Branża

Co zrobią konsumenci?

Michał Balcerzak, przedsiębiorca, konsultant, mentor.

Co zrobią konsumenci?

Zapytaliśmy uczestników i obserwatorów rynku o możliwe scenariusze zachowań konsumenckich. Jak dotychczas wychodziliśmy z kryzysu? Czy w najbliższym czasie Polacy będą się wstrzymywać z zakupem mebli? Jak kryzys zmieni rynek meblarski?

Przeżyliśmy potop szwedzki….

Jerzy Osika, szkoleniowiec, wykładowca i doradca mówi z optymizmem: W słusznie minionej epoce znane było przysłowie „Przeżyliśmy potop szwedzki, przeżyjemy i radziecki”. Dodaje: Doświadczeni niełatwą historią, nauczyliśmy się radzić sobie z przeciwnościami losu. Często mobilizowały nas one do efektywnego działania, współpracy i kreatywności, dzięki czemu zwycięsko wyszliśmy z poprzedniego kryzysu gospodarczego (rozpoczętego w latach 2008/2009), i zbudowaliśmy dobrze rozwijającą się gospodarkę. Damy sobie radę też z tym kryzysem.

Konsultant, mentor i przedsiębiorca Michał Balcerzak, zwraca uwagę na fakt, że polska gospodarka jest dość młoda. Trudno więc mówić o minionych doświadczeniach. Zwraca jednak uwagę, że jako społeczeństwo mamy skłonność do jednoczenia się w obliczu zagrożenia, albo w przypadku ważnego wydarzenia. Widać to po imprezach sportowych, gdzie kończą się waśnie między wrogami, kibicujemy naszej drużynie piłkarskiej i jest to wielkie narodowe święto. Teraz w obliczu koronawisura również powstają fajne inicjatywy, jak chociażby strona www.zakupydlasasiadow.pl, gdzie można sobie wzajemnie pomóc – mówi Michał Balcerzak.

Aneta Gil, liderka ds. komunikacji zewnętrznej IKEA, na pytanie, jak Polacy dotychczas reagowali na sytuacje kryzysowe, odpowiada: Ludzie generalnie w czasach niepewności stają się bardziej ostrożni w swoich decyzjach, a Polacy szczególnie. Dotyczy to również zakupów mebli i artykułów wyposażenia wnętrz. (…)

Tekst: Diana Nachiło

Więcej w miesięczniku „BIZNES meble.pl” 5/2020, w wydaniu on-line TUTAJ