Podziel się:

Produkcja zwalnia, ale firmy chcą się rozwijać

14-11-2021
Do schowka
Przedsiębiorcy są w coraz gorszych nastrojach, ale nie dotyczy to firm produkcyjnych, które mimo zaburzeń w łańcuchach dostaw, przestojów w fabrykach i wzrostów cen, zamierzają inwestować.

 

Bibby MSP Index, diagnozujący nastroje polskich przedsiębiorców, osiągnął w październiku 2021 r. wartość 51,8 pkt. To o 0,6 pkt. mniej niż wiosną tego roku. Po okresie dynamicznego odbicia, mamy do czynienia z bardziej ostrożnym podejściem. Jedynie branża produkcyjna spodziewa się wyraźnej poprawy koniunktury; handel, transport, usługi i budownictwo obawiają się spadku zamówień i sprzedaży.

 

Chociaż wartość Bibby MSP Index wciąż jest powyżej 50 pkt., a więc wskazuje na optymizm, to jednak pogorszyły się nastroje prawie we wszystkich badanych przez nas branżach. Oznacza to, że przedsiębiorcy dostrzegają coraz więcej trudności w codziennym biznesie: spadają zamówienia, słabnie sprzedaż, pojawiają się trudności z dostępem do finansowania bankowego, brakuje surowców czy komponentów – komentuje Tomasz Rodak, dyrektor sprzedaży Bibby Financial Services, spółki, która od 10 lat regularnie prowadzi badanie Bibby MSP Index.

 

Jakie są prognozy dla firm produkcyjnych?

 

Sektor produkcyjny, jako jedyny wśród badanych w ramach Bibby MSP Index, notuje poprawę. Przedsiębiorcy liczą przede wszystkim na większą sprzedaż i lepszą płynność finansową. Spodziewają się też, że uda im się obniżyć zadłużenie. Aż 28% z nich planuje zwiększyć zatrudnienie w nadchodzących miesiącach. Sub-indeks dla branży produkcyjnej wyniósł 57,2 pkt., co jest prognostykiem dobrej koniunktury.

 

Codziennie słyszymy o zaburzeniach w łańcuchach dostaw, o przestojach w fabrykach czy o gwałtownym wzroście cen. Ale mimo tego, nastroje w firmach produkcyjnych są dobre. Potwierdza to nie tylko nasz Bibby MSP Index, ale również indeksy PMI, w Polsce i na świecie. Bieżąca produkcja rośnie wprawdzie wolniej, ale oczekiwania względem przyszłości są optymistyczne. To pozytywne zaskoczenie: i dla ekonomistów i dla nas w branży faktoringowej. Cieszy zwłaszcza to, że firmy produkcyjne chcą się rozwijać. 28% producentów badanych w ramach Bibby MSP Index planuje w najbliższym półroczu zwiększyć wydatki na inwestycje – mówi Tomasz Rodak.

 

Jaka sytuacja panuje w usługach i transporcie?

 

Sektor usług odnotował stosunkowo niewielki spadek sub-indeksu (z 55,3 pkt w kwietniu 2021 r. do 53,3 pkt. w październiku 2021 r.), wciąż pozostając po stronie optymistów przewidujących pozytywne warunki do prowadzenia działalności. A jednak usługodawcy informują o pogorszeniu sprzedaży i spodziewają się dalszego pogłębienia tego trendu. Mimo to, 27% z nich chciałaby inwestować. Prognozują także poprawę poziomu zadłużenia.

 

Transport odnotował najbardziej znaczące pogorszenie nastrojów. Sub-indeks dla tej branży utrzymuje się właściwie na granicy kryzysu (50, 2 pkt. w październiku 2021 r., spadek o 7,5 pkt. w porównaniu z poprzednią falą badania). Widać, że przedsiębiorcy zajmujący się transportem najpierw bardzo pozytywnie zareagowali na poprawę warunków funkcjonowania w rzeczywistości post-covidowej, teraz natomiast zaczęli dostrzegać wiele barier rozwoju. Uważają, że kolejne półrocze upłynie im pod znakiem mniejszej sprzedaży, spadnie również zatrudnienie.

 

Czy budownictwo i handel dosięgnie kryzys?

