Podziel się:

Ostrzejsze kryteria, mniejsze kredyty

08-09-2020
Do schowka
W II kw. br. wartość kredytów hipotecznych udzielonych przy wsparciu ekspertów zreszonych w ZFPF wyniosła blisko 7,2 mld zł i była niższa o 12% w porównaniu do I kw.

 

Eksperci finansowi ze Związku Firm Pośrednictwa Finansowego udzielili  zdecydowanie mniej kredytów gotówkowych i firmowych niż w poprzednio analizowanym okresie. Wartość tych pierwszych wyniosła 308,53 mln zł, co oznacza spadek o 53% kw./kw. Jeżeli chodzi o kredyty firmowe zaciągnięte przy wsparciu firm członkowskich ZFPF, ich wartość wyniosła 329,17 mln zł, czyli jest to spadek o 46% kw./kw. Wynika to w znacznym stopniu z silnego zaostrzania polityki kredytowej przez praktycznie wszystkie banki w okresie pandemii.

 

Z pewnością będzie to miało przełożenie na sytuację na rynku mieszkaniowym. Jakie? Ten trudny czas wszystko zweryfikuje. Podobnie niepewna, ze względu na obostrzenia w kredytowaniu, wydaje się sytuacja wielu firm, które chciały skorzystać z instrumentów wsparcia w postaci kredytów. W jakiej mierze zaostrzona polityka banków dotknie branżę meblarską, wkrótce się okaże.

 

Kredyty hipoteczne


W II kwartale br. eksperci finansowi ZFPF pośredniczyli w udzieleniu kredytów mieszkaniowych o wartości prawie 7,2 mld zł, co stanowi spadek o 10% w stosunku do analogicznego okresu z zeszłego roku. Z kolei w stosunku do poprzedniego kwartału zaobserwowano spadek o 12% Jest to spowodowane zaostrzeniem kryteriów udzielania kredytów hipotecznych przez większość banków. Między innymi podwyższono wymagany wkład własny, który w większości banków musi teraz wynosić 20%. Poza tym banki niechętnie udzielają kredytów osobom, których źródłem dochodu jest prowadzenie działalności gospodarczej lub umowa cywilnoprawna.


Adrian Jarosz, prezes Związku Firm Pośrednictwa Finansowego, Prezes Zarządu Expander Advisors: – II kwartał, to okres już w pełni objęty pandemią i częściowo lockdownem. Nie powinno więc dziwić, że wartość kredytów hipotecznych udzielonych z pomocą ekspertów finansowych ZFPF zauważalnie spadła. Pomimo trudnego okresu i spadków sprzedaży, cieszy fakt, że pośrednicy zrzeszeni w ZFPF utrzymali wysoki (55%) udział w rynku kredytów hipotecznych. To paradoksalnie efekt zaostrzania warunków przyznawania kredytów przez banki. Obecnie eksperci finansowi nie tylko pomagają znaleźć najtańszy kredyt, ale w wielu przypadkach podpowiadają, gdzie dany klient w ogóle ma szansę uzyskać finansowanie. Jeśli chodzi o przyszłość, to obecnie wygląda ona dość optymistycznie, gdyż wartość wniosków złożonych w czerwcu i lipcu jest zbliżona do poziomu sprzed roku. Zagrożeniem jest jednak to, że banki mogą odrzucić znaczną część z tych wniosków oraz druga fala pandemii, która ponownie możne zmniejszyć popyt na kredyty.
 

Dominik Skrzycki, wiceprezes Zarządu ZFPF, mFinanse: W II kwartale br. większość banków nadal zaostrzała swoją politykę kredytową. Ograniczenia maksymalnego poziomu wskaźnika LTV , wzrost marż kredytowych wpłynęły negatywnie na nastroje klientów i tym samym na ilość składanych wniosków. Na szczęście, czerwiec przyniósł pierwsze symptomy poprawy i zainteresowanie klientów zakupem nieruchomości powraca do znanych sprzed pandemii Covid-19 poziomów. Ma to zapewne związek zarówno ze stopniowym znoszeniem ograniczeń związanych z sytuacją epidemiologiczną, jak też i cięciem stóp procentowych, które w znaczny sposób wpływają bezpośrednio na wysokość raty kredytowej.


