Podziel się:

Jak sprzedawać meble przez Internet?

23-01-2022
Do schowka
Od początku pandemii obroty detaliczne w kanale e-commerce wzrosły niemal dwukrotnie, a jedną z najszybciej rosnących kategorii w tym czasie było wyposażenie wnętrz, m.in. meble.

 

Z raportu Santander Bank Polska „E-commerce B2B – biznes w sieci. Perspektywa branży meblarskiej”, który powstał pod patronatem Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, wynika, że polska branża meblarska wykazuje relatywnie niską adopcję rozwiązać B2B e-commerce i cyfrowych narzędzi sprzedaży do klientów biznesowych. Zaledwie 21% badanych firm z tego sektora prowadzi sprzedaż przez Internet.

 

Co więcej, pomimo ograniczeń w handlu tradycyjnym, które spowodowała pandemia, blisko połowa firm nie uważa, żeby rozwój e-commerce w branży meblarskiej znacząco przyspieszył. Nie wynika to jednak z opóźnienia technologicznego – zakupy w sieci są wśród producentów mebli równie popularne, jak w innych branżach. Firmy meblarskie tłumaczą to specyfiką  produktów.

 

Jest wiele podobieństw między branżą meblową i branżą fashion – meble, w szczególności meble tapicerowane, to produkt którego trzeba dotknąć, zobaczyć, wypróbować, zanim podejmie się decyzję o zakupie. E-commerce B2B jest ogromną szansą dla branży, jednak wymaga to od firm nowych kompetencji i dużego wysiłku w przygotowanie cyfrowych materiałów dla klienta biznesowego – wyjaśnia Krzysztof Kobus, prezes Zarządu Sweet Sit, export manager Gala Collezione.

 

Jak przebiega transformacja cyfrowa branży meblarskiej?

 

Cyfryzacja branży meblarskiej nabiera rozpędu, ale wymaga od firm nowych kompetencji. Po niemal dwóch latach pandemii krajowa branża meblarska wyszła na prostą. Producenci mebli już w październiku 2021, wyrównali poziom produkcji sprzedanej z całego 2020 roku, a po 11 miesiącach zanotowali blisko 20% wzrost r/r.

 

Polskie firmy świetnie radzą sobie także ze sprzedażą na zagraniczne rynki. Eksport, który stanowi 2/3 obrotów branży, notuje blisko 20% dynamikę wobec 2020 roku. 

 

Od wybuchu pandemii obroty detaliczne w kanale e-commerce wzrosły niemal dwukrotnie, a jedną z najszybciej rosnących kategorii w tym czasie było szeroko rozumiane wyposażenie wnętrz, w tym m.in. meble. Eksperci zwracają również uwagę na to, że w pandemii skokowo rosło zainteresowanie sprzedażą internetową do klientów biznesowych, e-commerce B2B.

 

Na czym polega sprzedaż hybrydowa?

 

Specjaliści są zdania, że firmy meblarskie mają już dostęp do narzędzi, które są dostosowane do ich potrzeb i specyfiki branży. Kluczowe jest jednak zadbanie o dokładne opisy marketingowe produktów, zdjęcia czy filmy. Narzędzia te nie tylko pomagają sprzedawać przez Internet, ale przede wszystkim stanowią wsparcie tradycyjnych modeli sprzedaży. Z pomocą przychodzi również technologia wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości. Wszystko to ma wesprzeć i odciążyć sprzedawców, dając im więcej przestrzeni do budowania relacji z klientami.

 

Szereg naszych klientów nie przewidziało pandemii, ale dzięki realizacji strategii omnichanell – czyli dobremu budowaniu biznesu offline oraz , drugiej nogi e-commercowej, nawet jeżeli odpowiadała ona za zaledwie kilka – kilkanaście % obrotów. W momencie kiedy pandemia spowodowała całkowite zatrzymanie biznesu offline, B2B e-commerce był w stanie przejąć prawie cały offline i firmy mogły osiągnąć rekordowy rok - wyjaśnia Sebastian Błaszkiewicz, sales director Unity Group.

