Ergonomia stanowiska pracy a ergonomia środowiska pracy
19 listopada, 2017 2023-04-13 8:11Ergonomia stanowiska pracy a ergonomia środowiska pracy

Ergonomia stanowiska pracy a ergonomia środowiska pracy
Aleksandra Krawsz, marketing & PR manager w firmie Kinnarps Polska, o najważniejszych czynnikach jeśli chodzi o aranżację biur i wyposażenie stanowisk pracy.
Według mnie nie można mówić o ergonomiiErgonomia – ergonomia (gr. εργον – praca’ i νομος – prawo) to jedna z najważniejszych reguł projektowania wnętrz, a także sprzętów użytkowych, w tym mebli. Wyraża dążenie do zwiększenia efektywności pracy przy jednoczesnym obniżeniu jej kosztów biologicznych: zmęczenia, dyskomfortu fizycznego i psychicznego, ryzyka wystąpienia wypadków lub pojawienia się różnych dolegliwości. Ergonomia w kuchni W latach 20. XX w. została opracowana stanowiska pracy w oderwaniu od całego środowiska pracy i indywidualnych potrzeb użytkowników. Mówiąc najogólniej – ergonomicznie zaprojektowane stanowisko pracy to takie, które adaptuje się do warunków różnych środowisk pracy i do potrzeb różnych użytkowników, co postaram się uzasadnić, powołując się na wyniki niedawnych badań.
W raporcie pt. „Nie bój się Actvity-Based Working”, który Kinnarps opublikował wspólnie z firmami Hays i Skanska, można znaleźć dane z badań na temat czynników postrzeganych przez pracowników jako najważniejsze, gdy chodzi o aranżację biur i wyposażenie stanowisk pracy. I tak w badaniu firmy Hays „Nadgodziny, 2016” aż 51% respondentów wskazuje na złą akustykęAkustyka – nauka obejmująca zjawiska związane z powstawaniem, propagacją i odziaływaniem fal akustycznych. Współcześnie postrzegana akustyka dzieli się na wiele działów, w tym: akustyka środowiskowa, architektoniczna, muzyczna, mowy i słuchu, psychoakustyka, wibroakustyka, hydroakustyka, elektroakustyka. Źródło: Właściwości akustyczne materiałów do produkcji mebli. Kompedium. jako główną niedogodność w pracy. Wiadomo, że hałas męczy i kradnie uwagę, ale w dobie permanentnej dystrakcji, inaczej tzw. stałej niepełnej uwagi, jego wpływ na efektywność jest jeszcze silniej odczuwalny.
Kolejne miejsca na liścieLiść – 1) Płaski zielony organ roślin o ograniczonym wzroście, który jest częścią pędu. Główne funkcje to produkcja węglowodanów w procesie fotosyntezy, transpiracja i oddychanie. Czym jest transpiracja? Transpiracja jest to parowanie wody z tkanek żywych roślin. Między innymi powoduje ruch wody i składników mineralnych w drewnie ku górze (łac. transpirare – pocić się). Co to jest liścienie? Liścienie to niedogodności zajmują: niewłaściwa klimatyzacja (42%) i niewłaściwe oświetlenie (34%). Co ciekawe, również 34% respondentów wskazuje brak możliwości wyboru miejsca pracy, a 32% – niewystarczającą dostępność przestrzeni, czyli czynniki związane bezpośrednio z organizacją powierzchni i aranżacją biura. W świetle tych danych widać, że nie jest możliwe scharakteryzowanie ergonomicznie zaprojektowanego stanowiska pracy w oderwaniu od jego otoczenia, czyli całego środowiska pracy?
