Design

Czy 2020 rok był impulsem do zmiany?

W gronie laureatów konkursu „Dobry Wzór 2020” znalazła się kolekcja paneli akustycznych „Eclipse”, proj. Tomasz Augustyniak, prod. Marbet.

Czy 2020 rok był impulsem do zmiany?

Jeśli 2020 rok był ostrzeżeniem, które wysłała światu pandemia, to sygnał ten dotarł nie tylko do sektora kreatywnego, ale też branży meblarskiej i sektora wyposażenia wnętrz, stając się impulsem do zmian.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Odpowiedzią na globalny kryzys ekologiczny jest projektowanie wierne zasadom zrównoważonego rozwoju i właśnie takie – odpowiedzialne projekty i publikacje – przyniosły ostatnie miesiące.

Do grona firm, które wierzą w ideę odpowiedzialnego biznesu należy Nowy Styl. W obrębie najważniejszych obszarów wyznacza sobie cele, z których co dwa lata szczegółowo rozlicza się na łamach raportów zrównoważonego rozwoju. W najnowszej publikacji znajdują się rozliczenia z obietnic złożonych w latach 2016-2017 i dane na temat wdrożonych innowacji, jak również zobowiązania na lata 2020-2021.

Cztery zróżnicowane projekty o zdradzających ich charakter nazwach: „Closer”, „Relations”, „Common” (na zdjęciu) i „Cut”, stworzyły kolekcję „Natural Born Collective”.
Cztery zróżnicowane projekty o zdradzających ich charakter nazwach: „Closer”, „Relations”, „Common” (na zdjęciu) i „Cut”, stworzyły kolekcję „Natural Born Collective”. Meble powstały pod kierunkiem autora projektu „Natural Born”, Tomka Rygalika, wykładowcy Wydziału Wzornictwa z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Adama Majewskiego z Katedry Meblarstwa Wydziału Leśnego i Technologii Drewna poznańskiego Uniwersytetu Przyrodniczego, a projekt zainicjowało Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC). Fot. Sebastian Jaworski.

Raport powstawał w 2020 r, a więc w cieniu pandemii, którą można potraktować jako kolejne ostrzeżenie, wysłane przez naturę do człowieka. Członkowie Zarządu Nowego Stylu osobiście zabrali głos w tej sprawie.

Uważamy, że naszą odpowiedzią na ów alert powinna być intensyfikacja polityki zrównoważonego rozwoju, która jest dokładnie o tym: ograniczeniu i przeciwdziałaniu zgubnym praktykom oraz wdrażaniu inicjatyw chroniących naszą planetę oraz jej mieszkańców. Dlatego choć wspomniane dwa lata były dla nas okresem niespotykanie dotąd intensywnej pracy, dzięki której Nowy Styl umocnił swoją rynkową pozycję lidera w branży kompleksowej aranżacji biur oraz miejsc użyteczności publicznej, staraliśmy się ze wszystkich sił, aby ani na moment nie tracić z oczu idei odpowiedzialnego biznesu – skomentował Adam Krzanowski, prezes Nowego Stylu.

Odpowiedzialne myślenie

Gdy młodym adeptom projektowania mebli zostało rzucone wyzwanie: dokonać upcyklingu materiałów użytych do stworzenia ubiegłorocznej wystawy „Natural Born” i zaprojektować z nich piękne drewniane stoły, studenci skorzystali z możliwości oferowanych przez upcykling, jako formy wtórnego przetwarzania materiałów uznanych za zbędne i stworzyli produkty o wartości większej niż uprzednio wykorzystane surowce. Dokonali tego propagując w ten sposób współczesny, odpowiedzialny sposób myślenia o projektowaniu, produkcji oraz konsumpcji.

„Powierzchnie doskonale naturalne” to hasło Laminam, które symbolizuje nową tożsamość firmy, jej zaangażowanie w ochronę środowiska i dobro pracowników.
„Powierzchnie doskonale naturalne” to hasło Laminam, które symbolizuje nową tożsamość firmy, jej zaangażowanie w ochronę środowiska i dobro pracowników.

Krzesło „Natural Born” stało się dla nas ogromną inspiracją, dlatego spontanicznie wraz z jego autorem oraz AHEC postanowiliśmy podjąć współpracę nad nowym projektem. Wspólnie uznaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem będzie zaangażować do tego młodych, zdolnych ludzi, którzy aspirują do uzyskania statusu projektantów form użytkowych, w tym także mebli – powiedział dr inż. Adam Majewski, adiunkt Katedry Meblarstwa na Wydziale Leśnym i Technologii Drewna Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, jeden z liderów projektu.

Ponadto upcykling to rodzaj sprzeciwu wobec marnowania materiałów, który wyraża się w przywracaniu im funkcjonalności, a czasem w nadaniu nowego kontekstu lub formy. Dlatego postanowiliśmy wykorzystać materiał z wystawy – dodał.

TEKST: Anna Szypulska

Artykuł opublikowany został w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 1/2021.