Kredyty firmowe


Łączna wartość kredytów firmowych udzielonych w II kwartale 2020 r. przy wsparciu ekspertów ZFPF wyniosła 329,17 mln zł. W tej kategorii zaobserwowano spadek o 59% r/r. Wynika to z bardziej rygorystycznej polityki banków, szczególnie wobec firm z sektora MŚP, w tym działających  w branżach „wrażliwych” na działanie Covid-19, które ubiegają się o kredyty krótko- i długo terminowe.

 

Adrian Jarosz, prezes Związku Firm Pośrednictwa Finansowego, Prezes Zarządu Expander Advisors: Bardzo mocny spadek wartości przyznanych kredytów firmowych wynika zarówno ze spadku popytu, jak i ograniczeń wprowadzonych przez banki. Wiele wskazuje na to, że również III kwartał będzie pod tym względem znacznie słabszy niż przed rokiem. Choć popyt stopniowo się odradza, to banki bardzo powoli łagodzą zaostrzone wcześniej kryteria przyznawania finansowania.

 

Dominik Skrzycki, wiceprezes Zarządu ZFPF, mFinanse: Obostrzenia w kredytowaniu wprowadzone przez banki w II kwartale br. najmocniej uderzyły w firmy. Trudna sytuacja rynkowa zmuszała właścicieli biznesów do szukania wsparcia finansowego bieżącej działalności. Niestety, w wielu przypadkach uzyskanie tego typu finansowania okazywało się niemożliwe. W największym stopniu zawirowania związane z zaostrzeniem przez banki kryteriów przyznawania kredytów dotknęły branżę eventową, handel, transport osób oraz gastronomię i hotelarstwo. Powyższe czynniki w znacznym stopniu przyczyniły się do 47% (kw./kw.) spadku sprzedaży kredytów dla firm.

 

Kredyty gotówkowe


Łączna wartość kredytów gotówkowych udzielonych za pośrednictwem ekspertów ZFPF od kwietnia do czerwca r. wyniosła blisko 309 mln zł. W tej kategorii produktów zaobserwowano spadek wynoszący 53% w stosunku do poprzednio analizowanego okresu. W tym przypadku również kluczowe znaczenia miało zaostrzenie kryteriów przyznawania kredytów. Banki uważniej przyglądają się wnioskom osób, które zatrudnione są na tzw. umowy śmieciowe czy w „branżach zagrożonych”. Natomiast osoby, które mają mało zobowiązań, wysokie dochody i wzorową historię kredytową, powinny otrzymać kredyt bez problemu.


Adrian Jarosz, prezes Związku Firm Pośrednictwa Finansowego, Prezes Zarządu Expander Advisors: Obszar pożyczek gotówkowych został najmocniej dotknięty przez pandemię. Ograniczenia w dostępie do finansowania, a także spadek zainteresowania tym produktem w okresie lockdownu przyczynił się do spadku wartości udzielonych kredytów aż o 65% r/r. Obecnie obserwujemy już wzrost popytu. Klienci ponownie chętnie korzystają z pomocy ekspertów finansowych. Niestety, banki wciąż utrzymują zaostrzone kryteria przyznawania środków.

 

Dominik Skrzycki, wiceprezes Zarządu ZFPF, mFinanse: Ograniczenie zdolności kredytowej wielu kredytobiorców, wstrzymanie kredytowania dla części klientów zatrudnionych w innych modelach niż umowa o pracę, miały bardzo negatywny wpływ na ilość składanych wniosków oraz na ich późniejsze, pozytywne rozpatrzenie. Dodatkowo, niepewność klientów związana z rozwojem pandemii tylko pogłębiała ten stan. Jego odzwierciedleniem są spadki wyników sprzedaży kredytów gotówkowych przez ZFPF o ponad 50% kw./kw. Najbliższe miesiące powinny przynieść liberalizację w podejściu banków do kredytowania klientów indywidualnych, w czym upatrujemy dużą szansę na powrót do wcześniejszych poziomów sprzedaży.