 

Małe i średnie przedsiębiorstwa budowlane po półtora roku pandemii zaczynają odczuwać pogorszenie kondycji i dostrzegać symptomy kryzysu. Wcześniej branża ta skutecznie opierała się spowolnieniu. Do obecnej sytuacji przyczynił się spadek zamówień i wzrost cen materiałów. Obecnie sub-index wynosi 49,6 pkt. Firmy liczą jednak na lepszą płynność i spadek zadłużenia.

 

W handlu panują najgorsze nastroje spośród wszystkich branż badanych w ramach Bibby MSP Index. Sub-indeks dla tej branży spadł poniżej 50 pkt. osiągając poziom 48,5 pkt, a więc uznawany za kryzysowy. Spadki notujemy niemal w każdym obszarze działalności firm, zaś największy jeśli chodzi o płynność finansową i zamówienia. Za pesymizm handlowców odpowiedzialne są zapewne drożejące paliwa i niepewność warunków działania.

 

Reprezentanci pozostałych typów działalności (czyli przede wszystkim działający w rynkowych niszach lub dywersyfikujący na kilka różnych aktywności) również spodziewają się spadku sprzedaży. Ich optymizm sprzed pół roku gdzieś się ulotnił i aktualnie są już na granicy nastrojów kryzysowych. Sub-indeks dla branż określanych jako pozostałe wynosi 50,1 pkt.

 

Czy klimat dla biznesu wkrótce się poprawi?

 

Klimat ekonomiczny panujący w ciągu ostatnich 6 miesięcy aż 52% badanych małych i średnich przedsiębiorców oceniło jako niesprzyjający. Z drugiej strony, znalazła się grupa (22%), która potrafiła wykorzystać warunki panujące w okresie poluzowywania pandemicznych restrykcji i uznała je za sprzyjające dla prowadzenia działalności. Pozytywnie o klimacie ekonomicznym w Polsce istotnie częściej informują firmy średnie (50-249 pracowników), które mają lepiej opracowane strategie działania i potrafią elastycznie dostosować się do zmiennych warunków rynkowych.

 

W badaniu Bibby MSP Index przedsiębiorcy pytani byli również o ocenę kondycji ekonomicznej swojej firmy. Chociaż w poszczególnych branżach nastroje są zróżnicowane, to jednak aż połowa respondentów uznała, że sytuacja w ich firmie nie zmieniła się w ciągu ostatniego półrocza. 28% donosi o pogorszeniu się sytuacji, a 19% – o poprawie.

 

Kolejne już miesiące przedstawiciele MŚP funkcjonują w stanie wyczekiwania. Zdecydowana większość nie spodziewa się zmian poziomu sprzedaży, zatrudnienia, wydatków na inwestycje i zewnętrznego finansowania działalności.

 

Na podstawie badań Bibby MSP Index przeprowadzonych przez Instytut Keralla Research na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie małych i średnich firm na początku października 2021 r.

 

 

Dziękujemy, że jesteś z nami. By otrzymywać od nas aktualne i wartościowe treści ZAPISZ SIĘ DO BEZPŁATNEGO NEWSLETTERA portalu www.biznes.meble.pl

 

 

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:

