Design

Czy kolor roku 2024 Pantone zdominuje wnętrza?

Kolor roku 2024 Pantone.

Czy kolor roku 2024 Pantone zdominuje wnętrza?

Aksamitny, delikatny PANTONE 13-1023 Peach Fuzz to nowy kolor roku według ekspertów Instytutu Pantone. Odcień niesie ze sobą szczególne przesłanie: troski, współpracy i dzielenia się. Czy 2024 upłynie nam gdzieś pomiędzy różem a pomarańczą?

Wreszcie nadszedł ten grudniowy dzień, na który z niecierpliwością czekali wszyscy łowcy trendów w modzie i designie. 7 grudnia 2023 r. Instytut Pantone, światowy autorytet w dziedzinie kolorów oraz rozwiązań cyfrowych dla projektantów, przedstawił kolor roku. Tym razem wybór ekspertów to PANTONE 13-1023 Peach Fuzz – aksamitna, delikatna brzoskwinia. Czy kolor roku 2024 Pantone przyjmie się we wnętrzach? Według znawców powinien działać kojąco na umysł, ciało i duszę.

Kolor roku 2024 Pantone.
Źródło: Instytut Pantone.

25 lat koloru roku Pantone

Wybór ekspertów ma w tym roku szczególny charakter przede wszystkim ze względu na jubileusz 25-lecia. Jaka jest historia koloru roku? Instytut Pantone stworzył program edukacyjny Pantone Color of the Year w 1999 r. Zrobił to, by zaangażować społeczność projektantów i entuzjastów kolorów na całym świecie w dyskusję na temat kolorów.

Chcieliśmy zwrócić uwagę na związek między kulturą a kolorem – pokazać naszym odbiorcom, w jaki sposób to, co dzieje się w naszej globalnej kulturze, wyraża się i odzwierciedla poprzez język koloru – wyjaśnia Laurie Pressman, wiceprezeska Pantone Color Institute.

Kolor roku 2024 Pantone.
Źródło: Instytut Pantone.

Odkąd w 1999 r. Instytut wprowadził PANTONE 15-4020 Cerulean Blue jako pierwszy kolor roku Pantone, dało się zauważyć diametralną zmianę. Z perspektywy czasu można bez trudu dostrzec, jak program wpływa na rozwój produktów. Zauważalny jest też jego wpływ na decyzje zakupowe w niemal każdej branży i kraju na świecie. Po pierwsze kolor roku zyskuje coraz większą popularność. Po drugie znaczenie tej decyzji jest odczuwalne w wielu dziedzinach. Najmocniej widać to w modzie, kosmetykach, wnętrzach, motoryzacji i wzornictwie przemysłowym, a także produktach, opakowaniach, projektowaniu multimediów i wnętrz komercyjnych. 

W tegorocznej edycji Pantone Color of the Year 2024 widzimy zwiększony nacisk na społeczność i ludzi na całym świecie, którzy zmieniają sposób, w jaki chcą żyć i dostrzegają to, co jest ważne – czyli komfort bycia blisko tych, których kochamy. Jest to kolor, którego ciepły i przyjazny uścisk przekazuje przesłanie współczucia i którego przytulna wrażliwość zbliża ludzi i wzbogaca duszę – argumentuje Laurie Pressman.

Kolor roku 2024 Pantone.
Źródło: Instytut Pantone.

W duchu PANTONE 13-1023 Peach Fuzz zastanawiamy się nad ostatnimi 25 latami programu Pantone Color of the Year. Jesteśmy wdzięczni za drogę, na której projektanci i entuzjaści kolorów na całym świecie mogą angażować się w rozmowę o kolorze, inspirować się kolorem i prezentować kreatywność w swoich społecznościach. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację tego programu w kolejnych latach – dodaje Pressman.

Czas na Peach Fuzz

Subtelnie zmysłowy PANTONE 13-1023 Peach Fuzz to brzoskwiniowy odcień przekazujący przesłanie troski i dzielenia się, wspólnoty i współpracy. Ciepły i przytulny kolor podkreśla pragnienie bycia razem z innymi lub cieszenia się chwilą spokoju i poczuciem bezpieczeństwa, jakie stwarza. PANTONE 13-1023 Peach Fuzz prezentuje również świeże podejście do nowej miękkości. Jako odcień osadzony pomiędzy różem i pomarańczą budzi mimowolne skojarzenia z brzoskwiniowym meszkiem.

