Branża

Sztuczna Inteligencja już wie

Anna Gąsiorowska, właścicielka firmy Negocjator.

Sztuczna Inteligencja już wie

Jaka będzie przyszłość windykacji… i branży meblarskiej?

Chatem GPT zachwycił się niemal cały świat. Mocno zaawansowany chat, z którym można porozmawiać niemal jak z człowiekiem podbił Internet i rozpoczął dyskusję, kiedy i kogo będzie można nim zastąpić. Ze względu na brak pierwiastka „ludzkiego”, do prowadzenia negocjacji windykacyjnych jeszcze się nie nadaje (choć pewnie to kwestia czasu), ale do rozmowy na temat przyszłości – już jak najbardziej. Gdy zapytałam o przyszłość windykacji, AI wskazało kilka głównych trendów: rozwój technologii oraz automatyzację procesów windykacyjnych, wpływ regulacji prawnych, które będą szły w kierunku ograniczenia windykacji i zwiększenia nadzoru nad tą branżą, a także – większą personalizację windykacji.

ZOBACZ TAKŻE: Czy czeka nas efekt domina?

I – choć Chat GPT opisał to bardzo ogólnikowo – to jednak trzeba przyznać mu rację. Od kilku lat obserwujemy choćby automatyczne powiadomienia mailowe, sms-owe, telefoniczne, nie tylko informujące o długu, ale choćby o wystawieniu nowej faktury czy też o zbliżającym się terminie zapłaty. Automatyzacja i technologia to także działania przed nawiązaniem współpracy – algorytmy bankowe z dużym prawdopodobieństwem są w stanie przewidzieć, czy spłacimy kredyt i czy firmie pożyczkowej będzie się opłacało dać nam pierwszą pożyczkę na zero procent, bo będzie istniało duża szansa na to, że po darmowym miesiącu próbnym – przedłużymy ją na kolejny okres.

AI trafnie też przewiduje, w jakim kierunku pójdą regulacje prawne. W sejmie jest projekt ustawy, która nie dość, że znacznie ograniczy działalność firm windykacyjnych, to na dodatek wiele tych mniejszych będzie musiało zakończyć działalność (jeśli ustawa przejdzie w takim kształcie, w jakim opisują to media).

Dużym zaskoczeniem dla mnie jest to, że sztuczna inteligencja dostrzega konieczność personalizacji windykacji – według niej, oznacza to dostosowywane windykacji do indywidualnych potrzeb i sytuacji dłużnika. Obejmuje to zrozumienie i uwzględnienie jego możliwości finansowych, sytuacji życiowej i preferencji dotyczących sposobu rozwiązania długu. Personalizacja windykacji jest często uważana za bardziej humanitarne i skuteczne podejście w porównaniu do standardowych, nieelastycznych działań windykacyjnych. Czy trzeba coś jeszcze do tego dodawać?

W mojej „rozmowie” z Chat GPT zapytałam również o przyszłość branży meblarskiej. AI zwróciło uwagę na konieczność dalszego podążania w kierunku zrównoważonego rozwoju i bardziej ekologicznych metod produkcji. Sztuczna inteligencja pod tym pojęciem rozumie wykorzystywanie do produkcji drewna pochodzącego z certyfikowanych upraw, wykorzystywanie materiałów biodegradowalnych i podlegających recyklingowi, a także wprowadzenie bardziej efektywnych i przyjaznych środowisku procesów produkcyjnych.

Według Chata, nieuniknione jest również postawienie na automatyzację produkcji, wzrost znaczenia druku 3D oraz większy nacisk na produkcję mebli personalizowanych – pod tym pojęciem AI rozumie nie tylko wybór koloru, wymiaru, materiału, ale także choćby możliwość dodania dodatkowych półek, zmianę rozmiaru poszczególnych segmentów mebli, wybór dodatków, itp.

Zgadzacie się prognozami sztucznej inteligencji?

TEKST: Anna Gąsiorowska

Felieton został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 3/2023