Podziel się:

E-commerce na przełomie 2021/2022

26-11-2021
Do schowka
W branży e-commerce trwają właśnie żniwa. Czy ostatnie dni 2021 roku zadecydują o tym, w jakiej kondycji firmy wejdą w nowy rok? Czy Polacy zgodnie z deklaracjami zaczną ograniczać wydatki?

 

Coroczną lawinę zakupów tradycyjnie uruchamia już Black Friday, a atmosferę podkręca przypadający na najbliższy poniedziałek - Cyber Monday. Tymczasem zaległości e-commerce przekraczają 292 mln zł, choć na szczęście rosną wolniej niż przed pandemią.

 

Promocje w sieci to tylko preludiom przed grudniowym szaleństwem zakupowym związanym ze świętami i sylwestrem. Prawda jest jednak taka, że dzięki pandemii handel online cały czas jest na dopingu, a mimo to finanse firm z branży e-commerce nie prezentują się najlepiej.

 

Jak pokazują dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK, zaległości e-handlu wobec banków i dostawców wzrosły przez rok o ponad 21 mln zł i przekroczyły 292 mln zł.

 

Mit Czarnego Tygodnia


W tym roku Black Friday nabiera szczególnego wymiaru ze względu na fakt, że przed rokiem pandemia koronawirusa ograniczyła możliwość urządzania szalonych przecen w sklepach stacjonarnych. Jesienny lockdown w handlu został zniesiony w sobotę 28 listopada 2020 roku, a więc dzień po Czarnym Piątku. Z tego względu znacznie większą popularnością cieszyły się promocje w sieci. Według operatora płatności online Blue Media, liczba transakcji w ciągu Czarnego Tygodnia 2020 wzrosła o 91,5& w stosunku do 2019 roku. Teraz wyniki sprzedażowe mogą się rozłożyć także na sklepy handlujące stacjonarnie.

 

Jak wynika z informacji zebranych przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet, liczba sklepów internetowych w Polsce wciąż rośnie, w ciągu ostatnich trzech lat w tempie 25% rocznie. Stawia to Polskę w czołówce najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. W połowie września 2021 r. w KRS zarejestrowanych było w sumie 51 tys. sklepów internetowych – o ponad 6,3 tys. (14%) więcej niż na koniec roku 2020. Jednak, jak wynika z analizy Dun & Bradstreet, tylko 1,5% polskich e-sklepów jest w bardzo dobrej sytuacji finansowej, a w dobrej 23%. Dominują firmy w słabej formie (67%), a w bardzo złej jest ponad 8%. Od początku tego roku działalność zawiesiło ponad 4,4 tys. zarejestrowanych w Polsce sklepów internetowych.

 

 

ZOBACZ TAKŻE: Ranking internetowych sklepów meblowych

 

 

Choć branża jest cały czas na fali wznoszącej, to jednak nie ma wątpliwości, że część sklepów internetowych, jak to się dzieje każdego roku, nie poradzi sobie na rynku. Wyzwaniem jest silna konkurencja również ze sklepami zagranicznymi oraz naturalny z czasem powrót części klientów do zakupów stacjonarnych. Podwyżka stóp procentowych to także zła wiadomość. Z powodu wyższego kosztu kredytów, firmy mogą mieć utrudniony dostęp do kapitału, a te, które już zaciągnęły kredyty, mają wyższe oprocentowanie i wyższe raty swoich zobowiązań – zauważa Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. – Na pewno nie pomaga też wywołana pandemią zmiana nastawienia do konsumpcji i zakupów, którą widać w deklaracjach Polaków. Ale z drugiej strony wiadomo już, że spora część nowo przekonanych do zakupów w sieci pozostanie wierna e-commerce, a dla ograniczających wydatki kuszący może okazać się model sprzedaży z odroczonym terminem płatności, kup teraz, zapłać później – dodaje.


Już co dziesiąty konsument ogranicza wydatki


Trudno wyrokować czy na tegorocznych i przyszłorocznych wyprzedażach Polacy wydają więcej. Choć w zeszłym roku w dwa ostatnie miesiące Polacy zaciągnęli 15% kredytów ratalnych więcej niż średnio w pozostałych miesiącach roku, to należy zauważyć, że rok wcześniej różnica ta wynosiła 25%. Poza tym deklarowane wydatki na organizację świąt Bożego Narodzenia i zakup prezentów w 2020 r. były o 12% niższe niż przed pandemią. Lockdowny i obawy związane również z gospodarczymi i finansowymi konsekwencjami COVID-19 zmieniły nasze nawyki zakupowe. Wprawdzie wraz z trwaniem pandemii trend ten słabnie, ale nadal jednak wiele osób zakłada cięcia wydatków i większą oszczędność.


