Podziel się:

W oczekiwaniu na targi

13-05-2021
Do schowka
To był rok pełen szczególnych wyzwań dla organizatorów targów. W tym czasie wiele osób uświadomiło sobie, jak bardzo brakuje im spotkań targowych i efektów, które przynosiły.
 
Tegoroczny kalendarz powoli wypełnia się konkretnymi datami – w zdecydowanej większości terminami jesiennymi. Imprezy, które będą miały miejsce w maju przyjęły formułę wydarzeń hybrydowych lub online. Na ile scenariusz ten jest realny, zweryfikuje czas. 
 

Największe tegoroczne wyzwanie

 
Targi „Meble Polska” były ostatnim dużym wydarzeniem targowym, które udało się zrealizować przed wybuchem pandemii. Jak zaznaczył Józef Szyszka, dyrektor targów „Meble Polska”, od tego czasu, poza krótką przerwą w połowie ubiegłego roku, nie ma praktycznie możliwości organizacji targów w klasycznej formie. Biorąc pod uwagę, że zdecydowana większość przychodów Grupy MTP generowana jest poprzez działalność targową, utrzymanie ich na odpowiednim poziomie było prawdziwym wyzwaniem. Z jednej strony musieliśmy skupić się na rozszerzaniu oferty uzupełniającej portfolio naszych usług, z drugiej konieczne było dostosowanie formuły organizowanych przez nas wydarzeń do nowych pandemicznych realiów – powiedział. 
 
Zdaniem Kasi Ptak, CEO targów „Warsaw Home & Contract”: Największym wyzwaniem ubiegłego roku była niewątpliwie sytuacja związana z COVID-19, która zmusiła nas do weryfikacji swoich planów, a mianowicie zorganizowania targów „Warsaw Home” po raz pierwszy na wszystkich halach obiektu Ptak Warsaw Expo. Dodatkowo, pomysł na zupełnie nowy projekt – sklep internetowy desho, który spełni oczekiwania naszych wystawców
 
Ostatni rok 2020, podobnie jak 2021 zapisze się w historii ludzkości – powiedział Andrzej Półrolniczak, dyrektor projektu „Drema”.Pandemia COVID-19 wpłynęła na wszystkie obszary naszego życia. W Europie od czasów II wojny światowej nie było podobnej sytuacji. Pandemia wywarła negatywny wpływ na wiele dziedzin życia gospodarczego, powodując zawieszenie działalności wielu branż i pogorszenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw. Szczególnie odczuli to organizatorzy targów i przemysłu spotkań. Działalność targową zawieszono do połowy czerwca 2020 r. i ponownie od października 2020 r.. Wiele imprez targowych na świecie i w Polsce zostało przesuniętych na lata 2021 i 2022. Od marca 2020 r. z największych międzynarodowych targów branży maszyn do drewna zorganizowano tylko dwie: WMF w Szanghaju i „Drema” w Poznaniu. Dla nas największym wyzwaniem była organizacja targów „Drema 2020” przy zachowaniu największych standardów bezpieczeństwa, zgodnie z rekomendacjami władz państwowych i Federacji Eumabois. Dzięki zaangażowaniu naszych wystawców, organizatorów imprez towarzyszących oraz  partnerom medialnym udało się zorganizować bezpieczne i udane targi. Podczas inauguracji Kongresu EUMABOIS w dniu 18 września ub.r. Jürgen Köppel, prezydent EUMABOIS powiedział: „Gratuluję Targom „Drema” organizacji bezpiecznych i udanych targów w tym trudnym okresie”. Myślę, że te słowa potwierdzają, że udało nam się sprostać tym wyzwaniom – powiedział Andrzej Półrolniczak. 
 
Z organizacji targów M.O.W. w 2020 roku jest zadowolony Bernd Schäfermeier, dyrektor zarządzający targów M.O.W. Zaznaczył, że targi skorzystały z okazji, aby pokazać, że europejskie targi, takie jak M.O.W. mogą funkcjonować zgodnie z odpowiednimi wymaganiami i przy odpowiednich koncepcjach bezpieczeństwa i ochrony. Ku wielkiej przyjemności wszystkich zaangażowanych stron.
 
