Podziel się:

Czy wzrost cen ograniczy zakupy Polaków?

20-07-2021
Do schowka
Pandemia zmieniła stosunek Polaków do pieniądze, a rosnące ceny skłaniają ich do oszczędności. Ilu Polaków planuje zmniejszyć wydatki i w jakich obszarach?


Z danych GUS wynika, że w porównaniu z pierwszą połową ub.r. inflacja w pierwszym półroczu 2021 roku wyniosła 3,6%. Najbardziej wzrosły koszty transportu, utrzymania mieszkania i łączności oraz edukacji. Znacząco zdrożała też oferta restauracji i hoteli oraz rekreacji i kultury. Ceny rosną, ale równolegle ponad 40 proc. Polaków, pod wpływem pandemii, chce ograniczać wydatki. Oszczędzamy głównie na przyjemnościach – książkach, kinie, usługach fryzjerskich czy jedzeniu na mieście. Tylko 3 proc. osób uświadomiło sobie w czasie pandemii, że trzeba korzystać z życia i mniej przejmować się pieniędzmi – wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.


Kryzys w wielu branżach, problemy na rynku pracy i niepewność co do przyszłości skłoniły Polaków do większej rezerwy w gospodarowaniu finansami. W badaniu zrealizowanym w czerwcu br. na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor niemal połowa dorosłych rodaków oznajmiła, że pandemia wpłynęła na ich podejście do domowego budżetu i przede wszystkim przekonała, że należy żyć skromniej.


Takie deklaracje nie powinny dziwić. Od marca 2020 roku przedsiębiorcy i konsumenci żyją w ciągłej niepewności. Pomimo tego, że obecnie prawie zapomnieliśmy o obostrzeniach to już za miesiąc, dwa możemy wrócić do zamknięcia poszczególnych branż. Polacy martwią się o przyszłość i obecnie aż 42 proc. badanych deklaruje, że stara się wydawać pieniądze w sposób bardziej przemyślany. Częściej taką postawę deklarują kobiety oraz osoby w wieku od 35. do 54. roku życia. Tylko 3 proc. osób chętniej sięga do portfela – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Odsetek osób mniej trzymających się za kieszeń maleje wraz z wiekiem: od 9 proc. wśród osób poniżej 25. roku życia, po 1 proc. wśród osób powyżej 64. roku życia. Stosunku do wydatków nie zmieniło pod wpływem pandemii 40 proc. rodaków. Jedna czwarta z nich tłumaczy, że zawsze starali się ograniczać zakupy do tych najbardziej niezbędnych, a pozostali nie widzą potrzeby wprowadzania zmian.



Rodacy mówią o cięciu wydatków na poziomie ogólnym, ale również w stosunku do konkretnych towarów i usług. Jeśli będą konsekwentni, to rozluźnienie obostrzeń wynikających z pandemii wcale nie przywróci wpływów sprzed pandemii m.in. kinom, teatrom, organizatorom koncertów, wydawcom książek, ale także restauracjom czy klubom fitness. Plany cięcia wydatków dotyczą także odzieży i obuwia, krótkich wyjazdów czy usług fryzjerskich i kosmetycznych. Choć akurat w przypadku usług beauty co dziesiąty badany zaplanował wydawać więcej, ale i tak nie równoważy to odsetka osób odwołujących wizyty u fryzjera czy kosmetyczki.

 

Na 15 analizowanych kategorii wydatków, tylko w trzech badani przyznali, że teraz przeznaczają na nie więcej pieniędzy – mówi Sławomir Grzelczak.


Na przeszkodzie ambitnym planom może jednak stanąć inflacja, która trzeci miesiąc z kolei przekroczyła 4 proc. A jak wynika z najnowszych danych GUS, w I półroczu 2021 w porównaniu z pierwszą połową zeszłego roku wyniosła 3,6 proc. Pojedyncze usługi czy produkty odnotowały większe wzrosty. Paliwo zdrożało o prawie 13 proc., energia elektryczna o 10 proc., wywóz śmieci o 33 proc. Oferta kulturalna, która według badanych ma teraz pochłaniać mniej pieniędzy, zdrożała o niemal 12 proc., a skazywane na cięcia usługi fryzjerskie i kosmetyczne mają ceny wyższe o ponad 9 proc.


