Podziel się:

Łańcuchy dostaw coraz bardziej zagrożone

03-10-2021
Do schowka
Dwuletnie obciążenie pracowników transportu zbiera żniwo. Organizacje transportowe przestrzegają przed upadkiem systemu i alarmują, że globalne łańcuchy dostaw zaczynają się załamywać.
 
Krajowa Sekcja Morska Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność” opublikowała apel światowych przywódców organizacji transportowych, w którym wezwali oni ONZ do zakończenia kryzysu humanitarnego pracowników łańcucha dostaw. Pismo wystosowane przez IATA, ICS, IRU i ITF to ostrzeżenie przed upadkiem światowego systemu transportowego.
 
Problemy wynikające z przerwania łańcuchów dostaw od początku pandemii odczuwa branża meblarska. Z jednej strony są to braki materiałów, komponentów i okuć, z drugiej wzrosty cen. Ten temat został poruszony podczas Okrągłego Stołu poświęconego przyszłości sektora meblarskiego, który 15 września 2021 roku zorganizowała Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli. W trakcie spotkania podkreślano, że źródłem wzrostu cen  okuć są rosnące ceny frachtu z Chin i zwiększone bufory magazynowe. Poinformowano, że koszt frachtu kontenera 20 stóp wzrósł z 1 600 dolarów do nawet 11 tys. dolarów. Specjaliści zaznaczyli również, że  znacznie obniżyła się terminowość dostaw
 
 

Na czym polega kryzys w transporcie?

 
 
Jak poinformowała Krajowa Sekcja Morska Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”, światowe organizacje i związki zawodowe drogowców, pracowników morskich oraz lotnictwa wezwały szefów światowych rządów, zebranych na Zgromadzeniu Ogólnym ONZ, do zakończenia „globalnego kryzysu humanitarnego w łańcuchu dostaw”.
 
 
 
 
W liście otwartym opublikowanym w dniu debaty generalnej Zgromadzenia Ogólnego ONZ w Nowym Jorku przedstawiciele Międzynarodowego Związku Transportu Drogowego (IRU), Międzynarodowego Zrzeszenia Transportu Lotniczego (IATA), Międzynarodowej Izby Żeglugi (ICS) oraz Międzynarodowej Federacji Transportowców (ITF), wystosowali do szefów światowych rządów apel o przywrócenie swobody przemieszczania się dla pracowników transportu.
 
Podczas pandemii wszyscy pracownicy transportu utrzymywali światowy handel, ale pandemia zebrała wśród nich swoje żniwo. W szczytowym momencie kryzysu związanego z podmianą załogi 400 000 marynarzy nie było w stanie opuścić swoich statków, niektórzy z nich pracowali nawet przez 18 miesięcy dłużej niż przewidywały to ich pierwotne kontrakty. Loty zostały ograniczone, a pracownicy lotnictwa zmierzyli się z niespójnymi wymaganiami dotyczącymi granic, podróży, ograniczeń i szczepień. Dodatkowe, systemowe i nieprzewidywalne, kontrole na granicach drogowych sprawiły, że tysiące kierowców ciężarówek musiało czekać czasami tygodniami, w niehigienicznych warunkach, bez odpowiednich udogodnień, zanim mogli zakończyć swoją podróż i wrócić do domu - taką informację opublikowała Krajowa Sekcja Morska Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”.
 
 
 
 

Dlaczego z rozwiązaniem kryzysu należy się śpieszyć?

 
 
Gdy dwuletnie obciążenie pracowników transportu zbiera swoje żniwo - globalne łańcuchy dostaw zaczynają się załamywać. Szefowie organizacji i związków transportowych ostrzegli państwa, które nie słuchały i nie podejmowały zdecydowanych i skoordynowanych działań a także wezwali szefów rządów do zaprzestania przerzucania się winą między rządami i zaapelowali o rozwiązania tego kryzysu zanim ponownie nadchodzący świąteczny sezon zwiększy popyt na fracht i spowoduje kolejną presję na łańcuchy dostaw.
 
List wystosowały organizacje reprezentujące ponad 20 bilionów dolarów światowego handlu rocznie i 65 milionów światowych pracowników transportu, ponad 3,5 miliona firm zajmujących się frachtem drogowym i lotniczym oraz ponad 80% światowej floty handlowej.
 
W liście wzywają do:
 
- Przyznania pracownikom transportu pierwszeństwa w otrzymywaniu szczepionek uznawanych przez WHO.
 
- Stworzenia znormalizowanego procesu przedstawiania poświadczeń zdrowotnych.
 
Kwestie te zostaną poruszone przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) i Międzynarodową Organizację Pracy (ILO) na Zgromadzeniu Ogólnym  oraz w kontaktach z rządami krajowymi.
 
