Podziel się:

Wytyczne dla funkcjonowania sklepów meblowych

05-05-2020
Do schowka
Trwa 2. etap odmrażania gospodarki. Resort rozwoju po konsultacji z GIS opracował procedury funkcjonowania sklepów meblowych i budowlanych w trakcie epidemii, w związku z ich ponownym otwarciem.

 

Główny cel wdrażanych procedur to zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa klientom i pracownikom sklepów meblowych i budowlanych. Przede wszystkim mają one za zadanie minimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników lub osób świadczących usługi przez klientów oraz inne osoby z zewnątrz, np. dostawców. Kolejny cel to ograniczenie liczby kontaktów na terenie sklepów, w ramach zabezpieczania przed możliwym zakażeniem. Równie istotna jest identyfikacja pracowników lub osób świadczących usługi, w przypadku koniecznej kwarantanny i potwierdzonego zakażenia. Jak informuje resort rozwoju, wszystkie kompleksowe działania przeciwepidemiczne dostosowane są do etapu zaawansowania stanu epidemii.

 

Wytyczne zostały podzielone na cztery części:

 

I. Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze/klientom.

II. Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie.

III. Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracowników/obsługi.

IV. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/klienta zakażenia koronawirusem.

 

I. Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze/klientom

 

1. Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach, z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości  pomiędzy osobami (minimum 2 m); preferowany kontakt telefoniczny oraz mailowy. Zaleca się rezygnację ze szkoleń i wyjazdów.

2. Organizacja stanowisk pracy z uwzględnieniem wymaganego dystansu przestrzennego między pracownikami (minimum 1,5 m).

3. Zachowanie niezbędnego w obsłudze dystansu, minimum 2 m od klienta i współpracowników (nie dotyczy stanowisk kasjerskich oraz punktów obsługi klienta, które muszą być wyposażone w dodatkowe zabezpieczenia – przezroczyste przegrody oddzielające klienta od pracownika).

4. Przestrzeganie dodatkowych wytycznych przez pracowników:

• Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem.

Nosić osłonę nosa i ust, ewentualnie przyłbicę oraz rękawice ochronne podczas wykonywania obowiązków.

• Regularnie często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).

• Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka.

• Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.

• Unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.

5. Obowiązkowe noszenie rękawiczek, dezynfekowanie rąk oraz zakrywanie ust i nosa przez klientów zgodnie z obowiązującymi przepisami rozporządzenia w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

6. Nadzorowanie liczby klientów oraz upewnienie się, czy klient zdezynfekował ręce oraz czy posiada zakryte usta i nos.

7. Naklejki taśmowe na podłodze co 2 metry.

8. Przygotowanie procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie pracowników.

 

II. Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie

 

1. Zapewnienie informacji na temat konieczności utrzymania ograniczonej liczby osób. W sklepie na jedną osobę przypada minimum 15 m2; umieszczenie w widocznym miejscu przed wejściem informacji o maksymalnej liczbie klientów/odwiedzających, mogących jednocześnie przebywać w obiekcie.

2. Maksymalne ograniczenie korzystania z przestrzeni wspólnych, w tym:

• wprowadzenie różnych godzin przerw;

• zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).

3. Unikanie kontaktu z innymi przedmiotami w przestrzeni wspólnej:

• możliwość używania jedynie wody do picia w pojemnikach jednorazowych;

• zakaz używania suszarek nadmuchowych w łazienkach.

4. Dezynfekcję PIN-padów po każdym kliencie.

5. Zapewnienie pojemników z preparatem dezynfekcyjnym przy wejściach, w toaletach i kasach sklepowych.

6. Rezygnację z organizowania animacji, w tym roznoszenia ulotek, wydarzeń promocyjnych i innych akcji na terenie sklepów, które mogą sprzyjać tworzeniu się skupisk ludzi.

7. Zakaz spożywania jakichkolwiek posiłków i produktów na terenie sklepu poza przestrzenia socjalną zarezerwowaną dla pracowników.

8. Ograniczenie liczby osób przebywających w toaletach; rekomenduje się, aby liczba ta jednorazowo była o połowę mniejsza od liczby ubikacji.

9. Wywieszenie w toalecie informacji dotyczących:

• limitu osób w toalecie;

• techniki mycia i dezynfekcji rąk;

• zdejmowania i zakładania rękawiczek i maseczek.

10. Bieżącą dezynfekcję toalet, wind, klamek, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz – w miarę potrzeby i możliwości – innych, często dotykanych powierzchni.

11. Wyznaczenie i przygotowanie (m.in. wyposażonego w środki ochrony indywidualnej i płyn dezynfekujący) pomieszczenia, lub obszaru, w którym będzie można odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych.

12. Przygotowanie i umieszczenie w określonym miejscu (łatwy dostęp) potrzebnych numerów telefonów do stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.

