Branża

Dlaczego cyfryzacja staje się koniecznością?

734292981

Dlaczego cyfryzacja staje się koniecznością?

Reklama
Meblarski-1000-banner-srodtekstowy-750x100-gif-miesiecznik-i-portal-informacyjny-branzy-meblarskiej-biznes-meble-pl

Dlaczego temat transformacji cyfrowej w branży meblarskiej pojawił się w dys.studio i jakie mają Panowie kompetencje w tym obszarze?

Kamil Pączkowski: Po pierwsze nasz zespół ma unikalne kompetencje. Z jednej strony zajmujemy się od wielu lat usługami w obszarze szeroko rozumianego wzornictwa. To dotyczy zarówno wzornictwa produktów, jak i wzornictwa usług, ale zajmujemy się również, co jest unikalne w skali rynku, projektowaniem i wdrażaniem usług cyfrowych. Jednocześnie posiadamy też silne zaplecze strategiczne i metodologiczne. Skutecznie stosujemy metodologię service design i design thinking, mamy również duże doświadczenie badawcze i analityczne.

Mateusz Bąkała: Skąd wziął się pomysł na transformację cyfrową w branży meblarskiej? Od wielu lat analizujemy różne firmy na rynku, projektując modele biznesowe. Przez wiele lat braliśmy udział m.in. w projektach PARP takich, jak „Wzór na konkurencję”, czy „Design dla przedsiębiorców”, gdzie wiedza na temat szeroko rozumianego wzornictwa była niezbędna. Zajmowaliśmy się również w tym obszarze współpracą z firmami meblarskimi i stąd wziął się pomysł. Z jednej strony, mamy takie poczucie, że branża meblarska jest mocno związana z wzornictwem i stąd duża potrzeba łączenia cyfryzacji i wzornictwa. Z drugiej strony, jest to duży segment rynku, na którym nieustannie zachodzą różnego rodzaju zmiany, takie jak zmiany zachowań użytkowników i oczekiwań konsumentów, które częściowo tę cyfryzację wymuszają. Jednocześnie ta branża się coraz bardziej unowocześnia, konkurencja jest duża, właściciele mają ambicje, następują zmiany pokoleniowe.

Kamil Pączkowski: Cyfryzacja staje się dla wielu firm koniecznością. A jednocześnie cyfryzacja w przedsiębiorcach z branży meblarskiej budzi często skrajne emocje i nadzieję, i lęk. Często firmy, które mają duży potencjał w obszarze cyfryzacji nie wiedzą, jak za tę cyfryzację się zabrać. Często już sam dobór właściwych partnerów jest trudny. My doszliśmy do wniosku, że nasze połączenie kompetencji strategicznych, analitycznych, projektowych i wdrożeniowych pozwala nam ten proces adresować kompleksowo. Też mamy takie poczucie, że dobrze rozumiemy polskich przedsiębiorców z branży meblarskiej, gdyż mamy doświadczenie we wzornictwie mebli i znamy ten rynek. Dodatkowo nasz zespół cyfryzacji w meblarstwie wspierają doświadczeni eksperci branżowi. Tomasz Wiktorski z B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego jest specjalistą od badania rynku meblarskiego i dostarcza nam bardzo ciekawych danych. Pracuje z nami Adam Wysocki, który jest właścicielem i z sukcesem prowadzi Pufa Design i z praktyki wie, na czym polega prowadzenie sprzedaży mebli w Internecie. Jest z nami Monika Brauntsch, która jest bardzo doświadczonym design managerem ze specjalizacją w branży meblarskiej. Pracuje z nami także Jakub Bąkała, który jest współwłaścicielem firmy Form Up i zajmuje się zawodowo komunikacją nastawioną na skuteczną sprzedaż w Internecie. Nie ma na polskim rynku drugiego, tak mocnego zespołu, zajmującego się transformacją cyfrową w branży meblarskiej, jak nasz.

Bartek Narzelski: Dodatkowy czynnik to COVID-19, który wręcz siłowo wymusza zmianę. To, co przez firmy było planowane w kontekście wejścia do Internetu na bliżej nieokreślony czas, uległo nagłemu przyspieszeniu. Czasem zapominamy, że sensem istnienia branży meblarskiej jest zapewnienie najlepszego możliwego komfortu życia użytkownikom mebli. A już to powoduje szereg zmian i konieczności dostosowania się. Bo jeśli głównym odbiorcą jest osoba, która robi zakupy online, to firmy meblarskie muszą dostosować się do tego „nowego komfortu”. COVID-19 tylko stymuluje to podejście.

ROZMAWIAŁA: Anna Szypulska

Wywiad ukaże się w listopadowym wydaniu miesięcznika „BIZNES.meble.pl”.