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:

Najczęściej czytane

  • Blum w trasie online – dołącz...
    Tradycja, by co dwa lata pracownicy Blum wyruszali w trasę po Polsce i prezentowali nowości produktowe oraz przekazywali profesjonalistom nowy katalog, będzie kontynuowana. W tym roku – mimo obostrzeń związanych z pandemią – zostanie więc podtrzymana, ale wszystko odbędzie się...
  • Czy branża utrzyma trend...
    Z komentarza B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego, którego autorzy powołują się na te oficjalne dane Głównego Urzędu Statystycznego, wynika, że producentom mebli udało się to wszystko osiągnąć mimo panującej pandemii koronawirusa wywołującego COVID-19 i związanymi z...
  • Zacznij tydzień z...
    W tym tygodniu lekturę najnowszego wydania poleca Ula Ditrych, koordynator ds. reklamy i projektów specjalnych miesięcznika „BIZNES.meble.pl” i portalu www.biznes.meble.pl. Który artykuł wybrała, by o nim opowiedzieć? Odpowiedź poznacie, gdy obejrzycie film z Ulą w...
  • Jaka przyszłość czeka polskich...
    Z raportu, który przygotował Santander Bank Polska na podstawie badania własnego z września 2020 r., wynika, że przemysł meblarski pomimo pandemii pracuje blisko potencjału swoich możliwości produkcyjnych. Rentowność branży meblarskiej w lipcu osiągnęła poziom z końca 2019 r....
  • Jak pandemia wpłynęła na...
    Pomimo pandemii IKEA zamknęła rok finansowy wzrostem sprzedży o 2,6% w porównaniu z 2019 r. Udział sprzedaży online zwiększył się z 10% do 20%. W 2020 r. zanotowaliśmy wzrost sprzedaży na rekordowym poziomie 4,6 mld zł. To tylko kilka procent wzrostu w porównaniu z...
  • 30. Salon Agata w Polsce
    Budowa Salonu Agata w Toruniu rozpoczęła się w październiku 2019 r. Na przestrzeni 12.308 m2 znajduje się blisko 100 inspiracyjnych boksów aranżacyjnych z przykładowymi kolekcjami mebli i dodatków. Do obiektu należy parking o wielkości 4.686 m2, na którym znajduje się...
  • Diamenty last minute! Zmierz się...
    Aby wziąc udział w konkursie wystarczy zarejestrować się na stronie www.diamentmeblarstwa.pl/2021/login/ i zgłosić planowaną liczbę produktów za pomocą formularza (dla każdego produktu oddzielnie) lub przesłać e-mail na adres: konkurs@meble.pl. W treści wiadomości powinna...
  • Produkcja mebli ze wzrostem o...
    Już na wstępie warto zaznaczyć, że w tym samym okresie ubiegłego roku odnotowano wzrost o 5,6%. Wrzesień to czwarty miesiąc z rzędu, w którym rośnie produkcja przemysłowa, co wskazuje na szybsze od oczekiwań odrabianie strat w przemyśle, spowodowanych pandemią COVID-19. Wzrost...
  • archiDAY 2020 dostępny do końca...
    16 października br. oficjalnie zakończyła się wyjątkowa edycja e-wydarzenia skierowanego do projektantów wnętrz i architektów, dekoratorów, stylistów, designerów, homestagerów. W archiDAY 2020 Online wzięło udział prawie 5 tys. osób,...
  • Wygraj w konkursie na 35-lecie...
    Z pasji do piękna tworzenia mebli marka WAJNERT, od 35 lat, buduje lepsze codzienne życie i tworzy najważniejszą przestrzeń na świecie – dom. Za niezwykłością mebli stoi rodzina. To właśnie jej zapał, pomysłowość i odwaga sprawiły, że meble WAJNERT są nie tylko pięknie...
  • Czy sytuacja w Niemczech uległa...
    Jak przypomina B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego, niemieccy meblarze dotkliwie odczuli skutki pierwszej fali epidemii koronawirusa wywołującego COVID-19. Nasz zachodni sąsiad odnotował bardzo duży spadek produkcji sprzedanej, eksportu i zatrudnienia, co B+R Studio komentowało w tamtym...