Pandemia stała się największym wyzwaniem zeszłego roku, prawie sparaliżowała branżę eventową – powiedziała Tatyana Samuseva, menadżer projektu targów „Mebel”. – W Moskwie, w związku z rozprzestrzenianiem się zakażeń koronawirusem, imprezy masowe zostały zakazane od 16 marca 2020 r. W stolicy wznowiono działalność kongresowo-wystawienniczą 4 września 2020 r. Ponieważ wystawa „Mebel” tradycyjnie odbywa się w listopadzie, mieliśmy nadzieję, że zorganizować wydarzenie, na które co roku czeka cała branża meblarska Rosji i krajów WNP. Jednak ze względu na drugą falę pandemii zdecydowaliśmy się przesunąć targi na 2021 rok – powiedziała. Dodała, że kluczowe priorytety uczestników wystawy to możliwość osobistego spotkania i komunikacji, zorganizowania pokazu na żywo nowych mebli, tkanin, akcesoriów itp.. Z tego powodu, organizatorzy targów w Moskwie zdecydowali się dlatego zdecydowaliśmy się na prowadzenie wyłącznie programu biznesowo-eventowego w formacie online. Od stycznia 2021 roku działalność gospodarcza stopniowo się odradza, ale nie tak szybko, jak byśmy tego chcieli, ludzie nadal wystrzegają się zarażenia koronawirusem, a wielu zagranicznych uczestników nie może przyjechać z powodu ograniczeń. Jednocześnie wśród zwiedzających rośnie zapotrzebowanie na wystawy tradycyjne. Zgodnie z wynikami wystaw odbywających się na terenach Expocentre, od końca lutego zwracamy uwagę na wysoką frekwencję – na poziomie 2019, a niekiedy nawet wyższą – zaznaczyła Tatyana Samuseva.
 
 
 
 

Narzędzia wsparcia

 
Kasia Ptak, zapytana o skuteczne narzędzia wsparcia targów odpowiedziała, że narzędzia i rozwiązania, nad którymi pracowano zostaną dopiero wdrożone, więc już niebawem będzie można powiedzieć zdecydowanie więcej o uruchamianych nowych możliwościach dotarcia do klienta dla wystawców „Warsaw Home & Contract”.
 
Józef Szyszka na pytanie o to, które narzędzia wsparcia okazały się najbardziej skuteczne i czy były wystarczające, odpowiedział: Po stosunkowo długim okresie oczekiwania, w drugiej połowie roku otrzymaliśmy znaczącą pomoc finansową w ramach tarczy antykryzysowej. Kwota oczywiście pokryła tylko część kosztów bieżącej działalności, ale pomogła nam przetrwać trudny okres i zachować miejsca pracy. Ale nie wszystkie firmy związane z branżą targową radzą sobie z tą sytuacją. Zaś Andrzej Półrolniczak powiedział: Zgodnie z przyjętą w ubiegłym roku strategią targów „Drema 2020”, większość działań sprzedażowych i tworzenie programu wydarzeń zakończyliśmy przed marcem 2020, co ułatwiło realizację projektu w czasie pandemii. W okresie pandemicznym głównymi narzędziami komunikacji okazały się telekonferencje oraz promocja w Internecie.
 
