Branża

Targi w erze (post)covidowej

Józef Szyszka.

Targi w erze (post)covidowej

Co roku na świecie odbywało się kilkadziesiąt targów dla branży meblarskiej. Część z nich, tak jak poznańskie targi„Meble Polska”, miało zasięg globalny. Uczestniczyły w nich regularnie tysiące kupców meblowych, dla których była to okazja do zapoznania się z propozycjami najnowszych kolekcji, spotkania z przedstawicielami wiodących producentów i zakontraktowania dostaw na kolejny sezon sprzedażowy. Wybuch covidowej pandemii sprawił jednak, że wszystkie zaplanowane na kolejne miesiące targi, w tym maraton targowy na Dalekim Wschodzie, zostały odwołane bądź przełożone na późniejszy termin. Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy powszechny do tej pory model handlu meblami, w którym targi meblowe odgrywają kluczową rolę, ma szanse się utrzymać i czy nie zastąpią go inne, mniej bezpośrednie formy komunikacji rynkowej.

Targi „Meble Polska 2020”, które odbyły się pod koniec lutego w Poznaniu, miały szczęście być ostatnim wydarzeniem targowym branży meblarskiej na świecie przed wybuchem pandemii koronawirusa. Choć wśród uczestników największych kontraktacji meblowych w Europie Środkowo-Wschodniej dało się wyczuć pewne zaniepokojenie rozwojem sytuacji epidemicznej na świecie, a przedstawiciele niektórych grup zakupowych podjęli w ostatnim momencie decyzję o odwołaniu przyjazdu do Poznania, to jednak bilans biznesowy wydarzenia z punktu widzenia zarówno wystawców, jak i zwiedzających był wyjątkowo pozytywny. Można powiedzieć, że uratowało nas przesunięcie terminu wydarzenia z marca na luty. Gdyby targi miały się odbyć w dotychczasowym marcowym terminie, najprawdopodobniej zamiast zadowolenia uczestników mielibyśmy w Poznaniu spektakularną biznesową klapę.

Wracamy do gry

Trzy miesiące lockdownu były dla nas bardzo trudne. Firma pozbawiona z dnia na dzień wpływów ze swojej podstawowej działalności musiała przeorganizować siły i kreatywnie poszukiwać nowych źródeł dochodów. Jednocześnie jednak wykorzystaliśmy ten czas, by przygotować się od strony technicznej i proceduralnej do ponownego otwarcia rynku targowego zgodnie z obostrzeniami wynikającymi ze ścisłego reżimu sanitarnego opartego na zaleceniach Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Mieliśmy w tym swoje doświadczenia, gdyż już podczas minionej edycji targów „Meble Polska”wprowadziliśmy nadzwyczajne środki zapobiegawcze, które umożliwiły bezpieczną organizację tego wydarzenia. Mimo iż targi odwiedziły tysiące zwiedzających z 70 krajów od żadnego z wystawców czy grup zakupowych nie dotarła do nas po imprezie informacja o zakażeniu COVID-19 wśród uczestników targów.

TEKST: Józef Szyszka

Więcej w listopadowym wydaniu miesięcznika „BIZNES.meble.pl” TUTAJ.