O 3,5 proc. w górę poszły też ceny usług i towarów związanych ze zdrowiem, z czego usługi lekarskie o ponad 7 proc., a stomatologiczne o jedną dziesiątą. Ale okazuje się, że po miesiącach pandemii zdrowie to jeden z trzech wyjątków, na który Polacy są gotowi wyjąć więcej z portfela. Bez wątpienia mogły na to wpłynąć zaniedbania z czasu, kiedy dostęp do opieki medycznej był ograniczony, ale też refleksja nad własną kondycją zdrowotną. Zdrowie to również odpowiednie żywienie, więc na zakupach spożywczych jesteśmy prędzej gotowi zapłacić więcej niż kiedyś. Badanie wskazuje, że nie zamierzamy też oszczędzać na swoich pupilach. Utrzymanie psów, kotów i innych domowych zwierząt w 11 proc. gospodarstw kosztuje dziś więcej niż przed Covid-19. Nic dziwnego, bo w wielu domach pojawiły się właśnie w czasie pandemii. Warto zwrócić uwagę, że niemal dwie trzecie respondentów przeznacza część domowego budżetu właśnie na zwierzaki. Zyskali na tym również weterynarze, którzy zmniejszyli swoje zaległości wobec dostawców i banków. Według danych z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK, ich nieopłacone w terminie zobowiązania od marca 2020 r. do maja 2021 r. spadły o ponad 0,6 mln zł do 35,6 mln zł. Niestety producentom gotowej karmy dla zwierząt nie poszło już tak dobrze i ich zaległości wzrosły z 1,1 do 1,6 mln zł.


Pandemia skłoniła ludzi do refleksji na wiele tematów. Na liście przemyśleń znalazły się m.in. zdrowie, finanse i konsumpcjonizm – zahamowany, gdy niemal wszystko z dnia na dzień zostało zamknięte. Część osób z pewnością poczuła się z tym dobrze i widzi w innym podejściu m.in. szansę na poprawę swojej sytuacji materialnej. Z naszego badania wynika jednak również, że 14 proc. osób ma obecnie znacznie niższe dochody niż na początku zeszłego roku, a kolejne 14 proc. nieznacznie niższe. Odsetek tych, którym się poprawiło wynosi 18 proc. Taki stan rzeczy wraz z inflacją powodują, że 40 proc. respondentów mówi, że dziś stać jest ich na mniej niż przed pandemią. To także może leżeć u podstaw deklaracji 42 proc. Polaków, że będą wydawać pieniądze rozsądniej niż przed pandemią – podsumowuje Sławomir Grzelczak.

Uwzględniając aktualne dochody, oszczędności i poziom cen, 40 proc. Polaków deklaruje, że stać ich na mniej niż przed pandemią. Blisko połowa dorosłych Polaków (47 proc.) mówi, że ich zdolności nabywcze nie uległy zmianie, a 13 proc. dostrzega poprawę i wskazuje, że może sobie pozwolić na więcej.



To nie jest dobra wiadomość dla firm, których połowa przed wiosennym zniesieniem obostrzeń wciąż miała daleko do poziomu obrotów sprzed pandemii. Cała sytuacja i zmiana zachowań przekłada się na wzrost zaległości po stronie przedsiębiorstw i spadek po stronie konsumentów. Według danych BIG InfoMonitor oraz BIK od marca ub.r. do maja tego roku nieopłacone na czas zobowiązania firm podwyższyły się o ponad 1 mld zł do 34,2 mld zł. Liczba podmiotów z nieopłaconymi fakturami i kredytami podskoczyła o 8,6 tys. do 322,9 tys. W przypadku branż uwikłanych w lockdowny dane są jednak znacznie gorsze. Jednocześnie, w tym samym okresie liczba osób fizycznych z zaległościami zmalała o 92 tys. do 2,74 mln, a suma ich przeterminowanych długów obniżyła się o ponad 0,3 mld zł do 79,4 mld zł – dodaje Sławomir Grzelczak.


Badanie Quality Watch zrealizowane w dniach 18-21 czerwca metodą CAWI (komputerowo wspomagany wywiad internetowy) wśród Polaków w wieku 18+. Reprezentatywność ze względu na: wiek, płeć, wielkość miejsca zamieszkania. Próba n=1048.