Karen Goi, general manager MIFF zaznaczyła, że uruchomiono kilka rozwiązań online, aby pomóc wystawcom i kupującym w kontynuowaniu działalności, gdy pokaz fizyczny nie mógł się odbyć. Po pierwsze, uruchomiliśmy MIFF Digital Showroom w kwietniu 2020 r., gdzie wystawcy mogą przesyłać zdjęcia produktów na naszą stronę internetową, aby umożliwić kupującym przeglądanie i wysyłanie do nich zapytań. Później zaczęliśmy organizować naszą pierwszą wystawę internetową MIFF Furniverse w sierpniu 2020 roku, na której kupujący będą mogli łączyć się z wystawcami w czasie rzeczywistym za pośrednictwem czatu na żywo, rozmowy wideo i spotkania online. Nasza wystawa internetowa odwiedziła 922 kupujących z 84 krajów; 70 wystawców, którzy wzięli udział w pierwszej edycji targów MIFF Furniverse, z sukcesem wygenerowano 1,16 mln USD. W marcu 2021 r. kontynuujemy organizację drugiej edycji targów MIFF Furniverse, gdzie odnotowano ponad 1.513 wizyt kupujących ze 101 zalogowanych na platformę w dniach 8-12 marca 2021 r.. Wystawcy odnotowali łącznie 4,55 mln USD sprzedaży – powiedziała Karen Goi. MIFF Furniverse zapewnia nabywcom mebli alternatywne rozwiązanie w zakresie pozyskiwania mebli wyprodukowanych w Malezji. Nadal mogą kontaktować się z dostawcami za pośrednictwem platformy internetowej MIFF, aby mogli nadal pozyskiwać produkty meblowe, gdy w okresie obowiązywania blokady nie jest możliwa fizyczna ekspozycja. Wprawdzie zarówno wystawcy, jak i kupujący doceniają nasze starania o organizację wystawy online, to jednak wolą spotykać się twarzą w twarz. Wszyscy nie mogą się doczekać powrotu na salę wystawową, aby mogli dotykać produktów i osobiście prowadzić rozmowy biznesowe – dodała.
 
Bernd Schäfermeier, zaznaczył, że jako organizator targów handlowych musi przede wszystkim polegać na własnych zasobach. Pomoc niemieckiego rządu federalnego nie wystarczy, jeśli jarmarki nie są dozwolone przez rok. Liczymy na drugie półrocze i odpowiednio zaplanujemy nasze wydarzenia. Jednak plany te trzeba będzie sporządzić z dużym wyprzedzeniem. Wsparcie ze strony branży jest bardzo pozytywne! – podkreślił. 
 
To, które narzędzia przynoszą największe korzyści, zależy od indywidualnych potrzeb i celów uczestników. Naszym zdaniem w zasadzie każdy format wspierający nawiązywanie i utrzymywanie trwałych kontaktów biznesowych jest przydatny. Dlatego oferujemy naszym klientom możliwość cyfrowego zaprezentowania się na naszych platformach. Pozwala to na szybsze ich odnalezienie przez zainteresowane strony i wydłuża ich obecność na targach poza okres trwania imprezy – powiedział Olaf Schmidt, vice president Textiles & Textile Technologies, Messe Frankfurt. Jako dodatkową usługę cyfrową w związku z „Heimtextil 2021”, Messe Frankfurt zapewnia Nextrade, portal do zarządzania zamówieniami i danymi, oferujący nowe możliwości poprzez cyfrowe relacje biznesowe 24/7 między uczestnikami targów, szczególnie w kontekście pandemii Covid-19. Na stronie www.nextrade.market dealerzy mogą składać zamówienia u dostawców przez całą dobę, a zatem czynią to niezależnie od jakichkolwiek oficjalnych przepisów dotyczących pandemii obowiązujących w danym czasie.
 
