Branża

Wesołych Świąt 2021

Tomasz Wiktorski, B+R Studio Tomasz Wiktorski

Wesołych Świąt 2021

Żart. Żaden z premierów, których znam nic takiego nie powiedział i na obecną sytuację, którą ten żart obrazuje, niewielu premierów ma tak naprawdę wpływ. Różnych problemów się spodziewałem, ale nie takich. Przy szalejących cenach surowców, popyt na meble w 2021 r. był rekordowo wysoki. Poziom zainteresowania był wyższy niż prognozowałem w ubiegłym roku. Był wyższy niż wynikałoby to z zasypania dziury powstałej w 2020 r. w miesiącach wiosennego lockdownu. Był wyższy niż nałożona na wszystko inflacja. Tym razem również na przykładzie mebli dało się odczuć, że cena nie zależy od samego produktu, ale od podaży i popytu. A o tych dwóch składnikach piszę od kilku miesięcy.

Na dniach pojawi się kolejny raport B+R Studio „Prognoza eksportu mebli”, a w nim polecam przyjrzeć się wynikom kilku krajów. Na przykład USA, o których też wielokrotnie pisałem – oczekiwany wzrost w 2021 r. wyniesie 100 mln euro, co stanowi ponad 25% wyniku z poprzedniego roku. Ten rezultat cieszy mnie osobiście, bo wiele firm przekonywałem do zainwestowania w ten rynek. Ale to nie jest kraj z najwyższą dynamiką, czy nawet najwyższą wartością bezwzględną wzrostu. Eksport do Niemiec w 2021 r. szacujemy, że wzrósł o ponad 400 mln euro. Rewelacyjne wyniki mają Wielka Brytania, Francja, Czechy, Włochy, Hiszpania. Szacujemy, że całkowity wynik branży w 2021 r. będzie oscylował pomiędzy 59 a 60 mld zł, co oznacza aż 18% wzrostu! Wybaczcie, że miesiąc temu pisałem o 12% wzrostu. A rok temu przewidywałem marne 8%. W międzyczasie pojawiły się dane kwartalne, które na przekór wzrostom cen surowców pokazały siłę i witalność polskich mebli. Na nasz sukces składają się w tym momencie dwa czynniki. Jeden to problemy z dostawami z innych rejonów świata. Drugi to nasza ciężka praca i konsekwentny rozwój firm, które dziś mogą obsługiwać największych klientów na świecie.

Jak długo potrwa meblarska hossa?

Tak długo, jak nie ustabilizują się ryzyka i nie nastąpi wyrównanie napięcia w łańcuchach dostaw, ponieważ to są naczynia połączone. Częściowe przeniesienie amerykańskich czy nawet europejskich zakupów do Europy Centralnej i Wschodniej spowoduje wzrost cen produktów, który póki co kompensowany jest niższą ceną transportu. Przeniesienie zakupów to również zmiana obciążenia morskich linii transportowych. Korki w Kalifornii powoli będą malały, a na trasach europejskich potencjalnie będą rosły, jeśli rozbudowa infrastruktury transportowo-przeładunkowej nie nadąży za popytem. Hossę może również ostudzić pesymizm klientów, którym inflacja stopniowo psuje humory. Na razie powoli, ale pieniądze z pakietów stymulacyjnych hojnie rozdawane w ubiegłym roku powoli wygasają, a spirala kosztowo inflacyjna na razie wciąż się nakręca. Wydaje się jednak, że najbliższe dwa lata będą dla polskich mebli okresem szybkich wzrostów, aczkolwiek ich tempo może stopniowo spowalniać. Na kolejne lata w tej chwili zbyt ryzykowne jest wróżyć. Utrzymanie hossy to również kwestia utrzymania konkurencyjności oraz dopasowania się do potrzeb nowych klientów.

Reklama
banner-przewodnik-architekta-300x250

Z mojej perspektywy wszystkie czynniki gospodarczo-polityczne wskazują na konieczność dalszego oczekiwania wzrostów cen produktu końcowego. I nawet jeśli po rewizji metodologii badania „Wskaźnik cen mebli” – inflacja meblarska w Polsce wyniosła 9,65% licząc od lutego do października br. to nie jest to ostatnie słowo.

Na koniec chciałem odnieść się do jeszcze jednej kwestii. Metodą na obniżenie cen jest albo spadek popytu albo wzrost mocy produkcyjnych. Dla producentów mebli obniżanie cen nie jest z pewnością atrakcyjnym scenariuszem. Dało się słyszeć ostatnio, że część sieci detalicznych obniżyło zakupy, aby ograniczyć wzrost cen. Pamiętajcie jednak drodzy meblarze, że na świecie jest wielu klientów, którzy mogą być zainteresowani waszymi meblami.

Podsumowując, chciałbym złożyć wszystkim przyjaciołom, klientom, sympatykom i współpracownikom życzenia spokojnych, zdrowych i wesołych świąt Bożego Narodzenia i szampańskiej zabawy na Sylwestra 2021! A do tego dynamicznego rozwoju biznesu!

TEKST: Tomasz Wiktorski

 

Felieton ukazał się w grudniowym wydaniu „BIZNES.meble.pl” 12/2021.

Chcesz otrzymywać każde wydanie? KUP PRENUMERATĘ

ZOBACZ TAKŻE: Świąteczny „BIZNES.meble.pl i „Złota 200

Dziękujemy, że jesteś z nami. By otrzymywać od nas aktualne i wartościowe treści 

ZAPISZ SIĘ DO BEZPŁATNEGO NEWSLETTERA portalu www.biznes.meble.pl

Zapraszamy do lektury! „BIZNES.meble.pl” 12/2021.

Chcesz otrzymywać każde wydanie? KUP PRENUMERATĘ

ZOBACZ TAKŻE: Świąteczny „BIZNES.meble.pl i „Złota 200

Dziękujemy, że jesteś z nami. By otrzymywać od nas aktualne i wartościowe treści 

ZAPISZ SIĘ DO BEZPŁATNEGO NEWSLETTERA portalu www.biznes.meble.pl