Design

FOPPA – nowa marka według pomysłu Wiktorii Lenart

COPERTO tray - tacka z funkcją przechowywania - nowość marki FOPPA.

FOPPA – nowa marka według pomysłu Wiktorii Lenart

8 lat myślenia o marce, 3 lata projektowania i 2 lata prototypowania produktów docelowych – tak na początku lutego Wiktoria Lenart zapowiedziała premierę marki FOPPA.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Nazwa marki czerpie z francuskiego wyrażenia Faux Paux czyli niekontrolowanego błędu, pomyłki. FOPPA to błąd kontrolowany. Jak wyjaśniają twórcy, ich produkty celowo zostawiają przestrzeń na żart, luz i kontrolowane wyjście poza schemat. Co było impulsem do powstania marki FOPPA?

Jako projektantka zauważyłam, że ilekroć chcę sama kupić komuś prezent na parapetówkę czy wesele, nie znajduję tego czego szukam. Produkty świetnie wykonane często były zbyt nadęte lub jednofunkcyjne, z kolei te weselsze i zabawne balansowały na granicy kiczu. Wtedy zaczął kiełkować mi pomysł na markę z produktami, które zapełnią lukę pomiędzy luksusowymi obiektami do domu, a czymś bardziej przystępnym, radosnym ale nie ustępującym tym luksusowym jakości. Od 3 lat pracowałam na prototypach i makietach wcielając pewne pomysły w życie. Zaowocowało to kolekcją 10 modułowych produktów do domu wykorzystujących technologie krótkoseryjne – informuje Wiktoria Lenart.

AVISO organiser - organizer na drobiazgi - nowość marki FOPPA.
AVISO organiser – organizer na drobiazgi – nowość marki FOPPA. Fot. Bartek Sadowski.

Nasze produkty mają za zadanie być trwałe, sprzeciwiamy się konsumpcyjnemu przyzwoleniu na bylejakość, ponadczasowe i proste, użyteczne, wielofunkcyjne i kolorowe, ale przede wszystkim – mają pozostawiać użytkownikom pole do interpretacji i zabawy formą oraz funkcją. Z czasem chcemy poszerzyć asortyment o dodatki do już zaprojektowanej bazy, żeby dać użytkowniczkom i użytkownikom możliwość poszerzania funkcjonalności swoich przedmiotów o nowe, ciekawe funkcjonalności. FOPPA to marka oferująca produkty, które są zaproszeniem do zabawy są początkiem a nie kropką w zdaniu – wyjaśnia projektantka.

Kim są twórcy marki FOPPA?

Markę tworzą cztery osoby:

  1. Wiktoria Lenart – doktorka wzornictwa i adiunktka na ASP we Wrocławiu, projektantka w Studio Lenart. Ponadto: podcasterka (uważaj się wygadałam), blogerka (IG @uwazaj.przemeblowalam), a teraz też założycielka i pomysłodawczyni marki FOPPA.
  2. Mati Frąszczak – student wzornictwa na ASP, projektant (Studio Lenart, FOPPA).
  3. Anka Gościńska – muzyczka z wykształcenia, managerka w życiu, dyrygentka w Foppie.
  4. Bartek Sadowski – fotograf z zawodu i powołania, inżynier.

Założycielką i pomysłodawczynią marki jest Wiktoria Lenart, projektantka z 13 letnim doświadczeniem w zawodzie.

Ale nie stworzyłabym Foppy sama, zebrałam wokół idei marki grupę swoich przyjaciół. Po latach doświadczeń w naszych zawodach, doszliśmy do wniosku, że pora tworzyć coś, co przynosi radość nam i naszym odbiorcom, dlatego połączyliśmy nasze nietypowe kompetencje i stworzyliśmy markę, w którą wierzymy. Wiemy, że dla nas oraz wielu innych ludzi, w życiu jedną z najważniejszych rzeczy jest zabawa, dlatego projektując bawimy się, czego efektem są nasze wyroby, mające przekazywać zabawę dalej do naszych odbiorczyń/ów – wyjaśnia Wiktoria Lenart.