 

III. Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracowników/obsługi

 

1. Pracownicy/obsługa sklepu powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.

2. Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach www.gis.gov.pl lub www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.

3. W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu lub w przypadku gdy jest to niemożliwe, pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób. Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.

4. Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładowymi oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).

5. Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.

 

IV. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/klienta zakażenia koronawirusem

 

1. W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, osoba nie powinna zostać wpuszczona na teren obiektu. Powinna zostać poinstruowana o jak najszybszym zgłoszeniu się do najbliższego oddziału zakaźnego, celem konsultacji z lekarzem, poprzez udanie się tam transportem własnym lub powiadomienie 999 albo 112.

2. Zgłoszenie incydentu do kierownictwa obiektu, co umożliwi obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).

3. Ustalenie listy pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w części/częściach  obiektu, w których przebywał klient i  zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie www.gov.pl/web/koronawirus/ oraz www.gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:

Najczęściej czytane

  • Nowy scenariusz dla branży...
    Wszystko wskazuje na to, że po ciężkich miesiącach nastąpiło szybkie odbicie. Aktualizacja prognozy B+R Studio Tomasz Wiktorski, która zakłada spadek obrotów na poziomie 6%, oznacza około minus 3,1 mld zł w stosunku do wyniku z ub.r., który wynosił 50,5 mld zł....
  • IKEA w raporcie „Made in...
    Zgromadzone w publikacji informacje potwierdzają, że firmy z korzeniami IKEA mają silny wpływ na polską gospodarkę i lokalne społeczności, w obrębie których funkcjonują. Zatrudniają bezpośrednio 16 tys. osób, a kolejne 75 tys. osób pracuje u dostawców....
  • „Orgatec” jednak za 2 lata
    Mimo iż wysoki poziom rejestracji na tegoroczną edycję targów „Orgatec” został osiągnięty już wiosną br. i pomimo szeroko zakrojonych przygotowań do targów, sytuacja zaczęła coraz bardziej odzwierciedlać bieżące wydarzenia wokół COVID-19 oraz...
  • Przedsiębiorcy w nowej...
    Jak wynika z komunikatu KRD, w najnowszej edycji badania „KoronaBilans MŚP” wyraźnie wyróżniają się dwie grupy przedsiębiorców. Pierwsza ocenia swoją sytuację ekonomiczną jako dobrą stanowi obecnie 36,1% respondentów (podczas gdy miesiąc temu uważało...
  • Expo Mazury w likwidacji
    Jeszcze kilka lat temu w halach Expo Mazury odbywały się Międzynarodowe Targi Meblowe. Obecnie, jak poinformowała spółka, 1 lipca br. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Expo Mazury S.A. z siedzibą w Ostródzie, podjęło uchwałę w sprawie rozwiązania spółki...
  • Kontrowersyjny projekt ustawy o...
    Według pierwotnych założeń zawartych w Projekcie ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii, który do 30 czerwca znajdował się w Rządowym Centrum Legislacji, nowe przepisy miały wejść w życie 1 lipca br. i obowiązywać do 31 grudnia 2021 r. O budzącej...
  • Sytuacja na rynku pracy nadal...
    Z lutowych badań B+R Studio wynikało, że firmy meblarskie potrzebują nowych pracowników. W marcu, po pojawieniu się w Polsce COVID-19 i związanych z nim obostrzeń, stało się oczywiste, że nie tylko nie dojdzie do zatrudniania nowych pracowników, ale spodziewać się można...
  • OIGPM apeluje do wicepremier
    Jan Szynaka, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, w imieniu czołowych polskich przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych z branży meblarskiej, wysłał do wicepremier, minister rozwoju, Jadwigi Emilewicz pismo, w którym zaapelował o wsparcie i pomoc w...
  • W produkcji mebli powoli wraca...
    Z informacji opublikowanej przez B+R Studio można wywnioskować, że otwarcie handlu spowodowało, że do producentów mebli zaczęły ponownie napływać zamówienia. Wartość wyprodukowanych w maju mebli była wyższa o 56% wobec kwietnia br. i wyniosła nieco ponad 3 mld złotych....
  • Nowy termin Salone del Mobile w...
    Jak poinformował Claudio Luti, prezes Salone del Mobile.Milano: Termin został jedynie przełożony, a kolejne kilka miesięcy zostanie poświęcone na prace nad ponownym uruchomieniem targów, mając świadomość, że, zarówno impreza, jak i firmy, będą się nadal rozwijać i...
  • „Xylexpo” odbędzie się w...
    13 lipca przedstawiciele mediów zostali powiadomieni o braku obiektywnych warunków do organizacji tegorocznej odsłony „Xylexpo”. Biennale, na którym prezentowane są technologie obróbki drewna i materiały meblowe, odbędzie się dopiero za 2 lata. W...
  • Webinarium nt. Bliskiego Wschodu...
    Każdy, kto produkuje meble i szuka nowych odbiorców za granicą, może wziąć udział w bezpłatnym webinarium i poznać potencjał eksportowy Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Tym razem PAIH zaprasza do odkrywania rynków Maroka, Kuwejtu i Arabii Saudyjskiej. Przeciętny...