Jak powiedziała Tatyana Samuseva, miniony rok był bardzo trudny dla targów „Mebel”. Zamknięcie granic między krajami, wzrost zachorowalności na koronawirusa, zawieszenie działalności branży i wysoki poziom niepewności – wszystko to miało negatywny wpływ na wystawy i kongresy. Organizacja kongresów i wystaw znalazła się na liście 12 branż w Rosji, które najbardziej ucierpiały z powodu rozprzestrzeniania się nowej infekcji koronawirusem, co umożliwiło firmom z branży wystawienniczej uzyskanie ukierunkowanego wsparcia państwa. Jeśli chodzi o branżę meblarską, wiosenna blokada w 2020 roku prawie całkowicie zahamowała produkcję i sprzedaż mebli, jednak do lata popyt bardzo szybko się odbudował, a nawet przekroczył oczekiwania. W ten sposób przemysł był w stanie zwiększyć utraconą wielkość produkcji – zaznaczyła. Dodała też że warto zauważyć, że nawet dziś popyt na meble w Rosji jest powyżej średniej. Rosjanie aktywnie inwestują w remonty mieszkań i remonty domów. Wsparcie rządu dla budownictwa oraz preferencyjne kredyty hipoteczne stymulowały zakup mieszkań i budowę domów jednorodzinnych, co przełożyło się na pozytywną dynamikę sprzedaży mebli i artykułów wyposażenia wnętrz. Dotacje dla firm na udział w wystawach stały się jednym z najpopularniejszych mechanizmów wsparcia państwa dla przedsiębiorców. Na wystawie spodziewamy się wystaw zbiorowych organizowanych przez szereg rosyjskich regionów, reprezentujących produkty ich producentów. Generalnie obserwujemy duże zainteresowanie firm udziałem w wystawie „Mebel 2021”. Szczepienia, stopniowe otwieranie granic i poprawa sytuacji epidemiologicznej dają nam pewność, że wystawa będzie tradycyjnie organizowana na dużą skalę i przy szerokim międzynarodowym udziale – powiedziała Tatyana Samuseva.
 

Kiedy targi i w jakiej formie?

 
Targi „Meble Polska 2021”, ze względu na obostrzenia związane z pandemią, nie odbyły się w planowanym terminie pod koniec lutego. Przełożyliśmy ich organizację na maj. Jednak trudna sytuacja epidemiczna skłoniła nas ostatecznie do zmiany formuły wydarzenia – powiedział Józef Szyszka. Grupa MTP przygotowała alternatywne rozwiązanie, które pozwoli spotkać się online przedstawicielom branży meblowej z całego świata i da możliwość prowadzenia rozmów handlowych bez ryzyka dla zdrowia związanego z bezpośrednim kontaktem i podróżowaniem. Od 24 do 28 maja br. odbędą się biznesowe spotkania online branży meblowej i wyposażenia wnętrz „Meble Polska Edycja Specjalna”. Wydarzenie zostanie zorganizowane z użyciem intuicyjnej platformy internetowej, która przy kojarzeniu partnerów gospodarczych opiera się na sztucznej inteligencji. Jej zaletą jest przyjazny interfejs, brak konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania, możliwość wyszukania klientów według zainteresowań biznesowych, informacja zwrotna o osobach odwiedzających profil firmy oraz możliwość odbycia nieograniczonej liczby spotkań 1:1 z funkcją video oraz chat.  Co ciekawe, system automatycznie zarekomenduje partnerów do spotkań zainteresowanych naszą ofertą, zapisze umówione spotkania w kalendarzu zsynchronizowanym z Outlookiem i Google i z odpowiednim wyprzedzeniem powiadomi o zbliżającym się spotkaniu.  
 
 
 
 
Jak poinformował Andrzej Półrolniczak, w czasie ostatniego Kongresu Federacji EUMABOIS we wrześniu 2020 r., który po raz pierwszy w historii odbył się online, delegaci krajowi bardzo mocno podkreślali potrzebę osobistych kontaktów biznesowych w tradycyjnej formule. Również prezentacja maszyn na żywo jest istotnym elementem promocji branży maszyn i narzędzi do obróbki drewna. Mając na względzie te opinie zdecydowaliśmy, że najbliższa edycja targów „Drema” we wrześniu 2021 odbędzie się w tradycyjnej formule przy zachowaniu największych standardów bezpieczeństwa – powiedział.
 
Kasia Ptak, przekazał informację, że najbliższa edycja targów „Warsaw Home & Contract” odbędzie się 27-30 października 2021 roku w formie jaką znamy od lat, oczywiście z zachowaniem wszelkich norm sanitarnych. Jesteśmy w stałym kontakcie ze specjalistami i na bieżąco wdrażamy zmiany, aby sprostać wszelkim wymogom bezpieczeństwa – powiedziała. 
 