Jak wynika z badania wykonanego przez Quality Watch na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, ograniczenie wydatków deklaruje 34% Polaków, w tym 24% ankietowanych mówi, że dotyczy to wszystkich wydatków, a 10%, że głównie tych wysokich. Na odreagowywanie pandemii zwiększonymi zakupami handlowcy nie mają co liczyć, bo jest to reakcja marginalna, na którą wskazuje jedynie 1% osób. Ale planowanie to jedno, a realizacja to drugie, bo ponad połowa osób zauważa, że regularnie z powodu nieprzemyślanych, impulsywnych i nietrafionych zakupów traci co miesiąc pieniądze. W większości przypadków chodzi o stosunkowo niewielkie kwoty – do 100 zł miesięcznie (32%), ale są też tacy (5%), którym z tego powodu ubywa z budżetu ponad 200 zł czy nawet powyżej 500 zł (2%).


Ale w warunkach bombardujących zewsząd przecen, promocji i świątecznej atmosfery jest jeszcze trudniej wykazać się silną wolą – przestrzega Sławomir Grzelczak.

 

Badanie Quality Watch zrealizowane dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor w dniach 1-4 października 2021 r., metodą CAWI (komputerowo wspomagany wywiad internetowy) wśród Polaków w wieku 18+. Reprezentatywność ze względu na: wiek, płeć, wielkość miejsca zamieszkania. Próba n=1071

 

 

Dziękujemy, że jesteś z nami. By otrzymywać od nas aktualne i wartościowe treści ZAPISZ SIĘ DO BEZPŁATNEGO NEWSLETTERA portalu www.biznes.meble.pl

 

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:

Najczęściej czytane

  • Nowa data 60. edycji Salone del...
    60. edycja targów Salone Internazionale del Mobile została przeniesiona z kwietnia na czerwiec 2022 roku. W celu zorganizowania jubileuszowej odsłony, która w pełni odzwierciedlałaby znaczenie tego wydarzenia, Zarząd FederlegnoArredo Eventi, w porozumieniu z Fiera Milano,...
  • Zwiedzający z 50 krajów na...
    Wśród zarejestrowanych międzynarodowych kontraktacjach meblowych zwiedzających z zagranicy najwięcej jest osób z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech, Francji, Rumunii, Litwy, Belgii, Ukrainy, Węgier, Łotwy, Holandii i Słowacji. Swój udział w targach zapowiedzieli także...
  • Zagłosuj na najważniejsze...
    10 stycznia 2022 roku wystartowało głosowanie na najważniejsze dla branży meblarskiej wydarzenie minionego roku. Organizatorem plebiscytu, który potrwa do 19 stycznia, jest redakcja „BIZNES.meble.pl”. By wziąć udział w głosowaniu wystarczy do środy 19 stycznia wskazać...
  • Targi MEBLE POLSKA przełożone
    Z powodu obostrzeń w ubiegłym roku stacjonarna wersja targów MEBLE POLSKA nie doszła do skutku. Zamiast nich, w maju 2021 roku, zorganizowane zostały targi online. Grupa MTP była jednak zdeterminowana, aby w 2022 roku targi MEBLE POLSKA wróciły do stacjonarnego formatu. W...
  • Jak sprzedawać meble przez...
    Z raportu Santander Bank Polska „E-commerce B2B – biznes w sieci. Perspektywa branży meblarskiej”, który powstał pod patronatem Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, wynika, że polska branża meblarska wykazuje relatywnie niską adopcję...
  • 10 najważniejszych wydarzeń...
    Organizowany przez „BIZNES.meble.pl” plebiscyt na najważniejsze wydarzenie 2021 roku trwał od 10 do 19 stycznia 2022 roku. W tym roku nominowaliśmy 25 wydarzeń, spośród których Internauci wyłonili 10, przyznając im największą liczbę głosów. W tegorocznej...
  • Trendy na rynku pracy w 2022 roku
    Rok 2022 będzie niezwykle dynamiczny pod względem rekrutacji. Firmy planują zatrudniać, lecz są świadome, że konkurencja nie śpi i o pracownika będzie coraz trudniej. Jak wynika z badania omówionego na łamach Raportu płacowego Hays 2022, aż 74% pracodawców oczekuje wyzwań...
  • Co się zmienia na rynku...
    Z danych Eurostatu za 2019 rok wynika, że w Polsce na jedną osobę statystycznie przypada 1,1 pokój. Ten wynik plasuje nasz kraj na ostatnim miejscu, ex aequo z Rumunią i Chorwacją. O czym świadczą te liczby? Prawie 38% Polaków żyje w przepełnionych mieszkaniach. Sytuacja...
  • Warsaw Home & Contract w...
    Dynamiczny rozwój projektu oraz liczne prośby wystawców i odwiedzających skłoniły organizatorów do rozszerzenia formuły targów Warsaw Home & Contract – flagowej imprezy Ptak Warsaw Expo – o nowe strefy: Electronics, Gift & Deco, Green Days....
  • Zmiana terminu Proposte
    To już oficjalna informacja - Proposte 2022 zostało przesunięte. Odbędzie się w kwietniu i w tym samym miejscu, w Villa Erba w Cernobbio w północnych Włoszech, ale zostało przełożone na koniec miesiąca. Z komunikatu wydanego przez organizatorów wynika, że najbliższą...

