Nadchodzi digitalizacja, nadchodzi przemysł 4.0
22 września, 2019 2023-12-28 9:44Nadchodzi digitalizacja, nadchodzi przemysł 4.0
Ukryte rezerwy wydajności oraz oszczędności tkwią w digitalizacji procesów produkcyjnych, czyli we wdrożeniu rozwiązań i standardów określanych jako Przemysł 4.0
Żeby utrzymać rentowność i dalej się rozwijać biznes na świecie przechodzi od produkcji „tanio i masowo” do „szybko i indywidualnie”. Takie wnioski przedstawili w 2016 r. doradcy z Boston Consulting Group. To standardy organizacji produkcji według idei Przemysłu 4.0 mają w tym pomóc. Przemysł 4.0 to proces, który rewolucjonizuje sektor produkcyjny, sposób działania zakładów oraz użytkowanie produktów. Dzięki wykorzystaniu robotyki, zaawansowanych narzędzi IT, analizie danych oraz pogłębianiu współpracy między ludźmi i urządzeniami fabryki mogą działać 30% szybciej, a ich wydajność może wzrastać przynajmniej o 25%.
Czym jest digitalizacja w przemyśle meblarskim? Podam kilka prostych przykładów. Czy produkują Państwo meble tapicerowane? Jeśli tak, to na pewno macie przygotowanych setki szablonów do wycinania formatek ze skór lub tkanin. W dobie przemysłu cyfrowego tych szablonów nie trzeba już robić. W jaki sposób dobierają Państwo najlepszy rozkrój skóry? Czy wykonuje to doświadczony krojczy, czy jest to już komputer, który skanuje skórę i dobiera rozkrój do aktualnych zleceń? Jak Państwo sądzą, kto ma lepsze wyniki? Zdecydowanie komputer – jest szybszy i lepiej wykorzystuje materiał. Rozwiązań jest dużo więcej, na przykład cyfrowe projektowanie umożliwiające szybką zmianę wymiarów mebla, jeśli klient zechce zmodyfikować projekt. Albo maszyny, które same raportują wykonanie zleceń, magazyny, które same kompletują zamówienia itd.
Jak wygląda przemysł 4.0 w branży meblarskiej?
Na zlecenie wiodącego producenta rozwiązań dla przemysłu mebli tapicerowanych – firmy Lectra – zrealizowaliśmy niedawno projekt badawczy. Jego celem było zbadania aktualnego obrazu rynku.
Zaproponowaliśmy autorskie podejście polegające na przedstawieniu rynku z kilku punktów widzenia: makro – statystycznego, mikro – wywiadów indywidualnych oraz ankiety ilościowej. Wszystko uzupełniliśmy autorskim monitoringiem Internetu. Wszystko z zachowaniem zasad tajemnicy statystycznej i anonimizacji danych. Powstał w ten sposób unikalny obraz 360o sytuacji polskich producentów mebli tapicerowanych. Na podstawie zebranego materiału unaoczniło się szereg zagadnień, które nurtują badanych menedżerów. Postanowiliśmy podzielić się tą wiedzą i w tym celu przygotowaliśmy opracowanie pod tytułem „Osiem wyzwań stojących przed producentami mebli tapicerowanych w Polsce – rozwiązania i strategie na przyszłość – Raport Lectra”.
Nie chciałbym zdradzać zbyt dużo. Powiem tylko, że zaobserwowaliśmy pewien rozdźwięk pomiędzy oczekiwaniami klientów zgłaszanymi przez przedstawicieli handlu a strategiami przyjmowanymi przez producentów. Zauważyliśmy rozdźwięk, pomiędzy światowym trendem do personalizacji i szybkich dostaw, a kierunkiem przyjmowanym przez część polskich fabryk. Możemy też stwierdzić, że Polskie fabryki mają cały czas duży potencjał do oszczędności i poprawy rentowności. Obecnie brakuje im tylko pomysłów, jak to wdrożyć.
Z cytowanych na wstępie badań BCG wynika, że dla 78% przedsiębiorstw celem wdrażania zmian związanych z Przemysłem 4.0 jest wzrost produktywności uzyskiwany poprzez redukcję kosztów. Natomiast 52% firm upatruje w Przemyśle 4.0 szansy na wzrost przychodów. Z naszego badania wyłania się obraz przemysłu, który wie, że potrzebuje digitalizacji, ale boi się eksperymentować i nie do końca odróżnia automatyzację, czy komputeryzację firm od pełnego ucyfrowienia procesów. W raporcie zmierzyliśmy się z ośmioma najważniejszymi wyzwaniami i podaliśmy szereg pomysłów w jaki sposób firmy radzą sobie z nimi. Mam nadzieję, że zachęciłem Państwa do lektury.
Zapraszam.
TEKST: Tomasz Wiktorski