Podziel się:

Nowe formy komunikacji z klientami

29-06-2020
Do schowka
Od 6 czerwca br. w Polsce ponownie można organizować targi. W międzyczasie na rynku pojawiły się inne narzędzia umożliwiające firmom kontakty z kontrahentami.

Nic nie jest w stanie zastąpić targów, jednak pandemia poniekąd wymusiła na firmach korzystanie ze znanych, jak i całkowicie nowych, sposobów komunikacji z klientami.

 

Alternatywą dla targów miały stać się platformy, jak np. BuyPoland.pl, zaproponowana przez MTP. Platforma to tak jak targi, tyle że w sieci. Jej zadaniem jest wsparcie polskich firm w zdobywaniu zagranicznych zleceniodawców. BuyPoland.pl to miejsce, gdzie przyszli kupcy będą mogli dowiadywać się o potencjale eksportowym polskich firm opartym zarówno na ich własnych produktach, jak i wolnych mocach produkcyjnych. Naszym zdaniem takie rozwiązania są jednak jedynie uzupełnieniem dla targów. Nie zastępują one bezpośrednich kontaktów, rozmów, podczas których budowane są relacje. Czekamy zatem na możliwość organizowania bezpośrednich spotkań z klientami, oczywiście pod warunkiem gwarancji bezpieczeństwa dla wszystkich beneficjentów – mówi Danuta Pawlik, kierownik działu komunikacji w Schattdecor Polska.

 

Wiele imprez targowych zostało odwołanych, w naszym przypadku był to m.in. Milan Design Week. Zareagowaliśmy na taki rozwój sytuacji, jako grupa Impress, komunikując naszą globalną analizę trendów w postaci „Trendencies 2020”. Całość przygotowana jest w postaci cyfrowej i będzie również prezentowana osobiście klientom, jak tylko będą możliwe osobiste spotkania i wizyty – informuje Dariusz Świątek z firmy Impress Decor Polska. – Branża targowa, a także część prasy zwiększyła nacisk i udostępniła ostatnio znacznie więcej możliwości cyfrowych, na których producenci mogą przedstawiać swoją ofertę. Możliwości cyfrowe nie są jednak w stanie zastąpić osobistego kontaktu i wiele osób z nadzieją patrzy w przyszłość i cieszy się z możliwości osobistych kontaktów jak najszybciej.

 

O roli targów w zacieśnianiu relacji z dotychczasowymi partnerami biznesowymi i przyciągnięcie nowych klientów mówi Agnieszka Ruta, kierownik działu marketingu w firmie Gamet. Jej zdaniem tego wymiaru targów nie zastąpią żadne spotkania online czy też inne nowoczesne formy zdalnej komunikacji. Z powodu pandemii, sami musieliśmy zrezygnować z dwóch targów: w Kolonii i w Walencji. Aby podtrzymywać relacje z naszymi partnerami w tym trudnym dla wszystkich czasie, skupiliśmy się na komunikacji online w social mediach i na www. Pandemia wymusiła na nas, aby na bieżąco informować klientów o tym, co się u nas dzieje, także w kontekście premier produktowych. Niemniej jednak, z niecierpliwością liczymy na to, że już niedługo bo pod koniec listopada, będziemy mogli bezpiecznie spotkać się z naszymi klientami face to face na targach „Warsaw Home & Contract 2020”. Sytuacja pandemiczna z pewnością spowoduje mniejszą frekwencję wystawców na różnych imprezach targowych z uwagi na znaczne pogorszenie ich sytuacji ekonomicznej. Także liczba odwiedzających osób podczas targów może być znacznie niższa w stosunku do lat ubiegłych. To właśnie po stronie organizatorów targów będzie leżała bardzo duża odpowiedzialność zbudowania atmosfery wzajemnego zaufania i poczucia bezpieczeństwa dla wystawców i odwiedzających oraz zapewnienie im niezbędnych środków ochrony. To ogromne wyzwanie dla organizatorów targów, ale także duże ryzyko dla samych wystawców i odwiedzających. Trudno to sobie na razie wyobrazić, ale być może do czasu ustabilizowania sytuacji pandemicznej na świecie, targi online staną się konieczną alternatywą dla tych tradycyjnych – przewiduje Agnieszka Ruta.

