Podziel się:

Import tkanin obiciowych z Turcji do Polski w 2020 roku wzrósł o 31,5%

05-06-2021
Do schowka
Rozmowa z panem Ahmet Öksüz - Prezesem Stambulskiego Stowarzyszenia Eksporterów Tkanin i Surowców

 

BRSTUDIO: Dzień dobry. Turcja to ważny partner dla polskiego przemysłu mebli tapicerowanych – trzeci w rankingu dostawców. A w drugą stronę Polska jest największym w Unii Europejskiej odbiorcą tureckich tkanin. Czy mógłby Pan powiedzieć co wyróżnia turecki przemysł tekstylny?

 

Ahmet Öksüz

Prezes zarządu Stambulskiego Stowarzyszenia Eksporterów Tkanin i Surowców (Istanbul Textile and Raw Materials Exporters Association)

 

. Turecki sektor tkanin i surowców wyróżnia się swoją rozwiniętą infrastrukturą i dynamiką rozwoju, a także długoletnimi tradycjami i integracją przedsiębiorstw tekstylnych. Nasze firmy rozwijają się z dnia na dzień, inwestują w zdolności badawczo-rozwojowe i innowacje.

Położenie Turcji jako pomostu między Europą a Azją daje ogromne szanse tureckiemu przemysłowi tekstylnemu w zakresie logistyki i współpracy międzynarodowej.

Przyszłość przemysłu tekstylnego kryje się w produktach zorientowanych na zrównoważony rozwój. W dążeniu do osiągnięcia celów bardziej ekologicznego, zrównoważonego świata, takich jak Europejski Zielony Konsensus, redukcja śladu węglowego i gospodarka o obiegu zamkniętym, turecki przemysł tekstylny zapewnia wysoki poziom zgodności z międzynarodowymi normami. W tym kontekście kontynuowane są badania nad nowymi projektami w dziedzinie informowania i podnoszenia świadomości sektora, finansowania, którego sektor będzie potrzebował w obszarach takich jak energia odnawialna i logistyka.

Najbardziej charakterystyczną cechą tureckiego przemysłu tekstylnego jest fakt, że jest to jeden z nielicznych krajów, w których można realizować wszystkie etapy produkcji, od włókien po przędzę, od tkanin po wyroby gotowe do noszenia. Turecki przemysł tekstylny i surowcowy może szybko sprostać wymaganiom międzynarodowych nabywców dzięki elastycznej zdolności produkcyjnej, utrzymując z dużym sukcesem przewagę logistyczną. Największym rynkiem eksportowym tureckiego sektora tekstylno-surowcowego są kraje Unii Europejskiej, które pozytywnie wyróżniają się na tle globalnej konkurencji, zwłaszcza butikowym wzornictwem kształtowanym przez popyt.

 

BRSTUDIO: Jaki jest wpływ pandemii na branżę? A jakie są perspektywy rozwoju tego sektora?

 

: Od drugiej połowy 2020 r. turecki sektor tekstylny i surowcowy wszedł w szybki trend ożywienia. Turecki przemysł tekstylny, który ma bardzo bogatą gamę produktów, od surowców po produkty końcowe, pomyślnie przeszedł test pandemii i osiągnął wartość eksportu w wysokości około 9,7 miliarda dolarów w 2020 roku. Ponadto Turcja, która była szóstym największym eksporterem tekstyliów na Świecie w 2019 r., wyprzedziła Koreę Południową w 2020 r. i stała się piątym co do wielkości krajem eksportującym tekstylia. Udział w rynku Unii Europejskiej, która jest największym rynkiem eksportowym, wzrósł z 15 proc. do 17 proc. Różnorodność produktów tureckiego sektora tekstylnego i surowcowego była jednym z najważniejszych czynników silnego ożywienia eksportu.