Inne artykuły

Aktualności
  • Przedsiębiorcy w nowej rzeczywistości
    Jak wynika z komunikatu KRD, w najnowszej edycji badania „KoronaBilans MŚP” wyraźnie wyróżniają się dwie grupy przedsiębiorców. Pierwsza ocenia swoją sytuację ekonomiczną jako dobrą stanowi obecnie 36,1% respondentów (podczas gdy miesiąc temu uważało...
  • Niemieckie targi po lockdownie
    Niemiecki rynek jest dla polskiej branży meblarskiej kluczowy. To tam trafia co trzeci mebel wyprodukowany w Polsce. Wszystko wskazuje na to, że okazja do wizyty będzie już niebawem – zaplanowane na 20-24 września targi M.O.W. w Bad Salzuflen, odbędą się w terminie. Kolejne,...
  • „Cersaie” w Bolonii dopiero w przyszłym roku
    Trwająca w wielu krajach epidemia koronawirusa wywołującego COVID-19 uniemożliwiła zorganizowanie wystawy, która zagwarantuje obecność profesjonalistów z całego świata. Początkowo targi w Bolonii miały odbyć się w dniach 9-13 listopada br. Organizatorzy zapewniają, że...
  • Nowy scenariusz dla branży meblarskiej
    Wszystko wskazuje na to, że po ciężkich miesiącach nastąpiło szybkie odbicie. Aktualizacja prognozy B+R Studio Tomasz Wiktorski, która zakłada spadek obrotów na poziomie 6%, oznacza około minus 3,1 mld zł w stosunku do wyniku z ub.r., który wynosił 50,5 mld zł....
  • Targi High Point przesunięte na październik
    Październikowa edycja będzie szczególnie ważna dla polskiej branży meblowej. W ramach projektu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, realizowanego przy wsparciu Polskiej Fundacji Narodowej, powstanie wspólne stoisko dla 7 polskich marek: Benix, Black...
Nowości produktowe
  • Beckers - Regatta & Modern Loft
    Jadalnia w odcieniu „Modern Loft” zaskoczy oryginalnością i śmiałością, skutecznie przyciągając wzrok. Niebanalność wystroju podkreślą proste w formie, nowoczesne meble, takie jak drewniana ława z masywnymi, metalowymi nogami, a także dodatki w stylu loft, np. czarna...
  • HLT - Kwadrato B
    Osłona z czarnego tworzywa sztucznego w matowym wykończeniu przysłania bezpośrednie źródło światła, tworząc efekt delikatnego podświetlenia przestrzeni wewnątrz witryny.
  • PBJ Designhouse - Fusion & Galaxy
    Do wyboru są po dwa rozmiary stołów prostokątnych i okrągłych. We wszystkich blatach z litego drewna lub okleinowanych dostępna jest możliwość rozkładania. Z kolei komoda „Galaxy” to przykład wyrazistego wzornictwa. Mebel dostępny jest z frontami laminowanymi lub...
  • Swallow’s Tail Furniture - Taoz
    Dzięki uniwersalnej sylwetce z powodzeniem można zastosować je w każdym salonie, czy jadalni –świetnie wpiszą się zarówno w nowoczesny, jak i klasyczny styl. Ta rodzina mebli wykonanych z naturalnych gatunków drewna, dostępna jest w różnych wielkościach. Stoły...
  • BoConcept - Atlanta
    To rozwiązanie sprawdzi się idealnie także w nietypowych warunkach domowego biura. Nienaganny, przemyślany design oraz modułowość kolekcji zaprojektowanej przez Mortena Georgsena dają niemal nieograniczone możliwości konfiguracji, co pozwala dopasować meble do przestrzeni oraz...

Artykuły podobne

  • Expo Mazury w likwidacji
    Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Expo Mazury z siedzibą w Ostródzie podjęło uchwałę w sprawie rozwiązania spółki i postawienia jej w stan likwidacji.
  • Nowy termin Salone del Mobile w Szanghaju
    Targi Salone del Mobile w Szanghaju zostały przełożone na 2021 r., a organizatorzy skupiają się na 60. edycji iSaloni, która odbędzie się w kwietniu przyszłego roku w Mediolanie.
  • Sytuacja na rynku pracy nadal niepewna
    Jeszcze kilka miesięcy temu meblarze deklarowali potrzebę zatrudniania nowych pracowników. Epidemia koronawirusa zweryfikowała te plany.
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!