Podziel się:

Opuścić wyspę biedy

23-03-2015
Do schowka
Z Urszulą Kałużną, projektantką stoisk targowych, rozmawia Diana Nachiło.

 

        Nie byłoby naszej rozmowy, gdyby nie zdjęcie stoiska promującego polską branżę meblarską na targach IMM w Kolonii, zamieszczone na facebooku przez Katarzynę Świętek, specjalistkę design thinking.

U.K. Cieszę się, że Kasia zwróciła uwagę na to, delikatnie rzecz ujmując, mało atrakcyjne stoisko. Ukazał się w ten sposób problem wieloletnich zaniedbań i braku pomysłu na prezentację Polski za granicą. To się musi zmienić, bo Polska jest wspaniałym i ciekawym krajem. Kompletnie nie potrafimy tego przekazać w najwłaściwszym do tego miejscu, jakim są zagraniczne imprezy targowe. Co więcej, nie ma sygnałów świadczących o perspektywie zmian.

         Dlaczego Pani tak uważa?

U.K. Przykładem są chociażby rozmowy z jedną z agencji startujących w przetargu na promocję polskiego drobiu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Na etapie przygotowywania specyfikacji, zwrócono się niedawno do kilku firm, w tym mojej pracowni, z zapytaniem o przykładową cenę budowy stoiska promocyjnego na targach w Dubaju. Wycena zależna jest od wielu rzeczy, z których podstawową jest idea ekspozycji.

        Tymczasem, żadnej idei na tym etapie nie było. Najprawdopodobniej zostanie określona znacznie później niż cena. Cena natomiast określona zostanie już dziś, a dla wykonawcy będzie w przyszłości wyznacznikiem finalnym.

To znaczy, że problemem jest system przetargowy?

U.K. Jako osoba, która przez 20 lat budowała stoiska targowe mogę powiedzieć z pełnym przekonaniem, że w każdej cenie można zbudować ekspozycję, która ma klasę. Wzorcowe mogą być stoiska budowane przez Polską Izbę Turystyki. Jeśli chodzi o ekspozycje na targach meblowych, sprawa jest co najmniej delikatna.

         To znaczy?

U.K. Nie mam zastrzeżeń do tego, co było prezentowane na stoisku Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej przygotowanego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Uderzająco niezgodna z pierwotnym, pozytywnym zapewne założeniem, była forma prezentacji. Materiałów, z jakich zbudowano stoisko używało się na świecie wiele lat temu. Teraz z oktanormy buduje się co najwyżej zaplecza.

 

        Jak to o nas świadczy? Stoiska narodowe muszą być budowane z materiałów, które są eleganckie, wyrażają szacunek do gości. To jest rzecz absolutnie podstawowa. Przez tego typu ekspozycje dajemy światu informację, jakim jesteśmy krajem. Mamy się promować. Tymczasem stawiamy sobie pieczątkę „Nie lubię Polski”.

         Było aż tak źle?

U.K. Dobre stoisko daje komunikaty, które na pierwszy rzut oka mogą być niewidoczne, ale działają na podświadomość. Proszę mi powiedzieć, jak może działać „sraczkowaty” beż jako kolor ścian i lada wymazana biało-czerwoną emulsją. Do tego trzeba dodać liczne niedociągnięcia techniczne, jak wiszące kable i – rzecz skandaliczna – brudne lampy. Widząc takie rzeczy podświadomie wiemy, czy coś jest „Armani” czy też przysłowiową, tanią marynarką z bazaru.

         Dlaczego nikt wcześniej nie zwrócił na to uwagi?

U.K. Myślę, że jeśli chodzi o organizatorów takich wystąpień, zwyczajnie nikogo to nie interesowało. Po tegorocznych targach IMM okazało się, że ten temat boli wiele osób, które zauważyły, że polskie stoiska narodowe były zwyczajnie brzydkie.

         Były „wyspami biedy”?

U.K. Od 1993 roku, od kiedy jeżdżę na targi zagraniczne, standard budowy polskich stoisk narodowych zawsze jest taki sam. Są to wyspy biedy. Niezależnie od tego, czy są to targi spożywcze czy budowlane, krajowe ekspozycje są takie same. Są po prostu brzydkie. Nic sobą nie komunikują. Chcą pokazywać Polskę w dobrym świetle a przez takie wystąpienia wszystko niweczą. Być może, ludziom w Polsce wydaje się, że targi nie są ważne. Jednak na świecie odgrywają decydującą rolę w nawiązywaniu relacji biznesowych.

Więcej w najnowszym wydaniu miesięcznika „BIZNES  meble.pl”, w wersji on-line TUTAJ

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:
Najbliższe targi:
Eurogastro i WorldHotel...
Polska - Nadarzyn
2021-09-01 | 2021-09-03
MEBLE Jesień
Polska - Poznań
2021-09-14 | 2021-09-17
DREMA 2021
Polska - Poznań
2021-09-14 | 2021-09-17
Warsaw Home & Contract
Polska - Nadarzyn
2021-10-27 | 2021-10-30
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!