W innym badaniu (JLL i Skanska − BPO i Centra Usług Wspólnych, „Pracownicy sektora zabierają głos w sprawie swojego miejsca pracy, 2015”), również cytowanym w raporcie „Nie bój się Activity-Based Working”, na pytanie o kluczowe dla pracowników aspekty miejsca pracy, respondenci wymieniali kolejno: 90% – komfortowe miejsce pracy, 81% – wydajną klimatyzację, 78% – możliwość pracy w skupieniu w osobnym pomieszczeniu, 75% – lokalizację biura, 72% – zieleń w biurze, 66% – strefy relaksu, miejsca spotkań i pracy kreatywnej, 62% – otoczenie budynku, 19% – pokój z konsoląKonsola – konsola (fr. console). 1) Stół przyścienny wsparty na jednej, dwóch lub czterech nogach, często też na bogato rzeźbionej podstawie, z tyłu nie opracowany, przykryty najczęściej wieńcem/wierzchem marmurowym lub stiukowym. Konsole wsparte na jednej lub dwóch nogach przymocowywane były na stałe do ściany. Należały do mebli luksusowych, przeważnie bogato dekorowanych. Ustawiane były w pomieszczeniach reprezentacyjnych między oknami w połączeniu do gier. Najciekawsze z punktu widzenia ergonomii środowiska pracy są odpowiedzi, które dotyczą komfortowego miejsca pracy (90%), możliwości pracy w skupieniu w osobnym pomieszczeniu (78%) oraz dostępności stref relaksu, miejsc spotkań i pracy kreatywnej (66%). Kolejny raz znajdujemy potwierdzenie, że w ocenie użytkowników biuro stanowi całość, w której miejsce pracy jest jednym z elementówElement mebla – 1) Pojedynczy, podstawowy składnik konstrukcji mebla. Może być wykonany z jednego materiału lub z kilku różnych materiałów trwale ze sobą połączonych. Łączenie materiałów może prowadzić do uzyskania po stosownej obróbce elementu w postaci bryły (np. klejenie warstwowe) lub elementu w formie warstwowej z pustymi przestrzeniami (np. płyta komórkowa). Zazwyczaj do uzyskania elementu wymagane jest pełne spektrum produkcyjne.
ZOBACZ TAKŻE: Ergonomia w pracy to podstawa
W badaniu pt. „Jak Polacy lubią pracować”, przeprowadzonym w styczniu br. przez Kantar TNS Polska na zlecenie Brain Embassy, w którym pytano o zwyczaje i preferencje w pracy, najistotniejsze dla badanych okazały się; atmosfera pracy, właściwe warunki pracy i wygodny dojazd do biura. Natomiast wśród najmniej ważnych aspektów znalazły się: prestiż budynku, lokalizacja w pobliżu przedszkoli/szkoły oraz dostęp do stołuStół – 1) Stolica (staropol.); mebel o konstrukcji szkieletowej lub konstrukcji skrzyniowej, składający się z części wierzchniej (płyty roboczej) i podstawy, o różnorodnej konstrukcji i rozwiązaniach plastycznych, wykonywany z różnych materiałów (drewno, kamień, metal, szkło, tworzywa sztuczne), o szerokim zastosowaniu (m.in. do pracy). Jak powstał stół? Występuje w wielu typach i odmianach. Do pierwszych form przedstolarskich zalicza się m.in. ścięte pingpongowego czy konsoliKonsola – konsola (fr. console). 1) Stół przyścienny wsparty na jednej, dwóch lub czterech nogach, często też na bogato rzeźbionej podstawie, z tyłu nie opracowany, przykryty najczęściej wieńcem/wierzchem marmurowym lub stiukowym. Konsole wsparte na jednej lub dwóch nogach przymocowywane były na stałe do ściany. Należały do mebli luksusowych, przeważnie bogato dekorowanych. Ustawiane były w pomieszczeniach reprezentacyjnych między oknami w połączeniu gier, co stanowi potwierdzenie wyników cytowanych wcześniej badań.