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:

Najczęściej czytane

  • Wysyłka mebli do Niemiec z...
    Tak więc producenci mebli, dystrybutorzy i właściciele sklepów z wyposażeniem wnętrz myślący o klientach zza zachodniej granicy mają powody do zadowolenia. Ambro Express specjalizuje się w transporcie przesyłek niestandardowych, wielkogabarytowych oraz dłużycowych dla branży...
  • Sprzedaż mebli w czerwcu -...
    Jak podał Główny Urząd Statystyczny - w czerwcu 2021 roku sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 8,6% w ujęciu rocznym i o 3,5% w ujęciu miesięcznym. W okresie styczeń-czerwiec 2021 roku sprzedaż wzrosła r/r o 7,8% (wobec spadku o 5,2% w 2020 roku). ZOBACZ TAKŻE: Ile...
  • Salone del Mobile wraca jako...
    Zaplanowane w dniach 5-10 września w Rho, Fiera Milano, Supersalone ma potwierdzić pozycję Mediolanu i Salone del Mobile.Milano na globalnej arenie designu. Czy będzie pierwszą, dużą, międzynarodową wystawą designu po dłuższej przerwie? ZOBACZ TAKŻE: Salone del Mobile 2021 [UPDATE] W...
  • Co o pierwszym półroczu mówią...
    Na początku wspólnie z B+R Studio przyjrzymy się, jak prezentują się oficjalne dane wartości produkcji sprzedanej mebli w okresie styczeń-czerwiec 2021 roku. Jeszcze przed końcem 2020 roku w raporcie „Polskie Meble Outlook 2021” pojawiła się prognoza, według...
  • Tę branżę porównuje się do...
    W 2021 roku branża opakowań, bo to o niej mowa, urośnie o minimum 8%. Pomimo znaczącego wzrostu cen surowców, prognozy nie pozostawiają złudzeń. W jaki sposób e-commerce przyspiesza wzrost branży opakowań? Jak podkreślają analitycy Santandar Bank Polska, ważnym impulsem...
  • „Diament Meblarstwa” - koniec...
    Pierwszy etap 16. odsłony prestiżowego konkursu „Diament Meblarstwa”, w którym promocyjny koszt zgłoszenia pierwszego produktu wynosi 990 zł + 23% VAT, nieuchronnie zbliża się do końca. Do kiedy obowiązuje cena promocyjna? Promocja potrwa tylko do 30 lipca 2021 roku, ale...
  • Ile Polacy wydają na meble, a...
    Coraz większa świadomość w zakresie rozwiązań projektowych i zainteresowanie designem to główne powody coraz częstszych zmian w domach Polaków - takie wnioski płyną z raportu Homebook.pl. Jakie produkty wyposażenia wnętrz kupują Polacy? Zmiany we wnętrzach najczęściej...
  • Czy wzrost cen ograniczy zakupy...
    Z danych GUS wynika, że w porównaniu z pierwszą połową ub.r. inflacja w pierwszym półroczu 2021 roku wyniosła 3,6%. Najbardziej wzrosły koszty transportu, utrzymania mieszkania i łączności oraz edukacji. Znacząco zdrożała też oferta restauracji i hoteli oraz rekreacji i...
  • Jakie są plusy i minusy...
    Czwarta fala pandemii staje się coraz bardziej realnym zagrożeniem i w związku z tym coraz więcej państw stara się przekonywać obywateli do szczepień. Czy opór przed przyjęciem szczepionki to po części efekt przekonania, że pandemia nie jest taka straszna? Z badania...
  • „Diament Meblarstwa” - 2...
    Trwa pierwszy etap 16. odsłony prestiżowego konkursu „Diament Meblarstwa”, w którym promocyjny koszt zgłoszenia pierwszego produktu wynosi 990 zł + 23% VAT. Ta promocja potrwa tylko do 30 lipca 2021 roku, ale produkty można będzie zgłaszać jeszcze do 11 października - w...
  • Kto wszedł w skład Rady OIGPM?
    20 lipca 2021 roku w Pałacu Mortęgi Hotel & SPA w Mortęgach odbyło się uroczyste posiedzenie nowo wybranej Rady Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. Podczas Walnego Zgromadzenia zorganizowanego w dniu 22 czerwca 2021 roku, członkowie OIGPM ponownie,...
  • To trzeba wiedzieć podróżując...
    W statystyce obrotów towarowych handlu zagranicznego za rok 2020 według ważniejszych krajów, opublikowanej 30 lipca przez Główny Urząd Statystyczny, listę państw, do których Polska najwięcej eksportowała otwierają Niemcy, Czechy, Wielka Brytania, Francja i...