 

Producenci mebli oraz eksperci technologiczni są zgodni, że w najbliższych latach e-commerce będzie zyskiwać na znaczeniu, a prym będzie wiodła sprzedaż hybrydowa. Połączenie cyfrowych rozwiązań ze specyfiką branży jest wciąż dużym wyzwaniem, jednak należy się spodziewać zmian w kierunku coraz szerszej adopcji e-commerce w branży, tak wśród klientów detalicznych jak i biznesowych. Współcześnie trendy sprzedaży do tych grup przenikają się, ponieważ wraz ze zmianą pokoleniową w działach zakupów i stanowiskach kierowniczych. Firmy coraz częściej chcą kupować przez Internet równie szybko i wygodnie jak dzieje się to w kanale konsumenckim. Z raportu przygotowanego przez Santander Bank Polska wynika, że w przyszłości będziemy obserwować sprzedaż B2B nie tylko przez sklepy internetowe czy platformy typu marketplace, ale również przez social media, czy przez tzw. live commerce.

 

W branży meblarskiej zawsze ważne pozostanie doświadczenie klienta z bezpośredniego kontaktu z produktem. Natomiast w przypadku wystandaryzowanych produktów będziemy z pewnością obserwować rosnącą rolę e-commerce i my również w tym kierunku mocno rozwijamy nasze kompetencje – mówi Sławomir Kucharski, export support director w Black Red White.

 

Bardzo istotne jest też to jakie zmiany zachodzą w gospodarce – producenci mebli najczęściej nie decydują się na wdrożenie e-commerce, ponieważ nie są przekonani, że ich klienci będą z tego korzystać.

 

Czy sprzedaż mebli będzie się przenosić do Internetu?

 

Z naszego raportu jasno wynika, że firmy meblowe wyraźnie częściej od średniej decydują się na wdrożenie e-commerce właśnie pod presją oczekiwań klientów – była to motywacja dla 73% firm wobec średniej dla wszystkich sektorów na poziomie 60%. Producenci mebli upatrują w B2B e-commerce również sposobu na przyspieszenie ekspansji zagranicznej, tak ważnej w branży meblarskiej. Był to jeden z celów dla aż 55% firm, które zdecydowały się na wdrożenie e-commerce wobec średniej dla wszystkich branż na poziomie 24% – podsumowuje Maciej Nałęcz, analityk sektorowy Santander Bank Polska.

 

 

By otrzymywać od nas aktualne i wartościowe treści 

ZAPISZ SIĘ DO BEZPŁATNEGO NEWSLETTERA portalu www.biznes.meble.pl

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:

Najczęściej czytane

  • Czytaj majowy...
    „BIZNES.meble.pl” 5/2022 to ponad 100 stron wiedzy i inspiracji. Nie przestajemy pisać o wojnie, która trwa w Ukrainie. W bieżącym wydaniu znajdziecie teksty i felietony, w których pokazujemy, że to był, jest i będzie - tak długo, jak długo będzie toczyła się...
  • Reprezentuję interesy klienta
    Czym zajmuje się Pani firma? Jako firma spełniamy dwie podstawowe funkcje: doradczą oraz zarządczą. Działamy we wszystkich obszarach związanych ze sprzedażą mebli w internecie. Usprawniamy też procesy wewnątrz firmy, wdrażając nowoczesne narzędzia. Jak to wygląda od strony klienta?...
  • Jak uzyskać tańszą i zdrowszą...
    OIGPM i targi MEBLE POLSKA zapraszają na wykład poświęcony optymalizacji polityki energetycznej i zmniejszeniu kosztów oraz wprowadzeniu zdrowej energii w branży meblowej. Prezentacja odbędzie się w najbliższy wtorek w godzinach 14.30-15.45 na targach MEBLE POLSKA w Sali Zielonej we...
  • Jak zwiększyć sprzedaż w...
    Jak pozyskać nowych klientów sklepu meblowego? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz biorąc udział w profesjonalnych wykładach dla sklepów wnętrzarskich, które już 17 maja odbędą się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Organizatorami szkoleń są...
  • Spotkajmy się na targach MEBLE...
    Targi MEBLE POLSKA są największym wydarzeniem dla branży meblarskiej w Polsce. Podczas targów prezentowana jest oferta największych polskich producentów mebli, a wydarzenie ma charakter międzynarodowych kontraktacji i przeznaczone jest wyłącznie dla branży meblarskiej....
  • 12 maja ruszyła kolejna edycja...
    FSC Furniture Awards to konkurs stworzony przez Forest Stewardship Council®w celu uznania zaangażowania firm z sektora meblarskiego w system FSC i w zrównoważony rozwój . Do udziału w konkursie FSC zaprasza posiadaczy certyfikatów FSC i posiadaczy licencji promocyjnych w...