Inne artykuły

Aktualności
  • Co się zmienia na rynku nieruchomości?
    Z danych Eurostatu za 2019 rok wynika, że w Polsce na jedną osobę statystycznie przypada 1,1 pokój. Ten wynik plasuje nasz kraj na ostatnim miejscu, ex aequo z Rumunią i Chorwacją. O czym świadczą te liczby? Prawie 38% Polaków żyje w przepełnionych mieszkaniach. Sytuacja...
  • 280 stron przejrzystości, prostoty i przyjazności
    Podpisana w połowie listopada przez Prezydenta ustawa wprowadzająca Polski Ład błyskawicznie doczekała się nowelizacji. Znalazło się w niej bowiem kilka „kwiatków”. Okazało się na przykład, że część przedsiębiorców do wyliczania składki zdrowotnej za 2022...
  • Zmiana terminu Proposte
    To już oficjalna informacja - Proposte 2022 zostało przesunięte. Odbędzie się w kwietniu i w tym samym miejscu, w Villa Erba w Cernobbio w północnych Włoszech, ale zostało przełożone na koniec miesiąca. Z komunikatu wydanego przez organizatorów wynika, że najbliższą...
  • Tym żyła branża meblarska w 2021 roku
    2020 rok zdominował jeden temat - COVID-19, więc gdy pandemia została z nami na dłużej można było się spodziewać, że to właśnie ona będzie biła rekordy popularności również w 2021 roku. Tak się jednak nie stało, a przynajmniej nie w branży meblarskiej, którą...
  • Jubileusze producentów mebli w 2022 roku
    Historia Grupy Meblowej Szynaka sięga 1957 roku, a to oznacza, że obchodząca w 2022 roku 65. urodziny firma Szynaka Meble jest najstarszym z tegorocznych jubilatów. ZOBACZ TAKŻE: Najwięksi producenci mebli w Polsce Równo 40 lat temu swoją działalność rozpoczęła firma...
Nowości produktowe
  • Tikkurila - L478 Kestrel
    Dostępny jest w linii ekologicznych farb najnowszej generacji Tikkurila Nature, które pozwalają uzyskać niezwykle eleganckie, aksamitne wykończenie ścian i sufitów z poszanowaniem zasobów naturalnych planety. Innowacyjna receptura zapewnia funkcjonalność pomalowanych...
  • Interprint - Kjerag
    Rysunek powierzchni odwzorowuje też wymagający proces związany z obróbką naturalnego surowca. Pozwoliło to uchwycić bogactwo kolorystyczne granitu z miękkim, rozmytym użyłkowaniem oraz refleksami zarówno zieleni, jak i szarości czy bieli. Dodatkowo, dzięki wyrazistej...
  • O.Floor - Eastwood
    Można wybrać spośród nich podłogę idealną do salonu z kuchnią w stylu skandynawskim, nowoczesnej sypialni połączonej z łazienką, ale także ruchliwego holu o loftowym charakterze. Dystrybutorem podłóg marki O.Floor jest Dekorian Home.
  • Schattdecor - Dąb Karlstad i Valongo
    Podkreślone zostały typowe cechy drewna dębowego i wynikające z nich wrażenie solidności. Uspokojony i harmonijny rysunek jest nowoczesny w wyrazie i bardzo uniwersalny – doskonale wygląda zarówno na frontach meblowych, panelach ściennych, jak i blatach kuchennych. Natomiast...
  • Ton - P.O.V.
    Nowa, oparta na tych zasadach, kolekcja „P.O.V.”, umożliwia skonfigurowanie prawie 70 wariantów stołów na centralnej podstawie, uzupełnia ją taboret, który można sztaplować. Modułowy system nadaje się do niemal każdego rodzaju wnętrz, a swoją nazwą...

Artykuły podobne

  • Trendy e-commerce w branży meblarskiej
    12 stycznia 2022 roku OIGPM organizuje webinar w trakcie którego liderzy branży meblarskiej i eksperci technologiczni opowiedzą o zaletach, trendach i wyzwaniach związanych z B2B e-commerce.
  • Już 3 na 4 Polaków kupuje w e-sklepach
    Według raportu Deloitte „Zakupy świąteczne 2021” blisko połowa świątecznego budżetu Polaków zostanie wydana w sieci. Kto robi zakupy przez Internet i co kupuje?
  • Ranking internetowych sklepów meblowych
    Jakie sklepy internetowe z meblami są najczęściej odwiedzane? Kto sprzedaje najwięcej mebli w skali światowego e-commerce? Odpowiedzi należy szukać w raporcie B+R Studio.
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!