Czerpiąc z PANTONE 13-1023 Peach Fuzz, można odnaleźć spokój, komfort i poprawić sobie samopoczucie. Kolor roku 2024 Pantone przywołuje nowoczesność, budzi zmysły i koi dotykiem. Wyrafinowana głębia brzoskwini pozwala skoncentrować się na ludzkim doświadczeniu wzbogacania i pielęgnowania umysłu, ciała i duszy. Jej dyskretna lekkość wnosi piękno do współczesnego cyfrowego świata. Poetycki i romantyczny, czysty brzoskwiniowy odcień zdaje się czerpać z klimatu vintage, odzwierciedlając przeszłość. Jednak po tym, jak został odnowiony, dobrze się odnajdzie we współczesnej atmosferze.

Kolor roku 2024 Pantone.
Źródło: Instytut Pantone.

Dlaczego Peach Fuzz został wybrany na kolor roku 2024 Pantone?

W niepewnych czasach, w których obecnie żyjemy, opieka, empatia i współczucie stają się coraz silniejsze, podobnie jak nasze wyobrażenie o spokojniejszej przyszłości. Peach Fuzz przypomina nam, jak ważne są dobre zdrowie, wytrzymałość i siły, by móc się cieszyć życiem. W dodatku, w świecie, który często kładzie nacisk na produktywność i osiągnięcia zawodowe, niezwykle istotne jest, abyśmy zdali sobie sprawę ze znaczenia wspierania naszego wewnętrznego ja i z chwil wytchnienia. Pośród zgiełku współczesnego życia równie istotne są kreatywność i kontakty międzyludzkie.

Poruszając się po teraźniejszości i zmierzając ku nowemu, ponownie oceniamy, co jest ważne. Przeformułowując sposób, w jaki chcemy żyć, wyrażamy siebie z większą intencjonalnością i uwagą. Dokonując ponownej kalibracji naszych priorytetów, aby dostosować je do naszych wewnętrznych wartości, koncentrujemy się na zdrowiu i dobrym samopoczuciu, zarówno psychicznym, jak i fizycznym. Cenimy też to, co wyjątkowe – komfort spędzania czasu z przyjaciółmi i rodziną lub po prostu poświęcenie czasu dla siebie.

Mając to na uwadze, chcieliśmy przejść na kolor, który mógłby skupiać się na znaczeniu społeczności i jednoczenia się z innymi. Kolor, który wybraliśmy jako kolor roku 2024 Pantone, musiał wyrażać nasze pragnienie bycia blisko tych, których kochamy, oraz radość, jaką czerpiemy, gdy pozwalamy sobie na dostrojenie się do tego, kim jesteśmy i po prostu delektujemy się chwilą spokoju w samotności . Musiał to być kolor, którego ciepły i przyjazny uścisk będzie niósł przesłanie współczucia i empatii. Taki, który pielęgnuje i którego przytulna wrażliwość jednoczy ludzi i wywołuje poczucie dotyku. Taki, który odzwierciedlał nasze odczucia przez kilka dni i wydawał się prostszy, ale jednocześnie został przeformułowany, aby odzwierciedlić bardziej współczesną atmosferę. Taki, którego delikatna lekkość i zwiewna prezencja unoszą nas w przyszłość – czytamy w komentarzu opublikowanym przez Instytut Pantone.

Kolor roku 2024 Pantone.
Źródło: Instytut Pantone.

Jak wykorzystać kolor roku 2024 Pantone?

PANTONE 13-1023 Peach Fuzz w odzieży i dodatkach

Wizualnie przyciągający uwagę i zachęcający PANTONE 13-1023 Peach Fuzz to pielęgnujący brzoskwiniowy odcień, który inspiruje nas do wyciągnięcia ręki i instynktownego dotknięcia. Przekazując przesłanie o dotyku, które pojawia się w zamszowych, aksamitnych, pikowanych i futrzanych teksturach, luksusowo kojących i miękkich, kolor roku 2024 to brzoskwiniowy odcień, który budzi nasze zmysły.