 

O otwarciu firm meblarskich na kontakt zdalny i online mówi także Ewelina Wójcik, dyrektor działu marketingu Mebli Wójcik: Wideokonferencje były złem koniecznym i dość niechętnie używanym, a podczas izolacji okazało się, że dużą część tematów można załatwić w rozmowie poprzez wideokomunikator, niekoniecznie przemierzając czasem tysiące kilometrów na spotkanie. Zatem wydawać by się mogło racjonalnym rozwiązaniem pójście ścieżką oszczędności i zrezygnowanie z wystawiania się na targach. Coraz bardziej popularne są przecież rozwiązania wirtualnych prezentacji oferty. Jednak pozostaje ten element ludzki, relacyjny, który w naszej branży jest dość istotny. Dodatkowo jest to szansa dla mniejszych firm, które może nie miałyby szansy ściągnąć do siebie wszystkich kupców. Z kolei dla kupców targi to okazja spotkania i obejrzenia ofert wielu producentów w jednym miejscu, co z pewnością byłoby problematyczne i czasochłonne w przypadku wizyt u każdego z osobna. Jak przewiduje Ewelina Wójcik, idea targów nie odejdzie do lamusa, ale będzie musiała się zderzyć z presją cenową – gdyż po tym trudnym okresie często przestoju producenci będą po prostu szukali oszczędności oraz redukcji kosztów i jeśli branża wystawiennicza nie wyciągnie pomocnej dłoni – to może być ciężko z podjęciem decyzji o udziale w imprezie targowej.

 

Obecna sytuacja zmieni cały sektor targowy. Można spodziewać się, że np. przez ograniczenia w podróżowaniu takie imprezy będą organizowane rzadziej. My od jakiegoś czasu bierzmy udział tylko w największych i najważniejszych wydarzeniach tego typu, jak np. „Interzum”. Obecna sytuacja wywoła mobilizację do szukania innych form kontaktu z klientem, wykorzystując narzędzia internetowe i komunikację zdalną – podkreśla Michał Kichler, product marketing manager Häfele.

 

Jak mówi Grzegorz Kalinowski, dyrektor handlowy w firmie Libro, w ostatnich latach targi meblowe miały się bardzo dobrze, a producenci mebli kładli duży nacisk na wystąpienia targowe. Myślę, że docelowo wróci to do stanu sprzed pandemii. Trudniejsza jest odpowiedź na pytanie: kiedy to może nastąpić? Można pokusić się o twierdzenie, że wtedy, kiedy cały świat wróci do normalnego funkcjonowania. Póki co jesteśmy po udanych targach w Poznaniu i na tym etapie – wdrożeń oraz ostatecznych zmian w projektach – jak zawsze dominuje zdalny kontakt z klientem, więc w zasadzie nic się nie zmieniło – informuje Grzegorz Kalinowski.

 

Katarzyna Ziułkowska, dyrektor ds. marketingu Rejs, jest przekonana, że nawet jeśli jesienią odbędą się jakieś targi, to wiele przedsiębiorstw zrezygnuje z udziału w nich. Jednych odstraszy ryzyko zakażenia, innych prawdopodobne zmniejszenie liczby odwiedzających. Wiemy już na pewno, że firma Rejs w tegorocznych targach nie będzie uczestniczyła. Planujemy za to udział w przyszłorocznej edycji „Interzum”, na której pokażemy m.in. nowości produktowe, nad którymi obecnie pracujemy. Nie zamierzamy również rezygnować z bezpośredniej komunikacji z naszymi partnerami i dystrybutorami. Dodatkowym ułatwieniem w komunikacji z partnerami jest dla marki Rejs nasza sieć punktów handlowych. W hurtowniach zlokalizowanych w różnych częściach kraju, mamy stały kontakt z klientami. Jeśli tylko warunki epidemiczne na to pozwolą będziemy w nich organizować mniejsze spotkania i eventy. Ich kalendarz będzie jednak zależał od sytuacji w kraju – mówi Katarzyna Ziułkowska.

