Podziel się:

Handel gorzej, budownictwo i przemysł lepiej

16-11-2021
Do schowka
Co trzecia firma czeka na zapłatę ponad dwa miesiące. Zaległości już przekraczają 38 mld zł i wciąż rosną.


Jedna trzecia mikro, małych i średnich firm zmaga się ze zleceniodawcami, którzy nie chcą płacić przez co najmniej 60 dni od wyznaczonego terminu. W relacjach płatniczych utrzymuje się gorsza sytuacja handlu i lepsza budownictwa oraz przemysłu. Dlaczego dłużnicy zwlekają z przelewem za otrzymane usługi czy towar? Bo sami nie otrzymują płatności na czas albo też kredytują się cudzym kosztem.

 

Wpływu pandemii na jakość rozliczeń przedsiębiorcy już niemal nie widzą – wynika z badania MŚP zrealizowanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.


Z cyklicznego badania wśród 500 mikro, małych i średnich firm wynika, że u progu zakończenia roku, największe kłopoty ze ściąganiem należności ma handel. To już piąty kwartał z kolei, gdy tej branży najtrudniej idzie w rozliczeniach B2B. Jak podaje Instytut Keralla Research w badaniu zrealizowanym dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, tym razem w minionych 6 miesiącach, niesolidnych płatników opóźniających regulowanie zobowiązań przez ponad 60 dni ma 43% firm handlowych. W transporcie i usługach mówi o tym zjawisku jedna trzecia przedsiębiorstw. W budownictwie i przemyśle, gdzie jest stosunkowo najlepiej, problem nierzetelnych kontrahentów sygnalizuje odpowiednio 25% i 23% podmiotów.
 

W ciągu kwartału w trzech na pięć analizowanych branż jakość rozliczeń nieznacznie się poprawiła. Wyjątki to usługi i budownictwo. Biznes budowlany, któremu się pogorszyło, jeśli chodzi o terminowość spływu należności, jako jedyny upatruje przyczyn tego stanu rzeczy w epidemii COVID-19. Co czwarte przedsiębiorstwo budowlane, które czeka przez ponad dwa miesiące na zapłatę, zauważa, że „pandemia zepsuła wcześniej dobrze układające się relacje płatnicze”. Ale to wyjątek, generalnie, MŚP nie łączą już ze skutkami pandemii ani swojego podejścia do terminów płatności od kontrahentów, ani też opóźnień, z jakim płacą im odbiorcy.


Choć po pierwszym lockdownie w zeszłym roku, COVID-19 często leżał u podstaw empatii i wydłużonego oczekiwania na płatność, ale po ponad półtora roku przedsiębiorcy uznają już istnienie koronawirusa za nową normę, w której każdy chcący działać na rynku po prostu musi się odnaleźć. Koniec ze specjalnym traktowaniem czy nawet postrzeganiem, że kłopoty mogą być wynikiem pandemii, choć przecież ta cały czas trwa – zaznacza Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.


Co jest główną przyczyną nieterminowych rozliczeń?


Według przedsiębiorców u podstaw problemów ze ściąganiem należności są najczęściej zatory płatnicze. Zdaniem połowy wierzycieli ich dłużnicy nie płacą, bo nie są w stanie ze względu na trudności z uzyskaniem zapłaty. Jest to przede wszystkim opinia branży handlowej (67%) i przemysłu (58%).


Pozostałe przyczyny są już mniej obiektywne. Prawie czterech na 10 wierzycieli uważa, że opóźnienia są zamierzone, bo zleceniodawca po prostu kredytuje się ich kosztem (33%) lub jeszcze gorzej, działa z myślą o wyłudzaniu towaru czy usług (4%). Ten pierwszy powód niemal równie często wymieniają przedstawiciele wszystkich branż od budownictwa do handlu. Na relacje z oszustami najczęściej skarży się natomiast transport – 6%.


Nie bez znaczenia dla kłopotów ze ściąganiem należności jest też według ankietowanych przedsiębiorców obszar działania. Kilkumiesięczne opóźnienia są swego rodzaju „normą” głównie zdaniem przedstawicieli biznesów przewozowych (53%) i usługowych (32%), nieco rzadziej przemysłu (27%).


W badaniach Keralla Research coraz mniej mikro, małych i średnich firm odpowiada, że kontrahenci przysparzali im problemów z opóźnianiem płatności przez co najmniej 60 dni w ciągu minionego pół roku. Gdy przed rokiem mówiło o tym 45% badanych, teraz jest to 32% Jest więc lepiej, ale czy dobrze?

