Jak zoptymalizować koszt pakowania mebli?
16 września, 2024 2024-09-09 19:55Jak zoptymalizować koszt pakowania mebli?
Oto drobne zmiany, które przynoszą realną oszczędność!
W branży meblarskiej, gdzie produkty często mają duże rozmiary, różnorodne kształty i wysoką wartość, odpowiednie pakowanie odgrywa kluczową rolę w procesie logistycznym. Im bardziej zróżnicowany asortyment, tym trudniej jest ujednolicić system pakowania. Dodatkowo różne materiały użyte do produkcji mebli wymagają odpowiedniej ochrony. Czy oznacza to konieczność wprowadzenia wielu różnych opakowań i zapełnienia magazynu? Absolutnie nie. Choć stanowi to wyzwanie, odpowiednia analiza procesu, dobór właściwych materiałów opakowaniowych (dostosowanych do potrzeb firmy, np. pod względem wymiarów, grubości, perforacji) oraz standaryzacja pracy w magazynie mogą zoptymalizować koszty i czas pakowania. W tym artykule podpowiadamy, jak wdrożyć te rozwiązania w Twojej firmie.
Powszechność wielowarstwowego systemu pakowania w branży meblarskiej
System pakowania w branży meblarskiej mimo różnic w poszczególnych firmach bywa podobny i nierzadko – wielowarstwowy. Choć ostatecznie wszystko zależy od tego, co pakujemy, to najczęściej jest to połączenie: cienka folia przeciwpyłowa + tekturowe narożniki + tektura falista + folia LDPE gruba. Im więcej warstw, tym więcej operacji podejmuje pracownik magazynu (dłuższy czas pakowania) i tym więcej materiału zużywamy (wyższy koszt). Dodatkowo łączenie produktów niejednorodnych w kontekście recyklingu sprawia, że więcej zachodu wymaga utylizacja odpadów. Jakie zmiany możesz wprowadzić w swoim magazynie, aby zoptymalizować koszty, nie tracąc przy tym na jakości pakowania i nie ryzykując uszkodzeń oraz reklamacji?
- Zmniejsz liczbę warstw materiałów – to naprawdę możliwe!
Może to wydawać się trywialne, ale w ten sposób jesteś w stanie sporo oszczędzić. Oczywiście wszystko zależy od tego, co pakujesz. Zmiana w/w systemu na laminat z folii pęcherzykowej i pianki PE zamiast grubej folii LDPE i tektury oznacza: mniej warstw różnych materiałów opakowaniowych, czyli skrócenie czasu pakowania, wysoką jakość ochrony, niższy łączny koszt m2 materiałów opakowaniowych oraz ich jednorodność pod względem przydatności do recyklingu.
- Postaw na worki z folii pęcherzykowej lub pianki PE zamiast materiału w rolce
Zestawy do samodzielnego montażu, nóżki, uchwyty, elementy ozdobne – gdy elementy te nie zostaną odpowiednio zabezpieczone, mogą spowodować uszkodzenia mebli. Możesz produkty te owijać folią czy pianką, ale gotowe worki i woreczki wyprodukowane na wymiar pod potrzeby Twojej firmy, raz – przyspieszą proces pakowania, dwa – standaryzują ilość pobieranego przez magazyniera materiału.
Takie rozwiązanie sprawdza się także w przypadku większych, powtarzalnych elementów jak krzesła czy niewielkie stoliki.
- Kupuj rolki z większym nawojem
Zamawiając produkt z większym nawojem, nie ma konieczności zmiany rolki w podajniku tak często. To skrócenie czasu operacji w magazynie, który przy dużej skali przesyłek w ujęciu miesięcznym czy rocznym staje się znaczący. Taki zabieg możesz zastosować zarówno do folii pęcherzykowej i pianki polietylenowej, jak i folii stretch oraz taśm pakowych.
Ważne – zanim wdrożysz optymalizację, sprawdź, czy większy nawój będzie odpowiedni do posiadanych w magazynie podajników oraz czy nie utrudni to pracy magazynierów. Wyższy nawój bowiem to oszczędność, ale jeśli:
– pracownicy stretchują palety ręcznie, to cięższa rolka może spowolnić proces,
– w magazynie pracują kobiety, to cięższa taśma używana bardzo często, może wywoływać urazy i kontuzje.