Kolor roku 2024 Pantone w projektowaniu i wystroju wnętrz

Miękkość i przytulność PANTONE 13-1023 Peach Fuzz wprowadza do wnętrz domowych przyjazną atmosferę. Brzoskwiniowy odcień PANTONE 13-1023 Peach Fuzz, którego wszechogarniający duch wzbogaca umysł, ciało i duszę, wyczarowuje spokój, oferując nam przestrzeń do bycia, odczuwania, ukojenia i rozkwitu.

Promując delikatne ciepło, niezależnie od tego, czy pojawia się na pomalowanej ścianie, w wystroju domu, czy jako akcent we wzorze, kolor roku 2024 wypełnia nasze najbardziej spersonalizowane światy pocieszającą obecnością.

Kolor roku 2024 Pantone.
Źródło: Instytut Pantone.

Peach Fuzz w kategorii uroda

Współczesna brzoskwinia o głębi i dyskretnej lekkości dodaje włosom eterycznego, błyszczącego wykończenia i tworzy naturalny różowy blask, który podkreśla cerę w szerokiej gamie odcieni.

Zaskakująco wszechstronny odcień Peach Fuzz 13-1023 ożywia skórę, dodając miękkiego ciepła oczom, ustom i policzkom, dzięki czemu wszyscy, którzy go noszą, wyglądają na zdrowszych. Świeży i młodzieńczy w połączeniu z ziemistymi brązami i wyrazisty w połączeniu z głębokimi czerwieniami i śliwkami, kolor roku 2024 Pantone otwiera drzwi do szerokiego asortymentu szminek, różów i opcji konturowania.

Kolor roku 2024 Pantone.
Źródło: Instytut Pantone.

Wyrażając przesłanie delikatności, wzory paznokci zawierające Peach Fuzz 13-1023 są romantyczne, niewinne i słodkie.

ZOBACZ TAKŻE: Kolor roku 2023 wybrany

PANTONE 13-1023 Peach Fuzz w projektowaniu opakowań i multimediów

Czysty brzoskwiniowy odcień z klimatem vintage? PANTONE 13-1023 Peach Fuzz odzwierciedla przeszłość, a jednocześnie został przebudowany tak, aby miał współczesną atmosferę, umożliwiając płynne ukazanie swojej obecności, zarówno w świecie fizycznym, jak i cyfrowym.

Kolor roku 2024 Pantone.
Źródło: Instytut Pantone.

PANTONE 13-1023 Peach Fuzz zachęca konsumentów do wyciągnięcia ręki i dotknięcia. Jego ciepło i wrażliwość dotykowa sprawiają, że ​​jest to kuszący odcień dla różnorodnych produktów, od żywności i napojów po kosmetyki i akcesoria. Inspirując myśli o słodkich i delikatnych smakach i zapachach, kolor roku Pantone podsuwa kubkom smakowym wyobrażenia o słodkich i delikatnych zapachach i smakołykach.

Jak wybierany jest kolor roku?

By co roku dokonać wyboru, zespół globalnych ekspertów ds. kolorów z Instytutu Pantone przeczesuje świat w poszukiwaniu nowych wpływów kolorystycznych. Te poszukiwania obejmują takie płaszczyzny, jak:

  • przemysł rozrywkowy i produkowane filmy,
  • kolekcje sztuki i twórczość nowych artystów,
  • modę,
  • wszystkie obszary projektowania,
  • cele podróży,
  • nowe style życia,
  • gry,
  • warunki społeczno-ekonomiczne.

Sugestie mogą również pochodzić z obszaru nowych technologii, materiałów, tekstur oraz efektów wpływających na kolor. Zdarza się, że płyną z mediów społecznościowych, a nawet wydarzeń sportowych, które przyciągają uwagę całego świata.

Okazuje się, że wpływ na wybór koloru roku Pantone może mieć wszystko, co dzieje się w kulturze w ciągu roku. Przy czym każde źródło ma inną wagę, w zależności od tego, co się wydarza w danej chwili. Na przykład, jeśli spojrzeć wstecz, to 15 lat temu technologia odegrałaby w tym wyborze niewielką rolę. Dziś już tak nie jest. W końcu kolory i technologie wpływają na gry, media społecznościowe, jak również rzeczywistość rozszerzoną i wirtualną.

