Podziel się:

„Sweet 90” w hołdzie dla Solpolu

07-06-2022
Do schowka
Hanczarstudio uczciło must have 2022 dla krzesła „Honza” Take Me Home, tworząc wersję mebla odwołującą się do estetyki lat 90. i jej reprezentanta - wrocławskiego Solpolu.

 

Lata 90. przyniosły Polakom powiew wielkich zmian, nadziei, wolności i odreagowania siermiężnego PRL-u. Zmiany te objawiały się we wszystkich dziedzinach życia, ale najbardziej spektakularnie w sztuce, szczególnie w sztukach projektowych. Projektanci z hanczarstudio postanowili uczcić zdobycie przez zaprojektowane przez nich krzesło Honza marki ‘Take Me HOME’ tytułu MustHave 2022. Stworzyli specjalną wersji mebla, odwołującą się do estetyki tamtej dekady i jej słynnego reprezentanta - wrocławskiego Solpolu.

 

Seria siedzisk Honza marki ‘Take Me HOME’ została wdrożona do produkcji w 2021 r. Jej charakterystycznymi walorami są mięsiste, drewniane wałki elementów konstrukcyjnych, zakończone wyobleniami oparcia czy półokręgiem siedziska. Króluje tu okrąg w różnych skalach. Pierwowzór mebli - zresztą bardzo zbliżony do finalnych wzorów - powstał w 2019, a prace wdrożeniowe trwały półtorej roku.

 

W tegorocznej edycji plebiscytu MustHave Łódź Design Festiwal, krzesło z serii Honza zostało wyróżnione wraz z 75 innymi projektami czołowych polskich projektantów. Szymon Hanczar i Przemysław Słowik, autorzy serii Honza, postanowili z tej okazji stworzyć wyjątkową edycję krzeseł. Zainspirowani wielobarwnością i pastelową gamą barw, nawiązali do swoistego folkloru modowego, jaki pamiętamy z lat 90. Jednocześnie swoim konceptualnym działaniem oddali hołd jednemu z bardziej znanych, a jednocześnie kontrowersyjnych wrocławskich budynków, jakim był Solpol autorstwa Wojciecha Jarząbka, ojca wrocławskiego postmodernizmu. “Rozstrzygnięcie konkursu zbiegło się w czasie z rozpoczęciem rozbiórki Solpolu.

 

Zareagowaliśmy więc spontanicznie - przez ostatnich kilka lat to był gorący temat nie tylko we Wrocławiu. Sam obiekt miał równie wielu zagorzałych zwolenników, co zdecydowanych przeciwników. Ci pierwsi, w tym również my i niemal całe polskie środowisko projektowo-architektoniczne, wierzyli że do rozbiórki nie dojdzie. Kiedy jednak teren został ogrodzony, a prace rozbiórkowe rozpoczęte, było wiadomo, że to już historia. Wielka szkoda, że nie uznano go za architektoniczne ‘must have’ - mówi jeden z projektantów.

 

“Sweet 90” to konceptualne działanie ograniczające się póki co do wizualizacji, choć w planach jest powstanie kilku fizycznie istniejących egzemplarzy tej specjalnej wersji Honzy. Autorzy z jednej strony chcieli uczcić wyróżnienie w konkursie, ale przede wszystkim uhonorować budynek, który wyjątkowo oddawał ducha lat 90. , a niestety znika właśnie bezpowrotnie z mapy stolicy Dolnego Śląska.


autorzy projektu: Szymon Hanczar, Przemysław Słowik
producent: Take Me Home
foto: materiały własne
foto budynku: Maciek Lulko
rok realizacji: 2019-22

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!