnie grają w ulubione planszówki.

Prace rozpoczęliśmy od warsztatów Workplace z udziałem pracowników. Dzięki temu mogliśmy nie tylko zrozumieć ich potrzeby, ale także zidentyfikować kluczowe wyzwania istniejącej przestrzeni – wyjaśnia arch. Agata Łapuchowska, współwłaścicielka AKA Studio.

Biuro przyszłości w centrum Warszawy
W sercu Warszawy, w prestiżowym biurowcu Rondo 1 przy Rondzie ONZ, znajduje się siedziba Bouygues Immobilier Polska. To lider francuskiego rynku nieruchomości działający z sukcesami także w Polsce. Biuro, zajmujące ponad 1300 m², jest nie tylko nowoczesnym miejscem pracy, ale także manifestem współczesnego podejścia do przestrzeni biurowych, w których ekologia i zrównoważony rozwój odgrywają kluczową rolę.
Za jego koncepcję odpowiadają architekci z pracowni BIT CREATIVE, którzy pod kierownictwem architekta Barnaby Grzeleckiego umiejętnie połączyli kluczowe wartości marki tworząc ergonomiczną przestrzeń, gdzie design jest wyrazem troski o naturę. W całej przestrzeni zastosowano zrównoważone materiały, które pochodzą z recyklingu, mają minimalny ślad węglowy oraz meble z upcyklingu.

Energia wpisana w design
Siedziba Axpo Polska, zlokalizowana w prestiżowym kompleksie The Warsaw HUB, to przestrzeń łącząca nowoczesność, funkcjonalność i zrównoważony design. Projekt autorstwa BIT CREATIVE harmonijnie wpisuje się w ekologiczną misję firmy, tworząc biuro inspirowane odnawialnymi źródłami energii.

Na 1.484 m², zajmujących całe 25. piętro budynku B, powstało biuro, w którym naturalne drewno, jasne barwy i roślinność przeplatają się z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Motywem przewodnim projektu jest energia – zarówno ta odnawialna, jak i ta, która napędza zespół Axpo Polska do działania.
Wizja i wartość
Biuro Hoogwegt w Warszawie również jest spod kreski BIT CREATIVE. Firma, będąc największym niezależnym dostawcą produktów mlecznych i składników na świecie, działa w ponad 130 krajach. Funkcjonując zgodnie z dewizą „We add vision & value”, dostarcza wysokiej jakości produkty, informacje rynkowe w czasie rzeczywistym, inteligentne usługi logistyczne i dostosowane rozwiązania w zakresie zarządzania ryzykiem. Tę misję odzwierciedla także biuro firmy w Warszawie, które mieści się w budynku LIXA. Za jego projekt odpowiadają architekci z pracowni BIT CREATIVE. Sięgając po wartości marki i jej wizję, stworzyli przestrzeń wizualnie odzwierciedlającą jej misję.

Nowoczesne biuro Hoogwegt w Warszawie to 767 m2 powierzchni zaprojektowanej w sposób niezwykle spójny i konsekwentny. Głównym założeniem było stworzenie funkcjonalnego wnętrza, które designem będzie nawiązywało do charakteru oraz brandingu firmy. Stąd też powtarzającym się motywem jest użycie koloru granatowego, wzorów graficznych oraz litery „H”, zaczerpniętych z brandbooka inwestora.

Przemyślana ergonomia
Z Woli przenosimy się do serca Elektrowni Powiśle, miejsca, w którym industrialna przeszłość splata się z nowoczesnością. To właśnie tam powstało biuro Levi’s®, zaprojektowane przez Archiworks. Na 545 m² stworzono przestrzeń dla 50-osobowego zespołu, będącą nie tylko miejscem pracy, ale również manifestem świadomego projektowania.