Ponad połowa respondentów chciałaby zmienić swoje biuro – w grupie wiekowej 25-40 lat ten odsetek wynosi 64%, z czego można wnioskować, że duża część nie jest zadowolona z warunków, jakie ich środowisko pracy oferuje. Aż 77% osób chciałoby mieć swoje stałe uporządkowane biurko do pracy, laptop, lampkę i ergonomiczne krzesłoKrzesło – krzasło (staropol.), stołek (staropol.), stolec (staropol.); mebel do siedzenia, ruchomy, jednoosobowy, przeważnie o konstrukcji szkieletowej, z oparciem, bez poręczy, zwykle na czterech nogach. Krzesło z poręczami nazywa się fotelem. Krzesło a taboret Pod względem konstrukcyjnym jest rozwinięciem taboretu, do którego dodano oparcie. Wszystkie krzesła wykonane są głównie jako konstrukcje szkieletowe, rzadko skrzyniowe. Od XVI wieku następuje szybki i. Im młodsi respondenci, tym częstsze wskazanie potrzeby wygodnego fotelaFotel – siedzisko zazwyczaj jednoosobowe, z oparciem i bocznymi poręczami lub bokami; poręcze są jedno- lub dwuczęściowe, osadzone od przodu w bocznych oskrzyniach lub przednich nogach, z tyłu zaś w górnych częściach bocznych ramiaków. Fotel należy do mebli komfortowych, reprezentacyjnych, będących przez dłuższy czas atrybutem pozycji społecznej. Siedziska są przeważnie obszerniejsze od krzeseł. Od XVII wieku zwykle tapicerowane i często z podnóżkiemPodnóżek – 1) Mały niski stołek, taboret, ławeczka stawiana przed siedziskiem, na której siedzący opiera nogi (niekiedy także do siedzenia). Przeważnie prostokątny, nieraz bogato zdobiony i miękko wyściełany. Czasami wewnątrz ze schowkiem lub rzadziej spluwaczką lub nocnikiem. Służy do izolacji nóg od zimnej podłogi. Przystawiany bywał do mebli mających wysoko ustawione siedziska, dla ludzi chorych, dla wygody oraz przy tronach. Co ciekawe, z grupy wiekowej 25-30 lat wybrało tę odpowiedź 23% respondentów, natomiast z grupy powyżej 51 lat – tylko 11%. Pracujący przeważnie w domu, częściej niż pozostali wskazywali na wygodny fotelFotel – siedzisko zazwyczaj jednoosobowe, z oparciem i bocznymi poręczami lub bokami; poręcze są jedno- lub dwuczęściowe, osadzone od przodu w bocznych oskrzyniach lub przednich nogach, z tyłu zaś w górnych częściach bocznych ramiaków. Fotel należy do mebli komfortowych, reprezentacyjnych, będących przez dłuższy czas atrybutem pozycji społecznej. Siedziska są przeważnie obszerniejsze od krzeseł. Od XVII wieku zwykle tapicerowane i często, natomiast spędzający większość czasu w biurze, częściej niż pozostali wybrali uporządkowane biurko.
Z tego pobieżnego przeglądu przytoczonych badań można wyciągnąć kilka wniosków. Po pierwsze, trudno scharakteryzować ergonomię stanowiska pracy z pominięciem kontekstu całego biura. Po drugie, z odpowiedzi użytkowników wyraźnie widać, że oceniają oni warunki pracy całościowo, dostrzegając znaczenie i wpływ zarówno wielu elementów fizycznych, takich jak komfort akustyczny, termiczny, oświetlenie, sposób organizacji przestrzeni oraz wyposażenie i umeblowanie biura, jak i czynników psychicznych, takich jak atmosfera pracy, a także społecznych, jak otoczenie samego biura lub jego dostępność komunikacyjna.
Wreszcie po trzecie, pytanie o cechy ergonomicznego stanowiska pracy trzeba rozpatrywać z perspektywy indywidualnego użytkownika, jego wieku, budowy i dyspozycji psychofizycznej, temperamentu, samopoczucia, nastroju, a nawet świadomości praw gwarantowanych w tym zakresie przez prawo, co ujawniło się w badaniu pt. „Jak Polacy lubią pracować”.