W 2021 r. branża tekstylna przygotowuje się do nowych rekordów w ramach celów eksportowych. Sektor, który co miesiąc ustanawia nowe rekordy eksportu, ma osiągnąć w 2021 r. wartość eksportu o wartości 12 miliardów dolarów i zwiększyć swój udział w światowym eksporcie.

 

BRSTUDIO: Wiemy, że Polska jest drugim co do wielkości odbiorcą tureckich tkanin. Jak teraz wygląda współpraca? Jakie są doświadczenia?

 

: Polska jest 9. największym rynkiem eksportowym tureckiego przemysłu tekstylnego i surowcowego. Pomimo wszystkich warunków epidemicznych eksport tekstyliów z Turcji do Polski wyniósł w 2020 roku 268 mln dolarów. W okresie styczeń-maj 2021 roku eksport tekstyliów do Polski wzrósł o 44,2% i wyniósł 133 mln dolarów.

Pomimo skutków pandemii eksport tkanin obiciowych z Turcji do Polski w 2020 roku wzrósł o 31,5% do 7 mln dolarów. W okresie styczeń-maj 2021 r. eksport tkanin obiciowych do Polski wzrósł o 77,6% i osiągnął 3 mln dolarów. Udział Polski, drugiego co do wielkości rynku tkanin obiciowych dla Turcji, w eksporcie Turcji wzrósł z 6,6% do 8,1%.

 

BRSTUDIO: Dla polskich producentów jest kilka ważnych rzeczy do współpracy takich jak: elastyczność, stabilna jakość, konkurencyjna cena. Co dziś producenci tkanin z Turcji mogą zaoferować polskiemu przemysłowi meblowemu?

 

:  Jedną z najważniejszych kwestii w procesie zaopatrzenia jest dostarczenie żądanego produktu we właściwym czasie. Badania pokazują, jak ważne są czasy dostawy, które odgrywają rolę w podejmowaniu decyzji o zakupie. Ponieważ Turcja zintegrowała produkcję od surowca do produktu końcowego, zamówiony produkt może dotrzeć do nabywcy w krótkim czasie. Nawet jeśli w ostatnich miesiącach w skali globalnej brakuje kontenerów, to fakt, że dostawcy z Turcji do Europy, gdzie realizowana jest 50% eksportu tekstyliów, nie mają problemów z terminowością, świadczy o jej przewadze logistycznej.

Najbardziej charakterystyczną cechą tureckiego przemysłu tekstylnego jest fakt, że jest to jeden z nielicznych krajów, w których można realizować wszystkie etapy produkcji, od włókien po przędzę, od tkanin po wyroby gotowe do noszenia. Turecki przemysł tekstylny i surowcowy może szybko sprostać wymaganiom międzynarodowych nabywców dzięki elastycznej zdolności produkcyjnej, utrzymując z dużym sukcesem przewagę logistyczną. Największym rynkiem eksportowym tureckiego sektora tekstylno-surowcowego są kraje Unii Europejskiej, które pozytywnie wyróżniają się na tle globalnej konkurencji, zwłaszcza butikowym wzornictwem kształtowanym przez popyt.

 

BRSTUDIO: W dniach 15-18 czerwca odbędzie się internetowe wydarzenie, podczas którego producenci mebli z Polski będą mogli zapoznać się z ofertą wielu producentów tkanin z Turcji. Spotkania odbywać się będą jednej na jeden na platformie ZOOM. Skąd pomysł na to wydarzenie? Dlaczego polscy producenci mebli?

 

: Współpraca kulturalna turecko-polska jest tak głęboka, jak miłość polskiego narodowego i wielkiego poety Adama Mickiewicza do Stambułu. W Stambule jest też „Miasto Polonezköy”, co oznacza „polską wioskę”. Jednak historyczne i kulturowe bliskie stosunki obu krajów nie mogły znaleźć odzwierciedlenia w ich zagranicznych stosunkach handlowych. Polska jest 14. na świecie importerem tekstyliów z importem 5 miliardów dolarów. Turcja zajmuje 3 miejsce jako kierunek importu tekstyliów do Polski. Biorąc pod uwagę, że Turcja ma 6% udział w polskim imporcie tekstyliów, pokazuje to, że handel zagraniczny między obydwoma krajami nie odzwierciedla realnego potencjału.

