Branża

E-commerce szansą na rozwój polskiego rynku

Jakob Nyirö, Head of Country Management Poland w Wayfair.

E-commerce szansą na rozwój polskiego rynku

Jakob Nyirö, Head of Country Management Poland w Wayfair, o modelu biznesowym Wayfair, współpracy z polskimi dostawcami i przesuwaniu się popytu w kierunku kanału online.

Czym jest Wayfair? Jaka jest specyfika działania tej platformy e-commerce?

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Generując obroty netto w wysokości 13,7 mld dolarów w 2021 roku (stan: 31 grudnia 2021 roku), Wayfair jest jedną z największych na świecie destynacji dla kategorii dom i miejscem, które pozwala każdemu poczuć się wszędzie jak w domu. Poprzez nasz model biznesowy e-commerce oferujemy wizualnie inspirujący, łatwy do przeglądania katalog 33 milionów produktów od ponad 23 tys. dostawców w zakresie wyposażenia wnętrz, dekoracji, renowacji, artykułów gospodarstwa domowego i innych.

Od momentu założenia firmy w 2002 roku jesteśmy nieustannie skoncentrowani na budowaniu światowej klasy platformy online, która zmieni sposób, w jaki konsumenci dokonują zakupów do swoich domów. Blisko i skrupulatnie pracujemy z naszymi dostawcami, aby mieć pewność, że możemy zaoferować najszerszy możliwy wybór artykułów home and living dostępnych w jednym miejscu. Nieustannie dążymy też do zapewnienia jak najwyższej jakości i co za tym idzie wartości. Ponadto koncentrujemy się na zagwarantowaniu najlepszych możliwych doświadczeń sprzedażowych, wykorzystując technologię inspirującą prezentację produktów oraz szybką, sprawną dostawę dzięki własnej infrastrukturze logistycznej.

To wszystko przynosi efekty zarówno nam, jak i naszym dostawcom. Ponadto, zawsze byliśmy i jesteśmy skoncentrowani na perspektywie długoterminowej, inwestując zdecydowanie i strategicznie w naszą przyszłość.

Jak przebiegała ekspansja Wayfair w Europie od momentu wybuchu pandemii do teraz? Jakie są plany i cele Wayfair na najbliższe miesiące/lata?

Ponieważ podczas pandemii konsumenci spędzali coraz więcej czasu w domu, coraz bardziej polegali na firmach takich jak Wayfair, które dostarczały im w tym czasie przedmioty do ich domów. W ciągu ostatnich dwóch lat pandemii zapoznaliśmy z naszą platformą miliony nowych klientów, którzy mogli osobiście doświadczyć unikatowości Wayfair, jeśli chodzi o asortyment, bogaty i wygodny interfejs wyszukiwania, inspiracje do odkrywania nowych produktów, a także pod kątem obsługi klienta i procesu dostawy, dostosowanych szczególnie do kategorii home & living.

W rezultacie obserwujemy, jak niedawno pozyskani klienci stają się klientami lojalnymi, powracającymi. Obecnie Wayfair obsługuje ponad 27 milionów aktywnych klientów na całym świecie, a ich liczba stale rośnie. Jako że klienci coraz częściej decydują się na zakupy online, na chwilę obecną zaledwie dotykamy powierzchni naszego docelowego rynku, wartego w Europie 400 mld dolarów. Jeśli chodzi o naszych dostawców, będziemy ich systematycznie wspierać w zwiększaniu skali ich biznesu za pomocą platformy Wayfair poprzez szereg inicjatyw – od tworzenia modeli 3D produktów w celu zwiększania konwersji, po szybsze i bezproblemowe dostarczanie produktów do klientów za pośrednictwem naszej własnej sieci logistycznej. Poza naszymi obecnymi rynkami detalicznymi w Niemczech i Wielkiej Brytanii rozwijamy bazę dostawców w innych znaczących krajach europejskich i w najbliższych latach będziemy nadal rozszerzać naszą obecność w Europie.

Czy możemy dzisiaj powiedzieć, że pandemia okazała się „punktem zwrotnym” dla meblowego rynku e-commerce?

Spodziewamy się, że popyt będzie w dalszym ciągu przesuwał się w kierunku kanału online. W Wayfair będziemy nadal dążyć do tego, aby dostarczać naszym klientom najlepsze możliwe doświadczenie zakupowe. Jako firma technologiczna zawsze koncentrowaliśmy się na wykorzystywaniu innowacyjnych technologii i budowaniu własnych rozwiązań, które takie wyjątkowe doświadczenia umożliwiają.

