Podziel się:

Czas na reklamę kontekstową

06-02-2009
Do schowka
W czasach gdy świat pogrążony jest w kryzysie, reklamodawcy zaczynają ciąć budżety tam, gdzie wydaje im się, że wydatki są najbardziej zbędne - czyli w reklamie. Okres posuchy na rynku reklamy w tradycyjnych mediach może stać się złotym okresem dla branży internetowej, do której najprawdopodobniej będą przenoszone budżety reklamodawców.

W efekcie zmienić się może nareszcie świadomość skuteczności tej formy promocji, wobec której część co bardziej konserwatywnych marketerów jest wciąż nieufna.

 

Szeroki wachlarz usług agencji i firm zajmujących się promocją w Sieci otwiera drogę niemal każdemu - nawet najmniejszym firmom, nie dysponującym dużymi budżetami.

 

Jaką zatem formę reklamy internetowej warto wybrać by skutecznie promować swoje produkty czy usługi? Niestety minęły już czasy, kiedy wystarczyło w widocznym miejscu strony internetowej wykupić baner reklamowy, by w efekcie liczyć dziesiątki przekserowań do swojego serwisu.

 

Obecnie reklamodawcy zmuszeni są do poszukiwania nowych narzędzi usprawniających promocję w Sieci. Reklamy banerowe - chociaż nadal dominują na rynku - stają się coraz mniej skuteczne. Stanowią one jednak zbyt nachalną formę reklamy, która sprawia, że użytkownicy przestają świadomie na nią reagować.

 

- Marketing wyszukiwarkowy, w przeciwieństwie do banerów, daje użytkownikom możliwość wyboru. Choć znalezienie się w czołówce wyników wymaga sporo czasu, jest to obecnie jedna ze skuteczniejszych form promocji - mówi Anna Sikorska, SEO Director w Adseo.pl.

 

Reklamodawcy jednak nie spoczywają na laurach, wymyślając nowe narzędzia reklamy. Na rynku internetowym zaczyna powstawać coraz więcej systemów oferujących tzw. kontekst na stronach.

 

 

Kontekst czy intekst?

Reklamy kontekstowe swoje początku czerpią z firmy znanej powszechnie i uchodzącej za faworyta wśród wyszukiwarek – Google.pl. Skierowane są one na sieć partnerską, a wyświetlają się na stronach partnerów w postaci boksów tekstowych - graficznych lub multimedialnych. Reklamodawcy mają możliwość zaprezentowania swoich usług w prosty i nieinwazyjny sposób, natomiast internaucie dają możliwość wyboru – kliknięcia lub pominięcia reklamy.

 

Główną zaletą tego typu kampanii jest wyświetlanie reklam tematycznie powiązanych z treścią witryny. A co za tym idzie, idealnie wpasowujących się w zainteresowania i gusta danego czytelnika. Intekst lub inaczej intertekst to rodzaj dymka reklamowego wyświetlanego w momencie najechania na podkreślone w tekście słowo. Ten rodzaj reklamy dopasowuje się do treści witryny na podstawie słów kluczowych zdefiniowanych przez reklamodawcę. Wykorzystując grafikę, flash czy zwykły tekst, reklamodawca ma szansę dotrzeć do ściśle określonej – zgodnej z jego oczekiwaniami - grupy odbiorców.

 

 

Dlaczego reklamy kontekstowe są skuteczniejsze od zwykłych banerów?

Użytkownicy, choć podczas wyboru strony sugerują się zwykle zawartością merytoryczną oraz tzw. „użytecznością”, zwracają także uwagę na komfort pracy. Jeśli chodzi o grafikę wykorzystywaną do reklamowania produktów czy usług, zwaną powszechnie banerami reklamowymi, to z każdym rokiem przyciąga ona coraz mniejszą uwagę użytkowników globalnej sieci.

 

Ta forma promocji stała się na tyle nachalna, że użytkownicy wszelkimi sposobami starają się jej unikać. Obecne wtyczki w przeglądarkach umożliwiają blokowanie tego typu reklam, co stwarza dla reklamodawców poważną barierę i utrudnienie w dotarciu do targetu. W tym wypadku najlepszym rozwiązaniem pozostaje skierowanie reklam na serwisy tematyczne, gdzie przekaz może być adresowany do konkretnych grup użytkowników. Główną rolę odgrywa tu zarówno wiek, region jak również branża. Reklamy kontekstowe nie zajmują przestrzeni użytkownika nachalnie informując o aktualnej promocji. Najczęściej rozmieszczone są w stałych - dobrze widocznych dla Internauty - punktach serwisu. W efekcie, ze względu na swoją formę, stałe miejsce w serwisie są chętniej przeglądane przez użytkowników.