Najczęściej czytane

  • „Meblarski 1000”, czyli...
    Rok, w którym wybuchła pandemia, wbrew obawom, okazał się dla polskiego meblarstwa rokiem nadspodziewanie dobrym. Podstawowe wskaźniki rentowności osiągnęły najwyższe poziomy od trzech ostatnich lat. Szczegółowych informacji dostarcza „Meblarski 1000 –...
  • Jakie są prognozy dla eksportu...
    Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli zleciła przygotowanie raportu „Prognoza eksportu 2021”. Analiza przeprowadzona przez B+R Studio Tomasz Wiktorski zawiera informacje o eksporcie mebli ogółem i według krajów, jego dynamice w...
  • E-commerce na przełomie...
    Coroczną lawinę zakupów tradycyjnie uruchamia już Black Friday, a atmosferę podkręca przypadający na najbliższy poniedziałek - Cyber Monday. Tymczasem zaległości e-commerce przekraczają 292 mln zł, choć na szczęście rosną wolniej niż przed pandemią. Promocje w sieci to...
  • Pod presją rosnących cen i...
    Rosnące ceny i wzrost konkurencji - to dwa największe wyzwania, przed którymi stoi przemysł drzewny w Polsce. Według Krajowego Rejestru Długów zadłużenie branży drzewnej wynosi obecnie 136,8 mln zł. Średnie zaległości jednej firmy z tego sektora to 54,3 tys. zł....
  • Ceny materiałów nie przestają...
    Grupa PSB Handel po raz kolejny prześledziła ceny wiodących materiałów dla budownictwa oraz domu i ogrodu. Przeprowadzona analiza pozwala obserwować zmiany trendów. Ceny w październiku 2021 r., w stosunku do października 2020 r., średnio wzrosły o 20,5%. Odnotowano wzrosty we...
  • Świąteczny „BIZNES.meble.pl"...
    Najbardziej wyczekiwane wydanie 2021 roku właśnie trafiło na rynek. Jego wartość zwiększa wydawany od 11 lat dodatek specjalny: „Złota 200 – zestawienie największych producentów mebli w Polsce”. By zapoznać się z najnowszym raportem wystarczy kliknąć:...
  • Sklepy w Polsce według GUS
    Jak podał GUS - w 2020 roku w Polsce, według wstępnych danych - wartość dodana brutto wytworzona przez podmioty prowadzące działalności o charakterze usługowym stanowiła 65,7% wartości dodanej brutto całej gospodarki narodowej. Jednocześnie w jednostkach tych pracę znalazło 58,6%...
  • JYSK zaskakuje wynikami
    JYSK w Polsce dynamicznie się rozwija, otwierając nowe sklepy oraz modernizując dotychczasowe, wzmacnia wielokanałowość sprzedaży, jak i zwiększa asortyment produktów związanych ze zrównoważonym rozwojem. JYSK Polska w liczbach Całkowita sprzedaż, wliczając eksport,...
  • Projektowanie „drewno na...
    Jak mówi Nina: „Dostrzegamy, że projektanci stają się znacznie odważniejsi przy wyborze drewna. Są coraz bardziej świadomi tego, jak można używać słojów drewna… jako palety kolorów”. Podkreśla też trzy tematy pojawiające się w projektowaniu...
  • Marki, twórcy i biznes...
    Poznaj na miejscu najważniejsze marki i twórców, spotkaj się z partnerami biznesowymi i przygotuj swój biznes na przyszłość: w styczniu 2022 r. swoje drzwi otworzą targi imm cologne, pierwsze po pandemii tak duże wydarzenie na żywo w branży wyposażenia wnętrz. Czy...
  • Finał konkursu „Diament...
    16. edycja konkursu „Diament Meblarstwa”, organizowanego przez Wydawnictwo meble.pl, wydawcę miesięcznika „BIZNES.meble.pl” oraz Grupę Meble.pl S.A., dobiega końca. W tym roku kapituła miała za zadanie ocenić ponad 100 produktów: mebli, a także...
  • Co grozi branży meblarskiej?
    Pomimo tego produkcja sprzedana przemysłu meblarskiego w całym 2021 r. powinna być o minimum kilka procent r/r wyższa, a przemysł meblarski na tle innych sektorów przemysłowych w Polsce ma najwyższy wskaźnik wykorzystania mocy produkcyjnych. Wzrost sprzedaży (po III kwartale 18,9%...
  • Euler Hermes docenia polskich...
    „Diamenty Meblarstwa” to nie tylko docenienie poszczególnych firm, ale i osiągnięć całej branży meblowej. Wzrost sprzedaży, skuteczna ekspansja to nie jest tylko kwestia ostatniego roku-dwóch, nie tylko efekt skutek pandemicznego zwiększenia popytu na meble ze...