 

Sytuację związaną z rozprzestrzenianiem się COVID-19 dotkliwie odczuła firma Halupczok. Zakaz przemieszczania się i prowadzenia sprzedaży na terenie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, ogłoszony na początku pandemii, zmusił Zarząd firmy do czasowego zamknięcia stacjonarnych salonów firmowych. Skupiliśmy swoje działania na obecności w internecie. W trudnym okresie narodowej kwarantanny firma uruchomiła proces zamawiania mebli on-line oraz darmową poradę projektantów. Obecnie firma powróciła do sprzedaży w trybie stacjonarnym, aczkolwiek zamówienie mebli jest nadal możliwe także on-line. Aktualnie projektujemy i tworzymy nowe kolekcje mebli kuchennych, których premiera planowana jest na jesień tego roku, podczas „Warsaw Home & Contract 2020” – zapowiada Ewelina Dekordy, marketing junior manager w firmie Halupczok.

 

Na początku lutego tego roku przebywałem służbowo we Włoszech na rozmowach z naszymi dostawcami, dwa tygodnie później na targach meblowych w Poznaniu – w obu tych miejscach uzgadnialiśmy strategię sprzedaży na ten rok, terminy premier czy spotkania z klientami. Po kilku kolejnych dniach i pierwszych sygnałach o rozszerzającej się epidemii, pytałem sam siebie czy możliwe jest w XXI wieku zatrzymać świat? Wtedy wydawało się to wręcz absurdalne, realia pokazały zupełnie co innego – wspomina Andrzej Nowicki, założyciel i wieloletni prezes AMI Polska. – Jednak wbrew różnego rodzaju defetystycznym prognozom, na przyszłość patrzę z optymizmem. Choć współpracujemy wyłącznie z dostawcami z Włoch, a więc kraju, który przez COVID-19 został dotknięty szczególnie mocno, po przymusowym przestoju i ponownym uruchomieniu fabryk, nasi kontrahenci w imponujący sposób nadrabiają zaległości, kolejne dostawy płyną praktycznie non stop. Zapowiadane są także kolejne premiery nowych rozwiązań dla mebli. Jak wyglądać będzie rzeczywistość targowa? To z pewnością zależy od długości i rodzaju utrzymanych obostrzeń, choć nie mam wątpliwości, że dawne, ogromne imprezy targowe, w dotychczasowej formule raczej nie powrócą. Po pierwsze okazało się, że wbrew utrzymującym się przez wiele lat opiniom, wiele rzeczy obejrzeć można w sposób zdalny i tak samo uczestniczyć w rozmowach biznesowych. Po drugie, trudno mi sobie wyobrazić, że największe imprezy targowe, jak choćby „Interzum” nie zrewidują swojego kształtu – także z uwagi na z pewnością mniejszą liczbę gości z zagranicy.

 

Więcej o organizacji targów w Polsce i za granicą można będzie przeczytać w najnowszym - czerwcowo-lipcowym - wydaniu miesięcznika „BIZNES meble.pl”.  

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:
Najbliższe targi:
FURNICA 2020
Polska - Poznań
2020-09-15 | 2020-09-18
DREMA 2020
Polska - Poznań
2020-09-15 | 2020-09-18
Przesunięte: Łódź...
Polska - Łódź
2020-09-17 | 2020-09-26
Warsaw Home & Contract
Polska - Nadarzyn
2020-11-26 | 2020-11-29
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!