Kiedy Pantone ogłasza kolor roku?

Kolor roku tradycyjnie ogłaszany jest w grudniu. Zazwyczaj dzieje się to w pierwszej połowie ostatniego miesiąca roku.

Podobno eksperci Instytutu wszystkie kolory kochają jednakowo. Jednak proces wyboru koloru roku Pantone wymaga przede wszystkim dokładnego rozważenia i analizy trendów. Laurie Pressman określa jako błędne przekonanie, że pewnego dnia w jednym pomieszczeniu zbiera się grupa osób, która podejmuje decyzję.

Wielu członków naszego zespołu Pantone Color Institute posiada własne studia projektowe. Współtworzą oni kluczowe i wpływowe prognozy trendów światowych, współpracują z klientami zlecającymi wybór kolorów dla identyfikacji wizualnej marki lub produktu, a nawet prowadzą zajęcia na temat koloru. Ich codzienne rozmowy są zakorzenione w kolorze i projektach, w tym w materiale i wykończeniu powierzchni. Dzięki temu dyskusje dotyczące wyboru koloru roku Pantone nie toczą się podczas jednego spotkania o określonej porze roku. Jest to jedna, długa, nieprzerwanie tocząca się rozmowa w grupie osób dostrojonych kolorystycznie. Członkowie naszego zespołu Pantone Color Institute pochodzą z różnych środowisk projektowych, kulturowych i geograficznych. Łączy ich wspólna wiedza w zakresie koloru i wzornictwa oraz umiejętność patrzenia na świat przez pryzmat koloru. Dlatego porównuję ich do antropologów koloru. Mają tę intuicyjną umiejętność łączenia wszystkiego, co dzieje się na świecie i przekładania tego na język koloru – objaśnia Laurie Pressman.

To, co szczególnie fascynuje mnie w procesie wyboru koloru roku Pantone, to fakt, że chociaż nasi członkowie Instytutu Pantone mieszkają w różnych lokalizacjach i zajmują się różnymi obszarami projektowania, zawsze potrafimy dojść do konsensusu – ujawnia Laurie Pressman. – Jasne, pojawiają się różne perspektywy i uważnie im się przyglądamy. Ponieważ kolor roku odzwierciedla to, co dzieje się w globalnej kulturze, wiele naszych obserwacji, tego co widzimy, bywa zbliżone. Omawiamy nasze badania nad psychologią kolorów i trendami kolorystycznymi, próbując połączyć nastrój globalnego ducha czasu z odpowiednią rodziną kolorów. Następnie przechodzimy dalej, aby dokładnie określić właściwy odcień.

Jeden odcień czy dwa, a może zupełnie nowy kolor?

Wiceprezeska Instytutu Pantone podkreśla też, że wybór koloru roku to zawsze trudny proces. Czasami trzeba szukać alternatywnych sposobów wyrażenia naszego przekazu kolorystycznego.

W przypadku kolorów roku Pantone 2016 oraz 2021 połączyliśmy dwa kolory, aby opowiedzieć naszą historię – przypomina. Ponadto, po raz pierwszy dla wybranego przez nas koloru roku, stworzyliśmy w 2022 r. nowy kolor PANTONE 17-3938 Very Peri. Zrobiliśmy to ponieważ nie mieliśmy dokładnie takiego koloru, jakiego potrzebowaliśmy, aby przekazać przesłanie.

Warto mieć świadomość, że w procesie selekcji eksperci biorą pod uwagę również nazwę koloru, ponieważ przywołuje ona obrazy i uczucia. Chcemy mieć pewność, że nazwa koloru roku Pantone będzie rezonowała i zawierała wiadomość, którą chcemy przekazać – podsumowuje Laurie Pressman.

Real Time Marketing to jedno, a trwająca 12 miesięcy dominacja w designie i w modzie to coś zupełnie innego. Czy w przypadku Peach Fuzz skończy się na sukcesach w RTM, czy będziemy w stanie oswoić kolor roku we wnętrzach? To pokaże nadchodzący rok.

TEKST: Anna Szypulska