Podziel się:

Na co chcą wydawać Polacy?

08-01-2022
Do schowka
75% Polaków jest zaniepokojonych wpływem pandemii na ich finanse. 22% konsumentów deklaruje zwiększenie funduszy na remonty i domowe usprawnienia, a 23% badanych zmniejszenie wydatków.

 

Wyniki czwartej odsłony polskiej edycji badania EY Future Consumer Index nie pozostawiają złudzeń – aż 3/4 Polaków jest zaniepokojonych wpływem pandemii koronawirusa na ich finanse. W przeciągu czterech miesięcy ich odsetek wzrósł o 18 punktów procentowych do 75%. Obawy dotyczą niemal w równym stopniu każdego pokolenia – najmocniej dotykając tzw. pokolenie  baby boomers, czyli osoby urodzone w latach 1946-1964 (80%). W efekcie cena w dalszym ciągu pozostaje kluczowym kryteriów zakupowym, a Polacy szerokim łukiem omijają dobra luksusowe.

 

Konsument w dobie COVID-19

 

Mijające miesiące pandemii mogłyby sugerować, że Polacy przeszli już z początkowej fazy zaskoczenia do dostosowania się do wymogów nowej rzeczywistości. Badanie EY Future Consumer Index wskazuje, że nie dotyczy to poczucia bezpieczeństwa finansowego - jest wręcz dokładnie odwrotnie. Sytuację należy wiązać z brakiem dokładnych perspektyw dotyczących końca pandemii, a co za tym idzie nieustanne trudności w długofalowym planowaniu domowych budżetów. Przekłada się to na rosnący pesymizm, co w konsekwencji utrwala zmiany w zachowaniach konsumentów – mówi Łukasz Wojciechowski, Partner, Dział Audytu, Lider Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich EY.

 

 

ZOBACZ TAKŻE: Jak COVID-19 wpłynął na finanse Polaków?

 

 

Pandemia wywołała niepokój o stabilność finansową zdecydowanej większości Polaków, niezależnie od pokolenia. Różnica pomiędzy najbardziej niepewną grupą (Baby Boomers – 80%), a najmniej (Generacja Z – 68%) wyniosła zaledwie 12 punktów procentowych. Co ciekawe, Polska znacząco odbiega od średnich światowych, gdzie młodsze pokolenia wykazują większe zaniepokojenie, a starsze – mniejsze (np. Baby Boomers – 80% vs. 64% , a Gen Z – 68% vs 86%). Eksperci z EY są zdania, że z jednej strony może to wynikać z niższego poziomu zamożności nad Wisłą, a jednocześnie dłuższego okresu mieszkania pod jednym dachem przez młode pokolenie Polaków z rodzicami niż ma to miejsce np. w Europie Zachodniej.

 

Wszystko zależy od ceny

 

Z badania wynika, że cena pozostaje najważniejszym kryterium przy dokonywaniu decyzji zakupowych przez Polaków. Na ten czynnik wskazało 56% ankietowanych – w porównaniu do poprzedniej edycji badania to spadek o 3 punkty procentowe. Równie istotny jest odpowiedni stosunek jakości do ceny, co podkreśliło 57% badanych (poprzednio 53%).

 

W dalszym ciągu niemal połowa Polaków mniej wydaje na rzeczy, które nie są im niezbędne. W tym obszarze widać jednak pewien powiew optymizmu. Taką odpowiedź wskazało 46% ankietowych, czyli o 8 punktów procentowych mniej niż cztery miesiące wcześniej. Wskazuje to, że pomimo nieustannego bacznego obserwowania  domowych budżetów, nasi rodacy coraz częściej zaczynają sobie pozwalać na drobne przyjemności. Chętniej sprawiamy je sobie podczas zakupów w punktach handlowych. Pomiędzy okresem luty-czerwiec 2021 roku odsetek osób, które rzadziej odwiedzają sklepy stacjonarne obniżył się aż o 15 punktów procentowych. To jasno wskazuje, że Polacy zwiększyli intensywność aktywności poza domem – czytamy w podsumowaniu badania EY.

 

Subskrypcje zamiast dóbr luksusowych

 

Większa otwartość Polaków na wydatki nie przekłada się na ich stosunek do dóbr luksusowych. Ten segment rynku mierzy się z dużymi wyzwaniami i notuje spadki, a to może oznaczać, że w przyszłości będzie ulegał znacznym przeobrażeniom. W Polsce to jeden z największych przegranych pandemii - zanotował 49% spadek w zainteresowaniu konsumentów. Analiza EY Future Consumer Index wskazuje, że drugą gałęzią gospodarki, która najmocniej odczuła skutki pandemii były sektor rekreacyjny (52% spadek). Problemy w tych segmentach rynku wynikają bezpośrednio z wprowadzanych w przeciągu minionych 2 lat obostrzeń, które ograniczyły mobilność ludzi oraz ich udział w wydarzeniach o charakterze masowym.