Inne artykuły

Aktualności
  • Jak przeciwdziałać zmianom klimatu?
    Badanie „Climate change: the CFO’s perspective”, przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte, pokazuje, że przedstawiciele biznesu zaczynają rozumieć potrzebę wychodzenia naprzeciw środowiskowym oczekiwaniom konsumentów, rynków i regulatorów....
  • Targi i kongresy po lockdownie
    Z tego artykułu dowiesz się, że: - Przed pandemią, na koniec 2019 r., czyli w znakomitym dla branży MICE okresie, w bazie danych Krajowego Rejestru Długów widniały 374 firmy z tego sektora, które miały 12,4 mln zł zaległości. - Średni dług przypadający na jedno...
  • Co dalej ze sklepami IKEA w Rosji?
    Nie milkną kontrowersje związane z tzw. listą wstydu. Figurują na niej firmy, które nie zamierzają wycofać się z rosyjskiego rynku. Co prawda nie należy do nich IKEA, która 3 marca ogłosiła wstrzymanie działalności w Rosji, jednak ostatnie dni przyniosły niespodziewane...
  • MEBLE POLSKA: bezpłatne bilety tylko online
    Trwa rejestracja kupców meblowych z Polski i zagranicy, którzy chcą uczestniczyć w wydarzeniu. Do udziału w targach zgłosili się już zwiedzający z 60 krajów. Bezpłatny bilet tylko online do 15 maja Dlaczego warto zarejestrować się online jeszcze przed targami?...
  • Wszystkie problemy branży meblarskiej
    Gdy wydawało się, że polska branża meblarska ma już za sobą kryzys wywołany pandemią i wychodzi z niego silniejsza, na horyzoncie pojawiły się kolejne problemy. Po zastoju z 2020 roku, rok 2021 przyniósł znaczący wzrost sprzedaży, zmalały też długi. Jeszcze w styczniu...
Nowości produktowe
  • Häfele - Matrix S Slim
    Wrażenie robią proste boki (13 mm), dzięki którym szuflada zyskuje minimalistyczny i nowoczesny wygląd, tak pożądany w dzisiejszych kuchniach, łazienkach czy garderobach. Do wyboru są dwa warianty kolorystyczne: biały i czarny matowy oraz trzy wysokości boków. Na uwagę...
  • Annie Sloan - Schinkel Green
    Wyróżniającym się kolorem z nowej palety emulsyjnych farb ściennych jest „Schinkel Green”. Inspiracją, zarówno dla nazwy, jak i samej barwy była postać neoklasycznego architekta i projektanta wnętrz, Karla Friedricha Schinkela, który był promotorem...
  • Schattdecor - Kalamos i Atlas Cedr
    Materiały tekstylne o nieregularnej strukturze, naturalne, wręcz rzemieślnicze w swojej optyce, znajdują zastosowanie głównie na tylnych ścianach i frontach szaf. Kalamos w połączeniu z dekorami drewnopodobnymi lub uni może być użyty jako ciekawy detal, zarówno w...
  • Amix - U098
    Produkt dostępny jest w trzech rozstawach: 96, 128 i 160 mm. Uchwyt występuje w czterech kolorach: BG, czarny, chrom, stal szlachetna.
  • Noti - Banffy
    Zaletą stołka składającego się z kilku nałożonych na siebie kręgów o różnej wielkości jest jego podstawa, która sprawia, że „Banffy” podąża za pozycją osoby siedzącej, lekko odchylając się i zwiększając jednocześnie zakres ruchu. Autorkami...

Artykuły podobne

  • Akademia REHAU – co musisz wiedzieć o adaptacji i różnicach kulturowych, żeby lepiej współpracować w takich zespołach?
    Akademia REHAU to budowanie wiedzy i kompetencji dla Partnerów REHAU. Szkolenia i projekty rozwojowe Akademii zawsze dotykają bieżących wyzwań i odpowiadają na aktualne potrzeby rynku....
  • Trendy na rynku pracy w 2022 roku
    Co planują pracodawcy? Czy najbliższe miesiące upłyną pod znakiem licznych rekrutacji? Dlaczego firmy spodziewają się trudności w pozyskiwaniu pracowników?
  • Trendy e-commerce w branży meblarskiej
    12 stycznia 2022 roku OIGPM organizuje webinar w trakcie którego liderzy branży meblarskiej i eksperci technologiczni opowiedzą o zaletach, trendach i wyzwaniach związanych z B2B e-commerce.
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!