Wszystkie sektory transportu odnotowują niedobór pracowników i spodziewają się, że w wyniku złego traktowania milionów ludzi podczas pandemii, łańcuchy dostaw zostaną jeszcze bardziej zagrożone.
 
Przedstawiciele organizacji transportowych zwrócili uwagę na to, że przez cały okres pandemii ministerstwa transportu nie potrafiły współpracować z ministerstwami zdrowia, aby poprawić sposób w jaki traktowano pracowników transportu w związku z ograniczeniami w podróżowaniu. Dopóki szefowie rządów nie wprowadzą zmian, kryzys humanitarny i kryzys w łańcuchach dostaw będzie trwał w nieskończoność i spowoduje jeszcze większe utrudnienia.
 
 
 
 

Jakie jest stanowisko światowych organizacji transportowych?

 
 
Oto co na temat globalnego kryzysu w łańcuchach dostaw powiedzieli przywódcy organizacji transportowych z całego świata:
 
Guy Ryder, dyrektor generalny MOP, poinformował: Ten problem został poruszony w ubiegłym roku na Zgromadzeniu Ogólnym ONZ przez sekretarza Antonio Guterresa i ważne jest aby delegaci na tegorocznym spotkaniu w Nowym Jorku zdali sobie sprawę ze swojej odpowiedzialności. Ogromne znaczenie ma fakt, że to szefowie organizacji reprezentujących miliony pracowników transportu na całym świecie poprosili rządy o podjęcie pilnych działań i zniesienie ograniczeń, które obciążają pracowników, ich rodziny i globalne łańcuchy dostaw. Jest to wezwanie, którego dłużej nie można ignorować.
 
Guy Platten, sekretarz generalny ICS, podkreślił, że dwa tematy tegorocznego Zgromadzenia Ogólnego to: prawa człowieka i odporność: Biorąc pod uwagę fakt, że pracownicy transportu, w obliczu ogromnych trudności, wykazali nieopisany wprost poziom odporności, wzywamy ONZ i głowy państw do ostatecznego podjęcia zdecydowanych i skoordynowanych działań w celu rozwiązania tego kryzysu.
 
W ciągu ostatnich 18 miesięcy pracownicy lotnictwa wykazali się niezwykłą elastycznością aby utrzymać otwarte światowe szlaki handlowe. A wszystkie te, niepotrzebne, wyzwania przez nieskoordynowane, niezharmonizowane i czasami sprzeczne środki przeciwko COVID-19  wdrożone przez rządy. Taka sytuacja, zwłaszcza gdy w okresie ożywienia rośnie popyt, jest niemożliwa do utrzymania. Nadszedł czas aby WHO i MOP zebrały razem państwa w celu uzgodnienia globalnego, zharmonizowanego, zestawu środków dotyczących załóg, które ułatwiają światową łączność - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
 
Stephen Cotton, sekretarz generalny ITF, przestrzegał: Pomimo zaniechania światowych liderów to pracownicy transportu utrzymywali globalne łańcuchy dostaw i ludzi w ruchu. Pracowali przy zamkniętych granicach, bez możności powrotu do domu, braku dostępu do opieki zdrowotnej, restrykcyjnych wymogach dotyczących kwarantanny i całkowitej niepewności wynikającej z nieudolności rządów. I szczerze mówiąc – mają już dość. Nadszedł czas aby szefowie rządów zareagowali na potrzeby tych pracowników, jeśli nie – to będą odpowiedzialni za załamanie się łańcuchów dostaw oraz niepotrzebną śmierć i cierpienie pracowników i obywateli dotkniętych kryzysem. Ta krew i ten chaos będą na ich rękach.
 
Kierowcy ciężarówek pracowali niestrudzenie przez cały okres pandemii aby utrzymać ruch towarów, mimo że ograniczenia na granicach często były bezcelowe, nieskoordynowane a nawet niebezpieczne dla zdrowia kierowców. Pogorszyło to chroniczne niedobory kierowców. Są oni niezbędnymi pracownikami: rządy muszą działać i pozwolić im wykonywać ich kluczową pracę - skomentował Umberto de Pretto, sekretarz generalny IRU.
 