 

 

ZOBACZ TAKŻE: Już 3 na 4 Polaków kupuje w e-sklepach

 

 

Konsumenci w miarę możliwości pragną wracać do starych przyzwyczajeń. Jednakże odpowiedzi konsumentów sugerują, że w dłuższej perspektywie mogą oni zmniejszać poziom swojej konsumpcji. W szczególności może to dotyczyć branż, które zyskały najbardziej w okresie obostrzeń. Branże takie muszą liczyć się z potencjalnym spadkiem dochodów. Ważna jest zatem nie tylko adaptacja do obecnej sytuacji, ale i przygotowanie strategii działania na przyszłość. Dotyczy to tych branż którzy zyskali dzięki pandemii jak i tych w które pandemia uderzyła najmocniej  – podsumowuje Grzegorz Przytuła, Associate Partner EY-Parthenon, ekspert Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich EY.

 

Polaków wydatki na dom

 

Dzięki większej ilości czasu spędzanego w domu, znaczna część respondentów zwiększyła swoje wydatki na remonty i domowe usprawnienia oraz rozrywkę. 22% konsumentów deklarowało zwiększenie funduszy na ten obszar, minimalnie więcej, bo 23% osób ogranicza wydatki.

 

Zyskały za to aspekty będące bezpośrednim efektem pandemicznych ograniczeń tj. dostawy artykułów spożywczych oraz subskrypcji. Jednocześnie obie kategorie znalazły się w gronie sektorów gospodarki, które w kolejnych latach mogą mierzyć się ze spadkami. Ma to bezpośredni związek ze zmianą cyklu zachowań konsumentów w okresie post-pandemicznym m.in. 31% Polaków jest przekonanych, że w przeciągu 3 lat sposób robienia zakupów wróci do stanu przed epidemią – wskazują autorzy analizy przedstawiającej wyniki badania.

 

 

Dziękujemy, że jesteś z nami. By otrzymywać od nas aktualne i wartościowe treści 

ZAPISZ SIĘ DO BEZPŁATNEGO NEWSLETTERA portalu www.biznes.meble.pl

 

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:

Najczęściej czytane

  • Targi MEBLE POLSKA przełożone
    Z powodu obostrzeń w ubiegłym roku stacjonarna wersja targów MEBLE POLSKA nie doszła do skutku. Zamiast nich, w maju 2021 roku, zorganizowane zostały targi online. Grupa MTP była jednak zdeterminowana, aby w 2022 roku targi MEBLE POLSKA wróciły do stacjonarnego formatu. W...
  • Nowa data 60. edycji Salone del...
    60. edycja targów Salone Internazionale del Mobile została przeniesiona z kwietnia na czerwiec 2022 roku. W celu zorganizowania jubileuszowej odsłony, która w pełni odzwierciedlałaby znaczenie tego wydarzenia, Zarząd FederlegnoArredo Eventi, w porozumieniu z Fiera Milano,...
  • Jak sprzedawać meble przez...
    Z raportu Santander Bank Polska „E-commerce B2B – biznes w sieci. Perspektywa branży meblarskiej”, który powstał pod patronatem Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, wynika, że polska branża meblarska wykazuje relatywnie niską adopcję...
  • 10 najważniejszych wydarzeń...
    Organizowany przez „BIZNES.meble.pl” plebiscyt na najważniejsze wydarzenie 2021 roku trwał od 10 do 19 stycznia 2022 roku. W tym roku nominowaliśmy 25 wydarzeń, spośród których Internauci wyłonili 10, przyznając im największą liczbę głosów. W tegorocznej...
  • Branża bije rekord, eksperci...
    W beczce miodu, jaką jest rekordowy rok dla polskich producentów mebli, łyżkę dziegciu stanowi rentowność produkcji. Jak podaje B+R Studio, przychody branży meblarskiej w Polsce wyniosły w 2021 roku 59,9 mld złotych, co daje 18% wzrost r/r. Według prognoz w 2022 roku przychody...
  • Zwiedzający z 50 krajów na...
    Wśród zarejestrowanych międzynarodowych kontraktacjach meblowych zwiedzających z zagranicy najwięcej jest osób z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech, Francji, Rumunii, Litwy, Belgii, Ukrainy, Węgier, Łotwy, Holandii i Słowacji. Swój udział w targach zapowiedzieli także...
  • Zagłosuj na najważniejsze...
    10 stycznia 2022 roku wystartowało głosowanie na najważniejsze dla branży meblarskiej wydarzenie minionego roku. Organizatorem plebiscytu, który potrwa do 19 stycznia, jest redakcja „BIZNES.meble.pl”. By wziąć udział w głosowaniu wystarczy do środy 19 stycznia wskazać...
  • Co się zmienia na rynku...
    Z danych Eurostatu za 2019 rok wynika, że w Polsce na jedną osobę statystycznie przypada 1,1 pokój. Ten wynik plasuje nasz kraj na ostatnim miejscu, ex aequo z Rumunią i Chorwacją. O czym świadczą te liczby? Prawie 38% Polaków żyje w przepełnionych mieszkaniach. Sytuacja...
  • Kto się boi koncentracji w...
    Niemiecki Federalny Urząd Kartelowy początkowo miał wiele wątpliwości dotyczących połączenia grupy Krieger/Höffner (KHG) z grupą Begros, ale wszystkie udało się rozwiać dzięki zmianom dokonanym w pierwotnym planie koncentracji. Zielone światło dla koncentracji w niemieckim...
  • Zmiana terminu Proposte
    To już oficjalna informacja - Proposte 2022 zostało przesunięte. Odbędzie się w kwietniu i w tym samym miejscu, w Villa Erba w Cernobbio w północnych Włoszech, ale zostało przełożone na koniec miesiąca. Z komunikatu wydanego przez organizatorów wynika, że najbliższą...
  • UE i Rosja w sporze o drewno
    Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce poinformowało, że Unia Europejska wystąpiła o przeprowadzenie konsultacji z Rosją w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO) w sprawie ograniczeń eksportowych nałożonych przez ten kraj na produkty z drewna. Czego dotyczy spór...