Polska, która znajduje się w czołówce indeksu „Ease of Doing Business” Banku Światowego, ma szczególne znaczenie w rozwijaniu współpracy dla tureckiego sektora tekstylnego, ze względu na bliskość geograficzną do Turcji oraz fakt, że kraje mają branże, które wzajemnie się uzupełniają. Fakt, że te dwie branże nie konkurują ze sobą, lecz wzajemnie się uzupełniają, będzie odgrywał ważną rolę w budowaniu korzystnych dla obu krajów relacji.

 

BRSTUDIO: Istnieje wiele firm, które już współpracują z tureckimi partnerami. Co można powiedzieć firmom, które jeszcze nie nawiązały relacji? Jak zachęcić ich do współpracy i dołączenia do spotkań online?

 

: Przemysł tekstylny jest jednym z sektorów zapewniających największą wartość dodaną tureckiej gospodarce, zyskuje przewagę konkurencyjną, wyróżniając się na tle konkurencji w skali globalnej etycznym handlem, zgodnością z normami UE, społeczną odpowiedzialnością biznesu oraz kryteriami recyklingu .

W Turcji będącej jednym z nielicznych krajów o zintegrowanej produkcji od surowców po produkty końcowe, największym sektorem przemysłu wytwórczego jest sektor tekstylny i konfekcji z produkcją o wartości 90 miliardów dolarów. Biorąc pod uwagę historyczną infrastrukturę tureckiego przemysłu tekstylnego, silne i zintegrowane zaplecze produkcyjne, logistykę, elastyczną produkcję, wzornictwo butikowe, etyczny handel, realizowana współpraca stwarza ogromne możliwości dla wszystkich interesariuszy.


BRSTUDIO: Dziękuję za rozmowę!

 

AÖ: Dziękuję i zapraszam do uczestnictwa w spotkaniach on-line.

 

Rejestracja na spotkania: https://bit.ly/BRS-TureckieTkaniny

 

Materiał Partnera zewnętrznego.

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:

Najczęściej czytane

  • Wysyłka mebli do Niemiec z...
    Tak więc producenci mebli, dystrybutorzy i właściciele sklepów z wyposażeniem wnętrz myślący o klientach zza zachodniej granicy mają powody do zadowolenia. Ambro Express specjalizuje się w transporcie przesyłek niestandardowych, wielkogabarytowych oraz dłużycowych dla branży...
  • Sprzedaż mebli w czerwcu -...
    Jak podał Główny Urząd Statystyczny - w czerwcu 2021 roku sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 8,6% w ujęciu rocznym i o 3,5% w ujęciu miesięcznym. W okresie styczeń-czerwiec 2021 roku sprzedaż wzrosła r/r o 7,8% (wobec spadku o 5,2% w 2020 roku). ZOBACZ TAKŻE: Ile...
  • Salone del Mobile wraca jako...
    Zaplanowane w dniach 5-10 września w Rho, Fiera Milano, Supersalone ma potwierdzić pozycję Mediolanu i Salone del Mobile.Milano na globalnej arenie designu. Czy będzie pierwszą, dużą, międzynarodową wystawą designu po dłuższej przerwie? ZOBACZ TAKŻE: Salone del Mobile 2021 [UPDATE] W...
  • Co o pierwszym półroczu mówią...
    Na początku wspólnie z B+R Studio przyjrzymy się, jak prezentują się oficjalne dane wartości produkcji sprzedanej mebli w okresie styczeń-czerwiec 2021 roku. Jeszcze przed końcem 2020 roku w raporcie „Polskie Meble Outlook 2021” pojawiła się prognoza, według...
  • Tę branżę porównuje się do...
    W 2021 roku branża opakowań, bo to o niej mowa, urośnie o minimum 8%. Pomimo znaczącego wzrostu cen surowców, prognozy nie pozostawiają złudzeń. W jaki sposób e-commerce przyspiesza wzrost branży opakowań? Jak podkreślają analitycy Santandar Bank Polska, ważnym impulsem...
  • „Diament Meblarstwa” - koniec...
    Pierwszy etap 16. odsłony prestiżowego konkursu „Diament Meblarstwa”, w którym promocyjny koszt zgłoszenia pierwszego produktu wynosi 990 zł + 23% VAT, nieuchronnie zbliża się do końca. Do kiedy obowiązuje cena promocyjna? Promocja potrwa tylko do 30 lipca 2021 roku, ale...
  • Ile Polacy wydają na meble, a...
    Coraz większa świadomość w zakresie rozwiązań projektowych i zainteresowanie designem to główne powody coraz częstszych zmian w domach Polaków - takie wnioski płyną z raportu Homebook.pl. Jakie produkty wyposażenia wnętrz kupują Polacy? Zmiany we wnętrzach najczęściej...
  • Czy wzrost cen ograniczy zakupy...
    Z danych GUS wynika, że w porównaniu z pierwszą połową ub.r. inflacja w pierwszym półroczu 2021 roku wyniosła 3,6%. Najbardziej wzrosły koszty transportu, utrzymania mieszkania i łączności oraz edukacji. Znacząco zdrożała też oferta restauracji i hoteli oraz rekreacji i...
  • Jakie są plusy i minusy...
    Czwarta fala pandemii staje się coraz bardziej realnym zagrożeniem i w związku z tym coraz więcej państw stara się przekonywać obywateli do szczepień. Czy opór przed przyjęciem szczepionki to po części efekt przekonania, że pandemia nie jest taka straszna? Z badania...
  • „Diament Meblarstwa” - 2...
    Trwa pierwszy etap 16. odsłony prestiżowego konkursu „Diament Meblarstwa”, w którym promocyjny koszt zgłoszenia pierwszego produktu wynosi 990 zł + 23% VAT. Ta promocja potrwa tylko do 30 lipca 2021 roku, ale produkty można będzie zgłaszać jeszcze do 11 października - w...
  • Kto wszedł w skład Rady OIGPM?
    20 lipca 2021 roku w Pałacu Mortęgi Hotel & SPA w Mortęgach odbyło się uroczyste posiedzenie nowo wybranej Rady Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. Podczas Walnego Zgromadzenia zorganizowanego w dniu 22 czerwca 2021 roku, członkowie OIGPM ponownie,...
  • To trzeba wiedzieć podróżując...
    W statystyce obrotów towarowych handlu zagranicznego za rok 2020 według ważniejszych krajów, opublikowanej 30 lipca przez Główny Urząd Statystyczny, listę państw, do których Polska najwięcej eksportowała otwierają Niemcy, Czechy, Wielka Brytania, Francja i...

