Podziel się:

Wszystkie problemy branży meblarskiej

04-05-2022
Do schowka
Najpierw pandemia, teraz wojna i rosnąca inflacja - branża meblarska wciąż ma pod górkę. Koniunktura na rynku znów jest zaburzona, a rentowność producentów mebli niebezpiecznie spada.

 

Gdy wydawało się, że polska branża meblarska ma już za sobą kryzys wywołany pandemią i wychodzi z niego silniejsza, na horyzoncie pojawiły się kolejne problemy.

 

Po zastoju z 2020 roku, rok 2021 przyniósł znaczący wzrost sprzedaży, zmalały też długi. Jeszcze w styczniu prognozy na rok 2022 były także optymistyczne. Dzisiaj branża meblarska może o nich zapomnieć. Rosną ceny surowców, energii i wynagrodzeń, spotęgowane jeszcze wojną w Ukrainie, a to powoduje, że maleje i tak nie najwyższa rentowność. Do tego wysokie stopy procentowe i duże rozdrobnienie branży sprawi zapewne, że wróci skłonność do kredytowania się kosztem kontrahentów.

 

Według danych z raportu „Polskie Meble Outlook 2022” przygotowanego przez firmę B+R Studio na zlecenie Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli sektor wypracował wzrost wartości swoich przychodów ze sprzedaży o 18%, do 59,9 mld zł. Wartość produkcji została oszacowana na 46,9 mld zł i była wyższa o 12% r/r.

 

Wyraźne odbicie branży meblarskiej widać było także w jej zadłużeniu, które w pierwszym roku pandemii zanotowało rekordowy wzrost o 22 proc., do poziomu prawie 121,3 mln zł. W tym najtrudniejszym czasie sektor musiał stawić czoła lockdownom, zamknięciu sklepów oraz poradzić sobie z problemami wynikającymi z zerwania łańcuchów dostaw. Jednak po szoku, jaki przyniósł 2020 rok, meblarze szybko odzyskali swój impet. Na koniec pierwszego kwartału 2022 roku udało im się w pełni spłacić zaległości i ich dług jest teraz o 6 proc. niższy niż przed pojawieniem się Covid-19. Nadal mają jednak do oddania 92,8 mln zł – wskazuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.

 

Branża meblarska tonie w długach


W KRD widnieje obecnie 3,2 tys. firm z branży meblarskiej, z czego 2312 firm to producenci, a 893 sprzedawcy mebli. Średni dług jednej zadłużonej firmy to ok. 29 tys. zł. Dla średniej, czy dużej firmy nie jest to istotna kwota, ale jeśli wziąć pod uwagę, że ok. 94 proc. producentów mebli to mikroprzedsiębiorstwa, świadczące usługi na rzecz większych producentów, to zmienia to postać rzeczy. 60% długu branży to właśnie nieopłacone faktury i rachunki jednoosobowych działalności gospodarczych.


Największe problemy z długami mają przedsiębiorcy z Wielkopolski. Ich wierzyciele czekają na 15,8 mln zł. Meblarze z województwa mazowieckiego powinni oddać 11,6 zł. Próg 10 mln zł przekraczają także przedsiębiorstwa z dolnośląskiego. Najmniej zaległości przypada w udziale producentom i sprzedawcom mebli z województwa świętokrzyskiego (1,2 mln zł). Za nimi plasują się podlaskie (1,4 mln zł) i opolskie (1,6 mln zł) przedsiębiorstwa.


Branżowym rekordzistą jest spółka jawna z województwa łódzkiego, która zalega na blisko 3,3 mln zł wobec firmy windykacyjnej oraz administracji państwowej i samorządowej.

 

Istnieje duża zależność między dobrą koniunkturą w danej branży, a skłonnością do niepłacenia. Meblarstwo to jedna z najlepiej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki, co jednak nie gwarantuje, że każdy klient zapłaci. Bazując na 30-letnim doświadczeniu w obsłudze wierzytelności wiemy, że gdy rosną stopy procentowe, część firm zamiast wziąć kredyt w banku, zaczyna finansować swoją działalność kosztem kontrahentów. Obracanie ich pieniędzmi jest po prostu tańsze. A trzeba pamiętać, że w branży meblarskiej mamy duże rozdrobnienie, sporą konkurencję i malejące marże. To zwiastuje narastanie problemów z płatnościami – komentuje Jakub Kostecki, prezes firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

 

Końca problemów nie widać


Spłaty pandemicznego zadłużenia nie oznaczają, że branża wyszła na prostą po pandemii. Dane KRD pokazują, że sektor spłacał swoje zaległości przede wszystkim wobec instytucji finansowych, ale niekoniecznie już wobec pozostałych kontrahentów z innych branż. Poza bankami i firmami z sektora finansowego, które pozostają głównym wierzycielem meblarzy (z 44,5 mln zł do odzyskania), na spłatę prawie 11 mln zł czeka handel. Za nim po odbiór najwyższych należności w kolejce ustawiają się firmy zajmujące się przetwórstwem przemysłowym (7,4 mln zł). Meblarze uregulowali więc najbardziej palące pandemiczne długi, ale nadal mają problem z terminowym płaceniem swoim partnerom biznesowym.