Inne artykuły

Aktualności
  • Na co chcą wydawać Polacy?
    Wyniki czwartej odsłony polskiej edycji badania EY Future Consumer Index nie pozostawiają złudzeń – aż 3/4 Polaków jest zaniepokojonych wpływem pandemii koronawirusa na ich finanse. W przeciągu czterech miesięcy ich odsetek wzrósł o 18 punktów procentowych do...
  • Branża bije rekord, eksperci biją na alarm
    W beczce miodu, jaką jest rekordowy rok dla polskich producentów mebli, łyżkę dziegciu stanowi rentowność produkcji. Jak podaje B+R Studio, przychody branży meblarskiej w Polsce wyniosły w 2021 roku 59,9 mld złotych, co daje 18% wzrost r/r. Według prognoz w 2022 roku przychody...
  • Kolejne targi odwołane
    W porozumieniu z organizacją branżową PUFF (Presentgrossisternas Företagarförening) zadecydowano o odwołaniu targów Formex. Decyzja ta została podjęta ze względu na kolejną falę COVID-19, wzmocnioną szybką ekspansją wariantu Omicron w Szwecji, jak również w...
  • Nowa data 60. edycji Salone del Mobile.Milano
    60. edycja targów Salone Internazionale del Mobile została przeniesiona z kwietnia na czerwiec 2022 roku. W celu zorganizowania jubileuszowej odsłony, która w pełni odzwierciedlałaby znaczenie tego wydarzenia, Zarząd FederlegnoArredo Eventi, w porozumieniu z Fiera Milano,...
  • UE i Rosja w sporze o drewno
    Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce poinformowało, że Unia Europejska wystąpiła o przeprowadzenie konsultacji z Rosją w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO) w sprawie ograniczeń eksportowych nałożonych przez ten kraj na produkty z drewna. Czego dotyczy spór...
Nowości produktowe
  • Noti - Algo
    Dostępny jest w dwóch opcjach wykończenia: ze sklejki oraz w wersji tapicerowanej. Kolekcja „Algo” sprawdzi się zarówno w przestrzeniach publicznych takich, jak kawiarnie, poczekalnie, lobby i pokoje hotelowe oraz biura, ale też we wnętrzach mieszkalnych: w salonie...
  • O.Floor - Eastwood
    Można wybrać spośród nich podłogę idealną do salonu z kuchnią w stylu skandynawskim, nowoczesnej sypialni połączonej z łazienką, ale także ruchliwego holu o loftowym charakterze. Dystrybutorem podłóg marki O.Floor jest Dekorian Home.
  • Ton - P.O.V.
    Nowa, oparta na tych zasadach, kolekcja „P.O.V.”, umożliwia skonfigurowanie prawie 70 wariantów stołów na centralnej podstawie, uzupełnia ją taboret, który można sztaplować. Modułowy system nadaje się do niemal każdego rodzaju wnętrz, a swoją nazwą...
  • Desiva - Salvia
    Półki wewnętrzne są z płyty laminowanej, natomiast materiał zewnętrzny to stal malowana proszkowo. Komoda może zostać wykonana na zamówienie pod dopasowane do potrzeb klienta wymiary. Fot. Matylda Polak.
  • Labra - Haloo
    Powstaje ona na bazie odpowiednio przetworzonych odpadów. „Haloo” jest rozwiązaniem 2 w 1, ponieważ uwzględnia potrzeby akustyczne oraz pełni funkcję zaawansowanych, nowoczesnych lamp.

Artykuły podobne

  • Czy na zakupowej liście Polaków są meble?
    Raport Danae i OLX pokazuje preferencje zakupowe osób, które podczas wakacji pozostały w domu. Jaką rolę w zakupach Polaków odgrywa e-commerce?
  • Sprzedaż mebli w czerwcu - najnowsze dane!
    Czy sprzedaż detaliczna rośnie zgodnie z przewidywaniami, a Polacy przekonali się do zakupów w sieci? Jak wyglądają najświeższe dane obejmujące sprzedaż mebli przez Internet?
  • Czy wzrost cen ograniczy zakupy Polaków?
    Pandemia zmieniła stosunek Polaków do pieniądze, a rosnące ceny skłaniają ich do oszczędności. Ilu Polaków planuje zmniejszyć wydatki i w jakich obszarach?
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!