- Wybierz produkt z perforacjami dla ustandaryzowania ilości pobieranego materiału
Nawet jeśli w firmie spisane są pewne zasady, procedury, które wskazują, ile razy dany produkt powinien zostać owinięty folią bąbelkową czy pianką PE, to w praktyce może to wyglądać bardzo różnie. Jeśli Twoje produkty są powtarzalnej wielkości, postaw na rolki z perforacjami (producent jest w stanie wprowadzić na rolkę perforacje w takich odległościach, w jakich potrzebujesz) lub gotowe arkusze przygotowane na wymiar. Dzięki temu za każdym razem pobierana przez pracownika ilość materiału będzie taka sama, a co za tym idzie – obniżysz koszt pakowania. Sama procedura pakowania będzie szybsza, gdyż urwanie materiału wzdłuż perforacji lub pobranie arkusza jest prostsze niż docinanie odpowiedniego kawałka folii czy pianki nożykiem bądź nożyczkami.
- Zamawiaj produkty dedykowane, nie standardowe
Gdy zamawiasz standardowej szerokości rolki folii bąbelkowej lub pianki PE np. 120 cm, a w praktyce pracownicy np. odcinają 10 cm na ich szerokości, to zamów produkt dedykowany – w tym przypadku o szerokości 110 cm. Kupując większe ilości materiałów bezpośrednio u producenta, bez problemu zamówisz materiał dopasowany do Twoich potrzeb, wyprodukowany specjalnie dla Ciebie i co istotne – zapłacisz za realną jego ilość, czyli za 110 cm, a nie 120 cm. Dodatkowo nie będziesz musiał utylizować resztek z rolek.
Zmniejszaj liczbę reklamacji wynikających z uszkodzeń mebli w transporcie
Odpowiednio dobrane materiały opakowaniowe mogą zmniejszyć liczbę reklamacji wynikających z uszkodzenia przesyłek w transporcie. Oznacza to obniżenie kosztów wynikających z obsługi zwrotów (rejestracja reklamacji, obsługa zwrotu, ponowne pakowanie i wysyłka). Poniżej znajdziesz kilka przykładów wyzwań firm z branży meblarskiej wraz z wdrożonym przez firmę Mac-Graf rozwiązaniem:
- Zarysowania na lakierowanych frontach spowodowane tekturą, która pyli
Rozwiązanie: zamiana tektury na piankę polietylenową. Ważne jest to, aby dobrać jej rodzaj do procesu produkcji – wiele zależy bowiem od tego, po jakim czasie od lakierowania meble są pakowane do wysyłki. Im bardziej utwardzony lakier, tym mniejszej grubości pianka będzie wystarczająca.
- Struktura folii pęcherzykowej odciśnięta na obiciach kanap i foteli
Rozwiązanie: zamiana klasycznej, dwuwarstwowej folii bąbelkowej na folię 3-warstwową (gładka folia- bąbel – gładka folia) lub laminat (połączenie 3-warstwowej folii i pianki PE). Bąble wówczas nie dotykają bezpośrednio obicia mebla i tym samym nie pozostawiają na nim żadnych śladów.
- Uszkodzenia dekoracyjnych elementów np. uchwytów i nóżek (kanap, foteli) z powodu niewłaściwego zabezpieczenia
Rozwiązanie: pakowanie drobnych elementów w przygotowane na wymiar woreczki z folii pęcherzykowej, które doskonale amortyzują potencjalne uderzenia.
- Brudne i zawilgocone/przemoczone kartony transportowane na palecie (szczególnie w okresie jesienno-zimowym)
Rozwiązanie: Zabezpieczenie kartonów poprzez arkusz pianki polietylenowej (1-3mm w zależności od wagi ładunku) ułożony na spodzie palety. Pianka PE w przeciwieństwie do przekładek tekturowych nie ulegnie rozmoczeniu, gdyż świetnie chroni przed wilgocią.
- Odkształcenia poduszek i innych drobnych elementów tapicerowanych, spowodowanych zbyt ciasnym owinięciem ich folią stretch lub taśmą
Rozwiązanie: Produkty takie jak poduszki można spakować w worki z pianki polietylenowej lub folii bąbelkowej i zabezpieczyć taśmą. W Mac-Graf szerokość worków z folii bąbelkowej może być dowolna, a wysokość w przypadku worków zamkniętych – do 90 cm, a worków perforowanych – do 170 cm.
To zaledwie kilka rozwiązań, które możesz wdrożyć w swojej firmie. Zyskasz więcej, gdy przeanalizujesz swój system pakowania z doświadczonym doradcą z branży opakowań. Umów się z doradcą Firmy Mac-Graf – producenta pianki PE oraz folii pęcherzykowej i sprawdź, co więcej możesz zyskać!