Inne artykuły

Aktualności
  • Jakie są plusy i minusy pandemii?
    Czwarta fala pandemii staje się coraz bardziej realnym zagrożeniem i w związku z tym coraz więcej państw stara się przekonywać obywateli do szczepień. Czy opór przed przyjęciem szczepionki to po części efekt przekonania, że pandemia nie jest taka straszna? Z badania...
  • To trzeba wiedzieć podróżując po Europie!
    W statystyce obrotów towarowych handlu zagranicznego za rok 2020 według ważniejszych krajów, opublikowanej 30 lipca przez Główny Urząd Statystyczny, listę państw, do których Polska najwięcej eksportowała otwierają Niemcy, Czechy, Wielka Brytania, Francja i...
  • Najgorętsze trendy wnętrzarskie w „NA WYMIAR”
    Jak pandemia zmieniła nasze postrzeganie domu? Czy rzeczywiście stał się definitywnym centrum naszego świata? Jak te kilkanaście miesięcy wpłynęło na potrzeby związane z urządzaniem i organizacją przestrzeni mieszkalnej? Czego aktualnie poszukujemy do naszych wnętrz? Jak na te...
  • Ile mebli wyprodukowaliśmy w 2020 roku?
    Jak poinformowało B+R Studio, zgodnie z tradycją w połowie roku GUS publikuje dane dotyczące produkcji sprzedanej mebli za rok ubiegły. Są one wyliczone metodą przedmiotową. W tym roku czekano na nie z jeszcze większą niecierpliwością niż w latach ubiegłych. Powód jest...
  • Od kiedy Agata w Łodzi znów otwarta?
    Ponowne otwarcie Salonu Agata w Łodzi, który był w ostatnich miesiącach remontowany, odbędzie się 8 lipca. Na klientów czekają nowe koncepty aranżacji wnętrz, nowości w ofercie marki i atrakcyjne promocje. Odnowiony Salon Agata w Łodzi to obiekt wyróżniający się...
Nowości produktowe
  • Pinio - Swing
    Powrót do form sprzed lat i połączenie ich z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi nadał meblom zupełnie nowego wymiaru. W najnowszej kolekcji marki Pinio dostępne są: łóżeczka dziecięce, łóżko, szafy, pojemne komody, biurko i regał.
  • Cosentino - Silestone® Nolita
    Słynie z osobowości i architektury, które nadały jej charakter. Na tym tle Cosentino stworzyło „Silestone® Nolita”, biały odcień kolekcji „Loft®. Nolita” to kolor zimny i przemysłowy. Mieszanka bieli i jasnych szarości tworzy tu elegancką, delikatną...
  • Välinge Innovation - Threespine®
    Threespine® eliminuje trudności związane z prawidłowym montażem mebli, dostarczając rozwiązanie, w którym jakość i integralność strukturalna mebli zapewniane są na etapie projektowania i produkcji – mówi Johan Hallin, kierownik ds. kluczowych klientów w...
  • Glamora - IX Kolekcja Glamora
    Podobnie jak w przypadku wcześniejszych kolekcji – IX i X – uznany europejski producent tworzy niepowtarzalny świat obrazów, dzięki którym łatwo można wzbogacić wnętrze i to w niezwykle różnorodnych formach. Dystrybutor: Dekorian Home.
  • GTV - System bezuchwytowy Vello
    To zestaw pionowych i poziomych profili do szuflad i szafek, które zastępują standardowe uchwyty i pozwalają uzyskać jednolitą, gładką linię frontu mebla. System dostępny jest w 4 wzorach i 4 najmodniejszych kolorach: bieli, czerni, stali szczotkowanej i aluminium. Profile...

Artykuły podobne

  • Koszty pandemii miażdżą firmy
    Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy była zmuszona do poniesienia większych wydatków w związku z pandemią. Na co najwięcej wydają przedsiębiorcy?
  • Czy Polaków ogarnęła gorączka kredytowa?
    W maju na rynku kredytowym zrobiło się naprawdę gorąco. Czy dynamika wartości wnioskowanych kredytów mieszkaniowych to oznaka, że rośnie optymizm Polaków co do przyszłości?
  • Ranking mebli według wyszukiwarki Google
    Czego Polacy szukają w sieci? Google postanowił sprawdzić, jakie meble i elementy urządzenia wnętrz były najczęściej wyszukiwane przez Polaków w czasie pandemii.
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!