„Heimtextil”, międzynarodowe targi tekstyliów domowych i kontraktowych, po raz kolejny odbędą się w dniach 11-14 stycznia 2022 r. We Frankfurcie nad Menem. Możesz być pewien, że nadal robimy wszystko, co w naszej mocy, aby umożliwić bezpieczne i udane targi, ponieważ nic nie zastąpi bezpośrednich spotkań. W międzyczasie pracujemy nad naszymi usługami cyfrowymi: udostępniamy wiadomości o produktach i spostrzeżenia branżowe na naszych kanałach mediów społecznościowych. Rozszerzamy naszą platformę cyfrową, aby zapewnić dodatkowe treści i inspiracje tekstylne. Więcej informacji wkrótce – powiedział Olaf Schmidt.
 
Na pytanie: Kiedy iw jakiej formie odbędzie się kolejna edycja targów skierowana do branży meblarskiej, Bernd Schäfermeier odpowiedział, że M.O.W. w tym roku planowany jest na 19-23 września. Chcemy zorganizować wystawę i pokazaliśmy, że jesteśmy w stanie to zrobić. Chcielibyśmy zjednoczyć sektor i nie możemy się doczekać prawdziwych spotkań, wymiany, interakcji i tworzenia sieci. Krótko mówiąc, fizycznej imprezy targowej – podkreślił.
 
Jak poinformowała Tatyana Samuseva, targi „Mebel” odbędą się w dniach 22-26 listopada 2021 r. Tradycyjnie miejscem targów jest Expocentre w Moskwie. Jednocześnie format offline wystawy zostanie uzupełniony o możliwości wydarzeń hybrydowych. Obejmuje to transmisje online wydarzeń, w tym prezentacje ze stoisk, a także możliwość zdalnego udziału w wystawie, gdy stoisko firmy jest prezentowane na wystawie, a jej pracownicy są połączeni za pośrednictwem usługi wideokonferencji. Teraz, gdy granice są zamknięte, ten format uczestnictwa rozwija się i już na poprzednich wystawach dowiódł swojej skuteczności ze względu na niepowtarzalną okazję do zaprezentowania produktów bez fizycznej obecności na stoisku. Wszystkie wystawy Expocentre odbywają się z zachowaniem wszystkich epidemiologicznych norm bezpieczeństwa – zaznaczyła.
 
Kolejny MIFF zaplanowano na 8-11 marca 2022 r. w Kuala Lumpur w Malezji, przy dobrze przygotowanych środkach bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników. Jak powiedziała Karen Goi, program powróci w hybrydowym formacie, łączącym pokaz fizyczny i platformę internetową, dzięki czemu kupujący meble z całego świata będą mogli podróżować z powrotem do Malezji, aby wziąć udział w pokazie; a ci kupujący, którzy nie mogą podróżować, mogą również skontaktować się z wystawcami za pośrednictwem platformy internetowej. Platforma internetowa umożliwi kupującym przeglądanie produktów wystawców z wyprzedzeniem, a także możliwość umieszczenia na krótkiej liście i umówienia się na spotkanie z wybranymi wystawcami na hali wystawienniczej, co pomoże im lepiej zarządzać wizytą i być bardziej wydajnym i produktywnym.
 
 
 
 

Oczekiwania wystawców, oczekiwania zwiedzających

 
Andrzej Półrolniczak zapytany o oczekiwania wystawców i zwiedzających wobec targów odpowiedział: Mam nadzieję, że sytuacja epidemiologiczna we wrześniu 2021 będzie powoli wracać do normalności i uda nam się zorganizować targi „Drema” wraz z imprezami towarzyszącymi: kongresami, prezentacjami i strefami specjalnymi. Takie są oczekiwania zarówno wystawców i zwiedzających, by „Drema” była miejscem spotkań i prezentacji najnowszych technologii dla przemysłu drzewnego i meblarskiego. Mamy już pierwsze zgłoszenia zarówno firm polskich, ale i zagranicznych. Wiele firm, które nie były obecne w 2020 roku,  deklarują udział w targach „Drema 2021",  dlatego z optymizmem patrzymy w przyszłość
 