Każdy element przestrzeni opowiada tu historię – zarówno miejsca, w którym się znajduje, jak i idei, które mu przyświecają. Okładziny akustyczne wykonane zostały z końcówek denimu, pozyskanych z fabryk, nadają wnętrzu niepowtarzalny charakter. Sklejka wykorzystana na ścianach pochodzi z odzyskanych elementów wystroju sklepów, podobnie jak niektóre meble, w tym charakterystyczne regały, lightboxy i logo Tailor Shopu.
Z widokiem na Pałac Kultury i Nauki
Współczesne biura to już nie tylko miejsca pracy, ale coraz częściej przestrzenie sprzyjające budowaniu relacji pomiędzy pracownikami. Najnowsza realizacja autorstwa pracowni SAAN Architekci to przykład na to, jak przemyślany design może wpływać na atmosferę i komfort użytkowników. Biuro międzynarodowej firmy Fresha, zlokalizowane w budynku Central Tower w Warszawie, od progu zachwyca odważnym podejściem do kolorystyki i materiałów. Atrakcyjnym elementem biura jest strefa playroom, oferująca najlepszy widok na panoramę Warszawy, w tym Pałac Kultury i Nauki.


Natura i lokalność
Biuro Sii Poland zdominowały naturalne materiały. Czymś oczywistym może się więc wydawać drewno w okładzinach i meblach, ale wśród mniej oczywistych rozwiązań są panele akustyczne ze zmielonej konopii, z wełny drzewnej, czy panele z frakcjami roślin łąk kwietnych. Panele akustyczne i lampy zostały wykonane z tworzywa PET, powstałego z recyklingu plastikowych butelek. Do produkcji samych lamp wykorzystano aż 5 tys. ponownie przerobionych butelek. Z tego samego materiału zaprojektowano także większość paneli ściennych, co dodatkowo podkreśla zaangażowanie odpowiedzialnych za powstawanie wnętrz biura Sii Poland architektów z Design Anatomy.

Dodatkową ciekawostką jest trend lokalności w projektowaniu nowej przestrzeni. Odnosi się on do współpracy z polskimi projektantami, a także z lokalnymi artystami. Zastosowane w biurze meble są polskiej produkcji i pochodzą od takich producentów, jak Nobonobo, Comforty, Noti, Vank, .mdd, Profim i Tamo. Wnętrza zaś zdobią grafiki trójmiejskich artystów.

ZOBACZ TAKŻE: Czego potrzebują pracownicy w miejscu pracy?
Nowoczesne biuro pełne naturalnych materiałów
W ramach renowacji swojego biura, Arup podjął się wyzwania polegającego na maksymalnej redukcji śladu węglowego. W tym celu zdecydował się na odnowienie części mebli i zakup nowych z recyklingu. Aż połowa mebli ruchomych pochodzi więc z drugiej ręki. Natomiast meble biurowe, których nie udało się dopasować do nowego projektu biura, zostały sprzedane pracownikom podczas kiermaszu. Podczas zakupu mebli, które nie pochodziły z recyklingu, eksperci Arup współpracowali z firmą Nowy Styl, tak aby meble zostały skonstruowane w sposób umożliwiający wymianę każdego z elementów w przypadku zużycia.

W renowacji biura Arup w Krakowie zastosowaliśmy zasadę 3R, czyli Reduce (redukuj), Reuse (używaj ponownie) i Recycle (utylizuj), którą kierowaliśmy się także przy tworzeniu warszawskiej siedziby. W przypadku krakowskiej renowacji skupiliśmy się w większym stopniu na poprawieniu komfortu pracowników i dostępności przestrzeni. Biuro składa się z inspirujących openspace’ów i jednocześnie z zabezpieczonych akustycznie miejsc. Dzięki temu przestrzenie maksymalnie wspierają pracę zarówno w grupach, jak też indywidualną. Zadbaliśmy również, aby pomieszczenia byłby przygotowane dla pracowników z różnorodnymi potrzebami – podsumowuje Bernadetta Badura, dyrektor w Arup.
TEKST: Anna Szypulska
Artykuł ukazał się w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 4/2025.