 

 

Systemy i ich działanie…

Kampanie kontekstowe i intekstowe oferują szereg możliwości, dzięki którym reklamy można dopasować do konkretnej grupy odbiorców. Na rynku istnieje wiele serwisów oferujących tego typu usługi. Nie każdy system jednak jest na tyle rozwinięty by umożliwiał ich dokładne dopasowanie.

 

 Reklamy kontekstowe – tzw. Google Adwords - mogą być kierowane do konkretnego serwisu, przez co grupa docelowa jest wyznaczana bardzo precyzyjnie. Jest to jeden z potężniejszych systemów, którego sieć partnerów, czyli stron udostępniających swoje powierzchnie na tego typu reklamy, sięga blisko miliona witryn. Systemy do tworzenia i zarządzania kampaniami kontekstowymi posiada również Witrualna Polska, Onet oraz Interia, które współpracują z większymi partnerami takich usług, jak np. ARBOmedia czy SmartContext. Panel ten obsługuje zarówno reklamy kontekstowe jak i intekstowe.

 

Choć przygotowanie kampanii intekstowej nie różni się niczym od kontekstu (w formie merytorycznej), to jednak trzeba zauważyć drobną, ale znaczącą różnicę. W porównaniu do reklamy kontekstowej intekst rozmieszczany jest w sieci w sposób losowy. Reklamodawca ma jedynie możliwość wyboru branży, natomiast witryny dobiera już sam system na podstawie partnerów, którzy podjęli z nim współpracę. Nie zmienia to jednak faktu, iż skuteczność tych reklam jest bardzo wysoka. Reklamodawca ma możliwość doboru słów kluczowych, które dopasują się do branży, jednocześnie sugerując słowa, pod którymi reklama będzie wyświetlana. Niestety podobnie jak w przypadku linków sponsorowanych, istnieją branże bardzo konkurencyjne, które wymuszają na reklamodawcach nieco wyższe koszty. Nie zniechęca to jednak osób, które skorzystały z tych usług i dostrzegły widoczny efekt. Zaletą tych systemów jest również fakt, iż analizując konkurencję same dobierają stawki, zwiększając je lub zmniejszając, zależnie od natężenia konkurencji.

 

 

Przyszłość systemów kontekstowych

Ze względu na swoją formę reklamy kontekstowe i intekstowe są bardziej przyjazne i chętniej klikane przez użytkowników. Reklamodawcom umożliwiają precyzyjne kierowanie swoich reklam do grupy docelowej, a internautom dają możliwość wyboru. Przygotowanie kampanii nie zajmuje dużo czasu, zwłaszcza dla osób, które wcześniej miały już do czynienia z systemem Adwords i linkami sponsorowanymi.

 

Jedyny problem mogą stanowić stawki ustalane dla poszczególnych słów kluczowych, jednak w razie potrzeby system sam je koryguje i dobiera odpowiednio tak by reklama cały czas się wyświetlała. - Muszę przyznać, że system nie jest trudny w obsłudze dla tych, którzy mieli już wcześniej do czynienia z podobną kampanią. Wadą jednak dla mnie jest to, że sam dobiera stawki na podstawie konkurencji, gdyż często są one znacznie większe niż być powinny. W systemie Adwords mamy nad tym kontrolę i sami możemy decydować o ich wielkości. Daje nam to możliwość precyzyjnego szacowania czasu trwania kampanii, co dla klienta często jest sprawą pierwszorzędną – mówi Anna Sikorska.

 

Obecnie systemy są ciągle w fazie rozwojowej. Rynek reklamy z każdym rokiem rozwija się coraz dynamiczniej, co owocuje wdrażaniem nowych i funkcjonalnych rozwiązań, które czynią tę formę promocji jednym ze skuteczniejszych form internetowej reklamy.

 

 

Autor: Paulina Niżankowska

 

 

Paulina Niżankowska jest pracownikiem firmy ADSEO.PL, części Grupy Adweb.