Sektor dotknął też znaczący spadek rentowności produkcji. Jeszcze w 2020 sięgała ona 6,7%. W roku 2021 obniżyła się do 5%, najniższego poziomu od blisko 3 lat, wyliczyli autorzy raportu „Polskie Meble Outlook 2022”.

 

Szalejąca inflacja i wzrost kosztów produkcji


Bieżący rok zapowiadał się dla branży bardzo pozytywnie i dawał nadzieje na poprawę kondycji finansowej firm oraz odbudowanie rentowności produkcji. Prognozy mówiły o wzroście wartości przychodów o ok. 8%, do 64,7 mld zł. Szacunki te nie uwzględniały jednak wybuchu wojny, która znów zaburzyła koniunkturę na rynku meblarskim i w całej gospodarce.
O ile Polska nie eksportowała zbyt wiele produkcji na Wschód, o tyle Białoruś, Rosja oraz Ukraina były ważnymi dostawcami surowców niezbędnych do produkcji mebli, np. sklejki, płyt drewnopochodnych. Za wschodnią granicą zlokalizowane były też fabryki polskich firm. Zmiana źródła dostaw czy wycofanie z białoruskiego i rosyjskiego rynku to trudna operacja, która będzie miała swoją cenę. Mniejsza podaż materiałów i trudności w ich zdobyciu nieuchronnie doprowadzą też do podwyżek na rynku surowców. A do tego trzeba dołożyć inflację i wzrost kosztów produkcji, którą odczuwa cały polski biznes. Potrzeby finansowe firm gwałtownie więc wzrosną.


Problemy z dostępnością surowców ich cenami w największym stopniu dotkną producentów mebli. Są na pierwszej linii frontu. Muszą na bieżąco radzić sobie z nagłymi wzrostami stawek czy brakiem materiałów. Jednocześnie producenci reprezentują najbardziej zadłużoną grupę w branży. To do nich należy 71 proc. zaległych płatności – podaje Adam Łącki z KRD.


Ekspert KRD zauważa też, że wojna rosyjsko-ukraińska nie wpływa pozytywnie na konsumpcję. Niepewność i bardzo wysoka inflacja nie zachęcają klientów do zakupów. Niemniej, podobnie jak w przypadku pandemii, potrzeby te będą prawdopodobnie po prostu odłożone w czasie. Jak zaznacza Adam Łącki, firmy meblarskie muszą jednak przetrwać do tego czasu.

 

 

By otrzymywać od nas aktualne i wartościowe treści 

ZAPISZ SIĘ DO BEZPŁATNEGO NEWSLETTERA portalu www.biznes.meble.pl

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:

Najczęściej czytane

  • Czytaj majowy...
    „BIZNES.meble.pl” 5/2022 to ponad 100 stron wiedzy i inspiracji. Nie przestajemy pisać o wojnie, która trwa w Ukrainie. W bieżącym wydaniu znajdziecie teksty i felietony, w których pokazujemy, że to był, jest i będzie - tak długo, jak długo będzie toczyła się...
  • Reprezentuję interesy klienta
    Czym zajmuje się Pani firma? Jako firma spełniamy dwie podstawowe funkcje: doradczą oraz zarządczą. Działamy we wszystkich obszarach związanych ze sprzedażą mebli w internecie. Usprawniamy też procesy wewnątrz firmy, wdrażając nowoczesne narzędzia. Jak to wygląda od strony klienta?...
  • Jak uzyskać tańszą i zdrowszą...
    OIGPM i targi MEBLE POLSKA zapraszają na wykład poświęcony optymalizacji polityki energetycznej i zmniejszeniu kosztów oraz wprowadzeniu zdrowej energii w branży meblowej. Prezentacja odbędzie się w najbliższy wtorek w godzinach 14.30-15.45 na targach MEBLE POLSKA w Sali Zielonej we...
  • Jak zwiększyć sprzedaż w...
    Jak pozyskać nowych klientów sklepu meblowego? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz biorąc udział w profesjonalnych wykładach dla sklepów wnętrzarskich, które już 17 maja odbędą się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Organizatorami szkoleń są...
  • Spotkajmy się na targach MEBLE...
    Targi MEBLE POLSKA są największym wydarzeniem dla branży meblarskiej w Polsce. Podczas targów prezentowana jest oferta największych polskich producentów mebli, a wydarzenie ma charakter międzynarodowych kontraktacji i przeznaczone jest wyłącznie dla branży meblarskiej....
  • 12 maja ruszyła kolejna edycja...
    FSC Furniture Awards to konkurs stworzony przez Forest Stewardship Council®w celu uznania zaangażowania firm z sektora meblarskiego w system FSC i w zrównoważony rozwój . Do udziału w konkursie FSC zaprasza posiadaczy certyfikatów FSC i posiadaczy licencji promocyjnych w...