Dlaczego powstała marka FOPPA?

Twórcy marki podkreślają, że projektują i wdrażają produkty codziennego użytku, które delikatnie redefiniują swoją funkcją codzienne nawyki. Ich zdaniem zachęcają one do wychodzenia poza utarte schematy i do wspierania nowych, dobrych zmian na co dzień.

Nasze obiekty zapraszają do interakcji i zabawy, dodając do wnętrz odrobinę radości, a nam, odbiorcom/czyniom sprawczości. Zachęcają do zabawy w codzienność. Pomagają budować nasz dom, dzień po dniu, w sposób nieoczywisty i dopasowany do naszych indywidualnych potrzeb – zaznaczają założyciele marki.

INVASE vase - wazon 2 w 1 - nowość marki FOPPA. Fot. Bartek Sadowski.
INVASE vase – wazon 2 w 1 – nowość marki FOPPA. Fot. Bartek Sadowski.
INVASE vase - wazon 2 w 1 - nowość marki FOPPA. Fot. Bartek Sadowski.
INVASE vase – wazon 2 w 1 – nowość marki FOPPA. Fot. Bartek Sadowski.

Co chcą przekazać twórcy marki?

Akcesoria domowe, które oferuje FOPPA rozwiązują realne problemy we współczesnych, coraz mniejszych mieszkaniach.

Nie robimy rewolucji w designie – zastrzegają twórcy marki. Po czym dodają: W czasach perma kryzysu, mieszkamy często w wynajmowanych lub nieidealnych mieszkaniach, to one są naszą inspiracją. Obserwujemy jak radzą sobie w trudnych przestrzeniach nasi odbiorcy, to dla nich projektujemy. Nasze obiekty pasują nie tylko do wnętrza jak z okładki magazynu ale przede wszystkim pasują do zwykłego mieszkania, takiego w którym się normalnie żyje. Patrzymy na istniejące obiekty codziennego użytku, redefiniujemy ich formę i funkcję w taki sposób, aby spełniały swoje zadania jeszcze lepiej i dużo bardziej intuicyjnie niż przedmioty produkowane szybko, masowo i często bez sensu.

ZOBACZ TAKŻE: Bez ściemy

Założyciele marki wierzą, że otaczając się wspierającymi przedmiotami, dopasowanymi do różnorodnych potrzeb, życie codzienne jest prostsze i lepsze i pozbawione frustracji. Obiekty, które tworzą nie podążają za modą. Są przede wszystkim ponadczasowe, minimalistyczne, modułowe i wielozadaniowe. Dodatkowo ich funkcja zależy tylko od ludzkiej wyobraźni. Nasze produkty są trwałe i nie trzeba obchodzić się z nimi jak z jajkiem, to one mają dopasować się do nas a nie my do nich – podkreślają twórcy nowej marki.

Jak powstają produkty FOPPA?

Projektujemy świadomie. Celowo używamy technologii, które znamy i rozumiemy, aby w pełni wykorzystać potencjał metod produkcji i potencjału materiału. Dostrzegamy potrzeby swoich odbiorczyń/odbiorców i wiemy, że są nieraz skrajnie różne. Szanujemy i rozumiemy tę różnorodność dlatego nasze produkty dopasowują się do potrzeb ludzi, a nie ludzie do produktów – zaznaczają założyciele marki FOPPA. I dodają: Nasze produkty są szczere, niczego nie udają, nie chowają śladów produkcji. Ich forma nie wynika tylko z funkcji ale czerpie z natury procesów przemysłowych, które są dla nas ogromną inspiracją.

Produkty FOPPA powstają wyłącznie w Polsce. Jak podkreślają twórcy, są produkowane lokalnie, tak jak to tylko możliwe. Ponadto tworzone są z materiałów trwałych lub nadających się do recyclingu.

Źródło: materiały prasowe marki FOPPA