Podziel się:

Zobacz także

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz
Autor:*
Masz konto?
E-mail:
Tytuł:*
Treść:*

Przepisz tekst wpisany w cudzysłowie:

Najczęściej czytane

  • Redukcja zatrudnienia w IKEA...
    IKEA Industry Wielbark to największa fabryka w Polsce produkująca meble z litego drewna sosnowego. W Wielbarku działa jeden z największych tartaków w Polsce, w 100% przecierający drewno pochodzące z lasów północno-wschodniej Polski. Redukcja zatrudnienia w fabryce koło...
  • Premier o wsparciu dla branży...
    Dzisiaj jest symboliczny dzień. Przekroczyliśmy 50 mld zł bezpośredniej pomocy dla przedsiębiorców – powiedział Prezes Rady Ministrów w trakcie czwartkowych odwiedzin w Furniko Concept Warszawa. Mateusz Morawiecki miał na myśli rządowe wsparcie z Tarczy Antykryzysowej i...
  • Spadki sprzedaży, wzrosty w...
    Według danych GUS w kwietniu br. produkcja sprzedana przemysłu była niższa o 24,6% w porównaniu z kwietniem ub.r., kiedy notowano wzrost o 9,2%, natomiast w porównaniu z marcem br. spadła o 25,5%. W okresie styczeń – kwiecień br. produkcja sprzedana przemysłu była o...
  • Polska 5. partnerem handlowym...
    Jak podaje Ministerstwo Rozwoju, Polska – wg danych za styczeń i luty – wyprzedziła Włochy i stała się 5. partnerem handlowym Niemiec. Pierwsze miesiące br. przyniosły wzrost we wzajemnych obrotach handlowych rzędu 6,6%. Bilans handlowy z Niemcami osiągnął pułap 21 mld euro....
  • Przyszłość jest niepewna
    Ostrożność w finansach wykazuje 77,6% firm z sektora MŚP. Okazuje się, że im mniejsza firma, tym bardziej powściągliwa w wydatkach. W czasie epidemii firmy wolą zachować pieniądze na czarną godzinę i niechętnie planują inwestycje. Według KRD przedsiębiorcy z reguły podejmują...
  • M.O.W. zgodnie z planem
    Wydarzenie odnotowało ogromny wzrost znaczenia dla przemysłu i handlu, które ze względu na pandemię koronawirusa muszą przyspieszyć i zwiększyć wysiłki, by rozpocząć działalność od nowa. Nowy start wymaga targów, takich jak M.O.W. Koncepcje, inspiracje, informacje,...
  • „Diament Meblarstwa 2021” –...
    To już 15. edycja znanego i cenionego w branży meblarskiej i sektorze wyposażenia wnętrz konkursu, który od wielu lat pozwala budować pozytywny wizerunek firm i promować wartościowe produkty, wskazane przez szerokie grono ekspertów. W tym roku zgłoszenia będą przyjmowane do...
  • Drastyczne spadki w produkcji...
    Jak poinformowało B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego, kierowane przez dr Tomasza Wiktorskiego, w kwietniu wyprodukowano 621 tys. sztuk mebli drewnianych do jadalni i salonów. Dla tej grupy mebli odnotowano największy spadek, bo aż o 76,2% w porównaniu do kwietnia ub.r. Z kolei o...
  • Nowa data „Warsaw Home &...
    Jak poinformowano 1 czerwca br., pandemia koronawirusa postawiła przed wszystkimi nowe wyzwania i stworzyła całkiem nową rzeczywistość, co wymaga podejmowania aktywnych działań, by dostosować się do zmienionych warunków. Z udostępnionego komunikatu wynika, że organizator...
  • Maleje popyt na kredyty...
    Po lutowej euforii (odczyt indeksu wyniósł +27,6%) nadeszła kwietniowa depresja (odczyt indeksu wyniósł -27,6%). W maju br. o kredyt wnioskowało co prawda mniej klientów niż w kwietniu br., ale wartość wnioskowanych kredytów jest nieco wyższa. Jak sytuacja na...
  • Konkurs „Diament Meblarstwa”...
    W tym roku zgłoszenia będą przyjmowane do 12 października, tradycyjnie już w 21 kategoriach produktowych, w ramach których uczestnicy mają możliwość wyboru klasy: standard lub premium, a także w dwóch dodatkowych kategoriach (marketing i komunikacja oraz wizje), bez...