Kasia Ptak, powiedziała: Zarówno my jako organizatorzy, wystawcy oraz zwiedzający odczuwają brak targów. Wydarzenie w ciągu zaledwie kilku lat nabrało ogromnego znaczenia biznesowego w skali Europy i wszyscy odczuwamy jego deficyt. Oczekiwania wobec targów się nie zmieniają, a musimy być świadomi, że razem z odmrożeniem gospodarki będzie rosło zapotrzebowanie na produkty tych ponad 600 firm, które zdecydowały się u nas wystawić. Jesteśmy gotowi, aby aktywnie wspierać ten proces wykorzystując potencjał targów „Warsaw Home & Contract”
 
Jak zaznaczyła Karen Goi: Zarówno wystawcy, jak i odwiedzający powiedzieli nam, że nadal wolą uczestniczyć w pokazie fizycznym i spotykać się twarzą w twarz. Wystawcy mogą lepiej prezentować swoje produkty w przyjemnym otoczeniu, kupujący mogą dotknąć i poczuć produkty na hali wystawowej, taki osobisty kontakt jest tak ważny dla kupujących i sprzedających. Poza tym, mogą oni nawiązywać kontakty przy innych okazjach, takich jak kolacja, przyjęcie koktajlowe itp. Tego wszystkiego nie można znaleźć na wystawie internetowej.
 
Zdaniem Tatyany Samusevej, uczestnicy i zwiedzający z niecierpliwością czekają na listopadową wystawę w Moskwie. Każdy chce się spotkać po dwuletniej przerwie i mieć produktywny proces pracy. Wprowadzać nowe produkty, podpisywać umowy na dostawy, znajdować nowe punkty wzrostu dla firmy. Targi „Mebel” charakteryzują się wysoką efektywnością handlową. Uczestnicy i goście zwracają uwagę na konkretny, wymierny efekt dla biznesu – zaznaczyła.
 
Chociaż zamknięcie w dalszym ciągu ma bezpośredni wpływ na wielu uczestników sektora, wiele potencjalnych firm zgłosiło zainteresowanie nadchodzącym „Heimtextilem” – powiedział Olaf Schmidt. Wielu dostawców tekstyliów – tak jak my – tęskni za osobistą wymianą, zintensyfikowaniem kontaktów biznesowych i poszerzeniem swojej sieci kontaktów, aby wprowadzić nowe impulsy do swojej działalności. Istnieje również duże pragnienie ze strony handlu, aby móc ponownie nawiązać osobistą wymianę z producentami. Jesteśmy głęboko przekonani, że możemy zapewnić bezpieczne i obiecujące wydarzenie, w którym zdrowie wszystkich uczestników jest najważniejsze. Najważniejsze będzie oczywiście to, o ile można zwiększyć wskaźnik szczepień w nadchodzących miesiącach i jak łatwo dostępne, szybkie testy mogą zapewnić dalszą pewność. Oczywiście to również określi, w jaki sposób schematy podróży międzynarodowych mogą złagodzić w ciągu roku. Mamy ogromną nadzieję, że ograniczenia w podróżowaniu będą stopniowo łagodzone już od lata i znów będziemy mieć warunki do międzynarodowego spotkania branżowego na początku 2022 roku – zaznaczył.
 
Bernd Schäfermeier podkreślił z kolei: Rok 2021 będzie świetny dla wszystkich uczestników: targi są ważne dla biznesu, szczególnie jeśli chodzi o nowe meble, pomysły i koncepcje marketingowe. Niezbędne dla wymiany handlowej i elementarne dla spójności tego sektora.
 
TEKST: Diana Nachiło
 
 

Więcej w miesięczniku „BIZNES.meble.pl”  

 

 

Chcesz otrzymywać każde wydanie? KUP PRENUMERATĘ
Tagi: branża, targi
Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:
Najbliższe targi:
Eurogastro i WorldHotel...
Polska - Nadarzyn
2021-09-01 | 2021-09-03
MEBLE Jesień
Polska - Poznań
2021-09-14 | 2021-09-17
DREMA 2021
Polska - Poznań
2021-09-14 | 2021-09-17
Warsaw Home & Contract
Polska - Nadarzyn
2021-10-27 | 2021-10-30
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!