Kilka miesięcy temu informowali Państwo, że współpracują z ok. 300 firmami meblarskimi z Polski, czy ta liczba się w ostatnim czasie zmieniła? Czy Wayfair w dalszym ciągu poszukuje partnerów w Polsce?

Jako globalny lider w eksporcie mebli, Polska jest dla nas jednym z najważniejszych rynków produktowych. Od rozpoczęcia współpracy z pierwszymi dostawcami z Polski, około 2015 roku, stale rozwijamy nasz biznes z polskimi partnerami, jednocześnie zwiększając skalę naszego dedykowanego polskiego zespołu w Wayfair. Obecnie Wayfair współpracuje z ponad 350 dostawcami z Polski, a liczba ta stale rośnie. Potencjał współpracy jest ogromny, dlatego też aktywnie poszukujemy nowych partnerów – nie tylko w zakresie mebli, ale również w innych kategoriach produktowych, takich jak dekoracje, oświetlenie, outdoor czy artykuły renowacyjne. Nasz zespół aktywnie uczestniczy we wszystkich najważniejszych wydarzeniach targowych, takich jak Meble Polska i cieszymy się, że możemy ponownie spotykać się twarzą w twarz z naszymi obecnymi i potencjalnymi partnerami. W branży wzrosła świadomość, że e-commerce jest kluczową szansą na rozwój dla polskiego rynku dostawców. Cieszymy się, że możemy być preferowanym partnerem w tym przedsięwzięciu i widzimy stale rosnące zainteresowanie dołączeniem do naszej platformy.

Jakie kwestie są dla Wayfair nadrzędne, jeśli chodzi o współpracę z dostawcami? Jakich korzyści mogą się spodziewać producenci mebli i artykułów wyposażenia wnętrz?

Branża stoi obecnie w obliczu bezprecedensowej szansy, jaką niesie ze sobą wzrost penetracji online rynku produktów dla domu. Polskim dostawcom, którzy chcieliby zwiększyć swoją obecność na rynkach eksportowych, Wayfair oferuje łatwy dostęp do szerokiej bazy klientów online. Niezależnie od ich wielkości, pomagamy dostawcom europejskim uzyskać dostęp do płynnej logistyki, merchandisingu na najwyższym poziomie czy też skutecznych narzędzi promocji i marketingu, bez konieczności inwestowania w zespoły sprzedażowe, operacje lub fizyczną obecność na naszych obecnych i przyszłych rynkach.

Współpraca z Wayfair pomaga producentom rozwijać dodatkową sprzedaż i dotrzeć do nowych, powiększających się grup klientów. Umożliwiamy naszym dostawcom skuteczne wykorzystanie tego nowego potencjału, jednocześnie ściśle współpracując z nimi w celu ochrony i promocji ich marek, uzupełnienia istniejących już kanałów sprzedaży oraz ogólnego usprawnienia ich logistyki czy przepływu informacji. Rozumiemy, jak ważna jest elastyczność i dostosowujemy nasze podejście do konkretnych potrzeb dostawców. Nasi partnerzy cenią to nasze podejście, oparte na ścisłej współpracy, tym bardziej w czasach wyzwań operacyjnych i logistycznych.

A tych rzeczywiście nie brakuje. Co jest obecnie największym wyzwaniem dla meblowego e-commerce? Jakie dostrzega Pan zagrożenia i problemy, a gdzie według Pana należy upatrywać szans?

Biznes home & living, podobnie jak wiele innych sektorów, boryka się szczególnie z problemami związanymi z łańcuchem dostaw. Efekty zamykania fabryk w Azji, niedobory kontenerów, zatory w portach i napięty rynek pracy to czynniki, które nadal będą wpływać na obraz sytuacji przez większą część 2022 roku, nawet jeśli rządy i prywatne przedsiębiorstwa zmobilizują się, by im zaradzić.

Również w Wayfair robimy wszystko, co w naszej mocy, aby złagodzić te skutki dla naszych dostawców i klientów. Pomaga w tym wiele funkcji, które wbudowaliśmy w nasz model. Jedną z nich są nasze usługi CastleGate Forwarding umożliwiające dostępność kontenerów po konkurencyjnych stawkach dla naszych dostawców. Ta długoterminowa inwestycja, którą rozpoczęliśmy wiele lat temu, zacieśnia obecnie jeszcze bardziej partnerstwo między nami.

Mamy tysiące partnerów-dostawców i oferujemy wybór spośród milionów produktów na naszej platformie. Różnorodność naszego asortymentu i ogromny katalog produktów o wysokiej substytucyjności pozwalają nam oferować naszym klientom możliwości dla spełnienia ich potrzeb.

Dziękuję za rozmowę.

ROZMAWIAŁA: Anna Szypulska

Wywiad został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 5/2022