Inne artykuły

Aktualności
  • Nowa data „Warsaw Home & Contract”
    Jak poinformowano 1 czerwca br., pandemia koronawirusa postawiła przed wszystkimi nowe wyzwania i stworzyła całkiem nową rzeczywistość, co wymaga podejmowania aktywnych działań, by dostosować się do zmienionych warunków. Z udostępnionego komunikatu wynika, że organizator...
  • Stopniowa poprawa nastrojów przedsiębiorców
    8% przedsiębiorców planuje obecnie dalszą redukcję zatrudnienia, podczas gdy pod koniec marca zwolnienia planowało 28 % właścicieli firm. Dane te pochodzą z IV fali badania kondycji przedsiębiorstw, przeprowadzonego przez Polski Instytut Ekonomiczny i Polski Fundusz Rozwoju. Wszystko...
  • „Diament Meblarstwa 2021” – rusza 15. edycja!
    To już 15. edycja znanego i cenionego w branży meblarskiej i sektorze wyposażenia wnętrz konkursu, który od wielu lat pozwala budować pozytywny wizerunek firm i promować wartościowe produkty, wskazane przez szerokie grono ekspertów. W tym roku zgłoszenia będą przyjmowane do...
  • Współpraca i wymiana informacji w branży
    Gośćmi specjalnymi wydarzenia byli Janusz Władyczak, prezes KUKE, Konrad Klimek, prezes KUKE Finance, Tomasz Wiktorski, właściciel B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego, ekspert OIGPM oraz Radosław Urys, ekspert OIGPM, którzy kolejno zabierali głos podczas spotkania. Jak...
  • Redukcja zatrudnienia w IKEA Industry Wielbark
    IKEA Industry Wielbark to największa fabryka w Polsce produkująca meble z litego drewna sosnowego. W Wielbarku działa jeden z największych tartaków w Polsce, w 100% przecierający drewno pochodzące z lasów północno-wschodniej Polski. Redukcja zatrudnienia w fabryce koło...
Nowości produktowe
  • Select by Lech - Dolce i Eterno
    Doskonale ubierze każdy rodzaj mebla. Skręcony splot, przypominający ponadczasową przędzę bouclé, powoduje, że tkanina sprawia wrażenie wielowymiarowej. „Eterno” stanowi idealne odwzorowanie starej, przetartej skóry naturalnej. Wysoka wytrzymałość oraz neutralna...
  • Schattdecor - Black Glow
    Wzorcem dla „Black Glow” były zwietrzałe deski, które zostały celowo nadpalone. W celu uzyskania konkretnego koloru na powierzchni, drewno zostało w odpowiednich miejscach obrobione. Na tej drodze powstała bardzo strukturalna, surowa powierzchnia, która doskonale...
  • Fibaro - Home Center 3
    W kolorystyce postawiono zaś na grę czerni z miedzią. Wykonana z tworzywa sztucznego obudowa jest przyjemna w dotyku dzięki rozwiązaniu soft touch, a na jej powłoce nie zostają ślady palców. Dodatkowo urządzenie zaprojektowano tak, by nie rzucało się w oczy, stojąc np. obok...
  • Hafele - Free Space - nowy podnośnik
    Red Dot Award za wyjątkowy design, nagroda Interzum „High Product Quality” za funkcjonalność, a do tego Diament meblarstwa 2020. To lista nagród, którą w prestiżowych konkursach został nagrodzony nowy podnośnik Free Space marki Häfele. Jego szybki i łatwy...
  • Gaber - Relingi ochronne
    Szybki montaż odbywa się dzięki odpornej na temperaturę oraz środki chemiczne taśmie samoprzylepnej. Obie wersje kolorystyczne – srebrna i czarna – dostępne są w paczkach po 6 sztuk w dwóch długościach 30 oraz 45 cm w sklepie online sklep.gaber.info.pl.

Artykuły podobne

  • Lampa OSRAM LED Parathom przyjazna dla domu
    Redakcja Poradnika Budowlanego „Mój Dom” przyznała tytuł Produkt Przyjazny dla Mojego Domu 2011 lampie OSRAM LED Parathom.
  • „Zaprojektuj Swój zysk” - rejestracja przez internet
    Zarządzanie wzornictwem – szkolenia „Zaprojektuj Swój zysk” organizowane przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego teraz dostępne przez internet
  • Paged nagrodzony za najlepszą strategię promocyjną
    Paged Meble, jeden z najstarszych polskich producentów mebli opartych na surowcach naturalnych, został laureatem nagrody miesięcznika „Meble Plus” za najlepszą strategię promocyjną w 2010...
-
Wszystkie nowości w Twojej poczcie. Chcesz wiedzieć wszystko o aktualnych nowościach, promocjach - zapisz się do bezpłatnego newslettera.
Współpraca targowa:
Dołącz do nas!
Polub nas, a otrzymasz codzienną dawkę inspirujących aranżacji,
ciekawych artykułów i korzystnych promocji wprost na swoją tablicę!