Inne artykuły

Aktualności
  • Weź udział w badaniu czytelnictwa i odbierz prezent
    Jeszcze tylko przez kilka dni redakcja miesięcznika „BIZNES.meble.pl” zaprasza czytelników do wypełnienia ankiety. Tegoroczne BADANIE CZYTELNICTWA MIESIĘCZNIKA „BIZNES.meble.pl” ORAZ PORTALU biznes.meble.pl trwa od 1 sierpnia do 30 września. Każdy, kto wypełni...
  • Dlaczego na nowo pokochaliśmy ikony designu?
    W ostatnim dziesięcioleciu światło dzienne ujrzały znakomite projekty z czasów PRL-u. Ich twórcami byli projektanci w większości z tytułami profesorskimi, wybitne osobowości, takie jak: Teresa Kruszewska, Józef Chierowski, Rajmund Teofil Hałas, Roman Modzelewski,...
  • Październikowy miesięcznik „BIZNES.meble.pl”
    W wydaniu październikowym miesięcznika „BIZNES.meble.pl” znajdą Państwo m.in.: - felietony - raport: nowelizacja ustawy o OZE - kontrapunkt: środowisko naukowe podzielone - wiadomości w dziale branża - wywiad: Marcin Barański, dyrektor generalny, członek Zarządu VOX - opinię:...
  • Czy branża utrzyma trend wzrostowy?
    Z komentarza B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego, którego autorzy powołują się na te oficjalne dane Głównego Urzędu Statystycznego, wynika, że producentom mebli udało się to wszystko osiągnąć mimo panującej pandemii koronawirusa wywołującego COVID-19 i związanymi z...
  • Popyt na meble. Spadek czy wzrost?
    Tak wynika z obliczeń B+R Studio na podstawie oficjalnych danych GUS. Według danych GUS roczne wydatki na osobę w gospodarstwie domowym na meble w 2019 roku wyniosły 180,72 złotych, co oznacza, że wydatki na ten cel zwiększyły się o zaledwie 3,12 zł w porównaniu do roku 2018....
Nowości produktowe
  • Nowy Styl - Naudu
    Bez względu na to czy to moment relaksu, nieformalna rozmowa, czy oczekiwanie na spotkanie, opływowe kształty i miękkie wykończenie „Naudu” tworzą przyjazną i przytulną atmosferę.Te sofy i fotele sprawdzą się zarówno w dużych biurach, jak i w kameralnych, domowych...
  • Cersanit - City
    Wszystkie te cechy ma kolekcja „City”, na którą składają się produkty ceramiki łazienkowej – bidety oraz miski, które wpisują się w najnowsze europejskie trendy wnętrzarskie.
  • Micante - mBall
    Wprowadza harmonię i spokój do otoczenia. Kule świecące nadają się do ogrodów i wnętrz, wykonane są z polietylenu o satynowej powierzchni.
  • Hubertus Design - Quadro Lux
    Mebel wykonano z płyty MDF, która została pokryta matą akrylową na wysoki połysk. Powłoka akrylowa na powierzchni blatu, poza walorami wizualnymi, charakteryzuje się zwiększoną odpornością na zarysowania i działanie promieniowania UV. Zastosowanie wysokiej klasy prowadnic i...

Artykuły podobne

  • Wygraj w konkursie na 35-lecie marki WAJNERT
    Z pasji do piękna tworzenia mebli marka WAJNERT, od 35 lat, buduje lepsze codzienne życie i tworzy najważniejszą przestrzeń na świecie – dom. Za niezwykłością mebli stoi rodzina. To...
  • Zacznij tydzień z „BIZNES.meble.pl”!
    W tych specyficznych czasach coraz rzadziej mamy okazję do osobistych spotkań. Brakuje nam interakcji, więc postanowiliśmy nagrywać filmy, w których opowiadamy o najnowszym wydaniu.
  • Czy branża utrzyma trend wzrostowy?
    Wartość produkcji sprzedanej mebli w sierpniu wyniosła 3 mld 982 mln złotych i jest to o 220 mln złotych więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego i oznacza wzrost o 6,4%.
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!