Inne artykuły

Aktualności
  • Dobrze już było, teraz będzie trudniej
    Ubiegły rok, pomimo wielu trudności, choć nie bez strat zakończył się sukcesem polskiej branży meblarskiej. Czas leci jednak bardzo szybko, mamy już koniec drugiego kwartału 2021 r., pandemia nadal trwa, a B+R Studio niezmiennie przygląda się branży meblarskiej. Przeanalizujmy zatem...
  • Ile mebli wyprodukowaliśmy w 2020 roku?
    Jak poinformowało B+R Studio, zgodnie z tradycją w połowie roku GUS publikuje dane dotyczące produkcji sprzedanej mebli za rok ubiegły. Są one wyliczone metodą przedmiotową. W tym roku czekano na nie z jeszcze większą niecierpliwością niż w latach ubiegłych. Powód jest...
  • Czy potrafimy odpoczywać na wakacjach?
    Jak wynika z badania Hays, aż 39% specjalistów i menedżerów nie pamięta kiedy ostatnio przebywało na co najmniej dwutygodniowym urlopie, a 31% nie wyłącza służbowych urządzeń będąc na wakacjach. Pandemia sprawiła, że tysiące ludzi z dnia na dzień zostało zamkniętych...
  • „Diament Meblarstwa” - 2 tygodnie niższej ceny
    Trwa pierwszy etap 16. odsłony prestiżowego konkursu „Diament Meblarstwa”, w którym promocyjny koszt zgłoszenia pierwszego produktu wynosi 990 zł + 23% VAT. Ta promocja potrwa tylko do 30 lipca 2021 roku, ale produkty można będzie zgłaszać jeszcze do 11 października - w...
  • Czy targi SICAM powrócą jesienią?
    Jak dotąd udział w nadchodzącej edycji SICAM - Międzynarodowej Wystawie Komponentów, Akcesoriów i Półfabrykatów dla Przemysłu Meblarskiego - zgłosiło ponad 500 wystawców. Po wymuszonej ubirgłorocznej przerwie, dwunasta edycja ponownie uruchomi wydarzenie,...
Nowości produktowe
  • LG - LG QNED MiniLED
    Dzięki najnowszej technologii odwzorowania barw oraz podświetleniu MiniLED, telewizory zachwycają jakością obrazu, który charakteryzuje się głęboką czernią, precyzyjnym oddaniem barw, wysokim kontrastem i jasnością. Dla klientów przygotowano modele od 65 do aż 86 cali....
  • Pinio - Swing
    Powrót do form sprzed lat i połączenie ich z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi nadał meblom zupełnie nowego wymiaru. W najnowszej kolekcji marki Pinio dostępne są: łóżeczka dziecięce, łóżko, szafy, pojemne komody, biurko i regał.
  • GTV - System bezuchwytowy Vello
    To zestaw pionowych i poziomych profili do szuflad i szafek, które zastępują standardowe uchwyty i pozwalają uzyskać jednolitą, gładką linię frontu mebla. System dostępny jest w 4 wzorach i 4 najmodniejszych kolorach: bieli, czerni, stali szczotkowanej i aluminium. Profile...
  • Glamora - IX Kolekcja Glamora
    Podobnie jak w przypadku wcześniejszych kolekcji – IX i X – uznany europejski producent tworzy niepowtarzalny świat obrazów, dzięki którym łatwo można wzbogacić wnętrze i to w niezwykle różnorodnych formach. Dystrybutor: Dekorian Home.
  • Miuform - Scandic Lagom
    Podstawa z drewna bukowego w naturalnym wybarwieniu i ustawione pod kątem nóżki nadają sofie lekkość. Miła w dotyku tkanina, stonowane kolory, łagodne kształty siedzisk i podłokietnik idealnie wkomponowany w oparcie tworzą ponadczasowy model kanapy, która ma także funkcję...

Artykuły podobne

  • Oras Ventura - tradycja i nowoczesność
    Kolejna nowość w ofercie firmy Oras - nowatorska bateria umywalkowa Ventura - zmienia oblicze łazienki i standardy korzystania z wody. Firma z fińskim rodowodem ponownie wyznacza trendy we...
  • To trzeba wiedzieć podróżując po Europie!
    Od sierpnia zmienia się część zasad dotyczących wjazdu do państw europejskich. Jakie są zalecenia dla osób planujących podróż do Niemiec, Czech, Wielkiej Brytanii, Francji czy Włoch?
  • Kto wszedł w skład Rady OIGPM?
    Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli jest już po pierwszym posiedzeniu nowo wybranej rady. Ile potrwa jej kadencja? Kim są członkowie Rady Izby?
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!