 

Dziękujemy, że jesteś z nami. By otrzymywać od nas aktualne i wartościowe treści ZAPISZ SIĘ DO BEZPŁATNEGO NEWSLETTERA portalu www.biznes.meble.pl

 

Dziękujemy, że jesteś z nami. By otrzymywać od nas aktualne i wartościowe treści ZAPISZ SIĘ DO BEZPŁATNEGO NEWSLETTERA portalu www.biznes.meble.pl

 

Umberto de Pretto, sekretarz generalny IRU, powiedział: 
Umberto de Pretto, sekretarz generalny IRU, powiedział: 
Willie Walsh, dyrektor generalny IATA, powiedział: 
Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:

Najczęściej czytane

  • „Meblarski 1000”, czyli...
    Rok, w którym wybuchła pandemia, wbrew obawom, okazał się dla polskiego meblarstwa rokiem nadspodziewanie dobrym. Podstawowe wskaźniki rentowności osiągnęły najwyższe poziomy od trzech ostatnich lat. Szczegółowych informacji dostarcza „Meblarski 1000 –...
  • Jakie są prognozy dla eksportu...
    Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli zleciła przygotowanie raportu „Prognoza eksportu 2021”. Analiza przeprowadzona przez B+R Studio Tomasz Wiktorski zawiera informacje o eksporcie mebli ogółem i według krajów, jego dynamice w...
  • E-commerce na przełomie...
    Coroczną lawinę zakupów tradycyjnie uruchamia już Black Friday, a atmosferę podkręca przypadający na najbliższy poniedziałek - Cyber Monday. Tymczasem zaległości e-commerce przekraczają 292 mln zł, choć na szczęście rosną wolniej niż przed pandemią. Promocje w sieci to...
  • Pod presją rosnących cen i...
    Rosnące ceny i wzrost konkurencji - to dwa największe wyzwania, przed którymi stoi przemysł drzewny w Polsce. Według Krajowego Rejestru Długów zadłużenie branży drzewnej wynosi obecnie 136,8 mln zł. Średnie zaległości jednej firmy z tego sektora to 54,3 tys. zł....
  • Ceny materiałów nie przestają...
    Grupa PSB Handel po raz kolejny prześledziła ceny wiodących materiałów dla budownictwa oraz domu i ogrodu. Przeprowadzona analiza pozwala obserwować zmiany trendów. Ceny w październiku 2021 r., w stosunku do października 2020 r., średnio wzrosły o 20,5%. Odnotowano wzrosty we...
  • Świąteczny „BIZNES.meble.pl"...
    Najbardziej wyczekiwane wydanie 2021 roku właśnie trafiło na rynek. Jego wartość zwiększa wydawany od 11 lat dodatek specjalny: „Złota 200 – zestawienie największych producentów mebli w Polsce”. By zapoznać się z najnowszym raportem wystarczy kliknąć:...
  • Sklepy w Polsce według GUS
    Jak podał GUS - w 2020 roku w Polsce, według wstępnych danych - wartość dodana brutto wytworzona przez podmioty prowadzące działalności o charakterze usługowym stanowiła 65,7% wartości dodanej brutto całej gospodarki narodowej. Jednocześnie w jednostkach tych pracę znalazło 58,6%...
  • JYSK zaskakuje wynikami
    JYSK w Polsce dynamicznie się rozwija, otwierając nowe sklepy oraz modernizując dotychczasowe, wzmacnia wielokanałowość sprzedaży, jak i zwiększa asortyment produktów związanych ze zrównoważonym rozwojem. JYSK Polska w liczbach Całkowita sprzedaż, wliczając eksport,...
  • Projektowanie „drewno na...
    Jak mówi Nina: „Dostrzegamy, że projektanci stają się znacznie odważniejsi przy wyborze drewna. Są coraz bardziej świadomi tego, jak można używać słojów drewna… jako palety kolorów”. Podkreśla też trzy tematy pojawiające się w projektowaniu...
  • Marki, twórcy i biznes...
    Poznaj na miejscu najważniejsze marki i twórców, spotkaj się z partnerami biznesowymi i przygotuj swój biznes na przyszłość: w styczniu 2022 r. swoje drzwi otworzą targi imm cologne, pierwsze po pandemii tak duże wydarzenie na żywo w branży wyposażenia wnętrz. Czy...
  • Finał konkursu „Diament...
    16. edycja konkursu „Diament Meblarstwa”, organizowanego przez Wydawnictwo meble.pl, wydawcę miesięcznika „BIZNES.meble.pl” oraz Grupę Meble.pl S.A., dobiega końca. W tym roku kapituła miała za zadanie ocenić ponad 100 produktów: mebli, a także...
  • Co grozi branży meblarskiej?
    Pomimo tego produkcja sprzedana przemysłu meblarskiego w całym 2021 r. powinna być o minimum kilka procent r/r wyższa, a przemysł meblarski na tle innych sektorów przemysłowych w Polsce ma najwyższy wskaźnik wykorzystania mocy produkcyjnych. Wzrost sprzedaży (po III kwartale 18,9%...
  • Euler Hermes docenia polskich...
    „Diamenty Meblarstwa” to nie tylko docenienie poszczególnych firm, ale i osiągnięć całej branży meblowej. Wzrost sprzedaży, skuteczna ekspansja to nie jest tylko kwestia ostatniego roku-dwóch, nie tylko efekt skutek pandemicznego zwiększenia popytu na meble ze...