 

Dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK niestety pokazują znaczące przyrosty zaległości przedsiębiorstw jeśli chodzi o płacenie kontrahentom i firmom finansowym. Tylko w trzecim kwartale tego roku przeterminowane o min. 30 dni zobowiązania wzrosły o 1,3 mld zł, a w ciągu roku o ponad 4 mld zł do 38,5 mld zł. Faktem jest, że samych przedsiębiorstw niesolidnych płatników przybywa znacznie mniej, ich liczba od roku waha się między 320 a 326 tys., obecnie uwzględniając aktywne, zawieszone i zamknięte jest to 324 tys. podmiotów. Opóźnione płatności faktycznie nie rozprzestrzeniają się gwałtownie, ale najwyraźniej w wielu przypadkach mocno pogłębiają się już istniejące zaległości. W takich warunkach relacje z trudnymi płatniczo klientami stają się jeszcze bardziej ryzykowne – mówi Sławomir Grzelczak.

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:

Najczęściej czytane

  • „Meblarski 1000”, czyli...
    Rok, w którym wybuchła pandemia, wbrew obawom, okazał się dla polskiego meblarstwa rokiem nadspodziewanie dobrym. Podstawowe wskaźniki rentowności osiągnęły najwyższe poziomy od trzech ostatnich lat. Szczegółowych informacji dostarcza „Meblarski 1000 –...
  • Jakie są prognozy dla eksportu...
    Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli zleciła przygotowanie raportu „Prognoza eksportu 2021”. Analiza przeprowadzona przez B+R Studio Tomasz Wiktorski zawiera informacje o eksporcie mebli ogółem i według krajów, jego dynamice w...
  • E-commerce na przełomie...
    Coroczną lawinę zakupów tradycyjnie uruchamia już Black Friday, a atmosferę podkręca przypadający na najbliższy poniedziałek - Cyber Monday. Tymczasem zaległości e-commerce przekraczają 292 mln zł, choć na szczęście rosną wolniej niż przed pandemią. Promocje w sieci to...
  • Pod presją rosnących cen i...
    Rosnące ceny i wzrost konkurencji - to dwa największe wyzwania, przed którymi stoi przemysł drzewny w Polsce. Według Krajowego Rejestru Długów zadłużenie branży drzewnej wynosi obecnie 136,8 mln zł. Średnie zaległości jednej firmy z tego sektora to 54,3 tys. zł....
  • Ceny materiałów nie przestają...
    Grupa PSB Handel po raz kolejny prześledziła ceny wiodących materiałów dla budownictwa oraz domu i ogrodu. Przeprowadzona analiza pozwala obserwować zmiany trendów. Ceny w październiku 2021 r., w stosunku do października 2020 r., średnio wzrosły o 20,5%. Odnotowano wzrosty we...
  • Świąteczny „BIZNES.meble.pl"...
    Najbardziej wyczekiwane wydanie 2021 roku właśnie trafiło na rynek. Jego wartość zwiększa wydawany od 11 lat dodatek specjalny: „Złota 200 – zestawienie największych producentów mebli w Polsce”. By zapoznać się z najnowszym raportem wystarczy kliknąć:...
  • Sklepy w Polsce według GUS
    Jak podał GUS - w 2020 roku w Polsce, według wstępnych danych - wartość dodana brutto wytworzona przez podmioty prowadzące działalności o charakterze usługowym stanowiła 65,7% wartości dodanej brutto całej gospodarki narodowej. Jednocześnie w jednostkach tych pracę znalazło 58,6%...
  • JYSK zaskakuje wynikami
    JYSK w Polsce dynamicznie się rozwija, otwierając nowe sklepy oraz modernizując dotychczasowe, wzmacnia wielokanałowość sprzedaży, jak i zwiększa asortyment produktów związanych ze zrównoważonym rozwojem. JYSK Polska w liczbach Całkowita sprzedaż, wliczając eksport,...
  • Projektowanie „drewno na...
    Jak mówi Nina: „Dostrzegamy, że projektanci stają się znacznie odważniejsi przy wyborze drewna. Są coraz bardziej świadomi tego, jak można używać słojów drewna… jako palety kolorów”. Podkreśla też trzy tematy pojawiające się w projektowaniu...
  • Marki, twórcy i biznes...
    Poznaj na miejscu najważniejsze marki i twórców, spotkaj się z partnerami biznesowymi i przygotuj swój biznes na przyszłość: w styczniu 2022 r. swoje drzwi otworzą targi imm cologne, pierwsze po pandemii tak duże wydarzenie na żywo w branży wyposażenia wnętrz. Czy...
  • Finał konkursu „Diament...
    16. edycja konkursu „Diament Meblarstwa”, organizowanego przez Wydawnictwo meble.pl, wydawcę miesięcznika „BIZNES.meble.pl” oraz Grupę Meble.pl S.A., dobiega końca. W tym roku kapituła miała za zadanie ocenić ponad 100 produktów: mebli, a także...
  • Co grozi branży meblarskiej?
    Pomimo tego produkcja sprzedana przemysłu meblarskiego w całym 2021 r. powinna być o minimum kilka procent r/r wyższa, a przemysł meblarski na tle innych sektorów przemysłowych w Polsce ma najwyższy wskaźnik wykorzystania mocy produkcyjnych. Wzrost sprzedaży (po III kwartale 18,9%...
  • Euler Hermes docenia polskich...
    „Diamenty Meblarstwa” to nie tylko docenienie poszczególnych firm, ale i osiągnięć całej branży meblowej. Wzrost sprzedaży, skuteczna ekspansja to nie jest tylko kwestia ostatniego roku-dwóch, nie tylko efekt skutek pandemicznego zwiększenia popytu na meble ze...

