Remont mieszkania - ile wydają Polacy?
Lato to wzmożony czas remontów. W nadchodzących tygodniach wiele osób będzie chciało odświeżyć wystrój kuchni czy salonu, naprawić uciążliwe usterki albo przeprowadzić generalny remont mieszkania lub domu.
Jak rosną koszty remontu mieszkania w 2022 roku?
Czy w zderzeniu z rosnącymi kosztami materiałów budowlanych i robocizny plany remontowe Polaków mogą się zmienić? Jaki odsetek konsumentów zamierza przeprowadzić remont w nadchodzącym czasie i ile chce na niego przeznaczyć środków? Odpowiedzi na te i inne pytania znaleźć można w nowym badaniu PAYBACK Opinion Poll.
Coraz wyższa inflacja, która według Głównego Urzędu Statystycznego w maju wyniosła 13,9%, znacząco wpływa na zawartość koszyków zakupowych i sieje spustoszenie w portfelach Polaków. Ten negatywny trend dotyczy również tych konsumentów, którzy w ostatnim czasie wykonywali remont lub dopiero go planują. Potwierdza to najnowsze badanie PAYBACK, w którym 92% ankietowanych zadeklarowało, że odczuli oni wzrost cen produktów do wykończenia wnętrz, materiałów budowalnych i kosztów związanych z usługami remontowymi.
Niestety, dalszego wzrostu kosztów obawia się aż 94% respondentów PAYBACK Opinion Poll. Z tego powodu, 40% osób w tej grupie musiało zweryfikować swoje plany i przeprowadzi remont w mniejszym zakresie niż pierwotnie planowany - komentuje Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.
Co najczęściej remontują Polacy?
Jaki procent Polaków planuje w najbliższym czasie przeprowadzenie jakiegokolwiek remontu? W kolejnych miesiącach do odświeżenia wnętrz swoich mieszkań lub domów przymierza się 43% ankietowanych. Najczęściej remontowanymi wnętrzami będą: łazienki (19%), kuchnie (17%) lub sypialnie (12%). W większości przypadków motywacją do działania jest chęć zmiany wyglądu pomieszczeń (43%) lub w przypadku co czwartego respondenta – wiek domu czy mieszkania. W tym celu 33% respondentów zabierze się za malowanie ścian. Z kolei na wymianę podłogi, mebli albo glazury zdecyduje się odpowiednio 18%, 17% i 16% osób.
Każdy, kto zdążył z remontem przed drastycznym skokiem poziomu inflacji, może uważać się za szczęśliwca. Co czwarty respondent badania PAYBACK przeprowadził remont w ciągu ostatniego roku/półtora, a 22% ankietowanych 2-3 lata temu. Najczęściej prace remontowe dotyczyły kuchni lub salonu – te pomieszczenia wskazało 28% i 27% ankietowanych. O kilka procent mniej respondentów wyremontowało z kolei sypialnię (22%) i łazienkę (21%). I znowu – wśród głównych powodów remontu znalazła się chęć zmiany wyglądu (48%) lub wiek mieszkania czy domu (22%).
Jak i za ile remontują mieszkania Polacy?
Co ciekawe, ponad polowa ankietowanych zamierza przeprowadzić remont na własną rękę lub z pomocą bliskich. W przypadku 27% osób część pracy uda się wykonać we własnym zakresie, a część dzięki zatrudnieniu specjalistów. Ci, którzy w całości powierzą remont fachowcom, są zatem w mniejszości (19%).
A jaki budżet planują przeznaczyć na remont Polacy? Około 30% ankietowanych planuje wydać pomiędzy 1 tys. zł a 5 tys. zł, 23% pomiędzy 5 tys. zł a 10 tys. zł, natomiast 21% – pomiędzy 10 tys. zł a 20 tys. zł. Ponad połowa respondentów sfinansuje remont sięgając do oszczędności, co czwarty ankietowany wykorzysta bieżące dochody, a 13% zaciągnie kredyt lub pożyczkę.
Jeśli chodzi o tych, którzy remont mają za sobą, prace udało się najczęściej zamknąć w kwocie 1 tys. - 5 tys. zł (27%). Co czwarty respondent wydał pomiędzy 5 tys. zł a 10 tys. zł, a 17% pomiędzy 10 tys. zł a 20 tys. zł. Tutaj znowu, podobnie jak w przypadku planowanych prac, remonty były przede wszystkim finansowane z oszczędności (55%), bieżących dochodów (26%) lub kredytu/pożyczki (13%).
Gdzie najlepiej kupować materiały na remont?
Okazuje się, że wybierając niezbędne produkty, Polacy zdecydowanie częściej niż na cenę (29%) zwracają uwagę na jakość i wydajność, którą wskazała przeważająca część ankietowanych (63%).
Gdzie najchętniej kupowane są materiały i artykuły niezbędne do remontu? W tej kategorii bezwzględnie wygrywają duże markety budowlane, które wybiera 72% osób. W mniejszych sklepach zaopatruje się zaledwie 13% respondentów, w internecie – 7%, natomiast w salonach sprzedaży konkretnych producentów – 4%.
Największy szturm klientów markety i sklepy budowlane mogą przeżywać w miesiącach wakacyjnych, które standardowo uznawane są za najlepsze do przeprowadzenia prac remontowych. Blisko 50% jako odpowiedni czas na remont uznało czerwiec, a po 40% – maj lub lipiec.
Oczywiście, remont to nie tylko malowanie ścian czy układanie podłóg, ale również wybór odpowiednich artykułów do wyposażenia wnętrz, w tym także mebli, które ciągle jeszcze najchętniej kupowane są w salonach meblowych. Stacjonarne sklepy wybiera podczas remontu aż 75% respondentów. Zanim jednak Polacy wybiorą się na zakupy, po odpowiednią lampę, dywan czy kanapę, szukają inspiracji. Wtedy z pomocą przychodzą im media społecznościowe – wskazał je co trzeci badany, portale i blogi wnętrzarskie (29%) czy sklepy lub gazetki z artykułami wyposażenia wnętrz (24%).
By otrzymywać od nas aktualne i wartościowe treści
ZAPISZ SIĘ DO BEZPŁATNEGO NEWSLETTERA portalu www.biznes.meble.pl