Inne artykuły

Aktualności
  • Ryzyko z perspektywy producentów mebli
    Spotkanie odbędzie się online 8 grudnia w godz. 11:00-12.30. AGENDA: 1. Przywitanie gości - Michał Strzelecki, OIGPM, Robert Bińkowski, Bank Pekao S.A. 2. Perspektywy makroekonomiczne – Polska, Europa, Świat – Paweł Antonik, Bank Pekao S.A. 3. Produkty Skarbowe - Tomasz Bilski,...
  • Świąteczny „BIZNES.meble.pl″ i „Złota 200″
    Najbardziej wyczekiwane wydanie 2021 roku właśnie trafiło na rynek. Jego wartość zwiększa wydawany od 11 lat dodatek specjalny: „Złota 200 – zestawienie największych producentów mebli w Polsce”. By zapoznać się z najnowszym raportem wystarczy kliknąć:...
  • Finał konkursu „Diament Meblarstwa 2022”
    16. edycja konkursu „Diament Meblarstwa”, organizowanego przez Wydawnictwo meble.pl, wydawcę miesięcznika „BIZNES.meble.pl” oraz Grupę Meble.pl S.A., dobiega końca. W tym roku kapituła miała za zadanie ocenić ponad 100 produktów: mebli, a także...
  • Marki, twórcy i biznes przyszłości.
    Poznaj na miejscu najważniejsze marki i twórców, spotkaj się z partnerami biznesowymi i przygotuj swój biznes na przyszłość: w styczniu 2022 r. swoje drzwi otworzą targi imm cologne, pierwsze po pandemii tak duże wydarzenie na żywo w branży wyposażenia wnętrz. Czy...
  • E-commerce na przełomie 2021/2022
    Coroczną lawinę zakupów tradycyjnie uruchamia już Black Friday, a atmosferę podkręca przypadający na najbliższy poniedziałek - Cyber Monday. Tymczasem zaległości e-commerce przekraczają 292 mln zł, choć na szczęście rosną wolniej niż przed pandemią. Promocje w sieci to...
Nowości produktowe
  • Nowodvorski Lighting - Halo
    „Halo” to natynkowe oprawy punktowe o unikalnej konstrukcji, pozwalającej na uzyskanie efektu świecącej krawędzi. Lampy te dobrze prezentują się zarówno montowane pojedynczo, jak i rozmieszczone w symetrycznych kompozycjach, np. w kąciku wypoczynkowym, nad kuchennym blatem...
  • LG - Lodówki InstaView
    Modele z najnowszej serii wyróżniają się eleganckim designem, ulepszonym systemem „InstaView™ Door-in-Door™” oraz sprawdzonymi rozwiązaniami LG, które zapewniają maksymalną świeżość żywności i wygodę użytkowania. Premiera na polskim rynku w 2021...
  • Rejs - Wkłady do szuflad Slim Box
    Dzięki nim można nie tylko pozbyć się bałaganu, ale i wyeksponować ulubione krawaty czy biżuterię. Wkłady dostępne są w różnych konfiguracjach i w wielu wymiarach, co umożliwia wybór takiego rozwiązania, jakie najbardziej odpowiada użytkownikom.
  • LEDIN - Czujniki Merrytek
    To opatentowana technologia, która służy do wykrywania ruchu i oddechu, dzięki czemu stanowi doskonałe rozwiązanie w każdym inteligentnym domu lub budynku usługowym. Poprawia komfort użytkowania oraz generuje oszczędność energii, co w obecnych czasach stanowi priorytet...
  • Titus - Slidix
    Jak kontrolować dźwięk i ruch różnego rodzaju wewnętrznych drzwi przesuwnych? Slidix to kompleksowa gama rozwiązań amortyzujących do zastosowań w wewnętrznych systemach drzwi przesuwnych, szafach, systemach szuflad, od prowadnic do szafek po lodówki. Slidix to kompletna...

Artykuły podobne

  • Zatrudnią? Dadzą podwyżki? Co planują firmy?
    Jak dużo przedsiębiorstw zamierza przyjąć do pracy nowe osoby? Ilu pracodawców byłoby skłonnych do podniesienia pensji pracownikom? Czego oczekują firmy i co oferują?
  • Koszty pandemii miażdżą firmy
    Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy była zmuszona do poniesienia większych wydatków w związku z pandemią. Na co najwięcej wydają przedsiębiorcy?
  • Mała firma, duży problem
    Dlaczego mikrofirmom brakuje odwagi? Na co najbardziej otwarte są przedsiębiorstwa średnie? Sprawdzamy, jak wyglądał rok biznesu w pandemii i jak MŚP korzysta z windykacji.
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!