Inne artykuły

Aktualności
  • Świąteczny „BIZNES.meble.pl″ i „Złota 200″
    Najbardziej wyczekiwane wydanie 2021 roku właśnie trafiło na rynek. Jego wartość zwiększa wydawany od 11 lat dodatek specjalny: „Złota 200 – zestawienie największych producentów mebli w Polsce”. By zapoznać się z najnowszym raportem wystarczy kliknąć:...
  • Najnowsze wyniki badań „BIZNES.meble.pl”
    Według 75,89% ankietowanych miesięcznik „BIZNES.meble.pl” jest najlepszym czasopismem branży meblarskiej w Polsce. Czego jeszcze dowiedzieliśmy się z wyników przeprowadzonych przez nas w sierpniu i wrześniu br. badań? Jak nas widzą nasi Czytelnicy? Kto czyta miesięcznik...
  • Jakie są prognozy dla eksportu mebli?
    Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli zleciła przygotowanie raportu „Prognoza eksportu 2021”. Analiza przeprowadzona przez B+R Studio Tomasz Wiktorski zawiera informacje o eksporcie mebli ogółem i według krajów, jego dynamice w...
  • Co grozi branży meblarskiej?
    Pomimo tego produkcja sprzedana przemysłu meblarskiego w całym 2021 r. powinna być o minimum kilka procent r/r wyższa, a przemysł meblarski na tle innych sektorów przemysłowych w Polsce ma najwyższy wskaźnik wykorzystania mocy produkcyjnych. Wzrost sprzedaży (po III kwartale 18,9%...
  • Udany restart pomimo pandemii
    Po Cyfrowym Walnym Zgromadzeniu, które odbyło się w 2020 roku, delegaci i członkowie Zarządu zebrali się ponownie w Wiedniu, goszczeni przez austriackie stowarzyszenie FMTI. W spotkaniu uczestniczyli Jürgen Köppel, prezes EUMABOIS i Luigi De Vito, wiceprezes. Głównym...
Nowości produktowe
  • Titus - Slidix
    Jak kontrolować dźwięk i ruch różnego rodzaju wewnętrznych drzwi przesuwnych? Slidix to kompleksowa gama rozwiązań amortyzujących do zastosowań w wewnętrznych systemach drzwi przesuwnych, szafach, systemach szuflad, od prowadnic do szafek po lodówki. Slidix to kompletna...
  • LEDIN - Czujniki Merrytek
    To opatentowana technologia, która służy do wykrywania ruchu i oddechu, dzięki czemu stanowi doskonałe rozwiązanie w każdym inteligentnym domu lub budynku usługowym. Poprawia komfort użytkowania oraz generuje oszczędność energii, co w obecnych czasach stanowi priorytet...
  • HM Helvetia Meble - Sintra
    Bryły wyróżnia innowacyjne rozwiązanie technologiczne, dzięki któremu TV komoda i stolik wyposażone są w funkcję rozsuwania i można je dopasować do potrzeb i warunków mieszkaniowych klienta. TV komodę można przedłużyć z 200 cm do 240 cm, natomiast stolik kawowy w...
  • LG - Lodówki InstaView
    Modele z najnowszej serii wyróżniają się eleganckim designem, ulepszonym systemem „InstaView™ Door-in-Door™” oraz sprawdzonymi rozwiązaniami LG, które zapewniają maksymalną świeżość żywności i wygodę użytkowania. Premiera na polskim rynku w 2021...
  • Hubertus - Stół Viva 2 Print
    Podtrzymują one blat, na którego powierzchnię nałożono nadruk doskonale imitujący marmur. W złożonej formie stół ma następujące wymiary: długość: 160 cm, szerokość: 89 cm. Specjalne wkładki umieszczone pod blatem stołu umożliwiają jego wydłużenie do 208 cm lub 256...

Artykuły podobne

  • Czy grozi nam wirus niewypłacalności?
    Według danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej w I połowie 2021 roku sądy orzekły 8268 upadłości konsumenckich. Dlaczego liczba bankructw systematycznie rośnie?
  • W jakiej kondycji są polskie firmy?
    Trwają zmagania sportowców podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich w Tokio, a ich występy pokazują w jakiej są dyspozycji. A jak obecną kondycję swoich firm oceniają polscy przedsiębiorcy?
  • Zatrudnią? Dadzą podwyżki? Co planują firmy?
    Jak dużo przedsiębiorstw zamierza przyjąć do pracy nowe osoby? Ilu pracodawców byłoby skłonnych do podniesienia pensji pracownikom? Czego oczekują firmy i co oferują?
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!