Inne artykuły

Aktualności
  • Droższe materiały, większe długi, wyższe ceny
    125,6 mln zł – tyle wynosi obecnie zadłużenie branży meblarskiej. Od początku pandemii zwiększyło się o blisko 18 mln zł. Większość, bo aż 70% tej kwoty stanowi zadłużenie najmniejszych firm, czyli JDG-ów. I choć popyt na meble w koronakryzysie wzrósł, to nie...
  • Projektowanie „drewno na drewnie”: odkryj kluczowe trendy nowości Formica Group
    Jak mówi Nina: „Dostrzegamy, że projektanci stają się znacznie odważniejsi przy wyborze drewna. Są coraz bardziej świadomi tego, jak można używać słojów drewna… jako palety kolorów”. Podkreśla też trzy tematy pojawiające się w projektowaniu...
  • Finał konkursu „Diament Meblarstwa 2022”
    16. edycja konkursu „Diament Meblarstwa”, organizowanego przez Wydawnictwo meble.pl, wydawcę miesięcznika „BIZNES.meble.pl” oraz Grupę Meble.pl S.A., dobiega końca. W tym roku kapituła miała za zadanie ocenić ponad 100 produktów: mebli, a także...
  • E-commerce na przełomie 2021/2022
    Coroczną lawinę zakupów tradycyjnie uruchamia już Black Friday, a atmosferę podkręca przypadający na najbliższy poniedziałek - Cyber Monday. Tymczasem zaległości e-commerce przekraczają 292 mln zł, choć na szczęście rosną wolniej niż przed pandemią. Promocje w sieci to...
  • Ceny materiałów nie przestają rosnąć
    Grupa PSB Handel po raz kolejny prześledziła ceny wiodących materiałów dla budownictwa oraz domu i ogrodu. Przeprowadzona analiza pozwala obserwować zmiany trendów. Ceny w październiku 2021 r., w stosunku do października 2020 r., średnio wzrosły o 20,5%. Odnotowano wzrosty we...
Nowości produktowe
  • Philips - Philips OLED+986
    Zarówno w przypadku dźwięku telewizyjnego, jak i przy odtwarzaniu samej muzyki. Obudowa głównego głośnika jest zamontowana na podstawie pod telewizorem, zaś moduł odpowiadający za wysokie tony pozwala uwydatnić najmniejsze detale. Zaawansowany system dźwięku wraz z...
  • HM Helvetia Meble - Sintra
    Bryły wyróżnia innowacyjne rozwiązanie technologiczne, dzięki któremu TV komoda i stolik wyposażone są w funkcję rozsuwania i można je dopasować do potrzeb i warunków mieszkaniowych klienta. TV komodę można przedłużyć z 200 cm do 240 cm, natomiast stolik kawowy w...
  • Candy - Chłodziarka do wina CW 154 EEL/N
    Urządzenie ma wbudowany moduł łączności wi-fi, dzięki czemu można sterować nią za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak telefon, czy tablet. Dedykowana aplikacja simply-Fi pozwala zdalnie zarządzać ustawieniami chłodziarki – wybierać konkretne programy z temperaturą...
  • LEDIN - Czujniki Merrytek
    To opatentowana technologia, która służy do wykrywania ruchu i oddechu, dzięki czemu stanowi doskonałe rozwiązanie w każdym inteligentnym domu lub budynku usługowym. Poprawia komfort użytkowania oraz generuje oszczędność energii, co w obecnych czasach stanowi priorytet...
  • Hubertus - Stół Viva 2 Print
    Podtrzymują one blat, na którego powierzchnię nałożono nadruk doskonale imitujący marmur. W złożonej formie stół ma następujące wymiary: długość: 160 cm, szerokość: 89 cm. Specjalne wkładki umieszczone pod blatem stołu umożliwiają jego wydłużenie do 208 cm lub 256...

Artykuły podobne

  • Jysk z nową powierzchnią magazynową
    Obiekt o powierzchni użytkowej 54 tys. m kw., odebrany od Grupy Antczak, generalnego wykonawcy LOOGIC Park Radomsko, to nowy magazyn zewnętrzny Centrum Dystrybucji Jysk w Radomsku.
  • Jeden z największych magazynów IKEA na świecie
    Mija 20 lat od rozpoczęcia działalności Centrum Dystrybucyjnego IKEA. Centrum w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego, które zaopatruje w towar aż 35 placówek szwedzkiej sieci w 12 krajach.
  • 2021 z kolejnym rekordem polskich meblarzy?
    Pandemia przewróciła świat do góry nogami. Ucierpiały gospodarki większości krajów świata, a także wiele branż. Polskie meblarstwo z tego bezprecedensowego kryzysu wyszło obronną ręką.
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!