Inne artykuły

Aktualności
  • Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym?
    Jak pozyskać nowych klientów sklepu meblowego? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz biorąc udział w profesjonalnych wykładach dla sklepów wnętrzarskich, które już 17 maja odbędą się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Organizatorami szkoleń są...
  • Targi i kongresy po lockdownie
    Z tego artykułu dowiesz się, że: - Przed pandemią, na koniec 2019 r., czyli w znakomitym dla branży MICE okresie, w bazie danych Krajowego Rejestru Długów widniały 374 firmy z tego sektora, które miały 12,4 mln zł zaległości. - Średni dług przypadający na jedno...
  • Wszystkie problemy branży meblarskiej
    Gdy wydawało się, że polska branża meblarska ma już za sobą kryzys wywołany pandemią i wychodzi z niego silniejsza, na horyzoncie pojawiły się kolejne problemy. Po zastoju z 2020 roku, rok 2021 przyniósł znaczący wzrost sprzedaży, zmalały też długi. Jeszcze w styczniu...
  • 12 maja ruszyła kolejna edycja konkursu FSC®Furniture Awards 2022! Zgłoś się już dziś!
    FSC Furniture Awards to konkurs stworzony przez Forest Stewardship Council®w celu uznania zaangażowania firm z sektora meblarskiego w system FSC i w zrównoważony rozwój . Do udziału w konkursie FSC zaprasza posiadaczy certyfikatów FSC i posiadaczy licencji promocyjnych w...
  • Reprezentuję interesy klienta
    Czym zajmuje się Pani firma? Jako firma spełniamy dwie podstawowe funkcje: doradczą oraz zarządczą. Działamy we wszystkich obszarach związanych ze sprzedażą mebli w internecie. Usprawniamy też procesy wewnątrz firmy, wdrażając nowoczesne narzędzia. Jak to wygląda od strony klienta?...
Nowości produktowe
  • Schattdecor - Kalamos i Atlas Cedr
    Materiały tekstylne o nieregularnej strukturze, naturalne, wręcz rzemieślnicze w swojej optyce, znajdują zastosowanie głównie na tylnych ścianach i frontach szaf. Kalamos w połączeniu z dekorami drewnopodobnymi lub uni może być użyty jako ciekawy detal, zarówno w...
  • Casadeco - Gertrude
    GERTRUDE Wzór „Gertrude” z kolekcji tapet francuskiej marki Casadeco „Beauty Full Image” doskonale sprawdzi się zarówno w nowoczesnym, klasycznym, jak i eklektycznym wnętrzu. Będzie idealnym pomysłem na ozdobę ściany akcentowej w salonie. DYSTRYBUTOR:...
  • Häfele - Matrix S Slim
    Wrażenie robią proste boki (13 mm), dzięki którym szuflada zyskuje minimalistyczny i nowoczesny wygląd, tak pożądany w dzisiejszych kuchniach, łazienkach czy garderobach. Do wyboru są dwa warianty kolorystyczne: biały i czarny matowy oraz trzy wysokości boków. Na uwagę...
  • Annie Sloan - Schinkel Green
    Wyróżniającym się kolorem z nowej palety emulsyjnych farb ściennych jest „Schinkel Green”. Inspiracją, zarówno dla nazwy, jak i samej barwy była postać neoklasycznego architekta i projektanta wnętrz, Karla Friedricha Schinkela, który był promotorem...
  • Noti - Banffy
    Zaletą stołka składającego się z kilku nałożonych na siebie kręgów o różnej wielkości jest jego podstawa, która sprawia, że „Banffy” podąża za pozycją osoby siedzącej, lekko odchylając się i zwiększając jednocześnie zakres ruchu. Autorkami...

Artykuły podobne

  • Czy wojna osłabi popyt na meble?
    Perspektywy branży przed atakiem Rosji na Ukrainę rysowały się korzystnie. Po ponad 2 miesiącach wojny, niepewność co do dalszego jej przebiegu przynosi mniej optymistyczne prognozy.
  • Co dalej ze sklepami IKEA w Rosji?
    Czy IKEA planuje powrót do Rosji? O zamiarach IKEA poinformował rosyjski wiceminister, a na komentarz koncernu nie trzeba było długo czekać.
  • Kiedy finalizacja standardu FSC dla Polski?
    FSC International poinformowało, że Techniczna Grupa Robocza sfinalizuje standard dla Polski. Nowy krajowy standard zacznie obowiązywać w 2024 roku.
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!